Stora tråden om buller inom motorsport

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Möjlighet att testa och utveckla

Sydskanes Emse kommer, som tidigare nämnts i tråden, att tillsammans med Ring Knutstorp jobba för att hitta medel att sänka bullernivån så vi kan fortsätta köra hoj på bana.

Den 7:e april kommer vi att ha en "bullermätardag" på Ring Knutstorp där vi bjudit in folk som har tid och intresse att lära sig mer om att dämpa ljud. Det kommer alltså finnas utrymme för att göra ett flertal ljudmätningar för att se vilka lösningar som fungerar och vad som inte fungerar. Målet är att med marginal komma under 95db förbipasserande.
Någon "2 meter max"-mätning kommer inte att förekomma.

Vill du vara med?
Vi har några platser över. Först till kvarn!!

Jag vill påvisa att det här INTE är en bandag!!
Vi mäter ljudet, kör in och mekar och letar lösningar för att sen köra ut och mäta igen. Allt för att lära oss mer om hur vi kan dämpa ljud och för att hitta lösningar.
Det handlar alltså om att meka och prova, samt att dela med sig av sina kunskaper och sprida dem.

Vår Bullergrupp står till tjänst och kommer att finnas på plats på banan och mäta ljud och protokollföra alla som kör.

Vi vänder oss alltså till dig som har olika lösningar att testa eller tänker ta med dig mekprylar för att lösa problemen på plats.
Det här är inte tänkt för dig som bara behöver få nya hojen ljudmätt.

Vi kommer att hålla på mellan 09-14. Precis som på alla våra andra körningar kommer vi så klart ha ambulanssjukvårdare på plats. Dock ingen läkare. Tanken är ju inte att "flåköra".

Förresten, Sydskanes Emse och Ring Knutstorp bjuder på detta. :tummenupp
Det kostar alltså dig som vill deltaga inget förutom din tid och kunskap.
Det enda kravet vi har är att du har ett stort intresse i att lösa ljudproblemet och sprider dina kunskaper.

Mail till kassor (at) sydskanesemse.nu för anmälan.
När du anmäler dig vill vi veta följande:
Namn, hoj och om du är medlem hos Sydskanes Emse.

Mvh
Thomas Christiansson
Ordförande
Sydskanes Emse
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Lyfter tråden lite då CorbenDallas inlägg kom till lite sent igår.

Ni som har ett genuint intresse och tror ni kan bidra till att vi alla kan lära oss mer om bullerdämpande åtgärder, välkomna till vår Bullerdag.

Huvudsyftet är alltså att hitta lösningar som bidrar till att minska bullret och under tiden så får ni några timmar på en av Sveriges roligaste MC banor samt feedback på hur er egen hoj låter.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lyfter tråden lite då CorbenDallas inlägg kom till lite sent igår.

Ni som har ett genuint intresse och tror ni kan bidra till att vi alla kan lära oss mer om bullerdämpande åtgärder, välkomna till vår Bullerdag.

Huvudsyftet är alltså att hitta lösningar som bidrar till att minska bullret och under tiden så får ni några timmar på en av Sveriges roligaste MC banor samt feedback på hur er egen hoj låter.

Detta hade jag GÄRNA kommit på, då jag har en ny innovativ lösning som jag GÄRNA hade fått respons på. Men, jag är ute på skolor och pratar trafikvett!:huvet
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag har tyvärr missuppfattat mina kollegor gällande ambulans och läkare.
Vi kommer att ha ambulanssjukvårdare på plats, dock ingen läkare.
Originalinlägget ovan är uppdaterat.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag skulle kunna vara med men jag tror inte jag skulle bidragit med så mycket. Min hoj är en av få som klarar DB gränsen, fast jag har helsystem på hojen (med db-killer i)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag skulle kunna vara med men jag tror inte jag skulle bidragit med så mycket. Min hoj är en av få som klarar DB gränsen, fast jag har helsystem på hojen (med db-killer i)
Tja, varför inte? Vet att vi fått flagga av många CBR1000RR med originalsystem. Om ditt system med dB-killer klarar sig så är det ju en lösning. Vet du hur mycket den låter utan killer och hur många dB dämpar den? Eller du kör kanske Suzuki Gsxr 1000 K5 som det står på din RR-sida?

Vi har några få platser kvar. Om du är intresserad så släng in en anmälan, du kan dra den direkt till mig:

depachef(at)sydskanesemse.nu
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Tja, varför inte? Vet att vi fått flagga av många CBR1000RR med originalsystem. Om ditt system med dB-killer klarar sig så är det ju en lösning. Vet du hur mycket den låter utan killer och hur många dB dämpar den? Eller du kör kanske Suzuki Gsxr 1000 K5 som det står på din RR-sida?

Vi har några få platser kvar. Om du är intresserad så släng in en anmälan, du kan dra den direkt till mig:

depachef(at)sydskanesemse.nu

Nej kör en Honda Cbr 1000 RR -08 med helsystem Yoshimura.
Vet inte hur mycket DB-killern gör?
Någon mätte upp mig med 108 db stillastående utan DB på Mantorp i våras. Men den mätningen kan jag inte svara för om den var riktig!

Har haft en K5 men den lät för mycket :)

Jag och Tompa (som körde org system till Hondan) var de enda som fick mätning och klarade sig i SST på Anderstorp. Dom brukar ju ha bra koll på mätutrustningen. Dvs jag hade 2st 95 db mätningar och en 96 fly-by och Tompa hade 94 om jag minns rätt.
Resten hade inte 2 godkända mätningar eller så låg dom över 97 db.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det finns folk som tävlar med helsystem utan DB-killers och klarar alla ljudmätningar.
Det är ju kanon, då borde man sprida det till alla som tävlar med den hojmodellen. "Köp detta helsystem till din hoj så slipper du oroa dig för att bli diskad eller svartflaggad."
Det är denna typ kunskap vi är ute efter att sammanställa. :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag skulle kunna vara med men jag tror inte jag skulle bidragit med så mycket. Min hoj är en av få som klarar DB gränsen, fast jag har helsystem på hojen (med db-killer i)

Fast ska man vara helt ärlig så vet du inte om ditt helsystem klarar gränsen. Det enda du vet är att du klarat dig vid flybymätning dom gångerna du blivit mätt, och det är ju inte samma sak... :rolleyes:

Mitt system har ju diffat 12db mellan mätningarna under säsogen, så man vet ju aldrig.... Nu har vi ju ett konsekvent sätt att mäta i år, med den sk. "2m max" mätningen, som man faktiskt kan kontrollera helt själv hemma (eller åka till närmaste bilprovning med en låda semlor). Men vi har ju fortfarande inte fått veta nåt värde på den mätningen, så man kan ju inte kolla det. Blir som vanligt en överraskning första racet på Anderstorp... :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tja, varför inte? Vet att vi fått flagga av många CBR1000RR med originalsystem. Om ditt system med dB-killer klarar sig så är det ju en lösning. Vet du hur mycket den låter utan killer och hur många dB dämpar den? Eller du kör kanske Suzuki Gsxr 1000 K5 som det står på din RR-sida?

Vi har några få platser kvar. Om du är intresserad så släng in en anmälan, du kan dra den direkt till mig:

depachef(at)sydskanesemse.nu
Har någon med encylindrig hoj anmält sig? Nu har jag inte så många möjligheter att testa, har väl en tre olika alternativ bara, annars skulle jag skickat in en anmälan :)

Men det hade varit intressant att veta vad ni kommer fram till där. Även gällande insugsljud, många motarder har ju luftfiltret rakt ut åt sidan. Gissar att på de flesta sporthojar är det inkapslat lite mer? Finns säkert lite att vinna där med.

Jag brukar ju få köra med en riktigt jobbig db-killer, som stjäler alldesles för mycket effekt, för att klara mig på SRW å Knutstorp.
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Fast ska man vara helt ärlig så vet du inte om ditt helsystem klarar gränsen. Det enda du vet är att du klarat dig vid flybymätning dom gångerna du blivit mätt, och det är ju inte samma sak... :rolleyes:

Mitt system har ju diffat 12db mellan mätningarna under säsogen, så man vet ju aldrig.... Nu har vi ju ett konsekvent sätt att mäta i år, med den sk. "2m max" mätningen, som man faktiskt kan kontrollera helt själv hemma (eller åka till närmaste bilprovning med en låda semlor). Men vi har ju fortfarande inte fått veta nåt värde på den mätningen, så man kan ju inte kolla det. Blir som vanligt en överraskning första racet på Anderstorp... :tummenupp

Masen har aldrig varvat över 5-6000 varv, utom i depån då när han inte visste vilket håll gasrullen skulle vridas :) Björn:krama
Helt ärligt måste jag säga att det är garanterat det tystaste system jag hört överhuvudtaget, när det gäller racesystem!

Ang ljudmätning har den inte varit trovärdig, men mätning stillastående låter bra :tummenupp Sedan till vilken db är frågan :rolleyes:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ang ljudmätning har den inte varit trovärdig, men mätning stillastående låter bra :tummenupp Sedan till vilken db är frågan :rolleyes:

Ja.... men även den kan variera. Med den soptunna till ljuddämpare jag körde med i fjol, så fick jag en gång ljudmätarna på Åsen att hicka till då den visade 103 dB efter race!!! Sedan gjorde de en ny mätning och då visade den 101. Dagen efter visade den 99 dB.:va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Letade efter den appen utan framgång. Vet du vad den appen heter?
Audio Tools av Studio Six Digitals

Ja.... men även den kan variera. Med den soptunna till ljuddämpare jag körde med i fjol, så fick jag en gång ljudmätarna på Åsen att hicka till då den visade 103 dB efter race!!! Sedan gjorde de en ny mätning och då visade den 101. Dagen efter visade den 99 dB.:va
Det man MÅSTE komma ihåg när det gäller ljud är att det är dynamiskt. Det är inget statiskt tillstånd där man kan konstatera att min motorcykel låter så här högt/lågt hela tiden. Ljud påverkas av en massa olika faktorer som i slutändan påverkar nivån. Jag tror många missar detta och tänker att "jag klarade mig förra gången = det är lugnt." Även om du är på samma bana och samma dag kan du inte garantera något eftersom yttre förhållanden ändras. Reglementet kompenserar för en del av detta på olika sätt också som ni vet.

Dessutom mäter man enligt dB(A) skalan vilket är en viktad skala som innebär att alla frekvenser inte mäts. Det är iofs tur det för skulle man mät enligt dB(C) där alla frekvenser mäts skulle alla kunna stanna hemma. :)
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Fast ska man vara helt ärlig så vet du inte om ditt helsystem klarar gränsen. Det enda du vet är att du klarat dig vid flybymätning dom gångerna du blivit mätt, och det är ju inte samma sak... :rolleyes:

Mitt system har ju diffat 12db mellan mätningarna under säsogen, så man vet ju aldrig.... Nu har vi ju ett konsekvent sätt att mäta i år, med den sk. "2m max" mätningen, som man faktiskt kan kontrollera helt själv hemma (eller åka till närmaste bilprovning med en låda semlor). Men vi har ju fortfarande inte fått veta nåt värde på den mätningen, så man kan ju inte kolla det. Blir som vanligt en överraskning första racet på Anderstorp... :tummenupp
Vi är också medvetna om att de värden som vi mäter upp den 7:e april bara är giltiga den 7:e april på Knudan med just de förutsättningarna vi har just då gällande lufttryck, luftfuktighet, vind och temperatur.
Vi är också medvetna om att hela mätningen kan bli skit och pannkaka om det t.ex. är +2 och duggregn

Det som egentligen är intressant är jämförelsen mellan hojar av samma sort men med olika bullerdämpande åtgärder. Vi kommer förhoppningsvis att kunna mäta t.ex. Humlans Fiverblade mot Masens Yoshimurautrustade CBR och konstatera vilken åtgärd som ger bäst resultat. Vi hoppas dessutom kunna se vilka värden de hojarna producerar hos närmsta granne samt hos "problemgrannen" (inte alltid samma sak).

Om allt går som det ska kommer vi också att kunna erbjuda de som vill några "2m max" mätningar.

Vi sätter ribban högt och vi kommer säkert inte att nå alla mål men ju fler desto bättre, jag är övertygad om att vi alla kommer att lära oss något nytt och en annan sak är jag helt säker på, om vi inte gör något alls så lär vi oss inte ett skit.
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ja.... men även den kan variera. Med den soptunna till ljuddämpare jag körde med i fjol, så fick jag en gång ljudmätarna på Åsen att hicka till då den visade 103 dB efter race!!! Sedan gjorde de en ny mätning och då visade den 101. Dagen efter visade den 99 dB.:va

Upps! Inte bra, särskilt som Mike på mötet var lite kaxig att det defenitivt inte var något fel på ljudmätningarna mellan dom olika banorna :va

Vi är också medvetna om att de värden som vi mäter upp den 7:e april bara är giltiga den 7:e april på Knudan med just de förutsättningarna vi har just då gällande lufttryck, luftfuktighet, vind och temperatur.
Vi är också medvetna om att hela mätningen kan bli skit och pannkaka om det t.ex. är +2 och duggregn

Det som egentligen är intressant är jämförelsen mellan hojar av samma sort men med olika bullerdämpande åtgärder. Vi kommer förhoppningsvis att kunna mäta t.ex. Humlans Fiverblade mot Masens Yoshimurautrustade CBR och konstatera vilken åtgärd som ger bäst resultat. Vi hoppas dessutom kunna se vilka värden de hojarna producerar hos närmsta granne samt hos "problemgrannen" (inte alltid samma sak).

Om allt går som det ska kommer vi också att kunna erbjuda de som vill några "2m max" mätningar.

Vi sätter ribban högt och vi kommer säkert inte att nå alla mål men ju fler desto bättre, jag är övertygad om att vi alla kommer att lära oss något nytt och en annan sak är jag helt säker på, om vi inte gör något alls så lär vi oss inte ett skit.

Hur som helst är detta en kanonbra ide, och tycker att samtliga banor borde göra exakt samma sak!
Vad jag förstår så kommer ni köra en o en, och sedan då,
alla tillsammans och någon start med alla cyklarna och med och utan db killer?
Är det även bevis som duger till kommunen (är någon från kommunen med) om fortsatta aktiveteter på banan?
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hur som helst är detta en kanonbra ide, och tycker att samtliga banor borde göra exakt samma sak!
Vad jag förstår så kommer ni köra en o en, och sedan då,
alla tillsammans och någon start med alla cyklarna och med och utan db killer?
Är det även bevis som duger till kommunen (är någon från kommunen med) om fortsatta aktiveteter på banan?
Syftet med dagen är bland annat att visa Söderåsens miljöförening (miljönämnderna i Klippan, Svalöv, Bjuv, Perstorp och Örkelljunga har gått ihop och jobbar med gemensam agenda) att vi bryr oss om att vi bullrar och att vi aktivt gör något för att bullra mindre. Får vi visat upp oss och fört en dialog med politikerna så har de kanske lite lättare att förstå vår situation och då minskar kanske ivern att lägga ytterligare restriktioner på banorna.

för vad gör vi den dagen Naturvårdsverket sänker gränsen hos närmsta granne med två-tre dB? Då är vi helt toast skulle jag tro.

Vi har bara tänkt mäta en och en, inga "klungmätningar" eller starter är inplanerade. Det har vi inte ens resurser att genomföra.

Jag hoppas kunna starta med worst case scenario, dvs alla bullrar så mycket som möjligt och sedan gör man åtgärder som säker dB nivån under dagens lopp. Det kan betyda allt från att montera i en dB killer till att skruva dit nån himpajimpa till en värmölla.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top