Yzr 500 rd

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Någon som vet om TZ-cylindrar passar RD500? Eller om Hondas cylindrar kan modifieras att passa?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det finns folk som monterat TZ250-cylindrar på RD500-block.
Känner åtminstone till två holländska cyklar med den konfigurationen.
Har sett andra varianter också.

Ingenting jag själv skulle klara av precis, men allt går om man bara vill tillräckligt mycket.

http://www.youtube.com/watch?v=027SAMDcXJs

Trevlig maskin på filmen!

Verkar som det är svårt att komma över 120 hk med någon sorts hållbarhet om man har originalcylindrar. Tanken var att med racercylindrar så borde man lätt komma dit även med lägre komp och fet blandning (relativt sett) för säkerhets skull. Frågan är ju hur det blir med vev och kolvar.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Trevlig maskin på filmen!

Verkar som det är svårt att komma över 120 hk med någon sorts hållbarhet om man har originalcylindrar. Tanken var att med racercylindrar så borde man lätt komma dit även med lägre komp och fet blandning (relativt sett) för säkerhets skull. Frågan är ju hur det blir med vev och kolvar.

Är du kanske inne på ett liknande spår som jag kört fast i,
två tz eller rs 250 vevparti, kolv, cyl etc och ett helt nytt block,
alltså inte RD utan ett egendesignat block.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min ide är fyra st YZ125-cylindrar i ett RD-block modifierat med insug direkt i vevhuset till alla fyra cylindrarna.
Det blir trång för förgasare men insprutning tar mindre plats mellan cylindrarna. alternativt så kan man låta bägge högercylindrarna matas från en större förgasare. Och likadant på vänster sida.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Någon som vet om TZ-cylindrar passar RD500? Eller om Hondas cylindrar kan modifieras att passa?

TZ hade väl 56x50 mm borr/slag pre 97 eller nånting? Det är väl samma som RD500? De senare TZ har ju 54,5x54.

Men ska man ändå hålla på att kludda så mkt hade jag nog gått mer på R2:s linje, Billy Gällros byggde ju en egen 500 cc med 4 st TZ125 cyllar.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
TZ hade väl 56x50 mm borr/slag pre 97 eller nånting? Det är väl samma som RD500? De senare TZ har ju 54,5x54.
...

Nya TZ-cylindrar på en RD500 och du har en 600cc. :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
TZ hade väl 56x50 mm borr/slag pre 97 eller nånting? Det är väl samma som RD500? De senare TZ har ju 54,5x54.

Men ska man ändå hålla på att kludda så mkt hade jag nog gått mer på R2:s linje, Billy Gällros byggde ju en egen 500 cc med 4 st TZ125 cyllar.

Mja om jag minns rätt så är det en Krauser motor i grunden, med andra cyllar mm på.

(inte Billys hoj på filmen)
[YOUTUBE-ID]rs_YRWe_8wo[/YOUTUBE-ID]

Nya TZ-cylindrar på en RD500 och du har en 600cc. :)

nu börjar vi prata hysteriskt roligt,
som min hjälte Gilles Coulanges RG derivat på 612 cc,
och för att välja en annan film än den vanliga, kolla länken:
http://www.dailymotion.com/video/x3kivl_gilles-coulanges_sport
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det bästa med metoden är att du inte får in nått "slipmedel" som kan "göra illa" en motor, is blir vatten som dunstar.
Sen avverkas inget material heller, suverän metod för aluminium/motordelar.

Många som tex. glasblästrat sina motorer och trott att dom rengjort tillräckligt, men snart upptäckt att det hade dom inte.

/KentW

Precis...
Och det blir grymt bra.

Det har jag sett på nära håll i min bänk då snygga motorer skurit på de mest besynnerliga sätt efter blästring.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Mja om jag minns rätt så är det en Krauser motor i grunden, med andra cyllar mm på.

(inte Billys hoj på filmen)

Det stämmer, Krauser-block, går tydligen att köra både TZ- och RS-cylindrar "för den händige". :D

Detta är Billys maskin från i höst på Sviestad med Billy och Fredde Watz: ;)
 

Bifogat

  • billy.jpg
    billy.jpg
    116.2 KB · Visningar: 373

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nya TZ-cylindrar på en RD500 och du har en 600cc. :)

Hur tänker du nu? Den klassiska formeln var ju: 1 cyl 125cc, 2 cyl 250cc och 4 cyl 500cc. Tanken var ju att man skulle kunna återanvända cylindrarna och all utvecklingskostnad mellan klasserna. En briljant tanke som naturligtvis är raserad idag. :död
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det stämmer, Krauser-block, går tydligen att köra både TZ- och RS-cylindrar "för den händige". :D

Detta är Billys maskin från i höst på Sviestad med Billy och Fredde Watz: ;)
jaså du va där också, visst lät den underbart, när den nu gick rent,
tubar upp en film på det just nu..

Hur tänker du nu? Den klassiska formeln var ju: 1 cyl 125cc, 2 cyl 250cc och 4 cyl 500cc. Tanken var ju att man skulle kunna återanvända cylindrarna och all utvecklingskostnad mellan klasserna. En briljant tanke som naturligtvis är raserad idag. :död

han tänker väl borr/slag . .
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
jaså du va där också, visst lät den underbart, när den nu gick rent,
tubar upp en film på det just nu..



han tänker väl borr/slag . .

Toppen, jag har mer bilder på motorn också om någon är intresserad. Billys skinnställ från 80-talet är också sevärt. :D

Fast jag får det till att den kombon borde bli mindre än 500cc men jag är trött nu...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Toppen, jag har mer bilder på motorn också om någon är intresserad. Billys skinnställ från 80-talet är också sevärt. :D

Fast jag får det till att den kombon borde bli mindre än 500cc men jag är trött nu...

sådär
[YOUTUBE-ID]SyPJOqdvhqc[/YOUTUBE-ID]
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
TZ hade väl 56x50 mm borr/slag pre 97 eller nånting? Det är väl samma som RD500? De senare TZ har ju 54,5x54.

Men ska man ändå hålla på att kludda så mkt hade jag nog gått mer på R2:s linje, Billy Gällros byggde ju en egen 500 cc med 4 st TZ125 cyllar.


Tz har haft 54*54 tidigare och 54.25*54 1980....
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top