Stora tråden om buller inom motorsport

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
@ Hoztic, givetvis tjänar många inga större pengar på sin racing, men det fattar ju inte "regular joes" (med en släng av den svenska avundsjukan) när dom ser alla feta långtradare, motorsportprylar i drivor samt proffsteamen med VM-puts i STCC depån (Polestar, Westcoast osv.)
Jovisst, dom lever på sin racing, bland annat. Men å andra sidan, alla är ju mer eller mindre fabriksteam i STCC, och det är bara en liten klick av alla som tävlar i Sverige. Ska vi räkna in alla som åker bandagar, kurser mm så är det ju knappt en parantes. Surskaften skulle komma å kolla på tex LMS rookiehelg istället, gamla skabbiga bussar, husvagnar, släp, några tältar osv, gemytlig stämning i depån och många vänder däcken iaf 4 ggr :hihi Så långt från VM-puts man kan komma, så nära genuin racing man kan komma.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
JA det är fabriksteamen, storfräsarna o dom som sticker ut mest i media, som gemene-ljudkänslige-antimotorsport-man, stör sig mest på, kan jag tänka mig.

Att det ska gå dämpat (med original ljuddämperi) på vardagar vid normala banaktiviteter är väl bara bra o genomtänkt.

Men på racehelgerna är det show, spänning, gladiatorspel o benhård fight om mästerskapstitlar. DET är det som publiken/kunderna betalar för, då får det gärna låta lite "MotoGP", de få ynka dagar om året, kan man tycka (fast helst med twinscroll-turbos, varvrekord o feta eldsflammor):D

Ett tips bara: ta den gnälligaste grannen o skicka iväg honom på en solsemester, runt eventen med de bullrigaste helgerna, så ska du se att det blir mindre klagomål...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Ett tips bara: ta den gnälligaste grannen o skicka iväg honom på en solsemester, runt eventen med de bullrigaste helgerna, så ska du se att det blir mindre klagomål...

Nä, så fort någon kan tjäna pengar på något så enkelt som att skicka ett klagomål via email/telefon till en i kommunen så kommer fler att göra det isf. Racingbanorna är redan väldigt enkla mål som dom är nu. Dom har inget att förlora som klagar och kan vinna en del. Ska dom förutom att vinna skadeståndspengar även vinna resor av oss?

Man ska gå emot dom med samma medel. Hur många av oss som bor nära en bana skickar email till kommunerna och klagar på att man fått färre dagar med motorsport på banorna? Ifrågasätta hur man använder riktlinjer för "buller" på sportevent osv. Dom klagande sitter och lusläser efter kryphål. Gör någon det åt andra hållet? Sänks db-gränserna eller antalet dagar man får utöva en bana på minskar för att några som bor i ett närområde till en bana testat att klaga lite bara på skojs skull för det är så enkelt så får dom vatten på kvarnen att det lönar sig att klaga. Hade banorna fått höjt ljudnivån istället hade dom inte vågat klaga mer, kanske.

Om någon startar en grupp för en bana på tex Facebook - hur många medlemmar får den då? Typ ett par tusen. Om någon startar en grupp emot en bana hur många får den? En handfull personer. Sånt måste politiker osv ta hänsyn till och få se!

Polestar fick väll 8 tomma karosser av Volvo. Så mycket för att vara fabriksteam...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att det ska gå dämpat (med original ljuddämperi) på vardagar vid normala banaktiviteter är väl bara bra o genomtänkt.
Fast, som vi har kommit fram till lite då och då, även vissa originalsystem är alldeles för högljudda, alla har inte original och vissa har lagt ner tid och energi på att få sitt Acra/Yoshi/Mig/osv tyst och bra. Mätning är nog tyvärr det enda som gäller, annars kommer folk dyka upp med tomma originalburkar istället :(
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det finns en ytterligare dimension i ljudproblematiken.

Ändamålen helgar medlen....

Ett stort evenamang som lockar inkomster till bygden har lättare att få acceptans hos politikerna eller rättare sagt, politikerna är mindre benägna att lyssna till grannars klagomål i de fallen.

Det internationella bilsportförbundet FIA T.ex. har ju bara stora evenemang typ VM så för dem upplevs inte problematiken med ljudet som lika stort.

Även olika banors förutsättningar (det är ljudet vid närmsta granne som är gränssättande) ger begränsade möjligheter till en och samma lösning för alla.
 
Last edited:

bergsman

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
halmstad
Hoj
kawa zx10r
Hur går det???

Är det någon som hittat en bra lösning som sänker ljudet, för om jag tolkar allt rätt så gäller 95 db förbifart och då har egentligen ingenting förändrats från säsongen 2010.

Hur har de tänkt om man inte klarar förbi fart men den statiska mätningen?, om det nu är möjligt.

Som jag ser det finns det bara en lösning och det är att skaffa en ljuddämpare från en 1200 cc motorcykel till min 1000 cc.

Några andra förslag?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
2009/11/27 - 18:29

Involved for many years in the field of environmental protection and proud of the agreement with the United Nations Environment Programme, the FIM has, for two years, been committed to an initiative aiming at the reduction of sound levels of motorcycles used in off-road competitions.

With the support from manufacturers worldwide and our promoters, the new sound test method "2 metre max" * will be applied as from 2010 in Motocross, Enduro and Track Racing World Championships. The new method will be much more evident for our fellow citizens and for the fight against excessive noise.

The noise levels permitted will be an important first step in the reduction of sound levels, with an average reduction between 3 and 6 dB/A, compared to the current situation, depending on the discipline.

For Motocross and Track Racing, the maximum noise level admitted at a distance of 100 metres will be of 81 dB/A, and in Enduro the maximum noise level admitted at a distance of 100 metres will be 78 dB/A.

This action will be relayed in a new FIM campaign called "RIDE QUIET", not only beneficial for the future of motorcycle racing, but also for the benefit of all motorcyclists on the street.

Vito Ippolito, FIM President said: "For the past 15 years, FIM has become a leading sporting federation, actively involved in the study and application of solutions to fight against environmental nuisance. The rules of the new sound test method for competition, represents a significant progress. I'm really pleased with the collaboration with our partners to achieve this agreement. "

Jean-Pierre Mougin, FIM Deputy President and Chairman of the Steering Committee for the reduction of sound levels added: "A major step has been made with the implementation of this new method, thanks to an excellent cooperation between manufacturers and promoters, not to mention the strong impulse given by the Danish federation (DMU). This is important for the survival of all FIM off-road disciplines. The FIM had to react effectively. 2010 will constitute a first step in the fight against noise nuisances and the results will define the future actions.”

*The new sound level test method "2 metre max" is carried out at with the sound meter positioned at the rear of the motorcycle, at a distance of two metres and an angle of 45°from the silencer. The engine is tested at maximum rpm.




THE OPERATING PROCEDURE
The ‘2 metre max’ method will consist in quantifying not only the sound
level produced by the silencer of the exhaust, but the maximum global
sound level achieves by the motorcycle when the engine rpm’s are raised
to the maximum engine speed, limited by
➯ natural regulation for 2T, or
➯ rev limiter for 4T.
For 4T engines used in Speedway, Long track and Ice speedway, without
rev limiter, it would be advisable to limit the full open the throttle for 1 or 2s
maximum.
36
General(e) Section
THE PREPARATION OF THE SOUND METER
• Calibrated the sound meter at 93,5 dB or 113.5 dB to take into
account the incidence of the wind foam ball
• Position the wind foam ball on the microphone
• Activate the ‘A’ weighing
• FAST time weighting must be activated
• Select range Hi 80~130 dB
• Activate the function MAX MIN – set on MAX
THE SET UP OF THE SOUND METER AND THE MOTORCYCLE
The sound levels will be measured with the sound meter/microphone fixed
on a tripod, in the horizontal position, at the rear of the motorcycle.
The sound meter will be positioned at a distance of 2 metre behind the
motorcycle, with an angle of 45° away from the centerline, on the exhaust
side and at a height of 1.35m above the ground. The 2m distance is
measured from the point where the centre of rear tyre touches the ground.
It is preferred to make the tests on soft ground, not reverberating, i.e. grass
or fine gravel.
The ambient sound level muss remain lower than 95 - 100 dB/A.
THE POSITIONING OF THE MOTORCYCLE
The reference points:
• For a motorcycle: the contact point of the rear wheel on the
ground.
• For a Quad vehicle: the vertical line to the ground from the centre
point of the rear axle.
• For a Side-car: the contact point of the side wheel on the ground.
• For motorcycles fitted with 2 exhaust outputs, the measurement
will be made on the side of the air intake. If a central positioned
air intake is used, both sides will be tested.
• For Quad vehicles with exhaust outlet moved by the median axis,
the measurement will be made offset side.
To make repetitive measurements, all motorcycles can be positioned into a
small frame fixed on the ground.
37
General(e) Section
THE NEW 2 METRE MAX METHOD
THE OPERATION – PROTECT YOUR HEARING – USE EAR PROTECTION
• The measurement is made with motorcycle on its wheels, in
neutral, hot engine.
• The technical steward takes place besides the motorcycles,
opposite to the microphone, or in front of the handlebars near
the front wheel, not to screen or stand between the bike and the
microphone.
• If a 2nd steward is permanently attending the sound level checks,
it is strongly advised for him to use earplugs (headset or ear
protectors) .
• The throttle is turned as fast as possible (instantly) until the
appearance of the first signs of engine speed regulation (by the
rpm limiter), then released quickly to avoid possible back fire.
• If the engine tends to suffocate, accelerate slightly before
opening full open throttle.
• If detonations appear, the measurement must be started again.
A solution to avoid post combustion in the silencer could be a progressive
relaxation of the throttle.
THE MEASUREMENT – RECORDING OF THE SOUND LEVEL
• For motorcycles without rev limiter, the opening of gases will
have to be lower than 2 seconds.
• A mnemonic to count: ‘one thousand and one, one thousand and
two’, or ‘1y, 2y’.
• When the measurement is considered acceptable, write down the
result, then reset (push on the sideline) the MAX MIN setting until
the disappearance of the previously displayed value.
• Push again on the sideline MAX MIN to arm the sound level
meter.
• The sound level meter is then ready for the following
measurement.
38
General(e) Section
The perfectible point of this method is the possible cheating by
"temporary" decreasing the maxi engine speed reached by:
• the clogging in engine 2T
• a switch on the programmable CDI/ECU for 2T and 4T
engine
A noticeably lower engine speed is detected easily by hearing. If doubt,
control of the value of the rpm limiter with a tachometer.
Sound levels will be controlled to limits as stated in Art. 79.11.
For the initial sound control and technical inspection, a rider (or his mechanic)
shall present only one spare silencer per machine.
Other spare silencers may be presented after all participants have presented
their motorcycles, or on the following days of the event.
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Det här med "2 meter max" som mätmetod oavsett 108 eller 115 db som gräns är nog bland det dummaste jag hört så här långt i ljudfrågan. Måtte svemo avstå att använda det.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
#1
Min GSXR 750 från 04/05 får jag flagg på ofta för buller.
HEEEELT original. Börjar bli väääääldigt tröttsamt för om jag kör på vägen utanför får jag i princip låta så mycket men inte på banan. Håller på att bygga en ny ljuddämpare för denna säsongen för att undvika detta.
OBS originalet går INTE att packa om eller liknande. det är fasta kammare och en är katten som är i fint originalskick.
En del påstår att det är mitt insugsljud. Bland annat förra ägaren som hade samma problem.

#2
När jag var med på en SMC dag provmättes en del hojar och flertalet lät 98db original. Testades även med att rulla snabbt förbi mätaren med avslagen motor och en del gav rätt mkt.
en båge gav 95db på detta vis... Lycka till att klara 95db med påslagen motor då ;)
Mätaren var kalibrerad och utfördes ca 20 meter från asfaltskanten i början på långrakan,

#3
Hur långt kan denna historia tänkas gå? Förr lät ju värre på tävlingar osv och 95 db är redan svårt att klara original för en del. Vart ligger en vättigt kompremiss? Skall det låta mindre på tävlingsbanan än på vägen utanför? Skall alla köra med dbkiller på originalpila och inte våga dra på fullt? Jag tycker det här börjar bli absurt.

#4
en del bandagar så kollar besiktningsmannen på pipan och säger: Det där är inte original och inte db-killer. Du får inte köra.
fixa det där på något vis och kom tillbaka.
Vad är det för snack? Vad är det som säger att det nödvändigtvis låter mer än original? Jag oroar mig över denna punkt då jag själv bygger just nu ihop en egen pipa som jag är rätt säker på blir tystare än original och som jag inte hoppas behöva plugga in en db-killer i. (självklart skall jag mäta med min kalibrerade db-mätare och mappa efter pipan)

Jag är den förhatliga mannen med ljudmätaren i Anderstorp, och har jobbat med det på heltid sedan 2008. På knudan har buller loggats sedan 2009 , hos oss i a-torp sedan 2008. Jag kan bevisa med utskrifter från ljudmätaren att vi på trackdays ligger 3-4 db under de värden vi loggade för 2 år sedan. Även på tävlingar har den generella ljudnivån sänkts betydligt. Vi tävlar i ERF-serien, där kan jag garantera att ingen är generös med bullergränserna.
Vår erfarenhet är att ett litet fåtal hojar av standardmodell har svårt att klara ljudnivån. R1 är inte en av de modellerna, däremot R6 -06 och framåt har stora problem redan original.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Borde inte regeln skrivas om från att mäta i 45 graders vinkel från hojens centrumlinje, till 45 grader från ljuddämparens riktning?

Talar ju givetvis i egen sak här eftersom jag kör en CBR1000, men blir det inte mera rättvist att mäta i förhållande till ljuddämparens riktning? Annars blir det ju stor skillnad när man mäter R6 och CBR1000 som har ljuddämparen riktad åt sidan, jämfört med andra hojar som har den rakt bakåt....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Borde inte regeln skrivas om från att mäta i 45 graders vinkel från hojens centrumlinje, till 45 grader från ljuddämparens riktning?

Talar ju givetvis i egen sak här eftersom jag kör en CBR1000, men blir det inte mera rättvist att mäta i förhållande till ljuddämparens riktning? Annars blir det ju stor skillnad när man mäter R6 och CBR1000 som har ljuddämparen riktad åt sidan, jämfört med andra hojar som har den rakt bakåt....

Håller med. Så jag håller på att meka med en krök som riktar ljudet rakt UPPÅT!
Borde inte det bli bra? Förr har jag (och många andra) byggt krökar som riktat ljudet nedåt, med reflektioner av ljudet som resultat. Med en krök uppåt borde det bara vara Gud fader själv som får högre dB....
 

moddlaren

Guest
Hej
Jag var med och byggde Funnebo cross bana.
Vi hade EN som klagande person han bodde ca 650 meter från banan och det är stor skog hela vägen mellan bana och hus,
Vill minnas att det uppmättes 50DB när hela klubben öste på en vind stilla kväll.

Komunen ville då inte ge tillstånd och stämningen vart ju inte direkt uppslupen kan man säga, Nå väl den grannen som ägde skogen ägde också grusgropen som vi byggt banan i
och farbron var en herre med en hel familj rävar bakom varje öra.

Det finns inga regler som hanterar hur mycket en motorsåg i skogen får låta eller hur länge du får köra konstant. sagt o gjort en gammal motorsåg inhandlades samt en 20 liters bensin dunk ett fäste tillverkades och monterades på en stubbe.

Bränslet bestod av bensin med ca 10% olja och sågen startades sedan var vi där o fyllde på bränsle en hel vecka om jag inte mins fel, Har man lyssnat på en motorsåg dygnet runt i en vecka så låter crossar inte mycket.

Grannen hade ett samtal med skogs ägaren om polis anmälan o gud vet vad samt att komunen var där och konstaterade att den inte kan göra något då det inte var ett företag som förde väsen o inte heller våran bana.

Så kontentan av denna en veckas lyssnande på motorsågs blues gjorde att banan finns kvar ännu i dag efter ca 25 år med körning tis tors o lördag varje vecka.

Kanske inte den smidigaste lösningen men absolut en fungerande laglig lösning.

mvh jerker
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Vad blev sagt o bestämt på SVEMO mötet på mcmässan i helgen?
Någon som förde protokoll, Petter, CaWalli, anyone?!

-Några nya konkreta dB (A) nivåer, Static o Fly-by?

-Dispenser för högre dB-nivå för de gästförare från bl.a. IDM som kommer o kör i swe?

-Några nya konkreta o repeterbara provförfaranden/metoder för fungerande fältmätningar i depån o längs banan, placering, mätning, kalibreringar till olika bakgrundsljudnivåer, o vinklar (EJ) exakt rakt bakom! Se filmklippen: http://www.youtube.com/user/LeoVinceItalia#p/u/4/Ny7XNxIXhIA
Sound Measurement från 2:23 in i klippet ==> http://www.youtube.com/user/LeoVinceItalia#p/u/13/ruRKooOek-o

-Hur fasen ska "nån" (läs:vi) seriöst kunna utveckla nya tysta specialljuddämpare (tystare o lättare än original systemen) för RR/motorsport med full effekt, när vi inte vet vad som gäller! Lägger snart ner skiten o hoppas på att det går åt fanders med all swe RR o racing = rätt åt den!!:mad:
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Vad blev sagt o bestämt på SVEMO mötet på mcmässan i helgen?
Någon som förde protokoll, Petter, CaWalli, anyone?!

-Några nya konkreta dB (A) nivåer, Static o Fly-by?

-Dispenser för högre dB-nivå för de gästförare från bl.a. IDM som kommer o kör i swe?

-Några nya konkreta o repeterbara provförfaranden/metoder för fungerande fältmätningar i depån o längs banan, placering, mätning, kalibreringar till olika bakgrundsljudnivåer, o vinklar (EJ) exakt rakt bakom! Se filmklippet: http://www.youtube.com/user/LeoVinceItalia#p/u/4/Ny7XNxIXhIA

-Hur fasen ska "nån" (läs:vi) seriöst kunna utveckla nya tysta specialljuddämpare (tystare o lättare än original systemen) för RR/motorsport med full effekt, när vi inte vet vad som gäller! Lägger snart ner skiten o hoppas på att det går åt fanders med all swe RR o racing = rätt åt den!!:mad:



Inget nytt.
-95 dB (A) fly-by mätt 10 meter från idealspår snett bakifrån som tidigare gäller. Om ljudmätarkillen anser att det är kallt eller fuktigt får han lägga på max 2 dB som felkorrigering plus 0,9 dB för mätfel i instrumentet. Om en hoj misstänks överskrida nivån tas den in för kontroll med "2meter max". Man kan alltså inte bli diskad på för hög mätning på banan. Nivån för vad hojen får låta vid ett "2meter max" test är inte satt än utan kommer att provas fram under våren. Det värdet kan också komma att ändras under säsong.

Inga undantag från ljudkraven.

Den som utvecklar en ljuddämpare som både låter lite och ger hög effekt har nog en stor marknad framför sig. Hela europa kommer att få samma problem inom några år.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Tack för ditt svar, Petter.

-Jag återkommer med en kit-ljuddämpare + link-pipe till dig som flödar 220hk, när vi fått ned vikten på dom.

-Finns det någon organiserad förarförening i år, för PSBK?
Vem kontaktar man?
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Snygg ljudmätning. 7000 varv, när kör man en 600 på 7000 varv?

Visst var den ljudmätningen råkass? Det var därför jag valde just den, men ändå: 107dB (A) vid 7000RPM, när den varvar över 16000RPM :tummenupp

Men det är faktiskt så avgassystemstillverkarna ljudmäter.
T.ex. Akrapovic EVO Titan helsystem för CBR1000RR MY08-11 = 101dB vid 6000RPM (utan dB-killer)!! Honda original homologiserat helsystem m katalysatorer + servoventiler osv. = 99dB vid 6000RPM
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om jag vill mäta mitt bygge själv utan att behöva chansa på att ta möget till banan och bli utkastad, vad finns det för rimligt prissatta saker jag kan göra detta med? Jag tänker i banorna mikrofon kopplad till laptop eller liknande. Jag misstänker nämligen att jag i dagsläget har mekaniskt rassel från motorn samt insugsljud som individuellt överskrider gränserna även om ljuddämparna helt pluggas igen. Å andra sidan kan det vara jag som har onödigt låg smärttröskel..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om jag vill mäta mitt bygge själv utan att behöva chansa på att ta möget till banan och bli utkastad, vad finns det för rimligt prissatta saker jag kan göra detta med?
Om du har en iPhone finns det appar som ger bra resultat. Gustav här på SH har testat mot proffsutrustning och det var väldigt små skillnader.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top