Lagligt att åka på isen ??

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ja,om den inte ligger i ett naturskyddsområde eller om du stör dom som bor i närheten. Samma regler för motorcykel/bil på is som för båt.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Nej, faktiskt inte.
För båt gäller ju fri fart medan svensk bashastighet, dvs 70 km/h, gäller för fordon på is.

Dock sällan lasern är där ute...:D
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Nej, faktiskt inte.
För båt gäller ju fri fart medan svensk bashastighet, dvs 70 km/h, gäller för fordon på is.

Dock sällan lasern är där ute...:D
Intressant. Finns det lagstöd för detta eller har du något att luta dig emot gällande detta?:va
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
saxxat från the world wide web.

".... Frågan är inte helt lätt det säger både VV och SFV, men det dom kom fram till är att isar räknas som terräng, och att terrängkörningslagen gäller för frusna sjöar (om inte vv anlagt en väg över en is, då gäller vägtrafikförordningen)
Men, terängkörningslagen förbjuder bara körning i terräng om det är barmark, vilket i sig är en definitionsfråga, hur mycket snö det ska vara för att det ska räknas som "inte barmark".
Du får alltså köra i terrängen när det inte är barmark, och således på en frusen sjö om du har markägarens tillstånd. Men en markägre har inte samma rättigheter till en ägd vattenyta som ägd markyta, så VV/SFV var inte säker på om en mark/vattenägare kan förbjuda körning på hans frusna sjö. Däremot kan han förbjuda körning över hans mark till sjön.
Kommunen kan ha ett generellt förbud mot körning i terräng som gäller sommar som vinter, barmark och "inte barmark", som då inkluderar frusna sjöar men det ska då finnas i de lokala trafikföreskrifterna"

inget som nån blev klokare av antar jag.

Håller med Mad Skillz här. asså who gives a f..k egentligen om det är lagligt eller inte... jag bor intill drevviken(söder om sthlm) och varje vinter åker folk både bil, hoj och ATV på sjön som dårar och jag har då aldrig sett några blåljus i närheten överhuvudtaget (har rätt bra utsikt över STOR del av sjön).

Kör man hoj på en frusen sjö och farbror blå skulle dyka upp kan man ju köra av sjön vart fan man vill och således "tappa" bort konstapeln hur lätt som helst. knappast så att de lär sätta in nån insats för att få stopp på nåt "miffo"(ta det inte bokstavligt:) ) som roar sig på isen.

Jag säger. kör så dubbarna eller vad du nu har så det ryker.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det kan vara vettig att veta, man ångrar nog sig inte att man vet vad som gäller, om sheriffen skulle dyka upp och terrorisera. :)

Du skojar? Ska du ut och gasa på en frusen vattenpöl eller? :rolleyes:
Tror inte det finns nån polis som bryr sig om i fall man kör på isen sen tror jag knappast dom har lust att bege sig ut på den heller för att åka efter nån..
Och skulle dom mot all förmodan komma så stannar man inte...
Och gör man det så tror jag ändå inte att dom skulle göra mer än att säga åt en att inte köra...
Tror aldrig det hänt att nån skulle fått böter för att ha kört på isen.... :va
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Du skojar? Ska du ut och gasa på en frusen vattenpöl eller? :rolleyes:
Tror inte det finns nån polis som bryr sig om i fall man kör på isen sen tror jag knappast dom har lust att bege sig ut på den heller för att åka efter nån..
Och skulle dom mot all förmodan komma så stannar man inte...
Och gör man det så tror jag ändå inte att dom skulle göra mer än att säga åt en att inte köra...
Tror aldrig det hänt att nån skulle fått böter för att ha kört på isen.... :va

Ja det ska jag, har isdäck till 750in, körde förra året också.

Vart ska man sticka om man har plogat upp en bana och har 3dm snö kring isbanan och bara har en infart och kör med en sporthoj? :va:va

Dom erfarenheterna jag har från poliser så skulle jag vilja veta vad som gäller när man kör på is.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det är privat mark om jag inte missminner mig?

Ingen försäkring gäller. Inga trafikregler.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Du får ju åka båt genom någon annans vatten så varför skulle man inte få åka bil? Så länge du inte stannar och börjar fiska så är det nog lugnt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top