Första provkörning idag... Gixxer... bluddrar vid avslag

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Idag blev det några mil för att testa de nya inställningarna, nästan som original. Kul som satan att köra :D

Den går inte bra på lågfart, det har den aldrig gjort, hugger och går ojämnt.
Den sotar fortfarande 2ans stift
om jag ger fullt från ca 3000 varv så hugger den upp till ca 5000 och sen drar den som en raket

Massor med nya grejor (original är isatt)
- Huvudmunstycke 2,5 större än original
- Nya nålar och emulsionsrör
- Nya flottörnålar
- Inmätta flottörer
- Nytt originalluftfilter

Blandskruven på 2an verkar ha fått sig en liten törn, för när alla är utskruvade 2 varv så kan jag ana nålspetsarna med fingret, men inte på 2an.

Jag har haft isär och kolla choke grejerna och det ser ut att vara ok.

Jag har varsamt gjort rent lågfarts luftmunstycket

Jag har flyttat tändkablar och stift för att utesluta tändningen och det är fortsatt 2ans stift som blir svart.

Snart ger jag upp, är det bryggan som är slut
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu hittade jag lågfartsmunstycket!!! Original ska vara #40 i jag har #42,5. Vad gör det för skillnad?
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Sorry.:brinnerup

Flytta blandningsnålen och se om det sotade stiftet flyttar sig och kolla upp om kammarna står rätt, jag gissar på att avgaskammen står en kugg fel.

No problemo,

Kammarna står rätt, spelet är bra, en ny och alla ventiler inslipade, kompressionen är bra.

Har precis flyttat blandningsnålen, men väntar med att skruva ihop den om någon har nån bra idé om varför den går så ryckigt på jämn låg stadsfart och varför den blöddrar på avslag, blöddret skiter jag egentligen i bara det andra blir bra, men det hänger antagligen ihop.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
No problemo,

Kammarna står rätt, spelet är bra, en ny och alla ventiler inslipade, kompressionen är bra.

Har precis flyttat blandningsnålen, men väntar med att skruva ihop den om någon har nån bra idé om varför den går så ryckigt på jämn låg stadsfart och varför den blöddrar på avslag, blöddret skiter jag egentligen i bara det andra blir bra, men det hänger antagligen ihop.

Ja 2,5 på h.munst. borde inte göra så stor skillnad, men kan du inte låna en uppsättning original för att utesluta?
Är du hundra på kammarna?
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Blandskruven på 2an verkar ha fått sig en liten törn, för när alla är utskruvade 2 varv så kan jag ana nålspetsarna med fingret, men inte på 2an.

Där har du varför stiftet är svart!
Kontrollera varför, jämför med de andra, skaffa en ny nål.

Nu hittade jag lågfartsmunstycket!!! Original ska vara #40 i jag har #42,5. Vad gör det för skillnad?

Ca 5% fetare blandning på lågfartsdelen.

Som tidigare sagts, flytta upp nålarna något för att ge den mer soppa i det område där effeken saknades.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag kollade en sprängskiss på min förgasare och det verkar vara nåt mer än en fjäder och själva blandskruven i det hålet, det ser ut som det ska vara o-ring eller nåt.

I 88an finns det förutom fjäder och skruv en bricka och en o-ring, är det nåt som borde finnas i 92an. Tydligen blandskruven förseglad från fabrik från 89 och framåt, vilket gör att det inte finns originaldelar, sen pillas förseglingen bort när Dynojet kits sätts in...

Nån som vet?
 
Last edited:

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Jag kollade en sprängskiss på min förgasare och det verkar vara nåt mer än en fjäder och själva blandskruven i det hålet, det ser ut som det ska vara o-ring eller nåt.

Nån som vet?

Vanligtvis skruv, fjäder, o-ring och en bricka som ska sitta mellan o-ringen och fjädern,
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
när jag mäter flottörhöjden så lutar jag bryggan till metallbiten touchar knappen på nålen, det har jag fattat, men ramen som ligger mot kanten på förgasaren, ska den hållas på plats när man mäter? För det blir ju ganska stor skillnad på resultatet om jag håller ner den eller inte. Det är Mikuni BST40SS, alltså vakuumförgasare.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Där har du varför stiftet är svart!
Kontrollera varför, jämför med de andra, skaffa en ny nål.



Ca 5% fetare blandning på lågfartsdelen.

Som tidigare sagts, flytta upp nålarna något för att ge den mer soppa i det område där effeken saknades.

Tagit bort shimset (0,5) och flyttat upp nålarna ett helt hack.

En fundering, om jag nu har 5% fetare blandning än original på lågfart, ska inte blandskruven stå annorlunda?

Det borde ju inte saknas soppa nånstans med lite större huvudmunstycke, höjd nål och och lite större lågfart.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Tagit bort shimset (0,5) och flyttat upp nålarna ett helt hack.

En fundering, om jag nu har 5% fetare blandning än original på lågfart, ska inte blandskruven stå annorlunda?

Ja, en liten justering vid varm motor kan behövas.
Men alla blandskruvarna måste vara likadana. (med fräscha o-ringar och oskadade spetsar!) Vidare så är det enklare om de är likadant grundjusterade innan du börjar med finliret i tomgångsblandningen!

Det borde ju inte saknas soppa nånstans med lite större huvudmunstycke, höjd nål och och lite större lågfart.

Om du tycker att den går fett, så prova då och sänk nålarna med 0,5 shimset under original istället och testa hur den går!
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Bludder vid avslag bukar oftast vara att man har för litet lågfartsmunstycke.

Ja, det har jag läst mig till, men det sitter ett för stort i förhållande till original redan...

Kanske blandskruven ska ändras?

Ja, en liten justering vid varm motor kan behövas.
Men alla blandskruvarna måste vara likadana. (med fräscha o-ringar och oskadade spetsar!) Vidare så är det enklare om de är likadant grundjusterade innan du börjar med finliret i tomgångsblandningen!



Om du tycker att den går fett, så prova då och sänk nålarna med 0,5 shimset under original istället och testa hur den går!

Jag vet inte om den går fett.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top