Skillnad mellan olika tändstift

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag håller på att fixa med tjejens hoj, en Qvarna sm 610 inför våren.
När jag fick det nya tändstiftet så var det både kortare än det som satt i men elektroden även helt rak.

Det satt ett NGK-R stift i hojen men det nya var ett vanligt.

Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan NGK, NGK-R och Iridium stift?
Det är ju en stånka på 570 cc så det krävs ju lite för att få fjutt på soppan.
 

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Öland
Hoj
Z1000 -05
Kan inte tillföra något i frågan direkt, men jag blev lite nyfiken då jag nyligen skaffat en enstånka.
Du skriver att det krävs lite för att få fjutt på soppan. Vad krävs mer än på en helt vanlig rad4'a på 2 liter? Det är ju snarlik cylindervolym. Hade jag som sagt inte haft en själv så hade jag inte brytt mig, men nu vill man ju snoka reda på så mycket som möjligt när man skaffat en själv :)
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
om jag har fattat rätt så kommer varken tjejen eller motorn att märka skillnad om det är NGK-R eller NGK Iridium, tror det var så att Iridium klarar högre tempraturer och "självrenar" bättre vid större påfrästning t.ex tävlingshojjar som kör järnet, ska själv köpa nytt stift imorgon men jag går efter vad tillverkaren(hva) rekomenderar så det blir NGK-R CR8EB..:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mig veterligen betyder R inget annat än att det är ett resistorstift, alltså avstört.

Det har inget med värmetal eller gänglängd att göra etc.

Här har ni en tändstiftsguide för NGK.
 

Bifogat

  • Typbeteckning_usa1.pdf
    50.2 KB · Visningar: 1,552
  • Typbeteckning%20sid2.pdf
    53.4 KB · Visningar: 577
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
R stiftet kallade vi radio-stift när vi var små och hade moppar. Hade man ett r-stift störde man inte fm-radion inom 20 meter och utan så sprakade den fint i takt med tändningen.

Morsans köksradio som stod nära fönstret mot cykelbanan avslöjade snabbt om moppen som susade förbi hade R-stift eller ej ;)

Det är samma fortfarande och om man har känslig apparatur på bågen som är lättstörd. exempelvis gps, dator mobil osv igång och vill kunna använda det så skall man ha ett R-stift /resistor stift. Finns även att läsa lite på ngk's sida:

http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/faq/faqresistor.asp

om jag har fattat rätt så kommer varken tjejen eller motorn att märka skillnad om det är NGK-R eller NGK Iridium, tror det var så att Iridium klarar högre tempraturer och "självrenar" bättre vid större påfrästning t.ex tävlingshojjar som kör järnet, ska själv köpa nytt stift imorgon men jag går efter vad tillverkaren(hva) rekomenderar så det blir NGK-R CR8EB..:)

Va långsam jag är :(


Mig veterligen betyder R inget annat än att det är ett resistorstift, alltså avstört.

Det har inget med värmetal eller gänglängd att göra etc.

Här har ni en tändstiftsguide för NGK.
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Enligt boken så ska jag ha ett stift som heter NGK CPR8E, jag fick ett stift som heter NGK C7E.
Gängan, C stämmer.
Värmetalet, 7 var ett steg varmare än vad boken säger.
Det verkar inte vara Resistor och ingen utskjutande isolatorfot.

Hur påverkar detta?
Det verkar ju konstigt att en av de få handlarna som sysslar med just Husqvarna ska skicka fel grejer?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Resistor spelar som sagt ingen jätteroll. Lite varmare är ju bra om du skall åka på vintern eller inte kommer hetsa den järnet.
Lite mer lättstartad men kan ge med sig om du pressar som fan eller ge lite glödtändning. Men inte så troligt. Beror ju helt i kombination hur tändning och A/F står.
Utskjutande isolatorfot vet jag inte hur det påverkar eller ej.

ÄDIT:
Det här hittade jag på ett annat forum och verkar inte vara ett måste men verkar vara en del som tycker det har fördelar.
För all del du får ju lite smre komp om det sticker ner mindre ;)

P som i projected core.
Dvs...utstickande centrum.
Poängen är att med projected core "breddar" man väremtals kapaciteten en smula, vilket om det finns utrymme för det.

Enligt boken så ska jag ha ett stift som heter NGK CPR8E, jag fick ett stift som heter NGK C7E.
Gängan, C stämmer.
Värmetalet, 7 var ett steg varmare än vad boken säger.
Det verkar inte vara Resistor och ingen utskjutande isolatorfot.

Hur påverkar detta?
Det verkar ju konstigt att en av de få handlarna som sysslar med just Husqvarna ska skicka fel grejer?
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Mig veterligen betyder R inget annat än att det är ett resistorstift, alltså avstört.

stämmer bra det, men dom heter NGK-R (iaf på stiftet)
hittade information om iridium på NGKs hemsida, kanske ska prova ett, kan inte skilja många tior mot ett vanligt http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=163

Enligt boken så ska jag ha ett stift som heter NGK CPR8E, jag fick ett stift som heter NGK C7E.
kan vara så att stiftet som du har är utgånget eller bara förenklat betekningen. vart köpte du C7E och rekomenderade dom det?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
stämmer bra det, men dom heter NGK-R (iaf på stiftet)
hittade information om iridium på NGKs hemsida, kanske ska prova ett, kan inte skilja många tior mot ett vanligt http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=163

Den stora fördelen med iridium- och platinastift är enligt mitt intryck den högre livslängden än stift med vanlig kopparkärna. Inte så mycket bättre motorprestanda. Det viktiga är att ha rätt gänglängd och värmetal. Själv kör jag med vanliga kopparstift men stoppar i nya på våren. Men om motortillverkaren rekommenderar enbart iridium- eller platinastift så skulle jag nog stoppa i det.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
stämmer bra det, men dom heter NGK-R (iaf på stiftet)
hittade information om iridium på NGKs hemsida, kanske ska prova ett, kan inte skilja många tior mot ett vanligt http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=163


kan vara så att stiftet som du har är utgånget eller bara förenklat betekningen. vart köpte du C7E och rekomenderade dom det?

Knåda.
Jag bad om oljefilter, luftfilter och tändstift. Luftfiltret och oljefiltret ser ut att stämma.
Hojen kommer ju bara att gå under sommarmånaderna så det finns ingen anledning att byta till ett varmare stift.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Knåda.
Jag bad om oljefilter, luftfilter och tändstift. Luftfiltret och oljefiltret ser ut att stämma.
Hojen kommer ju bara att gå under sommarmånaderna så det finns ingen anledning att byta till ett varmare stift.

Nä men vad kostade stiftet? Låter som du fått ett litet förenklat och billigare stift spontant. Värmetalet kanske räcker för det svenska klimatet på sommaren också för den delen?

Ring dem imorgon och fråga varför du fick just det stiftet. dem kanske har en rimligt förklaring. Huvudsaken är ju att du vet vad du har nu vart fall och hojen kommer ju inte explodera av det ;)
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Knåda.
Jag bad om oljefilter, luftfilter och tändstift. Luftfiltret och oljefiltret ser ut att stämma.
Hojen kommer ju bara att gå under sommarmånaderna så det finns ingen anledning att byta till ett varmare stift.

Ja dom är ju husky återförsäljare så dom ska väl kunna det där, men känner du dig osäker så tveka inte på att åka tillbaka och säga att du vill ha vad som står i boken..:tummenupp
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Nä men vad kostade stiftet? Låter som du fått ett litet förenklat och billigare stift spontant. Värmetalet kanske räcker för det svenska klimatet på sommaren också för den delen?

Ring dem imorgon och fråga varför du fick just det stiftet. dem kanske har en rimligt förklaring. Huvudsaken är ju att du vet vad du har nu vart fall och hojen kommer ju inte explodera av det ;)

Det är sant. Jag får snacka med dom imorgon.
Det jag reagerade mest på var att det nya stiftet var kortare i gängorna.
Jag körde Iridium i SXVn och har även det i SMCn. Det får nog bli ett sånt till Quarnan också. :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det är sant. Jag får snacka med dom imorgon.
Det jag reagerade mest på var att det nya stiftet var kortare i gängorna.
Jag körde Iridium i SXVn och har även det i SMCn. Det får nog bli ett sånt till Quarnan också. :)

Kortare gänga ska du absolut inte ha.
Har man otur så kan man sabba gängan i toppen när man byter tillbaka efter ett tag då sot har satt igen de fria gängorna.

Sen hamnar även förbränningen inte där den ska vara.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bokstäverna före siffran avgör vilken konfiguration(gänglängd,gängdia,elektrodkonfig,skallstorlek etc). Sedan kommer värmetalet och därefter vilken stiftserie. Sen finns där stift som Börjar med R, EX R10025-9 och de är av helt annan serie.

Suffix (anordnade efter hur bra de är):
E
ES
EG
EV
EVX
EIX
EGV
osv

Prefix:
B=14mm gänga (de flesta 2-t)
C=10mm gänga (de flesta japs sporthoj)
D=12mm gänga (4-t cross)
R= Resistor, spelar ingen roll på MC
P=Protruding tip
Massor av andra bokstäver.....

Att köra sportigare motorer på E stift är väl snålt. EIX ger betydligt bättre gnista vid lägre ström= lättare att kicka igång. Dessutom har de bredare temperaturspann så man kan åka med hårdare stift utan att de slår igen.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det verkade knappt som att varken Knåda eller Halvards hört talas om Iridiumstift.
Knåda tyckte att stiftet som de skickade borde funka om jag ändå bara ska köra cross eller enduro med hojen... Mjo tjena, men en SM 610.
Halvards kunde bara erbjuda origstiftet.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
NGK-R CR8EB
10 mm - resistor - 8 i värmetal - EB?
rekomenderar tillverkaren enligt inlägg ovan om jag inte missförstod.
Vart kommer det i ordningen då?

Bokstäverna före siffran avgör vilken konfiguration(gänglängd,gängdia,elektrodkonfig,skallstorlek etc). Sedan kommer värmetalet och därefter vilken stiftserie. Sen finns där stift som Börjar med R, EX R10025-9 och de är av helt annan serie.

Suffix (anordnade efter hur bra de är):
E
ES
EG
EV
EVX
EIX
EGV
osv

Prefix:
B=14mm gänga (de flesta 2-t)
C=10mm gänga (de flesta japs sporthoj)
D=12mm gänga (4-t cross)
R= Resistor, spelar ingen roll på MC
P=Protruding tip
Massor av andra bokstäver.....

Att köra sportigare motorer på E stift är väl snålt. EIX ger betydligt bättre gnista vid lägre ström= lättare att kicka igång. Dessutom har de bredare temperaturspann så man kan åka med hårdare stift utan att de slår igen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det verkade knappt som att varken Knåda eller Halvards hört talas om Iridiumstift.
Knåda tyckte att stiftet som de skickade borde funka om jag ändå bara ska köra cross eller enduro med hojen... Mjo tjena, men en SM 610.
Halvards kunde bara erbjuda origstiftet.

Att åka med mjukare stift är helt fel riktning om man inte använder cykeln som pendlingsfordon vintertid. Originalstiften är ofta väldigt mjuka för att tillgodose prestanda hos dem som dagliganvänder cykeln. För hårdåka skall man snarare åka med hårdare stift för att undvika överhettning och detonationer....

På R1 och liknande sitter där 9 original och sen är kittstiften för raceåka 10,5 i hårdhet. Dessa är inga problem att köra med på gata..
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Att åka med mjukare stift är helt fel riktning om man inte använder cykeln som pendlingsfordon vintertid. Originalstiften är ofta väldigt mjuka för att tillgodose prestanda hos dem som dagliganvänder cykeln. För hårdåka skall man snarare åka med hårdare stift för att undvika överhettning och detonationer....

På R1 och liknande sitter där 9 original och sen är kittstiften för raceåka 10,5 i hårdhet. Dessa är inga problem att köra med på gata..


Finns det fler nackdelar med att åka med ett hårdare stift, mer än att hojen blir mer svårstartad?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top