Nya däck en djungel

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Har kikat i lite trådar här på forumet om bra däck, men blir fasiken inte klok. Jag är ute efter ett fram & bakdäck med bra grepp i vått & torrt samt bra livslängd på bakhjulet. Tog precis kortet innan säsongens slut så har inte hunnit köra så jättemycke. Kommer absolut inte bli någon bankörning för mig eller knäskrap på fina vägar i första taget. Vad ska man köra på?
Billigt e bra också :) Tänkte handla från mcdäckonline troligen.

Kör en kawa zx7r-98
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Tycker det låter mer som du vill ha nått som Roadsmart eller Power Road, kan knäskrapa med dem bägge och de håller 1000+ mil.

Nu vet jag inte mycket om Sportsmart men är det inte ett väldigt sportigt gatdäck med bra våtgrepp? Alltså ganska kort livslängd i klass med pilotpower?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Aa sportsmart skaru ha. Snacka med furstenhoff köpte av honom, o det kan jag rekommendera att du gör oxå :), billigare än mcdäckonline var d oxå.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Sportsmart är ett grymt sportdäck med sjukt bra våtegenskaper samt klart viktigt - mycket bra miltal!!:tummenupp (finns otaliga trådar/inlägg om detta tillsammans med tidningstester)

Låter nästan för bra för att vara sant, men jag köper ditt säljsnack och kommer så fort mina power one är slut..! :tummenupp
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Köpte ett Sportsmart bakdäck på Däckonline förra veckan efter lite sökande på detta grymma forum. Kom fram till att det kommer att passa mina behov. Är ingen knäskrapare men vill ha bra grepp i alla väder!!:yoparty
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tycker det låter mer som du vill ha nått som Roadsmart eller Power Road, kan knäskrapa med dem bägge och de håller 1000+ mil.

Nu vet jag inte mycket om Sportsmart men är det inte ett väldigt sportigt gatdäck med bra våtgrepp? Alltså ganska kort livslängd i klass med pilotpower?

Sportsmart har lång livslängd, leta runt bland däckdjungeln sj för inte så länge sen, o enligt folk o tester jag läst ska det hålla länge även vid en o annan hårdbandag. Pilot power vill jag inte ha igen.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag körde qualifier II förförra säsongen och Sportsmart förra säsongen.

Du klarar dig på qualifier II, rätta mig om jag har fel men jag tror du får ut mer mil på dom.

(Och jag råkade köpa på mig ett extra qualifier II bakdäck innan jag gick över till sportsmart, kan sälja det ett par hundralappar billigare än billigaste du kan hitta det på annat håll, tror jag gav 1700 för det på fürstens däckshop. Edit: Har ju framdäcket kvar också, slitet men inte slut, vill någon köpa bakdäcket så skickar jag givetvis med framdäcket gratis)
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag har Roadsmart fick ut ca 900mil på mitt bakdäck.
Funkar jättebra på bana med , var tom vissa som körde i rödgrupp med de däcket under en BKK.
Stod mellan roadsmart och sportsmart , men tog roadsmart för ja inte vågade chansa är en fegis (hade roadsmart innan med).
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Jag köpte precis Roadsmart, för jag tog en titt på mina gamla däck och var tvungen att erkänna att man lägger sig inte så mycket i kurvorna som man skulle önska och då har man fått ett ganska kantigt däck.. Så tänkte att slitaget är en rätt viktig del i däckvalet också, och mer mil i Roadsmart än Sportsmart.. plus att bana är inget jag råkat på heller..
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Hur jag än gör så får jag nog inte ut mer än max 500 mil på ett däck (gatkörning) Hur f*n gör man för att få ut upp mot 1000mil på ett däck?
Skulle vara hemskt tacksam om nån kunde lär mig! :va
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Sportsmart är då helt perfekt!!:krama

Instämmer. Köpte precis själv sportsmart men då står en del bankörning på schemat också. Tror inte att du blir missnöjd, det hoppas jag att jag inte blir. På mc-mässan fick man 500kr rabatt på sportsmart oavsett från vilken handlare du väljer att köpa dem ifrån, kommer inte ihåg hur länge detta skulle gälla men några veckor tror jag samt att man behövde ett blad som fanns i deras monter.

Man kör med rätt luft tryck i däcken samt bra fjäderinställningar. Det är alltid en bra början! :tummenupp

Tveksamt på att det räcker. Kör man 1000 mil på däcken kör man antingen för snällt och/eller för lite bana, ca 500 mil räknar jag att komma på mina sportsmart då har de iaf kommit minst lika långt som mina gamla pilot power 2ct :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
900 mil har jag åkt på mina sportisar, iofs i "gubbtempo" . Men ändå på en 1000cc. Jag kommer garanterat köpa ett till set Sportsmart.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hmm,, TS skriver ju att det inte blir några bandagar.. och kommentaren om inga knäskrap tolkar jag som att det inte blir någon direkt hårdkörning.

Då skulle jag kört Roadsmart istället.
(Har kört både Roadsmart och Sportsmart. )

Sportsmart bytte jag till enbart för att det blir mer och framförallt hårdare bankörning nu. (Körde även RoadSmart på bana och det funkade utmärkt).
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Hur stor är milskillnaden mellan Roadsmart och Sportsmart på ett ungefär?
När det gäller gatkörning
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag är uppe i ca. 700 mil på mina Roadsmart och det är ca. 50% kvar på bakhjulet. Som referens så kör jag som en fjolla och fick ut ca. 800 mil på mina Michelin Power (eller vad de nu heter)..
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
Klart TS ska åka bana det gjorde inte jag dem första 5 åren jag hade moppekort = dumt.

Gällande däck har jag åker jag Roadsmart, har väl gott 6-700mil inklusive 5 bandagar och jag har inget behov att byta än på ett tag
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det ska du lätt få ut av dom inkl ett par bandagar!!:tummenupp

Du som testat, och vurmar så för dem.

Det här fantastiska våtgreppet, finns det nån gråzon på den som i torrt? Att man kan "hitta" gränsen. Eller är det som vanligt i blött att det greppar tills det släpper, och sen blir det skamkärra?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top