Yzr 500 rd

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Nei, ikke min desverre!

Selv har jeg en OW 01 jeg skal begynne på "snart", det gleder jeg meg til, men må spare opp litt cash først, å fikse en gammel racer kommer til å koste penger...
Kul projekt! Jag minns när Cralle åkte superbike VM på OW01:tummenupp
 

runar500

Ny medlem
Gick med
16 May 2010
Ort
Oslo
Hoj
OW 01
Kul projekt! Jag minns när Cralle åkte superbike VM på OW01:tummenupp

Nå har jeg en avtale med en rammebygger i England som skal rette bulkene OW ramma. Den forsvinner til ENgland i januar. Gleder meg. Får ta litt bilder og kanskje lage en trå her på SH etterhvert..
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hej! Det verkar som det ordnar sig med leverens av motor, förgasare mm då en kollega har släkt i Malmö och ska ner dit i julhelgen och han tar med sig grejorna hem. Sen har men pyssel en stund och jag lovar att lägga ut bilder under tiden. Det jag vet är att cylindrarna ska borras och jag kommer förmodligen att skicka dem till Stan Stephens i England.
Jag har även fått tag på en bakstötdämpare är och ska vara från TZ 250
Yamaha. Ända från Wien i Österrike där den har suttit i just ett sånt här chassi. Annars är det enda jag har hemma till hojen en PVM radialbromspump kvar från mitt förra bygge...:D:tummenupp

Har ett gammalt servicemeddelande för portning av 500 med pipmallar från yamaha om du funderar på att krana ur lite mer, ganska moderat runt 110hk/10500v.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
MCN hälsar på hos Costin/Mico



[YOUTUBE-ID]6LzVkh9ULbU[/YOUTUBE-ID]
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Helkul! Kommer att följa denna tråd med spänning! Dagens hojar sätter ju inte känslorna i svallning direkt men nu för första gången på mkt länge fick jag ett enormt ha-begär....en sån YZR500 replika hade gjort sig hos mig.....då hade vi pratat kärlek....
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Nu har bygget startat lite smått iallafall. Jag har idag köpt en sving från en Yamaha R6. Och jag får motorn på onsdag, Jag bifogar bilder på alla delar som finns till bygget. Inte mycket än... Tänkte börja med att rengöra svingen.
 

Bifogat

  • RD500Motor03.jpg
    RD500Motor03.jpg
    134.7 KB · Visningar: 474
  • YZR Sving 004.jpg
    YZR Sving 004.jpg
    209.9 KB · Visningar: 449

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Har ett gammalt servicemeddelande för portning av 500 med pipmallar från yamaha om du funderar på att krana ur lite mer, ganska moderat runt 110hk/10500v.

Vilket påmminer mig om att jag faktiskt har en A4 med text som medföljde ovanstående ritningar när jag en gång för många år sedan kom över dem.
(Ja, det var jag som digitaliserade dem och lade upp dem på nätet för första gången för 15 år sedan. resten är väl historia som de säger..).
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Jag har nu motor, förgasare samt lite mer småplock hemma och
jag tänkte börja plocka isär maskin i morrn. Jag har även fått bekräftat att Wolfgang som äger den röda antena 3 replican i början av tråden har skickat en TZ250 stötdämpare till mig. Från Wien Österrike
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vad ska du ha för gaffel?
Jag har en GSX1000R -01 gaffel som ska vara öhlinskittad.
Har aldrig använt den men den ser ok ut.
Vet inte om den kanske blir lite för "fet" på bygget.
Ska kolla i gömmorna men det kan nog finnas någon typ av uppåner gaffel av 600 typ.
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Jag har börjat demonteringen av motorn nu och konstaterat att ett vevstakslager är havererat rejält då det saknas nålar ur lagret och det går väldigt tungt. Ska kolla om det går att laga eller om man måste byta vev. Jag har ingen svänghjulsavdragare så jag måste fixa en sådan innan jag får ut vevarna. Sen har man massor av jobb med rengöring av delar samt att kolla upp allting. Jag ska bort med all färg från motorn (nån som provat kulpolering eller annat?) Cylindrarna ska borras 2 av dem har tydliga repor men jag tror att de inte är borrade förut..... massor att göra:D:) forts följer.
 

Bifogat

  • Motor 013.jpg
    Motor 013.jpg
    224.6 KB · Visningar: 374
  • Motor 007.jpg
    Motor 007.jpg
    233.3 KB · Visningar: 408

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Sen har man massor av jobb med rengöring av delar samt att kolla upp allting. Jag ska bort med all färg från motorn (nån som provat kulpolering eller annat?) .......

Kolla lite på .....

http://www.freezit.se/

Jag ska "blästra" ett par motorblock i vinter med den metoden....
borde finns nått företag i Sundsvallsregionen också..

/KentW
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kolla lite på .....

http://www.freezit.se/

Jag ska "blästra" ett par motorblock i vinter med den metoden....
borde finns nått företag i Sundsvallsregionen också..

/KentW

En sån vill jag ha men den landar på över 100,000:- när jag frågade.
Förstå va läckert att kunna få en gammal snurra asfin på ett lätt sätt...
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Jag kollade lite på cylindrarna idag och en cylinder är sprucken genom foder och själva cylindern så den måste nog bytas. Sen måste jag köpa en avdragare till svänghjulet och ett mothåll till kopplingskorgen..
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En sån vill jag ha men den landar på över 100,000:- när jag frågade.
Förstå va läckert att kunna få en gammal snurra asfin på ett lätt sätt...

Det bästa med metoden är att du inte får in nått "slipmedel" som kan "göra illa" en motor, is blir vatten som dunstar.
Sen avverkas inget material heller, suverän metod för aluminium/motordelar.

Många som tex. glasblästrat sina motorer och trott att dom rengjort tillräckligt, men snart upptäckt att det hade dom inte.

/KentW
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top