Triump Tiger 800(XC)-tråden

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Please continue! :)

Blev ganska odramatiskt,
den som lagt om däcket var inte där och efter jobbet hämtade jag däcket som numera var vänt rätt väg.
Fick höra en liten historia om att mönstret var tvärt om mot vad däck brukar vara......Hur som helst så är det djävligt skönt att ha tillbaka ABS och slippa se det där blinket.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Är det någon som har köpt sig en liten smidig tankväska till sin Tiger. Mest för att ha nycklar mobil och andra lösa prylar i?

Tips på bra märke/modell?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har också funderat på det där med tankväska, Jag har en nu men det är med magnet så direkt man får in lite smuts så har man repor som ett brev på posten.
Jag funderar på en sån här http://www.ojmoto.it/givi-tph02-tanklock-tank-p-10872.html?cPath=25_49
tillkommer 10euro för snabbfästet.
med snabbfästet kan man enkelt ta med sina värdesaker när man tillfälligt lämnar hojen.
SW motech har också en fin liten väska med snabbfäste.

Anledningen att jag vill ha en liten väska är att blir den klumpig så kommer den bli liggandes hemma och så har jag även funderat på ett rack då jag har packväskor från andra hojen om jag ska på tour eller handla.
http://www.ojmoto.it/givi-plr6401-triumph-tiger-p-9471.html
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Jag har också funderat på det där med tankväska, Jag har en nu men det är med magnet så direkt man får in lite smuts så har man repor som ett brev på posten.
Jag funderar på en sån här http://www.ojmoto.it/givi-tph02-tanklock-tank-p-10872.html?cPath=25_49
tillkommer 10euro för snabbfästet.
med snabbfästet kan man enkelt ta med sina värdesaker när man tillfälligt lämnar hojen.
SW motech har också en fin liten väska med snabbfäste.

Anledningen att jag vill ha en liten väska är att blir den klumpig så kommer den bli liggandes hemma och så har jag även funderat på ett rack då jag har packväskor från andra hojen om jag ska på tour eller handla.
http://www.ojmoto.it/givi-plr6401-triumph-tiger-p-9471.html

Jag håller med dig den måste vara liten och magnet går bort; remmar eller snabbfäste på tanklocket. Ett bra alternativ du hittat. Jag kikade på denna bland annat:
http://www.revzilla.com/motorcycle/cortech-super-20-8-liter-strap-mounted-tank-bag
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag håller med dig den måste vara liten och magnet går bort; remmar eller snabbfäste på tanklocket. Ett bra alternativ du hittat. Jag kikade på denna bland annat:
http://www.revzilla.com/motorcycle/cortech-super-20-8-liter-strap-mounted-tank-bag

Ja men på den så får du problem med repor om du inte tejpar tanken, det där är en väska med magnet som man även kan sätta fast med snören, samma som på den jag har nu.
Problemet är att det kommer upp smuts framför tanken vid styrkronan och så har du repor i tanken, jag fick upp ett sandkorn den vägen och fick en 5 cm repa då jag tog bort väskan vid ett tankstopp.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
När jag nu läser mer noggrant på länken du skrev så ser jag nu att den fanns med både magnet och utan, Bilderna visar tydligen den med magnet.
Problemet med repor kvarstår dock skulle jag tro.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Kollade runt en del och jag beställde faktiskt en väska igår från Tyskland.
Blev en Givi XS307 med tanklocksadapter.
Något större än jag tänkt men verkar ändå smidig. Vi provar :)

Mer info och bilder: http://www.givi.co.uk/soft-luggages/Tank-bags/XS307-TANKLOCK

Tank-bags.jpg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tror att du har gjort ett bra köp, Jag köpte en Givi med tankringsfäste till farsan för två år sedan och han är då nöjd, Han har den på sin Bandit.

Bilder när du monterat den ser jag fram emot.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Idag beställde jag ett rack för sidoväskor och ett fäste för toppbox, beställde även ett tankringsfäste och en sån där givi tankväska som jag tidigare länkat till.
Nu väntar man med spänd förväntan....Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Härligt med lite nya prylar till hojen. Blir det Givi's rack eller vilka väskor siktar du på?

Själv hämtade jag ut nya broms- och kopplingshandtag idag.
(Del av dekaltexten på min vita går i blått, därav blå justerare).
twowheelsbromkopplingsh.jpg


Tankväskan har också kommit. Kvalitén verkar riktigt bra. Har inte monterat den än då det är en "födelsedagspresent" :hihi. Men snart sitter den där och kort på det kommer.

Var på SMC-kurs i lördags och körde på Arlanda TT. Riktigt rolig bana. Tigern är väl inte optimal på bana, men tyckte den kändes riktigt bra i kurvorna (hela 19 st på ett varv).
IMG_9839.JPG
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Nä det är jag inte alls säker på, när jag hade lagt om däcket så sa dom att man inte kunde balansera MC däck så jag fick åka till ett annat ställe för att balansera, Och det är ju här som det blir besvärligt.
Jag kan åka tillbaka för att be dom lägga om däcket rätt väg men då kvarstår ju balanseringen som jag måste betala på annan firma. :mad:
Dom skulle kläckt ur sig att man inte kunde balansera innan dom ens la av originaldäcket så hade jag åkt vidare på en gång.

Ska reda ut det här på måndag........To be continued

Firman som gjort fel står för kostnaden för att åtgärda felet samt följdkostnader, inget att prata om.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag leker med tanken på att byta min KTM 950SM mot en Tiger 800, vet inte om XC är ett krav.

Har någon gjort det språnget och kan kommentera?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu har väskfästen och tankväskan kommit, har bara att montera fästet för toppboxen kvar så slänger jag kanske upp en bild.
Har min GPS på vänster sida på styret men måste flytta den till mitten då den slår i den nya tankväskan.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
IMAG1375.jpg
Väskorna monterade men jag har 2 synpunkter på originaverktygen, den ena är att det inte följer med verktyg för att lossa hjulen, normalt finns dessa verktyg i grunduppsättningen.
min andra synpunkt är att 12 mm nyckeln höll i 0.2 sekunder och hade jag varit på resande fot och behövt den så hade man blivit ganska uppställd.
IMAG1373.jpg
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Stiliga packväskor. Blev ju kanon det där! Men oroväckande att originalverktygen är så kassa. Man kanske borde byta ut till några med kvalité.

Jag klippte ihop en kort video från min bankörning på Arlanda TT.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
I helgen blev det 2 hojturer där tankväskan (Givi XS307) invigdes. :)

Väskan sitter stadigt fast i tankfästet och säkras med en rem framme vid styret. Nyckeln till tändningen hamnar precis under framkant, så det blir lite pill att slå av/på tändningen men det funkar. Annars hakar man bara av den lite kort. Det går att justera väskans positionen lite mer bakåt om man vill, men jag vill inte ha den för långt bak. Man får ner allt det nödvändigaste; ett regnställ, mobil, kamera, nycklar, vattenflaska, solglasögon m m. Tanka går utan problem. Tanklocket går fritt från själva fästet. :tummenupp

tce5.jpg


Hojturen igår, söndag, blev 21 mil med sambo och full packning. Vi åkte till Vingåkers Outlet och shoppade kläder. Två stora kassar och en skolåda. Proppade sidoväskorna fulla och svepte in galgarna (plockepinn) i en regnjacka och surrade bakpå. Tigern gjorde ett kanonjobb. Vi åkte båda med bra komfort på vägar med väldigt blandat underhåll. Fjädringen inställd på "passagerare/last" svalde allt. Vi kom båda hem lite gladare :hihi

wfbn.jpg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Sista dagarna på semestern tyckte jag att man kört för lite hoj, en sväng upp till Harstad i Norge för att se Adolfkanonerna fick bli den akuta lösningen på problemet vilket till slut gav 120 mil på 2 dagar.
tyvärr så var första guidningen kl 11 inställd och nästa skulle inte vara förrän 13:30 så jag beslutade mig för att komma tillbaka en annan gång.
bra väder upp men på hemresan var det 8 grader och hällregn, vi visste att det skulle regna på hemvägen men jag tänkte att en bastu och en öl brukar kännas kanonfint efter en sån resa och hemma har man bra möjligheter att torka kläder.

Till höger i bild ser ni Lapporten i Abisko.
Abisko.jpg
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fick hem en ny ruta från Madstad idag. :)
280$ + 300SEK i importavgift.
Var genast hem och bytte [30 min] och sedan ut och prova.
Hojen blev helt transformerad!! Helt sjukt!
Förut blåste visiret igen vid ca 70 nu 150 utan problem! :tummenupp
Telefon med Scala rider, förut ca 90 nu 140 med god hörbarhet.
Rekommenderas å det starkaste! :tummenupp
Tiger Madstad.jpg
 

R.Strom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800XC -2013
Ny Triumph ägare till en Svart 800 XC 2013, hämtade ut den igår 28 aug 2013, 25 mil på mätaren redan efter dag, sicken skön hoj, vill bara ut och åka.:yoparty
Dock skall den in på service 1mån/80mil och vilka alternativ finns det inom "närområde" till Johans MC Göteborg? De verkar inte ha någon konkurans vilket bidrar till onödigt höga kostnader.

Hugger / Baksskärm - är det någon som har detta på sin Tiger? Kollar på "Pyramid" på ebay och den verkar sitta "snyggt".
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
har du någon länk till huggern?

Jag har lite smått funderat på om det kanske skulle minska allt svineri som blir efter lervägar, ser också trist ut när det sen börjar blästra svingen.

Har stoppat dit en skärmförlängare på framskärmen för att det inte ska komma upp lika mycket sand i ansiktet via hålet runt styrkronan, det minskade mycket.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top