Import Litauen

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Finns ett gäng sidor liknande blocket i Litauen och på dem finns hojjar långt under svenska priser.

Mina frågor är;
Är det värt det?
Vilka är fallgroparna?
Finns det uppenbara risker för att bli lurad?
Gillar besiktningen Lituaiska reg.papper vid ursprungskontrollen?

Tipsa gärna!:)


Vad kostar det att regga in 2000 pix? Båtresan 3000? Bränsle t o r (120 mil) 2000? Hotell käk o öl 2000?
 

LTR

NO REGRETS
Gick med
3 Apr 2006
Ort
sthlm
Hoj
r1 -02(såld),husa 650(såld)cbr1000rr -05
skulle du kunna länkatill några bra sidor?, går också i tankarna att importera :)
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
sidor

www.auto.plius.lt och autogidas.lt

fyll gärna på med fler om ni har! :tummenupp

fråga till dej som hämtat, är reg.papprena på eng eller hur skall man veta att de är äkta?

Köpa på firma eller kan man köpa privat.
Hur e de med engelskakunskaperna där?
 

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Övermark - Finland
Hoj
2006 Aprilia RS
95% av hojarna har någon gång varit omkull, det är min erfarenhet har köpt ca. 10st därifrån. Stor del av hojarna är från USA d.v.s. svåra att regga. Reg. utdraget är på litauiska, men vid köp av hoj måste man via besiktnings stationen för att byta ägare.
Rekomenderar att man vet vad man är ute efter annars kan man bli rejält lurad.
 

gsxrtobbe

Radical Riders
Gick med
14 Mar 2005
Ort
big city Anderslöv
Hoj
gsxrk5 såld,r1-08 såld.yamaha r1 införskaffad
är det säkrare då o handla från england?hört många gör det,tyskland är det väl inte så billigt som det var förr
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Var i Litauen under helgen och tittade på cyklar.

Som någon nämnde så har 95% varit omkull, det behöver dock inte betyda att det är något annat än kosmetiska defekter som reparerats.

Jag sprang över två st R1 09/10, i helt sinnessjukt bra skick.

Med dagens eurokurs om ca 9:- skulle priset inklusive frakt till stockholm och inregistrering i sverige bli 75.000:- svenska kronor för dessa R1or, billigaste på blocket ligger nog 20.000:- över detta.

Det är helt Ok!

Tittade även på Husquarna enduros 250/310 i kanonfint skick 09/10 årsmodeller för 3100€ respektive 4500€.

Om man är intresserad av cyklar så ser man ganska snabbt vad som är seriöst och inte. Man märker också på personerna som säljer om de är seriösa.

Att köpa med USA papper är bara dumt, många hojar i Litauen går utan att bli inreggade i EU först. Men om cykeln är inreggad i EU är det inget problem, då är det som att göra en vanlig EU import.

Regitras heter deras vägverk, man måste regga ut fordonet där när man köper för att få med sig rätt papper. Öppet tisd-lörd tror jag. Stängt månd & sönd.

Om någon är intresserad av Yamahas sportcyklar så har jag emailadress och telefonnummer till en kille som jobbar för Yamaha agenturen i Litauen, och säljer hojar till riktigt bra priser.

Jag kan också ordna frakt till Stockholm för ca 500 LT, dvs 1300:-/hoj.

//K

[förtydligande ang. regpapper: När man byter ägare på cykeln så besöker man Regitra, där får man de papper man behöver för export. Man måste fysiskt följa med och se att allt är i ordning. Kolla att nummer stämmer överens mellan papper och cykel.]

Något att bita i för den importsugne:
(R1an ser FÖR bra ut, kan någon se om det är kina kåpor eller original?)

IMG_0997.jpg

IMG_0993.jpg

IMG_0996.jpg

IMG_0994.jpg
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Mina frågor är;
Är det värt det?
Vilka är fallgroparna?
Finns det uppenbara risker för att bli lurad?
Gillar besiktningen Lituaiska reg.papper vid ursprungskontrollen?

Jag var i Klaipeda.

Kanonfint hotell, Ararat Apartment Hotels. 360:-/natt inkl frukost buffe.

Hyrbil, tre dagar, 800:-, fria mil. Golf V. Pickup och dropoff på flygplatsen.

Flygbiljetter tOr, 300:- Ryan Air.

Transport till STHLM för motorcykel: 500LTL, ca 1300:-

Inregg i sverige, ca 2000:-

Import från litauen är desamma som från tyskland, kolla bara att fordonet är registrerat i Litauen innan du köper. De har lite andra importregler från USA än vad vi har, så det är lönsamt att köpa USA import därifrån som redan är EU reggad. Vad som skiljer vet jag inte, men det har nog med tull/moms att göra.

Fallgroparna är att det är mycket kvaddade och dåligt reparerade cyklar. Så antingen köper du något som inte är uppfixat, dvs. något i dåligt skick för då ser du alla defekterna. Eller så köper du något i kanonfint skick för småpengar (se post ovan) men då får du vara noga så att det inte bara är lack och spackel.

Priserna är svinlåga på vintern, och ganska normala på sommaren.

Allt som berör lackering och uppfixning av fordon är billigt i Litauen, och de gör riktigt bra jobb om man hittar rätt killar. För 5000:- får man hellack på bilen, med grundjobb och allt. Har sett bilar som varit så bra lackade att jag inte lagt märke till det ens vid noggran inspektion.

Jag blev hånad för ett lackjobb som jag haft på lackeringsfirma i sverige när en av dem såg min svenska bil.

Att fixa upp en hel cykel, lackering av ram, plast och hela den biten kostar ungefär lika mycket. Då fixar de all demontering osv.

Reservdelar till bilar är snuskigt billiga i Litauen, men det är lätt att man får fel. Nya framskärmar till en golf kostar ca 80 Litas, typ 200:-, plåtrena. Bromsrör i färdiga längder ca 40:- /st.

Landet är fullt av McGuyvers.. Så var inte naiv!

Även om man inte köper en motorcykel så är resan värd besväret, fantastiskt trevliga människor, god och billig mat, härlig gammeldags sovjetkultur om man hittar rätt platser och är lite historiskt intresserad.

Säg till om du skall åka så kan du få nummer till någon som fraktar cyklarna, och en väldigt seriös kille som säljer Yamaha cyklar mm.

//K
 
Last edited:

john_litauen

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
litauen
Hoj
yamaha
Hej :)

Jag bor i Litauen och jag kan hjälpa er att köpa billigare varor här genom att rekommendera vissa producenter, diskutera priser med dem, översätta samtal, organisera transport och ta hand om alla andra frågor.
Jag pratar svenska, engelska, ryska, litauiska.

Kontakta mig gärna om ni vill veta mer. Min e-post: Sauliusagro@gmail.com
Skype Etinklapis
mob +37061309079
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Som någon nämnde så har 95% varit omkull,
Jag sprang över två st R1 09/10, i helt sinnessjukt bra skick.

Med dagens eurokurs om ca 9:- skulle priset inklusive frakt till stockholm och inregistrering i sverige bli 75.000:- svenska kronor för dessa R1or, billigaste på blocket ligger nog 20.000:- över detta.


Ja.............du är nog ensam att tycka att en R1:a 09/10 importerad från Litauen är ett klipp för 75 000 kr

Du får en svensksåld lågmilare 10:a för 79000 kr hos en mc-handlare

http://www.bytbil.com/mc-mopeder/yamaha/uvxqp2sg/FUQBEAsitCnIxL-zDADoEOHD! - 3 stycken ligger i denna prisklass

Dessutom får du två bonusar på svensksålt - Den går att sälja vidare utan 25 % Litauen-rabatt och försäkringspremien är lägre.


Sedan är det väl bara att googla alla problem det varit med "salvage" och "total loss"
http://www.vibilagare.se/reportage/sa-avslojar-du-om-bilen-ar-krockad-40077
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ja.............du är nog ensam att tycka att en R1:a 09/10 importerad från Litauen är ett klipp för 75 000 kr

Du får en svensksåld lågmilare 10:a för 79000 kr hos en mc-handlare

Eftersom inlägget skrevs i mars 2011 får du nog idag jämföra det med en 2013-2014 års modell, tror inte den har samma pris i litauen såhär 3½ år senare
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Du är nog alldeles ENSAM om att jämföra dagens priser med 4 år gamla priser... ;)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Får väl tillägga att jag kan hjälpa till i Polen om någon hittar något nice och billigt :) jag vet hur systemet funkar här nere i allafall, skall regga min fz6a i sverige inför nästa säsong och sälja (den står i sverige nu och jag orkar verkligen inte köra tillbaka den när jag har en gixxer här nere nu) så då lovar jag att skriva hur proceduren ifrån polen går till ifall någon annan där ute skulle vilja köpa här nere för att ta till sverige

Nås enklast via PM :krama
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top