Libertini 500GP

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Libertini var en Italienskt tillverkare och team i 500GP VM som grundades av Fuzzi Libertini.

1989 körde man med Suzukimotor och 1990-91 med Hondamotor. Men fr.o.m 1992 så gjorde man även motorerna själva.

ny-lib500a1992.jpg


Grundaren Fuzzi Libertini dog dock 1993 och 1994 var det sista året som detta märket fanns..
DSCF0720.JPG



Oktober 2009 kommer det ut på en aktion i Italien som säger att dom måste sälja delar som detta teamet haft. Det finns där 3 chassin, motorer, gjutformar till block och kåpor mm. 17.000 euro begär dom. En Italienare som ser denna annonsen beger sig iväg dom 60 milen till ladan där alla grejjerna legat sen 1994 och tar bl.a dessa foton..

DSCF3062.JPG


DSCF3069.JPG


DSCF3096.JPG


DSCF3098.JPG


DSCF3101.JPG


DSCF3082.JPG


DSCF3089.JPG


DSCF3085.JPG


DSCF3048.JPG


DSCF3064.JPG


DSCF3073.JPG


DSCF3066.JPG


DSCF3060.JPG


1.jpg


DSCF3052.JPG
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Några fler bilder på vad som fanns i lådorna.

DSCF3087.JPG


DSCF3086.JPG


DSCF3083.JPG


DSCF3079.JPG


DSCF3078.JPG


DSCF3074.JPG



Bilder från en av deras förare, Marco Pata, vad han har i sitt garage. Bl.a en Libertini från 1993.

DSCF0699.JPG


DSCF0700.JPG


DSCF0702.JPG
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu har jag ju inte sett annonsen och vet inte om kärnlådor och allt för att gjuta upp nya motorblock finns kvar, men jag tycker 17000€ är billigt.

Vem köpte?
vad fanns?
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Billigt......

Nu har jag ju inte sett annonsen och vet inte om kärnlådor och allt för att gjuta upp nya motorblock finns kvar, men jag tycker 17000€ är billigt.

Vem köpte?
vad fanns?

....MYCKET billigt egentligen om man jämför med vad verkstadsindustri spenderar på många gånger ganska enkla prototyper.....fast man kan ana att det lär kosta en hel del tid/arbete/pengar att få alla pryttlarna i användbart skick.

Har månne Larsson någon mer uttömmande info om hojjarnas/byggarens historia och heroiska insattser ?
 

runar500

Ny medlem
Gick med
16 May 2010
Ort
Oslo
Hoj
OW 01
"Librenti" står det på sykkelene?

Gikk greiene for 17k Euro? Mye jobb igjen før man har noe å kjøre med.. :eek:)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
....MYCKET billigt egentligen om man jämför med vad verkstadsindustri spenderar på många gånger ganska enkla prototyper.....fast man kan ana att det lär kosta en hel del tid/arbete/pengar att få alla pryttlarna i användbart skick.

jag håller med, på mitt förra jobb gjorde vi formar/kärnlådor mm till sandformning till en topp på en 1 cyl 4T mc motor,
nu kan jag inte uttala mig om priset här men jösses vad tid det tog.
Verktygen eller bara ett block skulle man köpa.

"Librenti" står det på sykkelene?
Gikk greiene for 17k Euro? Mye jobb igjen før man har noe å kjøre med.. :eek:)
det har du rätt i ja, då va det enklare att söka info om detta..

[YOUTUBE-ID]-fbrb1o2oSI[/YOUTUBE-ID]

Här finns bilder:
http://rgv500.xoom.it/librenti.htm

En square-four också?
DSCF3053.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan så coolt!
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
På bilden med femtielva reedkorgar i enna låda ser man föregångaren till MotoTassinaris V-Force reedventil om man kikar noga :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lådan med kolvar har jag sett förut.... varfan var det???.... JUST det, i Nordgrens tält!:)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nu har jag ju inte sett annonsen och vet inte om kärnlådor och allt för att gjuta upp nya motorblock finns kvar, men jag tycker 17000€ är billigt.

Vem köpte?
vad fanns?

Första tråden jag hittade frågade Italienaren en massa frågor om andra trodde det gick att bygga ihop något av alla dessa delarna. Han frågade även om någon var intresserad att vara med i projektet då han behöde mekhjälp och hjälp att dela inköpet. Han ville bl.a sälja en av sina egna hojar han byggt som en 500GP-replika. Var nog så han hittade annonsen genom sitt intresse för 500cc. På ett annat forum senare önskade han bilder på 1989-90 hojarna och speciellt på motorerna. Så verkar som han köpte det?

Om man kollar på bilderna ser man bl.a att ett block är oanvänt då det inte är färdigställt med hål till reedkorgar mm. Tror det mesta lyckades han ta foto på då han hade 60st foton på sin sida han gjorde. Vet dock inte vad det är i dom lådorna som är på en bild. Gjutgrejjer kanske?

Ser ut som det är mest överblivna grejjer från hela historien då det ser ut att vara alla motortyper man kört med där + några av dom första hojarna.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Första tråden jag hittade frågade Italienaren en massa frågor om andra trodde det gick att bygga ihop något av alla dessa delarna. Han frågade även om någon var intresserad att vara med i projektet då han behöde mekhjälp och hjälp att dela inköpet. Han ville bl.a sälja en av sina egna hojar han byggt som en 500GP-replika. Var nog så han hittade annonsen genom sitt intresse för 500cc. På ett annat forum senare önskade han bilder på 1989-90 hojarna och speciellt på motorerna. Så verkar som han köpte det?

Om man kollar på bilderna ser man bl.a att ett block är oanvänt då det inte är färdigställt med hål till reedkorgar mm. Tror det mesta lyckades han ta foto på då han hade 60st foton på sin sida han gjorde. Vet dock inte vad det är i dom lådorna som är på en bild. Gjutgrejjer kanske?

Ser ut som det är mest överblivna grejjer från hela historien då det ser ut att vara alla motortyper man kört med där + några av dom första hojarna.

OK, det kanske va han här: http://rgv500.xoom.it/default.htm
,, som åkte dit och tog bilderna, eller köpte / skulle köpa ?

Hjälp kan han få, om han efterfrågar min kompetens.
( har du kontakt med honom/nya ägaren?)
Ja en del grejor ser ju obearbetat ut, det vore spännande att dyka ner i dom där inplastade lådorna ja.

Tänk, ett vevhus och vevparti bara, sen kan man börja bygga drömmen.
Den här ser ut ha två vevar:
http://rgv500.xoom.it/immagini/librenti/DSCF3100.JPG

och denna en, eller missar jag nått pga motorkåpan?
http://rgv500.xoom.it/immagini/librenti/DSCF3098.JPG
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Snubblade över en bild på en sån här hoj. Reagerade först över att se GP- förare själv leda sina hojar och dessutom på gräs. Vad är chansen att få se detta idag? :)

Sen såg jag wildcardföraren på en Harris-Yamaha bakom och hoppade till att det var en förare man kände till! :D

680914158219f6fe859bc.jpg
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Om man rent hypotetiskt skulle komma över en gp-hoj, exempelvis rgv eller yzr, går det då att få tag i delar till en sån? Exempelvis kolvar och kolvringar?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top