Stora tråden om buller inom motorsport

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Fast ska man vara helt ärlig så vet du inte om ditt helsystem klarar gränsen. Det enda du vet är att du klarat dig vid flybymätning dom gångerna du blivit mätt, och det är ju inte samma sak... :rolleyes:

Mitt system har ju diffat 12db mellan mätningarna under säsogen, så man vet ju aldrig.... Nu har vi ju ett konsekvent sätt att mäta i år, med den sk. "2m max" mätningen, som man faktiskt kan kontrollera helt själv hemma (eller åka till närmaste bilprovning med en låda semlor). Men vi har ju fortfarande inte fått veta nåt värde på den mätningen, så man kan ju inte kolla det. Blir som vanligt en överraskning första racet på Anderstorp... :tummenupp

Jag har också varit inne på det du snackar om Macke, ang mätningar som diffar, hur man mäter, var man mäter etc, vid fly-by. Mycket som spelar in som vi vet. Stillastående har jag alltid legat lågt på också men kommer inte ihåg vad jag hade då faktiskt.
Men som sagt ljudet måste ner och vi förare behöver tydlig och "säker"/"träffsäker" mätning.

Masen har aldrig varvat över 5-6000 varv, utom i depån då när han inte visste vilket håll gasrullen skulle vridas :) Björn:krama
Helt ärligt måste jag säga att det är garanterat det tystaste system jag hört överhuvudtaget, när det gäller racesystem!

Ang ljudmätning har den inte varit trovärdig, men mätning stillastående låter bra :tummenupp Sedan till vilken db är frågan :rolleyes:

Busted :D
Vet och den gången jag varvade mer var när jag blev påkörd i depån :)
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Dessutom mäter man enligt dB(A) skalan vilket är en viktad skala som innebär att alla frekvenser inte mäts. Det är iofs tur det för skulle man mät enligt dB(C) där alla frekvenser mäts skulle alla kunna stanna hemma. :)

Nej det hade faktiskt varit mer rättvist. Dba klipper på hög och låg frekvens för att kompensera för mänskliga örats begränsningar. Det innebär att med dba klarar sig mullrande hojar bättre, dvs. dom låter teoretiskt sett mer men klarar ljudmätningen. 3km bort har frekvensen ändrats och uppfattas av örat och kallas då störande buller.

Så är det! :mattias

/HW
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nej det hade faktiskt varit mer rättvist. Dba klipper på hög och låg frekvens för att kompensera för mänskliga örats begränsningar. Det innebär att med dba klarar sig mullrande hojar bättre, dvs. dom låter teoretiskt sett mer men klarar ljudmätningen. 3km bort har frekvensen ändrats och uppfattas av örat och kallas då störande buller.

Så är det! :mattias

/HW
Förvisso sant men om man skulle ha kvar 95 dB som gräns och mäta dB(C) så skulle vi inte ens behöva dyka upp på banan. :)
Vidare görs alla bullermätningar, vad jag vet, inom Miljö och Hälsa enligt dB(A).

Jag tycker den stora problematiken egentligen är att de mätningar som spelar roll inte är vid banan utan hos grannarna. Jag är dock helt medveten om den verklighet som finns och att det enda praktiskt genomförbara är att mäta vid banan.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Mitt svar var menat rent sportsligt. Det vore mest rättvist mot förarna om alla mättes enligt samma kurva, utan kompensationer vid vissa frekvenser.

/HW
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Mitt svar var menat rent sportsligt. Det vore mest rättvist mot förarna om alla mättes enligt samma kurva, utan kompensationer vid vissa frekvenser.

/HW

Har du koll på vilken iPhone-app som funkar "bäst" mot den riktiga utrustningen? Om du har det, hur mycket fel (ta & ge) slår det?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
En inbyggd mic i en mobil är inte linjär. Även om du kalibrerar den så den visar rätt vid en frekvens och en ljudtryck finns det ingen större chans att den visar rätt när du mäter hojen på 100+ dba. Mic:en är liksom inte gjord för att arbeta på den nivån.
Ja det går att få en liten "hint" om vart man befinner sig men om det är en osäker mätning som kanske diffar +-5dba.... vad säger den då egentligen?

Jag förstår syftet men tycker inte det är en tänkbar lösning. Be någon lyssna och jämföra med en "testad" hoj istället, det är större precision på örat!

/HW
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Mycket bra initiativ och mycket bra dag!
Var det någon som klarade 95 DB idag?
Jag gick ifrån 94-96 i höstas till 104,3 sista passet?
Får försöka komma på någon lösning.

/Masen
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mycket bra initiativ och mycket bra dag!
Var det någon som klarade 95 DB idag?
Jag gick ifrån 94-96 i höstas till 104,3 sista passet?
Får försöka komma på någon lösning.

/Masen

Berätta mera! Vilka hojar lät mycket? Litet?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mycket bra initiativ och mycket bra dag!
Var det någon som klarade 95 DB idag?
Jag gick ifrån 94-96 i höstas till 104,3 sista passet?
Får försöka komma på någon lösning.

/Masen
Tack! :)
Det har krävts en del timmar för att få ihop planeringen (fråga min sambo :död) och mycket av arbetet bakom kulisserna såg ni förare aldrig.

Väldigt få som klarade 95 dB och det var genomgående gathojar med originalsystem. Vissa loggade vi på 112 dB och väldigt många på 100 - 105.
Jag tror inte du ska dra för stora växlar på gårdagens mätning.
Väderförhållandena var extremt ogynnsamma, först regn och sedan stormbyar.

Vi skall försöka analysera resultaten och få då främst titta på dem som sänkte sina värden mellan passen, vi skall nog inte bry oss allt för mycket om absolutvärdet.

Du med flera som körde hela förra säsongen utan problem låg en bra bit över 100 dB, fråga Humlan och G:sson...

Kan i alla fall nämna att de boende i Kågeröd knappast kan ha klagat. Vid bron som finns vid infarten till banan gick det knappt att höra att vi var på banan och körde, vid en av mätplatserna hade vi 75 dB i bakgrundsljud (gränsvärdet för verksamheten enligt NFS är 60 dB).

Tack för att du kom och ställde din tid och hoj till förfogande. :krama

Vi hoppas kunna göra fler mätningar som denna men i bättre förhållanden och vi återkommer när vi analyserat resultatet (det kommer dock att ta lite tid)
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Ja som sagt ett grymt bra initiativ!
Hoppas det blir en bra utvärdering och en uppföljning så man kan testa om ens åtgärder har hjälpt till nästa gång.
På förmiddagen regnade det så jag åkte inte då, och så blåste det utav h-ete också :).
Förstår att det måste varit extremt svåra förhållanden att mäta i!
Fiver hade någon smart lösning med någon HD ljuddämpare på sin Fireblade. Såg häftigt ut och lät tydligen inte så farligt mycket (vet dock ej exakt hur mycket).

Någon körde original system med kat osv på sin Fireblade -08, så ingenting rört på den, den lät 102 db.

600 hondorna lät för mycket med helsystem men med original burk så lät dom någon db under 100 ivgf.

I övrigt så var det flera som lyckades få ner ljudet några db med div lösningar.
Någon trevlig Engelsman hade med sig ett luftfilter som sänkte ena Kawa 1000 cc med 2 db bara för att insugsljudet blev mindre.

Jag funderar på att linda mina grenrör och testa om det tar bort lite ljud. Ska också försöka bygga på min db-killer med en krök.

Om någon lyckades bra med någon smart lösning igår, så skriv och dela med er :tummenupp

Tack! :)
Det har krävts en del timmar för att få ihop planeringen (fråga min sambo :död) och mycket av arbetet bakom kulisserna såg ni förare aldrig.

Väldigt få som klarade 95 dB och det var genomgående gathojar med originalsystem. Vissa loggade vi på 112 dB och väldigt många på 100 - 105.
Jag tror inte du ska dra för stora växlar på gårdagens mätning.
Väderförhållandena var extremt ogynnsamma, först regn och sedan stormbyar.

Vi skall försöka analysera resultaten och få då främst titta på dem som sänkte sina värden mellan passen, vi skall nog inte bry oss allt för mycket om absolutvärdet.

Du med flera som körde hela förra säsongen utan problem låg en bra bit över 100 dB, fråga Humlan och G:sson...

Kan i alla fall nämna att de boende i Kågeröd knappast kan ha klagat. Vid bron som finns vid infarten till banan gick det knappt att höra att vi var på banan och körde, vid en av mätplatserna hade vi 75 dB i bakgrundsljud (gränsvärdet för verksamheten enligt NFS är 60 dB).

Tack för att du kom och ställde din tid och hoj till förfogande. :krama

Vi hoppas kunna göra fler mätningar som denna men i bättre förhållanden och vi återkommer när vi analyserat resultatet (det kommer dock att ta lite tid)
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Jag funderar på att linda mina grenrör och testa om det tar bort lite ljud. Ska också försöka bygga på min db-killer med en krök.

Om någon lyckades bra med någon smart lösning igår, så skriv och dela med er :tummenupp

Har du yoshi R70? och körde du med db-killern i hela tiden?

Utveckla va du har och använder, gärna :)
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Har du yoshi R70? och körde du med db-killern i hela tiden?

Utveckla va du har och använder, gärna :)

Jag har ett Yoshimura helsystem med R77 (tror jag den heter)
Jag körde med Db killer hela passet (Regnade först, sedan lossnade min bak kåpa efter 4 varv, sedan hade jag inte dragit styret tillräckligt så jag satt med det i magen efter 4 varv på mitt andra pass)
2a passet lät jag 102-103.
Sedan gasade jag på lite mer på mitt 3e och sista pass då lät jag 104,2.
Jag har legat bland de lägsta hela förra året.
Dock hade jag en Kolfiber slip-on nästan hela säsongen och nu är det stainless steel slip-on. (Mitt kolfiber gick sönder sista racet på Karlskoga). Vet inte hur mycket det har/kan ha påverkat?
Men jag låg ju bara 2 db över orginal ljuddämparen (och då körde jag nog lite hårdare än vad den andra killen gjorde) så mitt ska nog vara ganska tyst.
 
Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Jag har ett Yoshimura helsystem med R77 (tror jag den heter)
Jag körde med Db killer hela passet (Regnade först, sedan lossnade min bak kåpa efter 4 varv, sedan hade jag inte dragit styret tillräckligt så jag satt med det i magen efter 4 varv på mitt andra pass)
2a passet lät jag 102-103.
Sedan gasade jag på lite mer på mitt 3e och sista pass då lät jag 104,2.
Jag har legat bland de lägsta hela förra året.
Dock hade jag en Kolfiber slip-on nästan hela säsongen och nu är det stainless steel slip-on. (Mitt kolfiber gick sönder sista racet på Karlskoga). Vet inte hur mycket det har/kan ha påverkat?
Men jag låg ju bara 2 db över orginal ljuddämparen (och då körde jag nog lite hårdare) så mitt ska nog vara ganska tyst.

Tack!

Så förra året körde du utan db-killer? Med yoshi R77
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Nej körde med DB-killer förra året med, men med en Kolfiber slip-on, nu kör jag också med DB-killer men med Stainless Steel slip on (Fortfarande med helsystem, ett lika dant)
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Fiver hade någon smart lösning med någon HD ljuddämpare på sin Fireblade. Såg häftigt ut och lät tydligen inte så farligt mycket (vet dock ej exakt hur mycket).
Var det inte en ZX14R dämpare de satt på. Men enligt skalman så lätt det lika mycket som om de körde med helsystem dvs över 100 db. Själv lätt jag runt 98 db med akra slipon. Testade med db killer sista passet men hittade inte killen (Henke) med mätningarna så jag vet inte vad det hjälpte.

Engelsmannen med de "magiska" luftfiltren heter Andy och är C4-RACINGs sponsor (se nedan).
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Var det inte en ZX14R dämpare de satt på. Men enligt skalman så lätt det lika mycket som om de körde med helsystem dvs över 100 db. Själv lätt jag runt 98 db med akra slipon. Testade med db killer sista passet men hittade inte killen (Henke) med mätningarna så jag vet inte vad det hjälpte.

Engelsmannen med de "magiska" luftfiltren heter Andy och är C4-RACINGs sponsor (se nedan).

Jo Fiver testade en sån dämpare också senare på dagen.

Hade du orginal system med Akra då?
Har du gjort någonting mer för att få ner ljudet?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Gjordes de några "2m-max"? Vore kul och veta vad dessa hojar lät fly-by kontra stillastående, samt vad för hoj/utrustning det var.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Jo Fiver testade en sån dämpare också senare på dagen.

Hade du orginal system med Akra då?
Har du gjort någonting mer för att få ner ljudet?

Japp, jag har original med kat och akra street legal slipon. Kawan är tystare än sina konkurrenter helt original så jag har inte behövt göra mer.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top