Ta bort termostat på element
333 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 38
    Blood Group: Red Biltmores avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Det vi har hemma...
    Garage
    Visa garage

Ta bort termostat på element

Ska slita bort en termostat från ett element.
    Är osäker på hur man får bort själva plasthöljet, vågar jag vrida av metallringen på bilden, eller sprutar det vatten då?

(Jag vill alltså ta bort själva termostatens effekt & låta pinnen stå i maxläge då jag har automatiskt reglering av pannans shuntventil)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Foto0170.jpg
Visningar:	722
Storlek:	36,5 KB
Id:	324413  
    Senast redigerat av Biltmore den 2010-12-14 klockan 15:04.
    "Racing is life. Anything that happens before or after is just waiting." /Steve McQueen

"There´s nothing like a trail of blood to find your way back home"

Aldrig nöjd Anderbergs avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Hoj
    KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
    Garage
    Visa garage
    Du kan skruva av den ringen närmst plasten. Kommer inte spruta vatten.↲
    enlig min röris på jobbet
    Senast redigerat av Anderberg den 2010-12-14 klockan 15:07.

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Det vi har hemma...
    Garage
    Visa garage
    Och du är HELT säker på detta?
    "Racing is life. Anything that happens before or after is just waiting." /Steve McQueen

Reg.datum
    Nov 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    min röris som sitter brevid säger det.

Leg Byfåne
    Reg.datum
    Jul 2003
    Hoj
    24 växlad Trek
    Äre inte enklast å skruva den på max. Blir ju samma som köra utan. Iofs en bagatell å ta bort den.

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Det vi har hemma...
    Garage
    Visa garage
    Ingoberra.
    Jomenvisst, men saken är att jag har byggt ett elementskydd, & i detta blir det ju varmt & gott för termostaten, som därmed stryper så elementet blir iskallt....

Reg.datum
    Nov 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    även om du skruvar ut den till max stryper den jämfört med att plocka bort den.

Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Ingoberra Visa inlägg
    Äre inte enklast å skruva den på max. Blir ju samma som köra utan. Iofs en bagatell å ta bort den.

Fel, Anderbergs tips stämmer korrekt kan även en vän som är röris som jag visade bilden och frågade sa samma sak som Anderberg.

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Det vi har hemma...
    Garage
    Visa garage
    Det gick bra! inget vattensprut & varmt element, tack pojkar!!

officiellt lammkött prulles avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Hoj
    en kvadad en nedkappad och en trasig
    Garage
    Visa garage
    ett välriktat hammarslag löser det där!
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag samlade på frakturer ett tag, men det var inte så kul, så nu samlar jag mest på livserfarenhet och upplevelser :)

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Det vi har hemma...
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av prulle Visa inlägg
    ett välriktat hammarslag löser det där!
    Kan hända att det löser saker när "pinnen" kärvar, men i detta fall var det just önskan att ta bort själva termostatens funktion & köra öppet spjäll

officiellt lammkött prulles avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Hoj
    en kvadad en nedkappad och en trasig
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Biltmore Visa inlägg
    Kan hända att det löser saker när "pinnen" kärvar, men i detta fall var det just önskan att ta bort själva termostatens funktion & köra öppet spjäll
    Kräver bara hårdare slag!
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag samlade på frakturer ett tag, men det var inte så kul, så nu samlar jag mest på livserfarenhet och upplevelser :)

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Det vi har hemma...
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av prulle Visa inlägg
    Kräver bara hårdare slag!
    Du har en poäng....

feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Hoj
    En sån där grön.
    Garage
    Visa garage
    Tänk på att även om du har reglerande shunt så tappar du möjligheten att balansera mellan olika rum, kör jag alla element på fullt blås och har 21 i köket så har jag bara 16 i vardagsrummet
    Sent from my IBM System/360 using hålkort

Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Det vi har hemma...
    Garage
    Visa garage
    Hela detta kapitel är ett mysterium, speciellt i ett hus byggt 1950 med en dåligt fungerande luftvärmeväxlare från 1979 & en oljepanna från 1969...dessutom har en del element fungerande termostater medans vissa går på fullt hela tiden, lägg till detta ett shuntreglersystem från 2008 som är digitalt & jag har tappat bort manualen......

Har dock kontrollmätt alla rum & ligger mellan 20-21 grader med en framledningstemp i rören på 47 grader vid ca -10 utetemp.
    Senast redigerat av Biltmore den 2010-12-14 klockan 17:09.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Tack för den här tråden! Sån där skit har dom monterat hos mig också och det är ständigt kallt. Så nu vet jag vad jag ska göra när jag kommer hem.

Föresten så går det nog justera vredet på något sätt också för rörpularn nämnde nåt om att den skulle justeras också när han monterade den.

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Det vi har hemma...
    Garage
    Visa garage
    Har läst en del på nätet om detta, & ett sätt för snåla värdar att spara pengar är att manipulera termostaterna, gör som jag & slit bort skiten!
    Tar man bort den delen som jag har gjort så åker pinnen som styr flödet ut till maxläge, då får du så mkt värme som det går, resten sköts via pannans shunt, det kan du ej göra ngt åt i ett hyreshus tyvärr...

Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Tack för den här tråden! Sån där skit har dom monterat hos mig också och det är ständigt kallt. Så nu vet jag vad jag ska göra när jag kommer hem.

Föresten så går det nog justera vredet på något sätt också för rörpularn nämnde nåt om att den skulle justeras också när han monterade den.
    Senast redigerat av Biltmore den 2010-12-14 klockan 17:30.

hela världen är min rejsingbana TomKs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    sån där grön 300+ plastmissil, fast röd
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Fördelen med att ha kvar en termostat (det ska vara en ny sådan - vissa framsteg har gjorts på 50 år - bort med de gamla ) är att man kan reglera temperaturen individuellt i varje rum. T.ex. rum där man inte är så ofta och vill ha det kallare. Shunten får pytsa ut så mycket värme som man vill ha på de ställen där maxtemp vill uppnås (som en övre regleringsgräns).

Extra smutt om man har fjärrstyrda termostater med avkännare en bit in i rummen, för att verkligen få rätt inomhustemp istället för att styra på mängden kallras vid fönstren.

Konaklubben Anders Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Hoj
    GSXR750/DR650/Dew+
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg

Mina termostater var spärrade på icke maxvärde. Jag lossade dem enligt beskrivningen tidigare i tråden och på undersidan fanns två små rektangulära hål. När man vred på den kom blå resp röd markering upp. När man tryckte in den röda markeringen (liten skruvmejsel) kunde man vrida upp den två lägen högre och sedan släppa skruvmejslen så var det nytt maxläge. Sedan var det bara att återmontera och det vart varmare.
    En cigarr kortar livet med 2 minuter
    En whisky kortar livet med 4 minuter
    En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

Musteridirektör Pelles avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Hoj
    Nein
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Visst är det härligt med värmesystem. Jag kunde inte ett smack när vi flyttade in. Gubben innan handshuntade och hade bara vatten i halva systemet. Han körde cirkulationen på max så det lät i alla element och hans lösning på att halva systemet var dränerat var att höja framledningen....

Hundra kronor senare hade jag en monteringssats för den shuntmotor han aldrig monterade (han monterade utegivaren dock), vatten i hela systemet, inga kalla morgnar och elräkningen droppade med tusen spänn.

Semesterbefriad Fudpuckers avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Hoj
    Aprilia SL1000 Falco -02 (Postgul), Husaberg Fe 350 -94, D90 svindyr ;)
    Garage
    Visa garage
    Jag lånar tråden lite.

Jag har gamla vattenburna element i min lägenhet med TA termostater.
    Fast nästan alla mina element är på full värme oavsett vad termostaten står på, vilket gör att det blir skitvarmt inne i lägenheten.

Hur skruvar jag enklast av termostaten så jag kan motionera sjävla ventilen?
    Och hur gör jag det UTAN att det börjar spruta vatten?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1700.jpg
Visningar:	338
Storlek:	237,9 KB
Id:	325144  
    It's the kid inside of us that keeps us all from going crazy.

Bannad
    Reg.datum
    Sep 2010
    Hoj
    Yamaha Majesty 400
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Fudpucker Visa inlägg
    Jag lånar tråden lite.

Jag har gamla vattenburna element i min lägenhet med TA termostater.
    Fast nästan alla mina element är på full värme oavsett vad termostaten står på, vilket gör att det blir skitvarmt inne i lägenheten.

Hur skruvar jag enklast av termostaten så jag kan motionera sjävla ventilen?
    Och hur gör jag det UTAN att det börjar spruta vatten?
    Precis som han som startade tråden fick beskrivet, ringen i slutet på plasten. För att det skall spruta vatten måste du dra ur pinnen (2mm tjock) ur ventilen eller lossa hela ventilen från ventilhuset.

Reg.datum
    Oct 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Tack!

Tidigare Dee_cati Anderss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Skäggo Visa inlägg
    Precis som han som startade tråden fick beskrivet, ringen i slutet på plasten. För att det skall spruta vatten måste du dra ur pinnen (2mm tjock) ur ventilen eller lossa hela ventilen från ventilhuset.

Fast, själva ventilen går ju trots allt att ta bort utan att det sprutar vatten, eller cyklar jag nu? Nej, visst fan har jag rätt
    För om du rycker pinnen med ventilen kvar så börjar det spruta vatten då ventilhuset är intryck av själva ventilen, men om du tar bort ventilen så är det inget som trycker in mojängen i ventilhuset och allt är torrt.
    Tror jag. Jag har ju för fasen bytt ventiler med elementen igång utan problem, och jag monterade nytt element med nytt ventilhus och retur för bara nån vecka sedan i ett badrum.

Reg.datum
    Oct 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Fast, själva ventilen går ju trots allt att ta bort utan att det sprutar vatten, eller cyklar jag nu? Nej, visst fan har jag rätt
    För om du rycker pinnen med ventilen kvar så börjar det spruta vatten då ventilhuset är intryck av själva ventilen, men om du tar bort ventilen så är det inget som trycker in mojängen i ventilhuset och allt är torrt.
    Tror jag. Jag har ju för fasen bytt ventiler med elementen igång utan problem, och jag monterade nytt element med nytt ventilhus och retur för bara nån vecka sedan i ett badrum.
    Jag har väldigt begränsade rörkrökarkunskaper.
    Jag lagar maskiner och har iofs stött på en massa ventiler i mina dagar men när det är hemma hos mig och risk för vattenläckage blir jag skitfeg.

Jag provade att trycka in pinnen men den satt som berget.
    Hur mycket brute force vågar jag använda?

Bannad
    Reg.datum
    Sep 2010
    Hoj
    Yamaha Majesty 400
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Ärligt talat nu blex jag osäker, men skall pallra mig ut och se om jag kan hitta en och kolla.

Reg.datum
    Oct 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Tänk på att ventilen kärvar och det är full värme.
    Tar jag bort nåt och ventilen står öppen kan det säkert komma en del vatten. Jag vill bara stänga ventilen en aning och lämna det så då jag flyttar till våren.

Bannad
    Reg.datum
    Sep 2010
    Hoj
    Yamaha Majesty 400
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Skäggo Visa inlägg
    Ärligt talat nu blex jag osäker, men skall pallra mig ut och se om jag kan hitta en och kolla.
    Ja och nej, om ventilhuset fastnat eller inte öppnar fullt kan det komma vatten när man tar bort ventilen men om den är tipptopp och öppnar fullt så skall det inte bli något söl.

Iallafall på det ma huset jag hade isär nyss.

Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Hoj
    -
    Enkelt tips. Ta bort termostatdelen och ramma upp ett finger hålet. Sedan spolar du varmt och kallt vatten på termostaten så känner du hur den jobbar.
    Bästa sättet att motionera ventilen är att trycka den innåt. Brukar ta en polygrip som räcker över ´hela ventil och med små,små rörelser få gummikäglan att släppa. Trycker du för hårt punkterar du käglan och då ere bara att byta insatts alt hela ventilen.'
    PÅ baksidan av ventilen,där locket sitter,finns det en förinställning för att justera flödet på ventilen. Den manövreras med ett specialverktyg.
    Att börja skruva bort packboxar och dra loss pinnar e överkurs.
    Senast redigerat av Ivil den 2010-12-29 klockan 18:21.

Reg.datum
    Oct 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Ivil Visa inlägg
    Enkelt tips. Ta bort termostatdelen och ramma upp ett finger hålet. Sedan spolar du varmt och kallt vatten på termostaten så känner du hur den jobbar.
    Bästa sättet att motionera ventilen är att trycka den innåt. Brukar ta en polygrip som räcker över ´hela ventil och med små,små rörelser få gummikäglan att släppa. Trycker du för hårt punkterar du käglan och då ere bara att byta insatts alt hela ventilen.'
    PÅ baksidan av ventilen,där locket sitter,finns det en förinställning för att justera flödet på ventilen. Den manövreras med ett specialverktyg.
    Att börja skruva bort packboxar och dra loss pinnar e överkurs.
    Om jag trycker in pinnen för hårt och pajar ventilen, kommer det ut vatten då?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 Triumph Street Triple av cslowan

2006 Suzuki SV650s av Lain

2008 Suzuki Gsxr 1000 av gixxerspeed

Bloggar
Snart........ hjul av Toyman

Yes av Toyman

FaN... av Toyman