Honda CB650 - Bobber madness

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Tänkte att jag likaväl kunde slänga upp en liten tråd på mitt pågående bygge. Detta är ett litet "skymundan"-bygge som jag hittade på bara för att jag inte hade något bättre för mig och bilen var färdigbyggd inför våren. Hade inte tänkt lägga upp någon projekttråd alls men nu blev jag sugen.

Tanken med projektet är att så billigt som möjligt bygga en rå rat-stukad bobber av något som från början inte är en customhoj. Hela projektet är ett "learn-by-doing" då jag nyligen köpte mig en svets och ville utveckla mina svetskunskaper ytterligare.

Alla bilder suger eftersom min mobilkamera suger, men you get the picture. Så småningom ska jag försöka ta med en ordentlig kamera.

Hojen köptes av en ren impuls då jag slösurfade på blocket och fick bobber-idén från ingenstans. Den som var närmst min hemstad och såg någolunda vettig ut blev det. En Honda CB650 -80. Skitful.

First of all, som den ser ut från början. Inte min på bild eftersom jag aldrig tog någon efter att jag köpt den.

00.jpg


Färdigbyggd:

26u.jpg


Började direkt efter inköp plocka ner skiten och se över vad det är jag egentligen köpt.
01u.jpg


Började spåna på lite idéer, slängde på ett gammalt HD-styre som jag hade liggandes och kapade orginalbakskärmen för att se om den kunde få husera som minibakskärm. Gjorde även ett par plattjärn istället för stöttor bak för att se hur låg den kunde bli. Kapade även av den sista biten av ramen.
02u.jpg


Fick ett paket. Ett tjurhuvud kan man tro.
03u.jpg


Plockade ur motorn och strippade hela hojen, kapade det jag inte ville ha i ramen, lackade ramen och monterade mitt nya styre. Aphäng baby!
04u.jpg


Krängde även på ett par gaffelbälgar och den nya framlyktan för att testa lite. Tillverkade nytt fäste för lyktan.
05u.jpg


Kapade ju av sista biten av ramen och bestämde mig för att svetsa igen det tills vidare.
06u.jpg


Fick hem ny sadel, sadelfjädrar och en riktigt snygg coffin-tank från en gammal 60tals-triumph (?). Svetsade nya fästen i tanken och gängade för nya fästen framtill i ramen. Tanken sitter som gjutet och fick precis rätt lutning! Svetsade även nya fästen till sadeln och körde genomgående bult för fjädrarna.
07u.jpg


Tramsade lite med en idé om att göra en ankrumpa. Har fortfarande inte bestämt mig riktigt. Ballt eller inte ballt?
08u.jpg


Tog ett ordentligt rör, värmde och tryckte ihop i båda ändrarna runt två bitar 4mm plattjärn, svetsade och fick något som faktiskt liknar stöttor. Fick dock inte med hela på bild :tungan
09u.jpg


Påbörjade en liten idé med att bygga en batteri- och ellåda till att ha under sadeln. Tanken är att den ska fästas upp på något vis.
10u.jpg


Slängde ihop motor och alla komponenter och började dra lite nya vajrar och slangar.
11u.jpg


Var inte nöjd med den moddade orginalbakskärmen så jag gav mig på att tillverka en alldeles egen bakskärm.
12u.jpg


Snedkapade orginalavgaset och fick en riktigt rå look på det. Svetsade även ihop en sissybar. Högt ska det vara! Här ser ni även batteriboxen i färdigt utförande. Batteri och all el finns nu i boxen. Hojen startar på första knapptryckning och allt lyser som det ska! Måste bara hitta någon trevlig baklykta.
13u.jpg

14u.jpg



Just nu ska jag fortsätta med att spåna på fler idéer. Måste fixa någon form av hastighetsmätare. Har fixat alla indikatorer och liknande, så hojen börjar faktiskt närma sig körbart skick igen. Men den ska snart plockas ner igen och börja finputsas. Hela motorn ska rengöras från massa gammalt skräp och många delar ska lackas. Har kört ett lager mattsvart på de flesta delar som ska lackas för att se om färgen blir rätt och jag tycker mattsvart känns rätt. Lite dekaltrim sen så är man hemma :yoparty

Tanken ska jag börja på i helgen hade jag tänkt. Den ska rätas ut lite pga en mindre bula, det ska flyttas på bensinkran, slipas och slutligen lackas.

Jag kommer att behålla fälgarna och självklart ska det inte på något fett bakdäck. Här kör vi old school bobber-style! Fälgarna ska dock lackas

Som sagt, inget direkt seriöst bygge. Gör detta mest för att det är skoj och för att jag vill ha en anledning att vara i garaget. Dessutom är det så jävla roligt att svetsa. Har blivit helt såld :) Bobber är ballt!

Peace!
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
sjuuukt högt styre :D

hur ser det ut när man sitter på hojen?
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Det ser ballt ut! :)
Har inte bestämt mig för om jag vill ha framflyttade fotpinnar än. Det är old-school att inte flytta fram dem, men samtidigt funderar jag på om det blir gay om jag inte gör det. Vi får se. Man sitter faktiskt jävligt skönt som det är nu.

Men grabbar, vad tror ni om ankrumpa? Självklart ska sissyn sitta kvar. Blir det för mycket med en ankrumpa OCH sissy tror ni? Är ankrumpan gay? Hjälp!

08u.jpg
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Ankrumpan är gay.

Cool hoj håll den så låg som möjligt.

Jag tror det med. Det blir ingen ankrumpa.

Självklart, den kommer vara tokigt låg när den står i backen. Tjusningen med stelben är ju att man kan slamma ner den ordentligt i backen. Måste bara bygga ett sidostöd, den är typ omöjligt att kånka upp på centralstödet om jag tar ner den med motorn i. Dock är det förbannat smidigt med centralstödet när man bygger!

Tack för komplimangerna, kul att ni gillar den gamla hondan :krama
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
fan va cool :D jag vill me bygga bobber:( har ett par cb 500 som jag kaaanske bygger till en bobber. Denna blev ganska clean tycker jag:)
 

Bifogat

  • 610.jpg
    610.jpg
    63.5 KB · Visningar: 984

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Var det någon som sa bad ass bobber? :)

Fälgar, bakskärm, sissy, motorkåpor och lite till lackat och klart. Mina bad ass snedkapade utblås är så rätt!
16u.jpg


Byggde även ett sidostöd så den kan stå fritt!
15u.jpg



Väntar bara på att tanken ska komma tillbaka från en snubbe som TIG'ar lite modifieringar och gängor för min nya bensinkran. Har beställt blinkers från de förenta staterna (ebay = billigt = grymt!) men har dock inte hittat någon vettig baklykta! Någon som har något förslag?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Var det någon som sa bad ass bobber? :)

Fälgar, bakskärm, sissy, motorkåpor och lite till lackat och klart. Mina bad ass snedkapade utblås är så rätt!
16u.jpg


Byggde även ett sidostöd så den kan stå fritt!
15u.jpg



Väntar bara på att tanken ska komma tillbaka från en snubbe som TIG'ar lite modifieringar och gängor för min nya bensinkran. Har beställt blinkers från de förenta staterna (ebay = billigt = grymt!) men har dock inte hittat någon vettig baklykta! Någon som har något förslag?

Ser riktigt bra ut :tummenupp
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Bli inte lessen nu, men stänkan kan/får inte sluta före sissyn och sätt en slang imellan reglage och cylinder på frambromsen så att du kan gömma den nånstans, annars ere bra!:tummenupp

stänkan kan visst sluta innan sissyn, det ser du väl? :)

Det är en ny stålomspunnen slang, kommer sitta mer stålomspunnet senare när jag börjar dra allt ordentligt. just nu är det mesta provisoriskt! Men jag är med på din tanke. Bakskärmen kommer dock inte förändras!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hela hojen/projektet är skitcoolt, helst med den gammla tanken som är så fel så de blir rätt.. men den där j*kla sissyn e sååååå fel! :näsblod
annars får du fem :tummenupp av fem
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
bikeparts.se, fina grejer till rätt pris!

Tack för all input, kul att höra! Stilen passar inte alla (bakskärmen och sissyn tex), men det är också hela idén med personlig prägel. Det ska sticka ut och väcka lite uppmärksamhet! Blir bara nöjd när folk känner hatkärlek till min lilla kreation :)

Imorgon påbörjar jag tanken. Letar fortfarande baklampa men hittar ingen som känns rätt. LED går ju fetbort, men plötsligt försvinner en del snygga alternativ. Kom gärna med idéer om ni vill!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Bli inte lessen nu, men stänkan kan/får inte sluta före sissyn och sätt en slang imellan reglage och cylinder på frambromsen så att du kan gömma den nånstans, annars ere bra!:tummenupp

Ska man vara lite petig så borde den stora "burken" uppe vid gashantaget bort/minskas radikalt. Kanske sätta bromscylindern dolt nere vid strålkastaren och vajer upp på styret ?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Coolt bygge & snabbt jobbat! :tummenupp

Du har ju fått lite tips och kommentarer så jag slänger in en fundering till... gaffelbälgarna kanske kan tas bort? Läste i en annan tråd om peta dit grova fjädrar eller nåt för syns skull... (?)
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Rått stuk helt klart! Men på tal om framflyttade reglage, kan du inte lägga in en bild när nån sitter på den?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Coolt bygge & snabbt jobbat! :tummenupp

Du har ju fått lite tips och kommentarer så jag slänger in en fundering till... gaffelbälgarna kanske kan tas bort? Läste i en annan tråd om peta dit grova fjädrar eller nåt för syns skull... (?)

klart de ska va bälgar :)
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Coolt bygge & snabbt jobbat! :tummenupp

Du har ju fått lite tips och kommentarer så jag slänger in en fundering till... gaffelbälgarna kanske kan tas bort? Läste i en annan tråd om peta dit grova fjädrar eller nåt för syns skull... (?)

Tack!

Bälgar är old school och jag tycker det är härligt stuk med de som sitter där nu. Ni får dock gärna komma med fler idéer!

Ser fram emot att få på tanken lackad och klar, det kommer göra sååå mycket. Har nog bestämt mig för att inte ha framflyttade fotpinnar, det är råare att låta dem sitta som dem är. Det blir liksom lite "sport/touring"-känsla kvar i bygget och blir inte som alla andra customhojar.

Man sitter riktigt bra på den. Jag var helt säker på att jag skulle bygga en riktigt obekväm hoj men efter justering, vinkling och rätt sadelval så sitter man riktigt bra faktiskt! Det är ju givetvis helt utsträckta armar för att nå handtagen, men det var också tanken! Man behöver inte kuta med ryggen så mycket som jag trodde och det är skönt.

Tog en provkörning på 4 meter (rakt fram i garaget tills jag inte kom längre) och kan på dessa 4 meters körning redan intyga att den är styv som en juldagspenis. Sadelfjädrarna gör ju lite, men jag kommer antagligen känna varenda liten sten på vägen när man tar ut den till våren. Det är hårdrock!
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Tanken är tillbaka från svetsning och jag har börjat spackla och slipa lite småsaker som jag inte gillade. Detta kommer bli bad ass tror jag! Har även monterat blinkers och baklykta nu. Fick bli en LED-lykta bak ändå. Är inte helnöjd med den, men tror den kan funka när jag tonat den mörk.

18u.jpg
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top