Nya däck en djungel

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
undrar hur RoadSmart står sig mot Metzler Roadtec Z6 ..

Vet inte, men troligen kan du få en rapport en bit in på säsongen :D

Jag körde på Z6 förra sommaren och har inga klagomål, greppet var helt OK både på vått och torrt, när det släpper gör den mjukt och fint i båda lägena.

Nu är det tvärslut i mitten (corden syns) men ganska bra mönster på sidorna och loggen säger 560 mil och med tanke på hur mycket pendling och motorväg/rakt fram åkning jag tvingas till så är det väl OK, inte bra men som sagt OK.

Körde på pilot sport innan dessa och fick ut ca 300 mil under samma förutsättningar.
Tänkte prova antingen Roadsmart eller Pilot road nu om ingen har några andra förslag som låter vettiga.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Pilot Road 3? :)

Kör du hårt är arbetstemp på Road2 lite för låg på sommaren. Iaf för bana. De två uppsättningar jag kört har hållt 1200-1300 mil bak (100+ fram). Roadsmart höll drygt 1100/1250 mil. Nu påstår Michelin att Road3 ska hålla ännu längre, men med samma, eller bättre, egenskaper i våt, torrt och kallt..

Då kommer vi till den intressantaste punkten, arbetstemperaturen på gummiblandningen på Road3, liksom om gummiblandningen är ändrad främst map andelen silica.

Om någon med facebook har lust att fråga om det är samma (låga) arbetstemp och köregenskaper i kallare väder som Pilot Road 2 vore det god hjälp att bedöma detta däck nu innan oberoende tester gjorts. Fråga även om skillnad på gummiblandningen och andel silica. Tack på förhand.

http://www.facebook.com/michelinpilotroad3#!/michelinpilotroad3?sk=info


"Tests made by DEKRA, on almost 6,000 km of all kind of roads (road, highway, …) show that MICHELIN Pilot Road 3 lasts even longer than MICHELIN Pilot Road 2, which was already the Champion in 2008 and 2009 (2)"

"MICHELIN Pilot Road 3
The segment’s new benchmark surpasses its predecessor, the MICHELIN Pilot Road 2

* An unrivalled grip in the wet (1) thanks to the revolutionary new MICHELIN Sipe Technology (XST) (3)
* An unbeatable tire life2 thanks to MICHELIN’s latest-generation 2CT dual-compound technology
* All of this plus even wear and life-long performance thanks to full-depth MICHELIN XST3 sipes

(1) Internal test carried out at the Fontanges Test Center (France) in March 2010.
(2) Durability comparison test between the MICHELIN Pilot Road 3 and the MICHELIN Pilot Road 2 (120/70 ZR 17 and 180/55 ZR 17) carried out at the DEKRA Test Center in 2010
(3) X SipeTechnology"
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
hade väl en sådär 1200 mil på mitt road 2 bakdäck då jag fulade mig o körde i "mc-omkörningsfilen" på essingeleden ... tyvärr så hade nån lastbil sprängt ett av däcken och en fin liten stålvajer fick rätt?/fel vinkel o punkterade däcket.
Det var då kvar lungt en 500mil på däcket men bytte iaf.

Kommer inte ihåg vad som sitter på nu

Så kör du mycket till/från jobb, touring , några knixkurser samt mycket landsväg... en Road 2 el Road 3 är ett väldigt bra val

Måste också säga att jag var förvånad över greppet i både vått o torrt och då jag en av dagarna körde knix i "riktigt sommarvärme med solen hela tiden"
Kanske fungerar bra för att jag inbe kan köra mer än vad de däcken håller ...
Dock låter det ju som TS är på ungefär samma nivå och ett däck som håller 1500 mil som man kan lite 110% på är ju inte fel då
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Pilot Road 3? :)

Kör du hårt är arbetstemp på Road2 lite för låg på sommaren. Iaf för bana. De två uppsättningar jag kört har hållt 1200-1300 mil bak (100+ fram). Roadsmart höll drygt 1100/1250 mil. Nu påstår Michelin att Road3 ska hålla ännu längre, men med samma, eller bättre, egenskaper i våt, torrt och kallt..

Då kommer vi till den intressantaste punkten, arbetstemperaturen på gummiblandningen på Road3, liksom om gummiblandningen är ändrad främst map andelen silica.

Om någon med facebook har lust att fråga om det är samma (låga) arbetstemp och köregenskaper i kallare väder som Pilot Road 2 vore det god hjälp att bedöma detta däck nu innan oberoende tester gjorts. Fråga även om skillnad på gummiblandningen och andel silica. Tack på förhand.

http://www.facebook.com/michelinpilotroad3#!/michelinpilotroad3?sk=info


"Tests made by DEKRA, on almost 6,000 km of all kind of roads (road, highway, …) show that MICHELIN Pilot Road 3 lasts even longer than MICHELIN Pilot Road 2, which was already the Champion in 2008 and 2009 (2)"

"MICHELIN Pilot Road 3
The segment’s new benchmark surpasses its predecessor, the MICHELIN Pilot Road 2

* An unrivalled grip in the wet (1) thanks to the revolutionary new MICHELIN Sipe Technology (XST) (3)
* An unbeatable tire life2 thanks to MICHELIN’s latest-generation 2CT dual-compound technology
* All of this plus even wear and life-long performance thanks to full-depth MICHELIN XST3 sipes

(1) Internal test carried out at the Fontanges Test Center (France) in March 2010.
(2) Durability comparison test between the MICHELIN Pilot Road 3 and the MICHELIN Pilot Road 2 (120/70 ZR 17 and 180/55 ZR 17) carried out at the DEKRA Test Center in 2010
(3) X SipeTechnology"

Fick svaret av en handlare att arbetstemp var okänt av honom ännu men det skulle vara 100% silica så det borde ligga i samma härad som road2 tempmässigt.
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Fick svaret av en handlare att arbetstemp var okänt av honom ännu men det skulle vara 100% silica.

Ok, facebook-länken går till Michelins egen faq-sida för lanseringen av Pilot Road 3.. Jag tänkte att de har dagens bästa koll på vad däcket har för temperaturegenskaper. Annars får vi vänta tills det körts tester med det.

http://www.mynetmoto.com/motorradre...profile/ROAD 3/StartRow/0/motorradreifen.html

€255 med frakt (€25] för en uppsättning..
 
Last edited:

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Vilka däck skall du köra med 2012?

Sitter i köket och längtar efter att köra. Sitter också och funderar på vilket däckmärke jag skall investera i till nästa säsong:va
Jag har börjat att köra lite bana och tycker det är sjukt roligt.
Men uppskattar fortfarande ett lite lugnare tempo på sköna landsvägar. Däcken som jag kört med förra säsongen var Dunlop Sportmax Sportsmart, och de har varit kanon tycker jag.
De ligger som förstahandsval. Har kikat lite på andra märken som Bridgestone BT 016 R Pro och Continental Sportattack samt Metzeler Spotec M5 Interact

Skulle jag beställa idag låg priset på Dunlopdäcken Fram/Bak på 2521kr inkl frakt, Däckonline.se. Bra pris ?

Gott Nytt År till alla mc-fantaster:pussa:pussa
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tja!

Hur många kollar lufttrycket en gång i veckan? Lika viktigt som det är att kolla trycket när du vill få det sista lilla unset av grepp på banan, är det när du vill få gatdäcken att hålla länge.

Jag blåste -utan att skämmas- i 2.5 kilo fram och 3 kilo bak (kalltryck) när det gällde gatcruising!

Absolut inga nyheter, man behöver bara bli påmind ibland.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tänkt köra slut på mina Sportsmart, dom har ju bara gått några mil på bana så det är mycket kvar än. Efter det återstår det att se vad det blir. Risken är stor att en till uppsättning Sportsmart inhandlas. Bra däck för mig som kör både lite halvinspirerat och lugn touring.

Gällande däcktryck så kör jag samma på både gata och bana. 2,3 bar fram och 2,8 bar bak.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag är helnöjd med de Sportsmart jag krängde på under förra säsongen. Har gått några hårda bandagar och en hel del gata med klart godkänt slitage. På gata kör jag 2,5/2,9 bar f/b och på bana 2,1/1,9 bar f/b. Funkar fint för mig som kör snabb gatgrupp och om de skulle släppa så gör de det snällt så att man kan kontrollera/rädda det oavsett om det släpper fram eller bak.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sitter i köket och längtar efter att köra. Sitter också och funderar på vilket däckmärke jag skall investera i till nästa säsong:va
Jag har börjat att köra lite bana och tycker det är sjukt roligt.
Men uppskattar fortfarande ett lite lugnare tempo på sköna landsvägar. Däcken som jag kört med förra säsongen var Dunlop Sportmax Sportsmart, och de har varit kanon tycker jag.
De ligger som förstahandsval. Har kikat lite på andra märken som Bridgestone BT 016 R Pro och Continental Sportattack samt Metzeler Spotec M5 Interact

Skulle jag beställa idag låg priset på Dunlopdäcken Fram/Bak på 2521kr inkl frakt. Bra pris ?

Gott Nytt År till alla mc-fantaster:pussa:pussa

Fortsätt åka på Sportsmart till det går så fort att fästet inte räcker längre. Dvs strax under rookie-race-tempo.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om någon btw är intresserad så finns det ett set Michelin Power Pure hos mig som är använda ett par bandagar, med massa gummi kvar på sidorna, och knappt använda på mitten. Inte gått många mil totalt alls.

Jag kommer nog inte använda dem iaf (har ett gäng set hjul) så det är bättre att sälja till nån som vill ha dem.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
:skrattaåt:dricka:cppartyJa jag skall nog ta ditt råd och fortsätta med mina Dunlop ändå. De har fungerat klanderfritt för hojen och mig.... Ja nu har säsong 2012 startat. Hoppas sjöis lägger sig nu bara. God fortsättning!!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Kan rekommendera roadsmart, har kört det som bakdäck nu på trajjan, tycker greppet är kanon på gatan. Funkar på banan också.
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Lycka till... PR3 är bättre för körning på riktigt dåligt underlag och för ordinär touring med längre livslängd, inte för nåt annat. Jag har testkört både en och två gånger.

Ajaj, det låter väl sådär... Nu får jag ju prova när de är beställda men har ändå bara lyckats hitta lovord om dom i tester.

God fortsättning! =)
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Har kikat i lite trådar här på forumet om bra däck, men blir fasiken inte klok. Jag är ute efter ett fram & bakdäck med bra grepp i vått & torrt samt bra livslängd på bakhjulet. Tog precis kortet innan säsongens slut så har inte hunnit köra så jättemycke. Kommer absolut inte bli någon bankörning för mig eller knäskrap på fina vägar i första taget. Vad ska man köra på?
Billigt e bra också :) Tänkte handla från mcdäckonline troligen.

Kör en kawa zx7r-98

Blir lite förvirrad kör du både GSXR 600 & Kawa ZX7/R eller endast Kawan? Inte för att det spelar så stor roll.

Detta var förra årets storsäljare för sporthojar, bakdäck:

Dunlop Sportmax Sportsmart 190/55 ZR 17 TL
Däckonline 1525 kr
Michelin Power Pure 190/55 ZR 17 (W) M/C
Däckonline 1675 kr
Metzeler Sportec M5 Interact 190/55 ZR 17 TL 75 (W) M/C
Däckonline 1431kr (Min favorit & nästa däck)

Det första du ska tänka på är att du får rätt däck ibland dyker samma däck upp med en massa tilläggs koder efter dimensionen med stor prisskillnad. Ta reda på vilket som är premium däcket/original däcket & vad förkortningarna står för.

Det andra är att få ett fast pris för montering av däcket & ev. fraktkostnad. Ring en verkstad ansluten till Däck online & be om ett kostnadsförslag innan du beställer däcket, du kommer att märka att priserna varierar stort. Bästa priset får du om du kommer med bakhjulet under armen & åker till en verkstad utanför stan.

Det tredje är åldern på däcket då det hänt att folk fått 5 år gamla däck & visst de funkar men är inte kul då du köpt ett nytt. Enda sättet att undvika det är att köpa ett märke som bara funnits på marknaden i 1-2 säsonger.

Slutligen ska du ha ett klibbigt/mjukt race däck eller ett allround däck som har längre livslängd? Då däck är dyra tål det att tänkas på. Här finns det mycket att välja på & jag tror att andra på forumet kan hjälpa dig bättre.

Jag har köpt däck av Däckonline men slutsumman/vinsten för mig har varit så marginell, att jag hellre köper däcken under MC-handlarnas höst rea oftast med gratis montering. Vinsten är störst då ett märke ska lansera en ny modell av sitt premium däck till våren & rear ut fjol årets lager.
MC Varuhuset monterade ett nytt bak däck på hojen för mindre än 1800 kr + att de rengjorde kedja, bakdrev & fälg som bonus. Dom jobbar inte ens med Suzuki - tack igen grabbar.

Några konkurrenter till Däckonline varken bättre eller sämre.

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=9&prodcatid=2&noprodcat=&info1=190&info2=55&info3=17&manufactname=DUNLOP&langno=46


http://www.nordendack.se/Motorcykel_MC_Dack/cat/7278

God Luck
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej jag vill rek pirelli diablo rosso corsa ett mycket stabilt däck och det känns väldigt trevligt. Jag har kört det på gata och bana och jag tycker det kändes bättre än sportsmart. Visst du får mer mil på sportsmart och bättre våt grepp men dessa blir mitt val till sommaren.// Jon
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Hej jag vill rek pirelli diablo rosso corsa ett mycket stabilt däck och det känns väldigt trevligt. Jag har kört det på gata och bana och jag tycker det kändes bättre än sportsmart. Visst du får mer mil på sportsmart och bättre våt grepp men dessa blir mitt val till sommaren.// Jon

Håller med dig om att Pirelli gör bra däck, är sugen på att prova - PIRELLI DIABLO SUPERCORSA SP, men vi får se vad det blir. Ibland är det slumpen som avgör t.ex. du är inne på MC firman & får ett otroligt bra pris på ett beställt men ej uthämtat däck, av kunden som ångrat sig alt de (firman) har förköpt sig & sitter på för stort lager däck (ett höst fenomen); då däcket finns med på min lista över tänkbara däck - köper jag.
Körde Pirelli innan jag byte till Dunlop.
 

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Ort
jönköping
Hoj
cbr 954 -03
Jag hoppas att det går bra att jag lånar tråden lite. E det nån som kan länka till furstenhoff´s profil? det ryktas om att han har bra priser på däck och det e precis vad jag e ute efter. tacksam för hjälpen
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top