Ta bort termostat på element

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ska slita bort en termostat från ett element.
Är osäker på hur man får bort själva plasthöljet, vågar jag vrida av metallringen på bilden, eller sprutar det vatten då? :rolleyes:

(Jag vill alltså ta bort själva termostatens effekt & låta pinnen stå i maxläge då jag har automatiskt reglering av pannans shuntventil)
 

Bifogat

  • Foto0170.jpg
    Foto0170.jpg
    36.5 KB · Visningar: 2,511
Last edited:

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Du kan skruva av den ringen närmst plasten. Kommer inte spruta vatten.↲
enlig min röris på jobbet
 
Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Äre inte enklast å skruva den på max. Blir ju samma som köra utan. Iofs en bagatell å ta bort den.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ingoberra.
Jomenvisst, men saken är att jag har byggt ett elementskydd, & i detta blir det ju varmt & gott för termostaten, som därmed stryper så elementet blir iskallt.... :)
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
även om du skruvar ut den till max stryper den jämfört med att plocka bort den.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Äre inte enklast å skruva den på max. Blir ju samma som köra utan. Iofs en bagatell å ta bort den.


Fel, Anderbergs tips stämmer korrekt kan även en vän som är röris som jag visade bilden och frågade sa samma sak som Anderberg.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tänk på att även om du har reglerande shunt så tappar du möjligheten att balansera mellan olika rum, kör jag alla element på fullt blås och har 21 i köket så har jag bara 16 i vardagsrummet :gnissla
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hela detta kapitel är ett mysterium, speciellt i ett hus byggt 1950 med en dåligt fungerande luftvärmeväxlare från 1979 & en oljepanna från 1969...dessutom har en del element fungerande termostater medans vissa går på fullt hela tiden, lägg till detta ett shuntreglersystem från 2008 som är digitalt & jag har tappat bort manualen......:gnissla

Har dock kontrollmätt alla rum & ligger mellan 20-21 grader med en framledningstemp i rören på 47 grader vid ca -10 utetemp.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för den här tråden! Sån där skit har dom monterat hos mig också och det är ständigt kallt. Så nu vet jag vad jag ska göra när jag kommer hem. :mad:

Föresten så går det nog justera vredet på något sätt också för rörpularn nämnde nåt om att den skulle justeras också när han monterade den.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har läst en del på nätet om detta, & ett sätt för snåla värdar att spara pengar är att manipulera termostaterna, gör som jag & slit bort skiten!
Tar man bort den delen som jag har gjort så åker pinnen som styr flödet ut till maxläge, då får du så mkt värme som det går, resten sköts via pannans shunt, det kan du ej göra ngt åt i ett hyreshus tyvärr...

Tack för den här tråden! Sån där skit har dom monterat hos mig också och det är ständigt kallt. Så nu vet jag vad jag ska göra när jag kommer hem. :mad:

Föresten så går det nog justera vredet på något sätt också för rörpularn nämnde nåt om att den skulle justeras också när han monterade den.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Fördelen med att ha kvar en termostat (det ska vara en ny sådan - vissa framsteg har gjorts på 50 år - bort med de gamla :) ) är att man kan reglera temperaturen individuellt i varje rum. T.ex. rum där man inte är så ofta och vill ha det kallare. Shunten får pytsa ut så mycket värme som man vill ha på de ställen där maxtemp vill uppnås (som en övre regleringsgräns).

Extra smutt om man har fjärrstyrda termostater med avkännare en bit in i rummen, för att verkligen få rätt inomhustemp istället för att styra på mängden kallras vid fönstren.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Tack för den här tråden! Sån där skit har dom monterat hos mig också och det är ständigt kallt. Så nu vet jag vad jag ska göra när jag kommer hem. :mad:

Föresten så går det nog justera vredet på något sätt också för rörpularn nämnde nåt om att den skulle justeras också när han monterade den.

Mina termostater var spärrade på icke maxvärde. Jag lossade dem enligt beskrivningen tidigare i tråden och på undersidan fanns två små rektangulära hål. När man vred på den kom blå resp röd markering upp. När man tryckte in den röda markeringen (liten skruvmejsel) kunde man vrida upp den två lägen högre och sedan släppa skruvmejslen så var det nytt maxläge. Sedan var det bara att återmontera och det vart varmare.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Visst är det härligt med värmesystem. Jag kunde inte ett smack när vi flyttade in. Gubben innan handshuntade och hade bara vatten i halva systemet. Han körde cirkulationen på max så det lät i alla element och hans lösning på att halva systemet var dränerat var att höja framledningen....

Hundra kronor senare hade jag en monteringssats för den shuntmotor han aldrig monterade (han monterade utegivaren dock), vatten i hela systemet, inga kalla morgnar och elräkningen droppade med tusen spänn.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top