Foliering

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Foliering (för amatörer)

Hade några bilder på när jag testade på att foliera mina bakspeglar förra året. Orkade inte lackera om dem eller köpa nya heller för den delen.
Tänkte slänga upp dem så att folk får lite hum om hur det blir.
Folien är en "äkta" folieringsflm med kolfibermöster.

En bakspegel är egentligen inte ett objekt man bör foliera då ytan är på tok för rund för dylikt. Det gör att man får "fuska" och lägga in några snitt i folien för att få till det. I mitt fall så gjorde jag dessa under bakspegeln där ingen ändå kollar.
Blev mycket nöjd med resultatet.
:)
 

Bifogat

  • Foliering_1.jpg
    Foliering_1.jpg
    73.5 KB · Visningar: 954
  • Foliering_7.jpg
    Foliering_7.jpg
    67.9 KB · Visningar: 960
  • Foliering_6.jpg
    Foliering_6.jpg
    57.4 KB · Visningar: 1,062
  • Foliering_5.jpg
    Foliering_5.jpg
    71.1 KB · Visningar: 963
  • Foliering_4.jpg
    Foliering_4.jpg
    110 KB · Visningar: 1,468
  • Foliering_3.jpg
    Foliering_3.jpg
    57.1 KB · Visningar: 784
  • Foliering_2.jpg
    Foliering_2.jpg
    65.6 KB · Visningar: 1,243
Last edited:

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Har sett nån gång när jänkarna på tv har nått bad av någon typ med tunn film på som de doppar grejerna i så fastnar det. Sen drar de nog bara klarlack på det och fan va snyggt det blir. Nån som vet vad det heter??
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Har sett nån gång när jänkarna på tv har nått bad av någon typ med tunn film på som de doppar grejerna i så fastnar det. Sen drar de nog bara klarlack på det och fan va snyggt det blir. Nån som vet vad det heter??

Har sett det också... på American Choppers tror jag. De la på ett lager med kammo-mönster.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men det var en djävla trådkapning då :crash

Water transfer är helt klart intressant, lite svårt för amatörer dock såtillvida man inte råkar sitta på utrustning för 200-500+ papp.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ser ut som du gjorde ett bra jobb på bild med kolfibern look:en va inte direkt bra..är det inte iallfall 90% verklighetstroget så är det bättre att satsa på en färg tycker jag.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag tyckte det vart helt ok.

Såg en kille i somras som hade lagt på mattsvart folie på hela sin Porsche, såg riktigt bra ut.

Ett tips är ju annars att ta kontakt med firman som folierar taxi i Stockholm (Taxi 020 exempelvis), dom är jävligt duktiga på att sätta dit skiten.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ser ut som du gjorde ett bra jobb på bild med kolfibern look:en va inte direkt bra..är det inte iallfall 90% verklighetstroget så är det bättre att satsa på en färg tycker jag.
Tycker att den är hyffsat naturtrogen jämfört med det mesta man kan köpa på marknaden.
De där varianterna som säljs i småark hos mc-firmor är tyvärr inte ens i närheten, speciellt ifall man skall försöka forma dem efter underlaget.
Den här är det bara dra och värma.
Skulle man fucka till det, så är det bara att värma det igen och låta det veckla ut sig själv några sekunder och det återtar ursprungsformen.
När jag säger värma så är det frågan om några sekunder med värmepicka eller hårtork, inget mer.

Vart köpte du folien?? och vad kostade det ca ??:)
Nu skall jag faktiskt inte göra detta till en reklamtråd då det inte är meningen, men folien heter Kolfiber Monza Blank och inköptes hos foliepapper.se.
Kostnad 345:- + moms för en bit på 1 m x 1.5 m
 

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Linköping
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Åhå! Sånt där visste inte ens jag att man kunde göra. Snyggt resultat i alla fall!

Du har alltså kör en säsong med backspeglarna, hur har det hållit sig? Lika/sämre/bättre reptåligt som vanliga lack?

Tror du att det skulle vara svårt att tejpa större objekt, säg en helt tank, med sån folie? (självklart vill jag inte ha kolfibermönster då)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du har alltså kör en säsong med backspeglarna, hur har det hållit sig? Lika/sämre/bättre reptåligt som vanliga lack?

Tror du att det skulle vara svårt att tejpa större objekt, säg en helt tank, med sån folie? (självklart vill jag inte ha kolfibermönster då)
Min säsong vart ganska kort och med få mil. Men de har hållit sig bra. Inte märkt att det släppt någonstans.
Har inte märkt några repor på dem, men det brukar jag inte få annars heller såtillvida jag inte tappar något i backen.

Tank blir svårt. Dels för att man är tvungen att täcka en så stor yta och att tanken har former som gör det svårt att få runt folien på alla ställen.
Nu med speglarna så vart jag tvungen att "fuska" för att få till formen.
Det skulle aldrig fungera att göra på en tank.

Det man iofs skulle kunna göra på en tank är ha en skiljelinje i form av ett mönster/stripe på mitten. Då skulle man säkert kunna få till båda sidor på tanken utan större problem.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Amatörernas afton igen....

Hade lite tråkigt idag så jag gav mig på en sliten kåpa till XT600:an jag har, mest för att testa lite.

Bild 1
Plastkåpan var fullackerad 3-4 gånger och hade numera brun grundfärg överst.

Bild 2
Det var ingen bra idé att försöka lägga folie på fulfärg. Färgenlagrena fastnade i folien och gjorde den obrukbar.
Blev till att slipa ned den till plasten då...
Noterar inför framtiden att göra detta först innan man sätter dit folien.
:huvet

Bild 3
Renslipad ned till plasten.

Bild 4
Bestämde mig för att göra nederdelen först då det annars skulle bli lite väl svåra veck ifall man gjorde allt på en gång. Det skulle säkert ha gått att lösa men jag tyckte detta sätt var enklare.

Bild 5
Skar till en rak kant vid vecket där folierna kommer att överlappa varandra och skarven därmed inte kommer att synas.

Bild 6
Ovankanten är vågig och går under sadeln. Så den kommer inte att synas. Satt dit små bitar folie för att täcka upp det vita området. Skar ,efter denna bild tagits, till en rak kant längs med ovandelen för att få bort delarna som gick upp på den stora ytan. Kommer sedan att överlappa detta med den stora foliedelen.

Bild 7 & 8
Slutresultatet.
 

Bifogat

  • foliering_7.jpg
    foliering_7.jpg
    50.9 KB · Visningar: 846
  • foliering_6.jpg
    foliering_6.jpg
    40.5 KB · Visningar: 645
  • foliering_5.jpg
    foliering_5.jpg
    85 KB · Visningar: 651
  • foliering_4.jpg
    foliering_4.jpg
    56.2 KB · Visningar: 579
  • foliering_3.jpg
    foliering_3.jpg
    45.3 KB · Visningar: 565
  • foliering_2.jpg
    foliering_2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 570
  • foliering_1.jpg
    foliering_1.jpg
    36.8 KB · Visningar: 598
  • foliering_8.jpg
    foliering_8.jpg
    73.8 KB · Visningar: 926

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Den här tråden är det prenumeration på, jag har en hel bakdel på Apan som jag tänkte täcka med 3M's variant så snart jag vågar försöka... :rolleyes:
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top