Global uppvärmning

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Vart tog den vägen? Det blir ju bara kallare och kallare.
Struntar dom som mäter i vissa mätpunkter? sånna ställen som alltid är kalla så att det ska se ut som om medeltemperaturen har stigit?
Nått skumt är det, jag tror politikerna manipulerar och lurar oss.
Fryser snart räva av mig, brrrrr
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den globala uppvärmningen ändrar hur vädersystem och havsströmmar rör sig. Bla kan tex Golfströmmen ta andra vägar, eller tom försvinna, och luftströmmarna på land beter sig också annorlunda. Dessutom fluktuerar vädret alltid även om trenden är ihållande över tiden.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Får känslan av helgardering....

Ja, det är antagligen ingen som vet. Men vädret vi har nu är inget ovanligt då vi är inne i en 20 år lång cykel där vädret går upp och ner tydligen. Åtminstone visar tidigare mätningar på det.
Så om 10 år har vi en blaskig vinter igen :(
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det någon som tror på det där tramset fortfarande? Till och med foliehatten Obama har ju lagt ner babblet om påstådda temperaturhöjningar.
Personligen tror jag det var vulkanen som var spiken i kistan.
Det roliga är, som Hårding redan konstaterat, att klimatfoliehattarna kan påstå att kallt väder är också global uppvärmning. :lol

Den globala uppvärmningen ändrar hur vädersystem och havsströmmar rör sig. Bla kan tex Golfströmmen ta andra vägar, eller tom försvinna, och luftströmmarna på land beter sig också annorlunda. Dessutom fluktuerar vädret alltid även om trenden är ihållande över tiden.

:rofl
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det måste vara nån jävel som eldar för mycket. Om medeltemperaturen ökar samtidigt som nordklotet blir kallare så kan det bara betyda att nån håller på och eldar. Om de ger fan i det blir det nog ordning.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
2010 varmaste året hittils

http://www.smhi.se/cm/sv/2.262/1.12127
2010 varmaste året i världen hittills
Enligt amerikanska NOAA har årets första sex månader; januari-juni, varit det varmaste halvåret som uppmätts. Trots att det återstår sex månader av året så har 2010 redan nu överträffat 1998 i flest antal varmaste månader då nu mars, april, maj och juni alla varit rekordvarma.

I och med att även juni blev varm så har nu den globala temperaturen hållit sig över det normala 304 månader i rad. Senast hela planeten hade en månadsmedeltemperatur under det normala var i februari 1985. 10 av de varmaste åren har dessutom inträffat under de sista 15 åren.

Medan det första halvåret varit rekordvarmt globalt sett så har perioden januari-juni varit den kyligaste i Sverige sedan 1987 även om underskotten minskat under de senaste månaderna.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Känns som att båda sidor i debatten fokuserar jävligt mycket på temperatur enstaka år och platsesr istället för att se helhet globalt under hela cykler. En varm sommar och man blir nästan nedslagen om man inte cyklar sina två mil till jobbet, en kall vinter och folk tror att hela världen kan köpa bilar med V8or utan att det skulle spela någon som helt roll (eller kanske t.o.m. göra världen lite bättre :gnissla).

Själv värmer jag huset med el, antagligen måste vi importera min del från tyska och danska kolkraftverk, fixar både växthuseffekt och cancerogena ämnen i luften.Bilen är en gammal 90-tals golf som iof har katalysator men som troligtvis inte uppfyller en enda miljönorm satt dom senaste 15 åren. :banana.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vad jag tror...
global uppvärmning=möjlighet att förtjäna pengar :confused:
förstörda världshav=svårt att förtjäna pengar på :död

Klimatförändningar har skett på denna planet sålänge den har existerat, tror knappast det är nåt vi kan påverka! Att sedan puckon som Al Gore & Co gör allt för att förtjäna pengar på folks dåliga samveten, det är bara en fråga om pengar och politik.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Klimatförändningar har skett på denna planet sålänge den har existerat, tror knappast det är nåt vi kan påverka!
Jag tror att du ska maila detta till de som forskar på klimatet för det finns en chans att de har missat denna revolutionerande nyhet!
:tummenupp
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Denna fråga är nog det bästa exemplet på "Don't argue with morons over the internet - they'll drag you down to their level and beat you with experience"...

Denna fråga är så otroligt komplex att det lite liknar relativitetsteorin, ytterst få människor (inklusive forskare) har kapaciteten att fullt ut greppa frågan. In kliver samtidigt lobbyister från alla håll som inte ser att de kan tjäna pengar på frågans framgång och förvirringen är total. Om man håller sig till datadriven forskning så blir det ganska uppenbart både varför den globala temperaturutvecklingen (ej på enstaka årsbasis) ser ut som den göra, men även varför t.ex Sverige kommer att få ett kallare klimat. Det finns även en signifikant koppling mellan halt CO2 och temperatur.

Är det därmed 100% säkert att vi skapar växthuseffekten? Givetvis går det att svara nej på den frågan, likväl som det inte är 100% säkert att du dör om du hoppar från ett flygplan 3000m upp i luften utan fallskärm. Det framstår dock som både sannolikt och logiskt med de data som finns tillgängliga. Ni som tvivlar får gärna göra "hopp utan fallskärmstestet" och återkomma med rapport :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det någon som tror på det där tramset fortfarande? Till och med foliehatten Obama har ju lagt ner babblet om påstådda temperaturhöjningar.
Personligen tror jag det var vulkanen som var spiken i kistan.
Det roliga är, som Hårding redan konstaterat, att klimatfoliehattarna kan påstå att kallt väder är också global uppvärmning. :lol



:rofl
En gång i tiden var DDT totalt ofarligt, precis som hormoslyr och Agent Orange. Rökning var bara nyttigt och inte ens Marie och Pierre Curie, lika lite som Wilhelm Röntgen, trodde att strålning var farligt. Telidomid, eller Neurosedyn, hade ju inga kända bieffekter och pesten berodde ju på Gud, inte dålig hygien och trångboddhet. Många trodde säkert på marknadsföringen av heroin också, som en mildare och mindre beroendeframkallande variant av morfin...

Antagligen kallades dom som stred mot alla saker ovan för foliehattsmänniskor också, men vi har ju facit.

Att det inte skulle påverka miljön, både lokalt och globalt, med alla utsläpp vi orsakar är bara naivt och blåögt, eller ett förnekande för att man vill kunna fortsätta som man alltid har gjort. Tex, utsläpp av freoner skadar ozon-skiktet, som är ett av kraven för att det ska kunna finnas liv på jorden. Det är ju lätt att tänka att det är sak samma om jag släpper ut lite freoner, det är ju ingenting. Men när alla tänker så blir det absurda mängder rätt fort.

Ja, jorden kommer att gå under förr eller senare, om inte annat när solen har gjort sitt. Men det dröjer några miljarder år, då vore det ju trist om vi gör det vi kan för att förstöra miljön och använda upp alla naturtillgångar på bara några hundra år. Av samma anledning tränar jag, använder skydd när jag kör hoj och undviker att göra allt för dumma saker, jag vet att jag kommer att dö en dag, men jag tänkte dra ut på det, och vara så frisk det går fram tills dess.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Co2

Finns forskning som pekar på att jorden har haft betydligt högre halter av Co2 tidigare...

Det finns även forskning som visar att det varait varamare på jorden förut. Och tänka sig - det skedde ungefär samtidigt...

Det "jobbiga" i sammanhanget är att klimat dels påverkas av CO2, men också av jordens oscillation. Om ett par tusen år går vi mot ny istid (igen), vilket också förklarar naturliga variationer över tid. Det följer dock en helt annan tidscykel än den "globala uppvärmning" vi talar om.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top