Varför funkar inte min RS250

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Min Honda RS250 1991 dör på höga varv och fullgas, varvar fritt med 3/4 gas. Har försökt att klura ut varför men inte hittat någon lösning. Ett flertal olika teorier har testats och förkastats efter test och nya uppslag behövs. Har även nya teorier men tänkte se om någon på detta forum har någon bättre eller ännu hellre vet vad det är som felar. För att slippa bestyckningsteorier så ger väldigt stora skillnader på huvudmunstycke inga skillnader på uppförandet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du någon teori varför taskig primärspole skulle vara felet. Cykeln varvar fritt 13000 rpm med halvgas.
När motorn försöker utveckla mer effekt, dvs mer soppa och luft krävs det kraftigare gnista för att tända luft/soppablandningen. Är då tändspolen risig så orkar den inte leverera tillräcklig spänning för att få en kraftig gnista, och då släcks gnistan innan det tänder riktigt så att säga. När du torrgasar eller belastar motorn lite så funkar det som det ska, men bara till en viss gräns, i ditt fall 3/4-gas.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har du någon teori varför taskig primärspole skulle vara felet. Cykeln varvar fritt 13000 rpm med halvgas.
Primärspoleteorin är ju helt Ok, men vill nog hellre tro på soppan, brist på..så jag gissar vidare .:rolleyes:
En vass 2t på fullgas sörplar ju friskt, dvs det är inga problem med tillförseln innan förgasaren ? Slangar, filter, kran sk-t i tank/kran eller nåt sånt???
Enl inledningsinlägget så gjorde ändringar i h-munst igen skillnad? Det ska det väl göra om allt i omgivningen är ok??? :va
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
När motorn försöker utveckla mer effekt, dvs mer soppa och luft krävs det kraftigare gnista för att tända luft/soppablandningen. Är då tändspolen risig så orkar den inte leverera tillräcklig spänning för att få en kraftig gnista, och då släcks gnistan innan det tänder riktigt så att säga. När du torrgasar eller belastar motorn lite så funkar det som det ska, men bara till en viss gräns, i ditt fall 3/4-gas.

Japp, så tänkte jag och då den har två spolar så måste det vara primärspolen eftersom båda cylindrar dör.

Men på reaktionen så antar jag att det var en förbisedd del så kolla den innan du gör något annat.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
När motorn försöker utveckla mer effekt, dvs mer soppa och luft krävs det kraftigare gnista för att tända luft/soppablandningen. Är då tändspolen risig så orkar den inte leverera tillräcklig spänning för att få en kraftig gnista, och då släcks gnistan innan det tänder riktigt så att säga. När du torrgasar eller belastar motorn lite så funkar det som det ska, men bara till en viss gräns, i ditt fall 3/4-gas.

Har väl mer att göra med den höga dynamiska kompressionen du får vid fullgas, dvs när mer luft kommer in i cylindern får du högre dynamisk kompression, och ju mer luften är komprimerad ju högre spänning krävs för att gnistan ska orka hoppa.

Antagligen så du menade tyckte bara du formulerade dig lite märkligt
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har väl mer att göra med den höga dynamiska kompressionen du får vid fullgas, dvs när mer luft kommer in i cylindern får du högre dynamisk kompression, och ju mer luften är komprimerad ju högre spänning krävs för att gnistan ska orka hoppa.

Antagligen så du menade tyckte bara du formulerade dig lite märkligt
Helt korrekt, hade lite lågt blodsocker/tryck så tidigt på morgonen bara :)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har väl mer att göra med den höga dynamiska kompressionen du får vid fullgas, dvs när mer luft kommer in i cylindern får du högre dynamisk kompression, och ju mer luften är komprimerad ju högre spänning krävs för att gnistan ska orka hoppa.

Antagligen så du menade tyckte bara du formulerade dig lite märkligt

Jamen orka vara duktig.:D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jamen orka vara duktig.:D

slänger in denhär med bara för det :p http://en.wikipedia.org/wiki/Paschen's_law

dethär med ljusbågar och tryck verkar vara ungefär samma som med brudar och ligga. Snygg brud = högt tryck, ful brud = lågt tryck, och atmosfärstryck = medelbrud.

Krävs en viss summa energi för att få till det med en medelbrud (atmosfärstryck) och ju snyggare brud du går på ju mer energi får du lägga. Går du däremot åt andra hållet mot de fulare krävs det mindre och mindre energi till en viss punkt då det bara inte går alls hur mycket du än försöker :tungan

ganska märkligt :va
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
slänger in denhär med bara för det :p http://en.wikipedia.org/wiki/Paschen's_law

dethär med ljusbågar och tryck verkar vara ungefär samma som med brudar och ligga. Snygg brud = högt tryck, ful brud = lågt tryck, och atmosfärstryck = medelbrud.

Krävs en viss summa energi för att få till det med en medelbrud (atmosfärstryck) och ju snyggare brud du går på ju mer energi får du lägga. Går du däremot åt andra hållet mot de fulare krävs det mindre och mindre energi till en viss punkt då det bara inte går alls hur mycket du än försöker :tungan

ganska märkligt :va


Ja men det måste ju beror på vakuumet som dom fula bär på i skallen isåfall?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hade mätt resistensen i statorn, intern kortslutning minskar gnistenergin. Många intermitenta elfel brukar annars vara jordningar som inte fungerar när det vibrerar. Kolla ALLA jordpunkter och kontakter, plocka isär blås med tryckluft och 556...

1991 hade man väl inte elektrisk avgasport och Powerjet, eller är din moppe uppgraderad med det?

När du säger att cykeln inte går på fullgas gäller det körning eller när du står och torrgasar? Det är oftast enklare att diffa förgasare från tändning vid körning...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Med vetskap om hur en förgasare fungerar skulle jag ändå gissa på bestyckning.

Nålventilen och nåler bestämmer max bränslemängd som kan komma igenom förgasaren, sedan på våra korta banor använder man huvudmunstycket för att begränsa mängden bränsle till lagom från 3/4 gas och upp till full trottel ungefär.

Har du en liten nålspridare i spelar det ingen roll om du sätter i ett riktigt stort huvudmunstycke, blir inte mer bränsle för det.

Alternativt för stor nålspridare så flödar man.

Hade just detta problem själv på en hoj under året, har gått som en swiss klocka tills mitt i säsongen då den slutade gå med full trottel. Men med upp till 3/4 trottel gick det oftast bra, ibland krånglade redan på 1/2 trottel.
Lösningen blev att magra ut den på nålen och huvudmunstycke och sedan började den gå bra igen. Men inte perfekt, behöver troligen byta spridare också.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Med vetskap om hur en förgasare fungerar skulle jag ändå gissa på bestyckning.

Nålventilen och nåler bestämmer max bränslemängd som kan komma igenom förgasaren, sedan på våra korta banor använder man huvudmunstycket för att begränsa mängden bränsle till lagom från 3/4 gas och upp till full trottel ungefär.

Har du en liten nålspridare i spelar det ingen roll om du sätter i ett riktigt stort huvudmunstycke, blir inte mer bränsle för det.

Alternativt för stor nålspridare så flödar man.

Hade just detta problem själv på en hoj under året, har gått som en swiss klocka tills mitt i säsongen då den slutade gå med full trottel. Men med upp till 3/4 trottel gick det oftast bra, ibland krånglade redan på 1/2 trottel.
Lösningen blev att magra ut den på nålen och huvudmunstycke och sedan började den gå bra igen. Men inte perfekt, behöver troligen byta spridare också.

Hänger inte med här, gick den fett då du magrade den? Brukar ju inte bli pang bom fel om det inte är skit i förgasare eller?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hade en gammal puch maxi en gång... Renoverade från grunden, tändspole, kolv, alla filter och fan vet allt vad som byttes. Försökte sen köra en sväng. Startade och gick helt underbart, körde så försiktigt försiktigt inne i stan. När jag sen kom ut på landet ville jag testa lite mer vad den gick för, och vred på fullt. Moppen accade i sisådär ett par sekunder och tvärdog sen. Startade dock direkt och gick om man körde långsamt och försiktigt, men så fort man vred på rullen och började komma upp i hastighet dog moppen. Körde långsamt hemmåt för felsökning. Visade sig att det innanför nippeln som man anslöt soppaslangen till satt ett litet litet filter (såg ut som en sil ungefär, bestod av finmaskigt stålnät) som var helt igensatt av skit. Det släppte igenom soppa, så moppen gick på låga varv. Men så fort man kom upp i hastighet och varven ökade sörplade motorn i sig bensinen i sån fart att det inte hann strömma till mer tillräckligt fort genom det igensatta filtret. Rengjorde filtret och monterade ihop igen, sen gick moppen felfritt.

Kanske kan vara något sånt?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Tack för att ni hjälper till. Jag ska om jag hittar mätvärden på primärspolen och kolla om det kan vara det som felar.

Svar på lite andra teorier.
Bensintillförsel finns, kollat det ett flertal gånger då det kändes som mest troligt, det forsar och det slutar inte förrän tanken är tom. Har även provat genom nålventiler.

Bestyckning kört med huvudmunstycke från 170 tom 230 utan att symptomen ändras.
Även nålarna har varit i olika höjder.

Bensinkvaliteten har varit av föreskriven i manual kvalitet

Reedventiler var ett spår jag hoppades på men inte det heller ändrade något.

Cykeln varvar fritt under belastning, tror att tiden på Karlskoga sista racet var 1.17 med halvgas eller 3/4 svårt att veta exakt hur mycket man vrider om man inte vrider fullt.

Avgasportsvajrarna syns om man hänger över gaffelkronan så det har jag gjort under fullgas och de öppnar som de ska och stänger inte innan varvet gått ner till det varv de ska ha vid stängning. Denna modell har separat batteri för servot men det är helt ok.

Cykeln har tävlats med i Formula 80-87 men är nu pga regeländring av norrmännen ej längre godkänd. Även om jag inte längre kan tävla med den så skulle det vara trevligt att få fjong i den igen då det är fränt att köra tvåfemti racer även om den är från 1991.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Cykeln har tävlats med i Formula 80-87 men är nu pga regeländring av norrmännen ej längre godkänd. Även om jag inte längre kan tävla med den så skulle det vara trevligt att få fjong i den igen då det är fränt att köra tvåfemti racer även om den är från 1991.

Det är väl på gång regeländringar för att släppa in moderna 250cc då de körde sista säsongen i SM i fjol. Vet inte om det är klart och med vilken annan klass de skulle köra då men där borde ju också din gå in då om den är för ny för den 250-klass som redan finns där.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det är väl på gång regeländringar för att släppa in moderna 250cc då de körde sista säsongen i SM i fjol. Vet inte om det är klart och med vilken annan klass de skulle köra då men där borde ju också din gå in då om den är för ny för den 250-klass som redan finns där.

250cc ska köra med Supermono om jag har förstått rätt, det är det som jag har hört i alla fall. Problemet för mig är att jag har just en Supermono som jag tänkte köra med så även om det finns en klass så finns det inte möjlighet för just mig. Kanske kan köra liten debutant, om jag tar ut B-licens.

Avvikelse från tråden men jag är skaparen så jag godkänner det:
På tal om det, får man välja att ta ut B-licens istället för A. Tycker egentligen att det är taskigt mot "riktiga" debutanter men det ska visst gå att köra Supermonohojar i B-racing. Har förövrigt inte kört med A-licens sedan 2000 så jag kan kanske inte få ut någan A pga lång frånvaro, använder C-licens. Finns det tidsbegränsning.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Tack för att ni hjälper till. Jag ska om jag hittar mätvärden på primärspolen och kolla om det kan vara det som felar.
Ett klassiskt test om man misstänker "svaga tändspolar" är ju att knacka ihop elektrodavståndet till hälften och se vad som händer..
Som andra sagt, det behövs högre spänning om trycket i volymen där gnistan ska slå över är över atmosfärstryck.
Men mindre avstånd = lägre nödvändig spänning..
Enkelt sätt som kan fungera.
Finns dessutom en färdig formel för "nödvändig spänning för överslag" under olika driftförhållanden, (om jag nu minns rätt, men vem räknar på sånt :D´??)
Kan inte hjälpa till med testvärden för spolen, min hårddisk med alla reparationsmanualer (och egna kommentarer/anteckn) har kraschat...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hänger inte med här, gick den fett då du magrade den? Brukar ju inte bli pang bom fel om det inte är skit i förgasare eller?


Den visade sig gå för fett, på nålen. När jag magrade ut den lite (flyttade nålen) började den gå bättre och när jag flyttade några steg till gick den hyfsat igen.

Jag hade isär flottyrventilerna men hittade inget skräp. Har filter i tanken (tog dock inte bort det och tittade).

Det blev inte pang bom över natten men tillkom smygandes över 2 racehelger. Motorn hanns även med att gås igenom mekaniskt och inga fel, någon slitagedel som en kolv byttes vid översynen men samma 'bestyckningsfel' återstod tills utmagring.

Nej, jag vet inte om det var något annat mekaniskt jag inte hittade eller skräp i förknasarna men då den fungerar med att starta bra, tomgångsvarva som den ska, körde bra men inte gick på fullgas så får någon gärna tala om vad som är felet?
Nu nöjer jag mig med ombestyckning och kör på :tummenupp

Tack för att ni hjälper till. Jag ska om jag hittar mätvärden på primärspolen och kolla om det kan vara det som felar.

Svar på lite andra teorier.
Bensintillförsel finns, kollat det ett flertal gånger då det kändes som mest troligt, det forsar och det slutar inte förrän tanken är tom. Har även provat genom nålventiler.

Bestyckning kört med huvudmunstycke från 170 tom 230 utan att symptomen ändras.
Även nålarna har varit i olika höjder.

Bensinkvaliteten har varit av föreskriven i manual kvalitet

Reedventiler var ett spår jag hoppades på men inte det heller ändrade något.

Cykeln varvar fritt under belastning, tror att tiden på Karlskoga sista racet var 1.17 med halvgas eller 3/4 svårt att veta exakt hur mycket man vrider om man inte vrider fullt.

Avgasportsvajrarna syns om man hänger över gaffelkronan så det har jag gjort under fullgas och de öppnar som de ska och stänger inte innan varvet gått ner till det varv de ska ha vid stängning. Denna modell har separat batteri för servot men det är helt ok.

Cykeln har tävlats med i Formula 80-87 men är nu pga regeländring av norrmännen ej längre godkänd. Även om jag inte längre kan tävla med den så skulle det vara trevligt att få fjong i den igen då det är fränt att köra tvåfemti racer även om den är från 1991.


Vad ska det vara för munstycke enligt manualen från fabrik?

Sitter det rätt spridarrör i?

Är nålen i skick så den inte är för sliten?

250cc ska köra med Supermono om jag har förstått rätt, det är det som jag har hört i alla fall. Problemet för mig är att jag har just en Supermono som jag tänkte köra med så även om det finns en klass så finns det inte möjlighet för just mig. Kanske kan köra liten debutant, om jag tar ut B-licens.

Avvikelse från tråden men jag är skaparen så jag godkänner det:
På tal om det, får man välja att ta ut B-licens istället för A. Tycker egentligen att det är taskigt mot "riktiga" debutanter men det ska visst gå att köra Supermonohojar i B-racing. Har förövrigt inte kört med A-licens sedan 2000 så jag kan kanske inte få ut någan A pga lång frånvaro, använder C-licens. Finns det tidsbegränsning.


Tror du måste plocka ut A (numer elitlicens) minst vart 5e år och tävla för att kunna plocka ut elit igen så har du inte tagit ut sedan 2000 så blir det B (numer seniorlicens för gamla gubbjävlar).

Seniorlicensen är inga problem, ring svemo och meddela att du vill byta från classic.
Ska du köra supermono måste du ha minst senior.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top