Ta bort termostat på element

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag lånar tråden lite.

Jag har gamla vattenburna element i min lägenhet med TA termostater.
Fast nästan alla mina element är på full värme oavsett vad termostaten står på, vilket gör att det blir skitvarmt inne i lägenheten.

Hur skruvar jag enklast av termostaten så jag kan motionera sjävla ventilen?
Och hur gör jag det UTAN att det börjar spruta vatten?
 

Bifogat

  • IMG_1700.jpg
    IMG_1700.jpg
    237.9 KB · Visningar: 675

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag lånar tråden lite.

Jag har gamla vattenburna element i min lägenhet med TA termostater.
Fast nästan alla mina element är på full värme oavsett vad termostaten står på, vilket gör att det blir skitvarmt inne i lägenheten.

Hur skruvar jag enklast av termostaten så jag kan motionera sjävla ventilen?
Och hur gör jag det UTAN att det börjar spruta vatten?

Precis som han som startade tråden fick beskrivet, ringen i slutet på plasten. För att det skall spruta vatten måste du dra ur pinnen (2mm tjock) ur ventilen eller lossa hela ventilen från ventilhuset.

termostatventil.gif


Ventil1.jpg
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Precis som han som startade tråden fick beskrivet, ringen i slutet på plasten. För att det skall spruta vatten måste du dra ur pinnen (2mm tjock) ur ventilen eller lossa hela ventilen från ventilhuset.

termostatventil.gif


Ventil1.jpg

Fast, själva ventilen går ju trots allt att ta bort utan att det sprutar vatten, eller cyklar jag nu? Nej, visst fan har jag rätt :va
För om du rycker pinnen med ventilen kvar så börjar det spruta vatten då ventilhuset är intryck av själva ventilen, men om du tar bort ventilen så är det inget som trycker in mojängen i ventilhuset och allt är torrt.
Tror jag. Jag har ju för fasen bytt ventiler med elementen igång utan problem, och jag monterade nytt element med nytt ventilhus och retur för bara nån vecka sedan i ett badrum.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Fast, själva ventilen går ju trots allt att ta bort utan att det sprutar vatten, eller cyklar jag nu? Nej, visst fan har jag rätt :va
För om du rycker pinnen med ventilen kvar så börjar det spruta vatten då ventilhuset är intryck av själva ventilen, men om du tar bort ventilen så är det inget som trycker in mojängen i ventilhuset och allt är torrt.
Tror jag. Jag har ju för fasen bytt ventiler med elementen igång utan problem, och jag monterade nytt element med nytt ventilhus och retur för bara nån vecka sedan i ett badrum.

Jag har väldigt begränsade rörkrökarkunskaper.
Jag lagar maskiner och har iofs stött på en massa ventiler i mina dagar men när det är hemma hos mig och risk för vattenläckage blir jag skitfeg.

Jag provade att trycka in pinnen men den satt som berget.
Hur mycket brute force vågar jag använda?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Fast, själva ventilen går ju trots allt att ta bort utan att det sprutar vatten, eller cyklar jag nu? Nej, visst fan har jag rätt :va
För om du rycker pinnen med ventilen kvar så börjar det spruta vatten då ventilhuset är intryck av själva ventilen, men om du tar bort ventilen så är det inget som trycker in mojängen i ventilhuset och allt är torrt.
Tror jag. Jag har ju för fasen bytt ventiler med elementen igång utan problem, och jag monterade nytt element med nytt ventilhus och retur för bara nån vecka sedan i ett badrum.

Ärligt talat nu blex jag osäker, men skall pallra mig ut och se om jag kan hitta en och kolla.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Tänk på att ventilen kärvar och det är full värme.
Tar jag bort nåt och ventilen står öppen kan det säkert komma en del vatten. Jag vill bara stänga ventilen en aning och lämna det så då jag flyttar till våren.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ärligt talat nu blex jag osäker, men skall pallra mig ut och se om jag kan hitta en och kolla.

Ja och nej, om ventilhuset fastnat eller inte öppnar fullt kan det komma vatten när man tar bort ventilen men om den är tipptopp och öppnar fullt så skall det inte bli något söl.

Iallafall på det ma huset jag hade isär nyss.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Enkelt tips. Ta bort termostatdelen och ramma upp ett finger hålet. Sedan spolar du varmt och kallt vatten på termostaten så känner du hur den jobbar.
Bästa sättet att motionera ventilen är att trycka den innåt. Brukar ta en polygrip som räcker över ´hela ventil och med små,små rörelser få gummikäglan att släppa. Trycker du för hårt punkterar du käglan och då ere bara att byta insatts alt hela ventilen.'
PÅ baksidan av ventilen,där locket sitter,finns det en förinställning för att justera flödet på ventilen. Den manövreras med ett specialverktyg.
Att börja skruva bort packboxar och dra loss pinnar e överkurs. :tummenupp
 
Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Enkelt tips. Ta bort termostatdelen och ramma upp ett finger hålet. Sedan spolar du varmt och kallt vatten på termostaten så känner du hur den jobbar.
Bästa sättet att motionera ventilen är att trycka den innåt. Brukar ta en polygrip som räcker över ´hela ventil och med små,små rörelser få gummikäglan att släppa. Trycker du för hårt punkterar du käglan och då ere bara att byta insatts alt hela ventilen.'
PÅ baksidan av ventilen,där locket sitter,finns det en förinställning för att justera flödet på ventilen. Den manövreras med ett specialverktyg.
Att börja skruva bort packboxar och dra loss pinnar e överkurs. :tummenupp

Om jag trycker in pinnen för hårt och pajar ventilen, kommer det ut vatten då?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om jag trycker in pinnen för hårt och pajar ventilen, kommer det ut vatten då?

Japp, det brukar funka att knacka loss pinnen med skaftet på en skruvmejsel eller annat snällt material (plast/gummi)

Slår man för hårt kan den pajja och det kan spruta vatten.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Om jag trycker in pinnen för hårt och pajar ventilen, kommer det ut vatten då?
On du trycker längre in än jämns med packboxen kan det dyka upp lite vatten och att den förmodlingen aldrig mera kommer att kunna stänga.
Att "dra" i pinnen:)D) hjälper inte vålsamt ofta då dessa inte sitter fast i käglan utan hålls på plats med en fjäder som trycker käglan mot pinnen.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Enkelt tips. Ta bort termostatdelen och ramma upp ett finger hålet. Sedan spolar du varmt och kallt vatten på termostaten så känner du hur den jobbar.
Bästa sättet att motionera ventilen är att trycka den innåt. Brukar ta en polygrip som räcker över ´hela ventil och med små,små rörelser få gummikäglan att släppa. Trycker du för hårt punkterar du käglan och då ere bara att byta insatts alt hela ventilen.'
PÅ baksidan av ventilen,där locket sitter,finns det en förinställning för att justera flödet på ventilen. Den manövreras med ett specialverktyg.
Att börja skruva bort packboxar och dra loss pinnar e överkurs. :tummenupp

Börjar ana att det finns mer än ett system.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jag lånar tråden lite.

Jag har gamla vattenburna element i min lägenhet med TA termostater.
Fast nästan alla mina element är på full värme oavsett vad termostaten står på, vilket gör att det blir skitvarmt inne i lägenheten.

Hur skruvar jag enklast av termostaten så jag kan motionera sjävla ventilen?
Och hur gör jag det UTAN att det börjar spruta vatten?

Vem äger lägenheten?
Är det en hyresrätt?
Bostadsrätt?
Är det inte någon annan än du som borde fixa det där?
Någon sorts fastighetsskötare?
Är det inte lämpligt att låta bli att meka med sånt där när alla rörmokare har julledigt?
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Vem äger lägenheten?
Är det en hyresrätt?
Bostadsrätt?
Är det inte någon annan än du som borde fixa det där?
Någon sorts fastighetsskötare?
Är det inte lämpligt att låta bli att meka med sånt där när alla rörmokare har julledigt?

Visst är det så, men jag är alldeles för klåfingrig.
Jag jobbar ju som servicetekniker och är extremt duktig :tungan
men när det gäller saker hemma eller på hojen blir jag nojig.

Har fått till ett element nu men det andra går fan inte att få ner värmen på. Ventilen står fortfarande öppen. Tror jag följer ditt råd och låter en röris kika på det där efter nyår.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ingoberra.
Jomenvisst, men saken är att jag har byggt ett elementskydd, & i detta blir det ju varmt & gott för termostaten, som därmed stryper så elementet blir iskallt.... :)

Ett alternativ är att sätta en termostat med separat givare via kapillärrör,
Hade själv en radiator som satt lite taskigt till för att det skulle funka med en vanlig termostat. Den jag bytte till har 1 meter "slang" till själva givaren

Edit: så här ser min ut http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/2918_1.jpg själva kapillärrörer sitter på en rulle i givaren så det är bara att dra ut så mycket man behöver:)

Vet inte om det finns till din radiator men kolla upp det på tex www.rinkabyror.se
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top