Hyrt hoj i Phuket

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det går bra att hyra en sporthoj i Thailand för en billig peng. Jag gav 1500 Bath (400 kr) förra lördagen för en dygnshyra av en R1:a med bra däck. Hojen hyrdes på Patong Beach och kördes sedan runt hela ön, bitvis på väldigt slingriga och kuperade vägar. Kul att få köra av sig lite nu när det är vinter här hemma :)
 

Bifogat

  • IMAG0045.jpg
    IMAG0045.jpg
    181.3 KB · Visningar: 725
  • IMAG0048.jpg
    IMAG0048.jpg
    121.8 KB · Visningar: 607

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Låter inte helt fel :D

Hur är det med försäkring och självrisk där? Eller är det något
man inte ens diskuterar när man hyr?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
De verkar inte vara så intresserade av sådan formaliteter. Bara att betala och lämna en kopia på passet. De kollar inte ens om man har KK och det gäller förstås att ha ett eget försäkringsskydd och veta att det gäller. Det vore förstås helt förödande att skada någon annan om man krockar, så det gäller att ge moppeförare och andra det utrymme de behöver.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Ska själv dit över jul, men att hyra hoj kommer jag inte att göra! vänstertrafik, total avsaknad av trafikvett av lokalbefolkningen + att skyddsutr är nog inte prio 1 där nere! vid ev crash/olycka vill jag inte ens tänka på vad som kommer att hända! bättre att åka tuktuk o dricka Singha!!!
 

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
fan va coolt, ska också ner över jul och nyår. men somsagt vettefan om man vågar ge sig ut med sporthoj i den trafiken..
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Flyget går om 5.5h. Resfebern börjar infinna sig... Hoppas att Skåne för omväxlingsskull behärskar snön.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Brukar hyra en scooter, den är lagom kvinnlig och dessutom lättare att överleva på. Även om jag inte lyckas ta en kurva i över 50 knyck i kissittarställning...

Jag måste dock säga att jag tycker att thailändarna ger just turister en massa plats, förmodligen av anledningen att de flesta är fulla britter/australiensare.

Jag skulle dock aldrig vilja vara med om en olycka därnere; för det första är inte ambulansen där på 2 röda och för det andra är det ALLTID turistens fel - med rätt dyra efterspel.

Så ta det lugnt - men inte så lugnt att du inte kan njuta av det!

I Bangkok kan man glömma allt vad "köra själv" heter - det är knappt man överlever gåendes på trottoarerna!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
fan va coolt, ska också ner över jul och nyår. men somsagt vettefan om man vågar ge sig ut med sporthoj i den trafiken..

De kör betydligt bättre än sitt rykte där nere och satsar mer på att komma fram än att följa regler. Jag varit i TL många gånger och aldrig sett Thailändare i trafikolyckor, men många svenskar som är skrapade efter att ha kört omkull i fyllan på moppe.

En stor fördel med att köra hoj är att man har bra runt-om-sikt och att det finns mer plats än när man kör bil. Nackdelar med hoj är att det kan bli tokvarmt så att man t.ex. bränner insidan på benen på tanken :gnissla
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Jag kör hoj här dagligen och har inte sett mkt olyckor sedan jag flytta hit, visst det är farligare än att köra hemma men så jäkla livsfarligt som folk försöker få det att framstå är det inte, sålänge man kör med hvududet och har bra uppsikt så är det inga problem.

Ang. hyra av maffiafolket på beachen vetifan om jag skulle göra det, finns bättre seriösa uthyrare med försäkring, kan ge specifika tips om någon vill ha det.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Jag kör hoj här dagligen och har inte sett mkt olyckor sedan jag flytta hit, visst det är farligare än att köra hemma men så jäkla livsfarligt som folk försöker få det att framstå är det inte, sålänge man kör med hvududet och har bra uppsikt så är det inga problem.

Ang. hyra av maffiafolket på beachen vetifan om jag skulle göra det, finns bättre seriösa uthyrare med försäkring, kan ge specifika tips om någon vill ha det.
Är det lika riskabelt att hyra jetski? såg något skräckexempel på tv om en kund som fick betala tusentals kronor för någon liten repa på skrovet som säkerligen hade varit där i flera år:gnissla
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Är det lika riskabelt att hyra jetski? såg något skräckexempel på tv om en kund som fick betala tusentals kronor för någon liten repa på skrovet som säkerligen hade varit där i flera år:gnissla

Om du ska hyra jetski var noga med att kolla så att det finns en insurance-klistermärke på jetskin, har den det ska det vara lungt. Som sagt finns folk som blir blåsta , en bekant till mig fick betala 48.000 sek för en påstådd skada. Och börjar dom härja så är det bäst att man betalar, annars kan det gå illa, det är trots allt maffia. Läste nyligen att det var någon turist som blev knivad vid en jetski-dispyt.
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Jag kör hoj här dagligen och har inte sett mkt olyckor sedan jag flytta hit, visst det är farligare än att köra hemma men så jäkla livsfarligt som folk försöker få det att framstå är det inte, sålänge man kör med hvududet och har bra uppsikt så är det inga problem.

Ang. hyra av maffiafolket på beachen vetifan om jag skulle göra det, finns bättre seriösa uthyrare med försäkring, kan ge specifika tips om någon vill ha det.

Tispa gärna om seriösa mc-uthyrare. Har ingen resa bokad i nuläget. Men när det är dags, kan det ju vara kul att ha koll på vart man ska vända sig :tummenupp
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Tispa gärna om seriösa mc-uthyrare. Har ingen resa bokad i nuläget. Men när det är dags, kan det ju vara kul att ha koll på vart man ska vända sig :tummenupp

Den bästa är enligt mig Big Bike Rental som drivs av en mkt schysst tysk kille i utkanten av patong på vägen mot Karon. Han har R1or, ninjor, versys, cbr 1000/600RR, mindre saker som CBR150R och Ninja 250R med mera... hojjarna har även bra försäkringar så man inte själv behöver punga ut en halv förmögenhet om det händer något.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lustigt med strandmaffian, jag och en polare hyrde jetski och krockade, så de slapp hitta på skador, det vart ett jävla liv och de ringde efter en expert som skrev en faktura på 27.000,- svenska, de lyfte locket och det var mer hönsnät och bondo än jetskiskrov, det jiddrades i någon timme sen fick de 1.100,- spänn och ett hål i skrovet...jiddra aldrig:D
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Man ska dricka Chang - då slipper man bli dålig i magen:tummenupp
Åsså åker man moppe-taxi mellan barerna - snabbt,kul och jävligt billigt:tummenupp
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
De verkar inte vara så intresserade av sådan formaliteter. Bara att betala och lämna en kopia på passet. De kollar inte ens om man har KK och det gäller förstås att ha ett eget försäkringsskydd och veta att det gäller. Det vore förstås helt förödande att skada någon annan om man krockar, så det gäller att ge moppeförare och andra det utrymme de behöver.

Vad hade du för försäkring? Alltså försäkringsskyddet du betalar i Sverige...
 

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
Vart ska du åka?

jag ska vara på koh samui några dagar, sen blir det koh phangan drygt en vecka runt nyår och sen över till koh tao ett tag, en månad totalt. kommer bli grymt. vart ska du någonstans?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top