Skinnställ - rätt eller fel till kåplös hoj?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Helt skinnställ - rätt eller fel till kåplös hoj?

Hej,

Är på väg att göra mitt första hoj-inköp och tänker mig något kåplöst, lättkört med lagom effekt, men ändå sportigt, exempelvis BMW F800R, Kawasaki ER-6n eller Yamaha FZ6-N.

Har börjat titta lite på skyddsutrustning och funderar på valet mellan skinnställ (helt eller delat) eller textil. När det gäller utrustning tänker jag verkligen inte snåla, utan vill ha det som är säkrast och gärna så bekvämt och snyggt som möjligt.

Min körning kommer väl bli mest aktiv körning på landsväg, men även lite kortare körningar i stan ibland (till jobbet m.m.) och sen är det ju inte omöjligt att man vill prova på en bankörning nån gång.

Rent instinktivt känns det som att jag helst skulle vilja ha ett helt skinnställ, då det känns säkrast och snyggast, exempelvis ett sånt här: http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=261_302_351&products_id=2861

Inser förstås att skinnstället funkar mindre bra när det är kallt och regnar, men det går ju att lösa med ett regnställ att dra över. Ett annat alternativ är att införskaffa ett extra ställ i textil som jag då även kan använda på kortare turer i stan, till jobbet m.m. Men att kompromissa och enbart skaffa textiljacka och byxor, känns ju trots allt som just en kompromiss.

Eller är jag helt fel ute med tanke på hojtyp/körning och kommer bara se dum ut om jag åker runt med ett helt skinnställ?

Eftersom jag nu ändå snöat in på det här med helt skinnställ (kallas väl race-ställ) och kanske snarare söker en bekräftelse på att jag tänker rätt; är det någon av er som köpt ett helt skinnställ och som senare ångrat detta och önskat att ni köpt ett tvådelat skinn- eller textilställ istället?
 
Last edited by a moderator:

creare

Guest
De flesta jag ser kör med skinnställ. Jag själv kör kåp-lös hoj och har inte skinnställ. Men som sagt, de flesta har/använder skinn. Som även drar ner mängden riv- och skrapsår mest om du skulle klota. :) Ett textil-ställ al la gore-tex gör inte ett skit förutom att värma, skydda, mot regn.

Vill du skada dig så lite som möjligt så är det skydd + skinnställ som gäller. Oavsett hur du nu ser ut på en kåp-lös hoj.

Kan rekommendera fz6-N stark! Grym hoj.
 

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Viktigare än frågan skinn eller textil är passform, rätt användande och kvalitet!

Jag har vurpat i ca 90 med ett Rukka allväderställ på asfalt och klart mig mig utan störra skador. Dock satt inte arbågsskydden spännda på plats så jag lyckades skrapa lite igenom. ca 2cm ärr

Jag har även vurpat i ca 60 med ett lågpris tvådelat läderställ vilket resulterade i trasiga blixtlås och mer skador än ovan.

För tillfället kör jag med Hallvarsson allväder och försöker ha så det så tight som möjligt, eftersom kläder under som får skydden att flytta sig är dåligt oavsett vilket material som håller skydden på plats.

Ett för stort/fel sittand kängruställ kan vara sämre än en saftyvest och lösa skydd som sitter rätt för vurpan.

Mina 2 öre
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om du mest kör landsväg, i stan och till och från jobbet skulle jag nog satsat på ett delat skinnställ. Då har du friheten att ta av dig jackan och slipper gå runt som en apa. Ser inte klokt ut att gå omkring i ett helställ i stan. Opraktiskt är bara förnamnet.

Banrävarna kommer att påstå att ett hel ställ är säkrare och så är det antagligen också. Det har dock sina nackdelar i bekvämlighet. Risken finns att du kommer att slarva med att använda ett helställ och hemma i garderoben gör det ingen nytta.

Textil ställen har sina fördelar de också. Tål väta bättre och är oftast bekvämare att ha på sig än ett skinnställ. Andas bättre i värme etc. Vätan kan man skydda sig mot med ett enkelt regnskydd om man har skinnställ. Ibland överraskas man dock av regn. Då är det inte mycket att be för. Ofta blir man blöt i skrevet och fötterna. Dit vattnet har en förmåga att leta sig.

Mitt tips är att börja med ett delat skinnställ eller textilställ och komplettera med ett lätt begagnat helställ senare om du skulle bli biten av att köra bandagar.

Tycker absolut inte att det ser fel ut att ha ett skinnställ med en kåplös hoj. Välj det som du tror passar dig bäst.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Delat kvalitets skinnställ, och sen överdrags regnkläder från random sportbutik om man skulle tvingas köra i regn, så rullar jag. Men eftersom jag är en sunshine-biker så är det oftast skinnställ + luvtröja som åker på.

Finner ingen körglädje i regn :tummenupp

Inget konstigt alls med skinnställ på varken sporthoj, nakenhoj, supermotard eller glidare heller för den delen. Ser alltid coolare ut än textil, så det så :)
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Skinnställ heltklart!

Och gärna helt.

Har själv delat men det har aldrig blivit av att jag har använt "delningsfunktionen" så att säga. Man får ju ändå släpa runt på den delen av stället man väljer att ta av när man kommer fram så då kan man i min mening lika gärna ha på sig grejerna.

Alternativt ha shorts o t-shirt under eller i ryggsäcken så man kan plocka av stället helt.

Så om jag skulle köpa nytt idag hade d blivit ett helställ för passformen och säkerhetens skull.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bra synpunkter, allihop! En tanke som jag funderar på... Jag skulle ju kunna skaffa ett helt skinnställ till att börja med. I början lär man ju ändå vara så kåt på att köra hoj att man lätt köper de mindre issues det för med sig att köra med helställ. Skulle jag så småningom vilja ha ett mer praktiskt alternativ kompletterar jag med ett extra textilställ - detta extraställ kan ju då även användas om jag skulle ta med mig en passagerare.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
börja med ett delat skinnställ !

man sitter mkt bättre i skinnbyxorna mot sadeln.
finns kanske något märke allväderställ som har mer "grepp" i rumpan än mina allväderbyxor har, jag halkar rundor på sadeln i mina allväderbyxor iaf !

skulle du sen känna att du vill ha lite mer vattentätt, så komplettera med en allväderjacka och ha kvar skinnbrallorna, benen är "ganska" skyddade från vind å klarar sig en stund i regn utan att gå igenom tycker ja !

vad du än köper, så se till att det sitter BRA
skydden skall inte hamna på nåt annat ställe om du går i backen !
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur mycket skiljer det sig mellan ett helt och delbart skinnställ säkerhetsmässigt - är det vanligt att dragkedjan mellan jacka/byxa går upp vid en krasch med 2-delat?

Funderar även på det där med passform. Går det att få ett 2-delat skinnställ att sitta lika tight som ett "raceställ" så att skydden inte riskerar att flytta på sig?
 
Last edited by a moderator:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Jag skulle klar föredra ett delat skinnställ. Det verkar mycket säkrare.
Gjorde en lite Highsider i max50 i ett rukka-ställ och skrapade upp mig inne i stället (skydden och tyget gled mot skinnet), samt att det blev ett par hål i det yttre tyget.
Gjorde en annan highsider på bana i ca 150 i mitt delade skinnställ. Åkte ca 120m på asfalten innan det stannade och jag hade i princip "bara" ont i kroppen efter detta och inga skrapsår. Var lite småhål i det stället med, men i detta fallet tyckte inte jag att det var så kontigt. Undrar vad som hade hänt om jag hade haft Gore-texet då...
Jag tycker i alla fall att skinnställ känns bra mycket säkrare och tycker definitivt att det är att föredra i typ alla fall.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Skinnställ är ALLTID rätt!!!
Man vill inte va med om en marksyning UTAN rätt utrustning.

Been there, done that!

Men självklart skall passformen vara bra! (som ngn skrev i föregående inlägg)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur mycket skiljer det sig mellan ett helt och delbart ställ säkerhetsmässigt - är det vanligt att dragkedjan går upp vid en krasch med 2-delat?

Funderar även på det där med passform. Går det att få ett 2-delat ställ att sitta lika tight så att skydden inte riskerar att flytta på sig?

Personligen har jag aldrig hört talas om något 2-delat skinnställ som delat på sig i samband med någon krasch. En personlig reflektion är att se till att dragkedjan mellan byxa och jacka passar ihop. Viktigt om du väljer en annan byxa än jacka på grund av passform. Då kan du gå till någon som syr i skinn och få det fixat. Din återförsäljare vet säkert någon du kan anlita. Fixar du inte det, då riskerar du att skinnstället delar på sig i samband med en olycka. Säger sig självt, men lika bra att påpeka det.

Så länge du väjer rätt storlek på ett 2-delat ställ kommer skydden att sitta på plats lika bra som ett helställ. Inget du behöver oroa dig för.

Ta och prova både ett helställ och ett 2-delat ställ och känn skillnaden. Den största skillnaden mellan ett helställ och ett 2-delat är du har lättare att röra dig i det senare. I ett helställ kan du inte resa dig raklång utan att det drar i skrevet. Alltså kommer du automatiskt att inta apgången. Det hela får sin förklaring när du sätter dig på hojen. Först då kommer allt på plats. Man har även en mer begränsad rörlighet i helstället. Man kan inte röra armarna lika fritt.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Skinnställ = alltid helrätt

Ett som går att dela på mitten är lite smidigare när man åker landsväg och vill kunna ta av sig jackan smidigt inne på fiket. Se till att ta hjälp av en kunnig handlare för att välja rätt storlek. Lätt att göra bort sig och köpa ett för stort, eftersom de töjer sig mycket. :)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag köpte skinnjacka och jeans med kevlar och benskydd. Känns helt rätt!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Ska man gå ett steg längre, skaffar man ett skinnställ av race-kvalitet med tjock vaddering och gärna ventilerat, plockar ur alla skydd och kör med säkerhetsväst, säkerhetsbyxor (cykelbyxor med skydd) och knäskydd (knee braces). Det senare kräver ofta utsydda ben eller motardstuk på stället för att ge plats för skydden.

Det gör att skydden sitter rätt oavsett hur stället rör sig, benskydden ger skydd även på sidan av knät (som annars ligger risigt till om man kläms mellan hoj och asfalt - det gör skitont! och kan krossa knät om man har otur). Bröst- och ryggskyddet är lite stadigare, höftskydd och kanske även en suspensoar kompletterar det hela.

Handskar med hopsytt lill- och ringfinger, kevlarknogar, dubbelsömmar och vaddering över handloven, samt spänne som gör att handsken inte kan dras av.

Stövlarna bör ha ankelskydd eller vara ledade så att man inte knäcker vristen i första taget (SIDI har t.ex. sådana, men det finns fler).

Rätt skydd på rätt plats besparar mycket smärta. Det fanns en tid när jag kraschade var och varannan dag i jakten på bättre varvtider eller häftigare utmaningar - så jag har lärt mig det den hårda vägen :brinnerup
 

Raderad medlem 51742

Guest
I och med att skinnställ, helt eller delat, både är säkrast och snyggast och det ju heller inte stilmässigt verkar vara "fel" för hojtypen (även om detta förstås bara är en petitess - säkerheten främst) blir det nog mitt förstaval.

Sen får jag väl helt enkelt bege mig till en butik för att prova både helställ och delade ställ och se vad som känns mest rätt. Fastnar jag för ett helställ kommer jag nog förr eller senare att komplettera med ett textilställ att använda när väder eller praktiska skäl inte passar för skinn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I och med att skinnställ, helt eller delat, både är säkrast och snyggast och det ju heller inte stilmässigt verkar vara "fel" för hojtypen (även om detta förstås bara är en petitess - säkerheten främst) blir det nog mitt förstaval.

Sen får jag väl helt enkelt bege mig till en butik för att prova både helställ och delade ställ och se vad som känns mest rätt. Fastnar jag för ett helställ kommer jag nog förr eller senare att komplettera med ett textilställ att använda när väder eller praktiska skäl inte passar för skinn.

Skinnstället är till för säkerhetens skull. Det skulle jag alltid använda. Ösregnar det behövs "bara" någorlunda täta överdrags byxor och jacka utanpå skinnstället. För är det läge att vurpa så är det kanske i regn.
Mycket lättare låsa bromsarna tex när det regnar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top