Trendspaning

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
HEN.

Det värsta är att fenomenet börjar få genomslag. Det är fan inte sant. Vilken idiot var det som klämde denna ide? Garanterat nån vänstersympatisör i sjalar och annan skit.

Garanterat ett storstadsfenomen. Jag har inte stött på det i verkliga livet än men har bävat inför att höra det på dagis då jag vet att jag måste brista ut i ett primalvrål och ta mina ungar till ett annat ställe. De ska fan inte behöva växa upp i en miljö där de påverkas av könsneutralitet :mad:
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
HEN är ju faktiskt jävligt praktiskt.
Ni primater som hatar "hen" har massuppfittat användingsområdet. Hen används inte för att ersätta han eller hon i alla sammanhang, utan bara när man inte vet eller inte vill könsbestämma tredje part.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
HEN är ju faktiskt jävligt praktiskt.
Ni primater som hatar "hen" har massuppfittat användingsområdet. Hen används inte för att ersätta han eller hon i alla sammanhang, utan bara när man inte vet eller inte vill könsbestämma tredje part.

Och fyller ingen egentlig funktion som sådant heller...
Själv bryr jag mig inte så värst om det öht. Språket är fullt av redundanta ord och uttryck, ett till gör varesig till eller från.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
HEN är ju faktiskt jävligt praktiskt.
Ni primater som hatar "hen" har massuppfittat användingsområdet. Hen används inte för att ersätta han eller hon i alla sammanhang, utan bara när man inte vet eller inte vill könsbestämma tredje part.

Du menar för att ersätta "den"?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Öhhh. Låt hen ligga. Låt'en ligga. Liten skillnad. Slösa frustrationen på något annat. Tösapågar och pågatöser.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
HEN är ju faktiskt jävligt praktiskt.
Ni primater som hatar "hen" har massuppfittat användingsområdet. Hen används inte för att ersätta han eller hon i alla sammanhang, utan bara när man inte vet eller inte vill könsbestämma tredje part.

Som tex hen som hittade på uttrycket?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hen är bonddialekt från västerbotten som importerats och inte direkt nåt nyuppfunnet ord. I svenska språket gäller annars regeln att man skriver "han" när man inte vet könet på personen som beskrivs, dessutom finns ju "vederbörande".

Fast jag tycker iofs att den fyller en poäng att ta bort bilden av att den handlar om en man i de fall där man faktiskt inte vet eller kanske vill skriva i mer allmänna termer.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hen är bonddialekt från västerbotten som importerats och inte direkt nåt nyuppfunnet ord. I svenska språket gäller annars regeln att man skriver "han" när man inte vet könet på personen som beskrivs, dessutom finns ju "vederbörande".

Fast jag tycker iofs att den fyller en poäng att ta bort bilden av att den handlar om en man i de fall där man faktiskt inte vet eller kanske vill skriva i mer allmänna termer.

Snyggt kondenserat i ett litet inlägg. Bra där.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hen är bonddialekt från västerbotten som importerats och inte direkt nåt nyuppfunnet ord. I svenska språket gäller annars regeln att man skriver "han" när man inte vet könet på personen som beskrivs, dessutom finns ju "vederbörande".

Fast jag tycker iofs att den fyller en poäng att ta bort bilden av att den handlar om en man i de fall där man faktiskt inte vet eller kanske vill skriva i mer allmänna termer.

Det går att göra helt utan hen och hom... Nu bryr jag mig inte nämnvärt om hen eller hom, eller företeelsen. Den enda åsikten jag har är väl att det är ett tecken på språklig lathet. :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Garanterat ett storstadsfenomen. Jag har inte stött på det i verkliga livet än men har bävat inför att höra det på dagis då jag vet att jag måste brista ut i ett primalvrål och ta mina ungar till ett annat ställe. De ska fan inte behöva växa upp i en miljö där de påverkas av könsneutralitet :mad:

Definitivt! I småstäder är det nog fortfarande viktigare att pojken uppfostras till en man. Har hört exempel på kvinnor i min lilla hemkommun som är väldigt noga med att deras pojkar bara ska ha manliga leksaker. I tron att det ska hindra deras söner att växa upp till bögar.

Värsta motexemplet är ju när man kommer till Stockholm och mer än häften av de vuxna män man träffar pratar på ett sådant sätt att man undrar om dom är bögar. Måste metrosexualitet även inkludera ett feminint tonläge och en ständigt medhållande menlös attityd?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det går att göra helt utan hen och hom... Nu bryr jag mig inte nämnvärt om hen eller hom, eller företeelsen. Den enda åsikten jag har är väl att det är ett tecken på språklig lathet. :D


Visst kan man göra det. Här är tex ett försök ur konsumentköplagen.
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han/hon har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han/hon har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader.

Någon genusmupp har kommit på att trots de svenska skrivreglerna så är det inte ok att beskriva säljaren som "han" och istället skrivit "han/hon". Det kunde ha ersatts med "hen" om man nu så önskar. Eller så kunde man ha använt "säljaren" genom hela texten. Jag gör själv ofta på det sista viset för att undvika missförstånd men det blir ganska konstig svenska.

Så hur skulle du själv ha gjort?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst kan man göra det. Här är tex ett försök ur konsumentköplagen.


Någon genusmupp har kommit på att trots de svenska skrivreglerna så är det inte ok att beskriva säljaren som "han" och istället skrivit "han/hon". Det kunde ha ersatts med "hen" om man nu så önskar. Eller så kunde man ha använt "säljaren" genom hela texten. Jag gör själv ofta på det sista viset för att undvika missförstånd men det blir ganska konstig svenska.

Så hur skulle du själv ha gjort?

Skrivit "säljaren" och "denne", och på så vis gjort texten lite mindre otydlig dessutom. Annars kan man strukturera om texten helt så att man slipper göra fulhack för att undvika hanonen...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Värsta motexemplet är ju när man kommer till Stockholm och mer än häften av de vuxna män man träffar pratar på ett sådant sätt att man undrar om dom är bögar. Måste metrosexualitet även inkludera ett feminint tonläge och en ständigt medhållande menlös attityd?
Jag tror du måste förnya dina Stockholmsbekanskaper...
Jag umgås mestadels i precis den sortens intellektuella övre medelklass som enligt mediabruset borde tillhöra hipster/bohem/södermentalitet. Ändå har jag aldrig stött på någon av dessa feminina män IRL.
Sanningen är den att intellektuell övre medelklass från Stockholm i allmänhet beter sej precis som intellektuell övre medelklass från resten av landet (och förmodligen resten av världen).
Sanningen är den att hipster/bohem/södermentaliteten bara finns hos en kollosalt liten (men medialt högljudd) del av stockholmarna.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08

08.jpg
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top