Nya däck en djungel

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du som testat, och vurmar så för dem.

Det här fantastiska våtgreppet, finns det nån gråzon på den som i torrt? Att man kan "hitta" gränsen. Eller är det som vanligt i blött att det greppar tills det släpper, och sen blir det skamkärra?

Roadsmart släpper kontrollerat bak iaf. Så pass kontrollerat att en bion som mig hinner rädda situationen
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Roadsmart släpper kontrollerat bak iaf. Så pass kontrollerat att en bion som mig hinner rädda situationen

Ere så?

Jag har åkt några set Qualifier RR nu och i blött går det som på räls, sen spårar det ur.. Men det kan bero på att jag är feg och kör som en kratta kanske. Skulle vilja våga pressa lite mer i blött och våga kliva på så att det "jazzar" lite. Nu känns det som att jag dör diRreCkT om jag skulle testa.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag känner när släppet börjar såväl i torrt som i vått. Det känns lite äckligt i början, men hellre det än att inte veta var gränsen går, och få ett släpp som kommer som en örfil.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag körde knäskrap (i en långsam men tight kurva) på Arlanda TT i spöregn med Sportmax :) Var inte planerat att ta kurvan så, var helt säker på att det skulle släppa och skita sig men det var helt odramatiskt. Fick lite släpp i någon av de snabbare böjarna men det kändes bara bra...
 

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Hur jag än gör så får jag nog inte ut mer än max 500 mil på ett däck (gatkörning) Hur f*n gör man för att få ut upp mot 1000mil på ett däck?
Skulle vara hemskt tacksam om nån kunde lär mig! :va

Rätt lufttryck brukar hjälpa :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Qualifier RR var underbara i torrt, men sjukt värdelösa i regn!!

Tänkte just skriva det.. de var väl t om kända för sitt urusla våtgrepp? :) (aldrig upplevt själv dock)..

Kanske kan vara bakhjulsåkningen som sliter ner däcket..

Precis, men du kan ju inte klaga.. visst, dina bakdäck håller kanske 500 mil, men hur långt kommer du på ett framdäck? 2000? det är väl aldrig i marken? så det borde jämna ut sig ;)
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Rätt lufttryck brukar hjälpa :tummenupp

Aah shit vad dum jag känner mig tänkte inte ens på att man skulle ha luft i däcket! :huvet

Precis, men du kan ju inte klaga.. visst, dina bakdäck håller kanske 500 mil, men hur långt kommer du på ett framdäck? 2000? det är väl aldrig i marken? så det borde jämna ut sig ;)

Hehe jo faktiskt ibland är det i marken.. Måste ju göra stoppies också för att jämna ut balansen! :D
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag brukar köra med säkra kort, dvs däck som gett mig förtroende. Hittils har jag inte direkt blivit besviken på något däck alls, förutom kanske lite för kort livsläng, så sätt på några däck som du varit nöjd med, skall du köpa nya däck från samma fabrikat och samma(utvecklande)modell som du kan ha kört på för flera år sedan så är de knappast sämre än vad de var då:tummenupp
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Beställde just en uppsättning Dunlop Roadsmart från mynetmoto.com vart totalt 2117:- inkl frakt. De tycker jag va ett bra pris :)

Sen har ju dunlop pengar tillbaka grej, undrar om det funkar för ett köp från tyskland i sverige?
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ere så?

Jag har åkt några set Qualifier RR nu och i blött går det som på räls, sen spårar det ur.. Men det kan bero på att jag är feg och kör som en kratta kanske. Skulle vilja våga pressa lite mer i blött och våga kliva på så att det "jazzar" lite. Nu känns det som att jag dör diRreCkT om jag skulle testa.

Qualifier RR är komplett värdelösa i blött.. Får ju hjulspinn i 30 så fort första droppen kommer typ. Går att köra rakt fram, men så fort det kommer en kurva är de katastrofala (ungefär som min körning i övrigt :crash) Sportsmart är dock på en helt annan nivå.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Qualifier RR är komplett värdelösa i blött.. Får ju hjulspinn i 30 så fort första droppen kommer typ. Går att köra rakt fram, men så fort det kommer en kurva är de katastrofala (ungefär som min körning i övrigt :crash) Sportsmart är dock på en helt annan nivå.

Mmm...

Jag har bara kört "fort" en gång i blött (på gata), och det slutade med motorbroms-sladd in i kurva och balansgång på asfaltskanten :eek:..

Men hur är Sportsmart då (nu när jag faktiskt kör aningen snyggare än vad jag gjorde den gången), släpper det med ett "ryck" som jag upplever att det gör i regn, eller går det att hitta den där gränsen och jazza lite på den?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Min erfarenhet, såsom den är, är att Sportsmart släpper väldigt snällt och s.a.s. "okomplicerat". De kan säkert toksläppa de med, men för mig var det väldigt odramatiskt. Man kände var gränsen var och det gick att hålla sig där.

Mina gamla QRR litade jag jämförelsevis inte alls på i blött. En annan parallell kan dras till Bridgestones BT014 som satt på en testhoj jag körde (om jag inte minns fel) som släppte utan förvarning oavbrutet.
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
undrar hur RoadSmart står sig mot Metzler Roadtec Z6 ..

I korthet är Roadsmart ett modernare däck. Hade valt det mellan de båda i alla lägen. Men..;)

Metzeler-däcket är uppdaterat sedan förra säsongen. Det finns ett Roadtec Z8 som jag inte sett några tester om. Z6 fick genomgående låga betyg i alla tester gångna säsongen.

Jag körde upp ett par Roadsmart under varma delen av säsongen och de var trevliga i torrt väder. I regn blev de märkbart mer opålitliga när de var halvslitna. Tendenser till släpp in och ofta släpp ut ur kurvor om man inte tog det lugnt. När de var nya var de problemfria för det mesta i regn men inte alls samma våtgrepp som Michelins Road2. Kört både landsväg och bana torrt och i regn.

Kommer köra Michelin Road2 i början och slutet av säsongen för bästa fäste i kylan även denna säsong och i år blir sommardäcken Continental Road Attack2 (slits dock snabbt enligt tester) eller Pirelli Angel ST när det är hygglig värme ute. Eller kanske en uppsättning av de lättstyrda Power Pure som ändå har hygglig körsträcka.

Såg att Michelin lanserat en förbättrad Road2 - Road3. Återstår att se om de oxå har låg arbetstemp (55 grader)?
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top