Pro Superbike kör på Anderstorp Raceway

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Men de ska ju åka hela 15 varv![/QUOTE]

15 varv = 25 min
25 varv = 40 min
Det vore mer lagom :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
15 varv = 25 min
25 varv = 40 min
Det vore mer lagom :)

Om dom åker 1,40 ja.

30 varv vore lagom, kanske mer.

Men vi fjantar ju i sverige, konstigt att vi aldrig blir världsstjärnor :näsblod[/QUOTE]

Jag tror det skulle vara bra för sporten med ännu kortare race! Flera korta race istället för långa race med få omkörningar. Det händer sällan så mycket på slutet i dagens race, när alla hittat sitt tempo rullar man på utan att vi får se halsbrytande manövrer i sista kurvan.
Vill man ha långa race finns ju alltid endurance!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror det skulle vara bra för sporten med ännu kortare race! Flera korta race istället för långa race med få omkörningar. Det händer sällan så mycket på slutet i dagens race, när alla hittat sitt tempo rullar man på utan att vi får se halsbrytande manövrer i sista kurvan. Vill man ha långa race finns ju alltid endurance!
Fan, nu är vi överens igen :gnissla

15 varv på Anderstorp räcker mer än väl för mig som åskådare :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag tror det skulle vara bra för sporten med ännu kortare race! Flera korta race istället för långa race med få omkörningar. Det händer sällan så mycket på slutet i dagens race, när alla hittat sitt tempo rullar man på utan att vi får se halsbrytande manövrer i sista kurvan.
Vill man ha långa race finns ju alltid endurance!

Du menar alltså att racing på världsnivå är tråkig? :confused:.

Ett fullt startfält, stora krav på inställningar av hojar, uthålliga förare, krav på däcksval/tillverkare. Ohh, så tråkiga delar av det hela.

Bättre att vi kör 4 race på 5 varv vardera så däcken inte riskerar att bli ruggade innan dom kastas på högen.

Att racingen blir så utdragen i sverige beror ju på att sexton (16!) personer står på gridden. Pinsamt.

Endurance är ingen åskådarsport mer än för dom närmast sörjande. WSBK-upplägget är en åskådarsport. Superpole osv.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du menar alltså att racing på världsnivå är tråkig? :confused:.

Ett fullt startfält, stora krav på inställningar av hojar, uthålliga förare, krav på däcksval/tillverkare. Ohh, så tråkiga delar av det hela.

Bättre att vi kör 4 race på 5 varv vardera så däcken inte riskerar att bli ruggade innan dom kastas på högen.

Att racingen blir så utdragen i sverige beror ju på att sexton (16!) personer står på gridden. Pinsamt.

Endurance är ingen åskådarsport mer än för dom närmast sörjande. WSBK-upplägget är en åskådarsport. Superpole osv.

Nu läser du in tolkningar i mina inlägg. Jag har ingenstans skrivit att racing på världsnivå är tråkig. Däremot brukar svenska race vara ganska händelselösa ur publiksynpunkt bortsett från de första 2 varven, och ibland de sista 2 varven. Sällan ser man några större omkastningar i resultatet från varv 3 och senare.

Vi har väl klasser med fler än 16 deltagare?

Jag gillar också superpole, det är därför jag gjort tidsschemat som jag gjort, med ett superkval där de 10 snabbaste får en extra kvart för sig själva.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Endurance är ingen åskådarsport mer än för dom närmast sörjande. WSBK-upplägget är en åskådarsport. Superpole osv.
Det finns en stor skillnad här Jens och det är att i WSBK har de jobbat upp ett intresse för serien under snart 25 år, den visas i TV osv. Att försöka kopiera det konceptet till Sverige rakt av, med 40 minuters race och dessutom två st samma dag tror jag inte ett dugg på.

I Sverige vet publiken knappt vad roadracing är så därför tycker iaf jag att vi bör ge dem korta intensiva race där det händer saker hela tiden. Därmed inte sagt att "vi" ska köra 5 varv. Runt 20 minuter är precis lagom och den dag folk vallfärdar till banorna för att se sina favoriter kan vi börja titta på hur resten av världen gör och vad vår publik tycker om.

Ser ut att bli en skön blandning av hojtyper och racing på Anderstorp :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det finns en stor skillnad här Jens och det är att i WSBK har de jobbat upp ett intresse för serien under snart 25 år, den visas i TV osv. Att försöka kopiera det konceptet till Sverige rakt av, med 40 minuters race och dessutom två st samma dag tror jag inte ett dugg på.

I Sverige vet publiken knappt vad roadracing är så därför tycker iaf jag att vi bör ge dem korta intensiva race där det händer saker hela tiden. Därmed inte sagt att "vi" ska köra 5 varv. Runt 20 minuter är precis lagom och den dag folk vallfärdar till banorna för att se sina favoriter kan vi börja titta på hur resten av världen gör och vad vår publik tycker om.

Ser ut att bli en skön blandning av hojtyper och racing på Anderstorp :)

Ett långt race för att förarna faktiskt ska få bli trötta, slutkörda och använda lite av materialet. När vi kommer ut i europa/världen (ja, just det. Vi gör ju inte det nä) så är vi då förberedda på hur det faktiskt är att raca.

Ett kort race, fine. Men gör ett riktigt långt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ett långt race för att förarna faktiskt ska få bli trötta, slutkörda och använda lite av materialet. När vi kommer ut i europa/världen (ja, just det. Vi gör ju inte det nä) så är vi då förberedda på hur det faktiskt är att raca.
Och hur många av de som kör Pro Superbike har kapacitet att nå världseliten? Ingen? En?

De som vill ut i världen tränar självklart på att köra längre, har råd att hyra en bana och mjukstartar tex i IDM.

Vi kan inte anpassa svensk RR för att passa 2-3 personer, så stor är inte sporten och den lilla publik vi har måste få valuta för pengarna. Vem fan vill se Backlund eller Freddy leda med 10 sekunder de sista 10 varven? Inte jag iaf.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Och hur många av de som kör Pro Superbike har kapacitet att nå världseliten? Ingen? En?

De som vill ut i världen tränar självklart på att köra längre, har råd att hyra en bana och mjukstartar tex i IDM.

Vi kan inte anpassa svensk RR för att passa 2-3 personer, så stor är inte sporten och den lilla publik vi har måste få valuta för pengarna. Vem fan vill se Backlund eller Freddy leda med 10 sekunder de sista 10 varven? Inte jag iaf.

Jag vill se 5 personer slåss om segern sladdandes på sina puckar. Jag vill se såna upphämtningar som Lundh gjorde på Backlund under -09, hade dom racen hållt på 10 varv till skulle dom varit så spännande så jag fått gåshud! Jag vill se riktig racing som inte är på knattenivå rent ansträngningsmässigt.. (Sänder en ursäkt till alla jag känner i PSBK, jag menar det inte riktigt som det låter). Vi behöver minst ett riktigt race / helg!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja fy fan, finalracen på Mantorp 2009 och 2010 har ju varit sjukt ospännande :rolleyes:

(Njuter fortfarande när jag ser hur nära Freddy låg Fille efter Mjölby-kurvan 2010 :yoparty)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ja fy fan, finalracen på Mantorp 2009 och 2010 har ju varit sjukt ospännande :rolleyes:

(Njuter fortfarande när jag ser hur nära Freddy låg Fille efter Mjölby-kurvan 2010 :yoparty)

Tänk dig 10 varv senare. Jag tror vi hade sett en förskjutning av "idolerna" då. Filip hade ju inte haft tillstymmelse till däck kvar dom sista 10 varven :D
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Vem fan vill se Backlund eller Freddy leda med 10 sekunder de sista 10 varven? Inte jag iaf.[/QUOTE]

Vadå 10 sek? 30 sek menade du väl:va

Och ja, när ändå folk kommer att vallfärda för att se 40 startande Superbikare, så kan det nog bli spännande med lite varvningar, jag är för 30 varv :yoparty

Tänk dig 10 varv senare. Jag tror vi hade sett en förskjutning av "idolerna" då. Filip hade ju inte haft tillstymmelse till däck kvar dom sista 10 varven :D


Han kanske väljer ett hårdare däck då :tungan
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Läste precis att Bergmanbröderna skall köra PRO SBK nu med, det kan nog få en del förare att darra :tungan

Dom körde ju 1.18 tex på Mantorp med en 600:a ,,, skall bli kul att se hela ruljansen på Torpet, blir ju fullt upp hela helgen med att kolla på bra race samtidigt som man skall ha sitt eget material i trim med ,,,, puh ,,, svettigt men roligt :tuttar :yoparty
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Läste precis att Bergmanbröderna skall köra PRO SBK nu med, det kan nog få en del förare att darra :tungan

Dom körde ju 1.18 tex på Mantorp med en 600:a ,,, skall bli kul att se hela ruljansen på Torpet, blir ju fullt upp hela helgen med att kolla på bra race samtidigt som man skall ha sitt eget material i trim med ,,,, puh ,,, svettigt men roligt :tuttar :yoparty

Mycket duktiga grabbar det där, med så lite inkörningsperiod blir det nog kanske 35or tippar jag!
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Mycket duktiga grabbar det där, men lite inkörningsperiod blir det nog kanske 35or tippar jag!

Jag har för mig att Christoffer Bergman körde en 36:a på Anderstorp, då Schacht körde 35,6 med en 600. Andreas körde en låg 37a. Om jag inte missminner mig. Med en 1000cc kör de absolut 35-tider, mot slutet av säsongen kör de garanterat 34-tider.

Grymt snabba. Bra för både de och för Pro Superbike med unga snabba förare:tummenupp:yoparty
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Vem fan vill se Backlund eller Freddy leda med 10 sekunder de sista 10 varven? Inte jag iaf.

Vadå 10 sek? 30 sek menade du väl:va

Och ja, när ändå folk kommer att vallfärda för att se 40 startande Superbikare, så kan det nog bli spännande med lite varvningar, jag är för 30 varv :yoparty




Han kanske väljer ett hårdare däck då :tungan[/QUOTE]

Det gjorde vi redan 2004
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det gjorde vi redan 2004[/QUOTE]

Vad? Körde ett hårdare däck:va:D

Jag har för mig att Christoffer Bergman körde en 36:a på Anderstorp, då Schacht körde 35,6 med en 600. Andreas körde en låg 37a. Om jag inte missminner mig. Med en 1000cc kör de absolut 35-tider, mot slutet av säsongen kör de garanterat 34-tider.

Grymt snabba. Bra för både de och för Pro Superbike med unga snabba förare:tummenupp:yoparty

Tur för svenska förare att schacht väljer en annan väg:D

Lite inkörning som sagt så kommer dom bli att räkna med!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top