Stora tråden om buller inom motorsport

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tänkte att vi kan ha en tråd att diskutera bullerfrågan i, så slipper vi förorena alla andra trådar.

Först lite om lagar och olika instanser:

Banägare:
Vill man bedriva verksamhet på en motorbana finns det en hel del att tänka på. Verksamhet på motorbanor är så kallad c-klassad verksamhet avseende miljön. Det innebär enkelt sagt att man endast behöver anmäla till kommunen där banan ligger att man vill köra på banan.

Bygg och Miljökontoret:
Denna myndighet har som uppgift att utfärda tillstånd för miljöfarlig verksamhet efter att en bana har ansökt om ett sådant. Består av handläggare/tjänstemän. Ovanför dessa handläggare/tjänstemän finns det en nämnd av politiker som hanterar frågorna ur ett politiskt perspektiv.

I normalfallet beslutar därefter det lokala bygg och miljökontoret om hur ofta man får köra på anläggningen, samt vilka tider, ljudnivåer, etc, som gäller. Detta är den enklaste formen av miljötillstånd, och den används idag av Falkenbergsbanan, Ring Knutstorp, samt några fler banor. Ett sådant tillstånd kan omprövas om till exempel den politiska majoriteten ser annorlunda ut, eller om verksamheten ändrar inriktning.

Länsstyrelsen:
Utfärdar miljötillstånd för större verksamheter som vindkraft, flygplatser, etc. Om verksamhetsutövaren har ett tillstånd från länsstyrelsen övergår Bygg och Miljökontoret till att vara enbart tillsynsmyndighet, dvs övervaka att man sköter sitt tillstånd.

Banor

Anderstorp
På Anderstorp Raceway har det lokala bygg och miljökontoret bett verksamhetsutövaren att göra en s k frivillig ansökan om miljötillstånd hos länsstyrelsen. Det gör man när man själv inte anser sej ha resurser/rätt kompetens att utfärda ett verksamhetstillstånd. Då är gången följande:
1. Man upprättar en MKB, miljökonsekvensbeskrivning
2. Man gör en ansökan, där man yrkar på hur ofta man vill ha verksamhet och vilka tider, etc. Detta kallas för villkor.
3. MKB kompletteras tills länsstyrelsen är nöjd och tycker att de fått svar på alla frågor.
4. Ärendet går ut på remiss till grannar, kommun, etc.
5. Länsstyrelsen beslutar om ett miljötillstånd som reglerar verksamheten.

Som grund för sitt beslut brukar länsstyrelsen ha NFS 2004:16, Naturvårdsverkets allmänna råd för motorbanor. I korthet säger dessa att om man använder en bana ofta får man ha låga ljudnivåer, använder man den sällan får ljudnivåerna vara lite högre. Grundnivån är dock 60 dbA dagtid hos närmaste granne, respektive 55 dbA kvällar/helger. Undantag från dessa nivåer brukar kallas bullerdagar, och antalet sådana på ett år varierar mellan landets banor.

I Anderstorp som kör efter ett provisoriskt länsstyrelsetillstånd sedan 1999 har vi f n 3 helger, samt 3 vardagar mån-torsdag. Detta ger sammanlagt 12 bullerdagar per år. Ett nytt tillstånd kommer att meddelas inom kort, antagligen inom några månader. Avstånd till närmaste granne 450 meter, 1 granne som klagar på allt vi gör.

Falkenberg
I falkenberg som kör med ett tillstånd från kommunen får man använda sin bana 5 helger per år samt en kväll per vecka för motorsport, i övrigt endast för samhällsnyttig verksamhet. Avstånd till närmaste granne cirka 300 meter, ganska lite klagomål på verksamheten.

Knutstorp Ring
I knutstorp har man också ett kommunalt tillstånd, som är ganska frikostigt. Man har dock frivilligt begränsat sin verksamhet för att kunna behålla detta frikostiga tillstånd. Avstånd till närmaste granne cirka 350 meter, ganska få klagomål på verksamheten.

Mantorp Park
I mantorp har man nyss fått ett nytt länsstyrelsetillstånd, som innebär en nedskärning till en tredjedel av det gamla tillståndet avseende antal verksamhetsdagar. Detta tillstånd kommer att överklagas såvitt jag vet. Avstånd till närmaste granne cirka 500 meter, cirka 45 grannar som klagar, dock endast ett fåtal av dem som är pådrivande.

Gelleråsen, Karlskoga
I karlskoga har man varit uppe i miljööverdomstolen med sitt länsstyrelsetillstånd, och om jag kommer ihåg rätt vunnit målet. Det innebär att man fått en respit på några år att sänka sina ljudnivåer. Avstånd till närmaste granne 350 meter, en envis granne som klagar.

Sviestad, Linköping
I Sviestad kör man på ett kommunalt tillstånd som är ganska hårt begränsat för roadracing. Man delar tid med supermotard och har 4 helger per säsong plus 3 tisdagkvällar för tävling, samt en kväll(tisdag) per vecka. Man har tid till 2013 att sänka ljudet så att man klarar NFS 2004:16 hos grannarna. Jag har inte koll på hur långt avståndet till grannen är, och det verkar vara 4 familjer som har klagat eller yttrat sej om verksamheten.

Detta är bara en kort sammanfattning av läget på landets motorbanor. Som ni ser är det ganska tufft just nu att öht få använda banorna. Det vi gör gemensamt är att genom Svemo/Svenska Bilsportförbundet verka för att rädda motorsporten. En ljudgrupp har bildats, med mål att utreda hur vi ska kunna hitta en nivå som funkar på alla banor i landet. Den ska också ta ställning till hur vi ska mäta, etc. Det lobbas också politiskt, samt på Naturvårdsverket för att kunna få nya allmänna råd istället för NFS 2004:16, som trots att dom är ganska nya inte är bra varken för verksamhetsutövare eller grannar.

Vi har alltså en verklighet där miljöfolket vill stänga anläggningarna, verksamhetsutövarna blir hårt trängda av miljökontoren, och förarna är motvilliga att förstå varför vi måste sänka ljudnivåerna! Hur ska vi lösa denna knuten?

I korthet kan man säga att vi kan bullra hur mycket vi vill på landets banor. Resultatet av det blir att man får lov att köra en eller två tävlingar per år. Eller så ser vi till att göra allt vi kan för att sänka ljudnivåerna, och visar myndigheterna att vi verkligen gör allt för att inte störa grannarna när vi utövar vår sport, och får använda landets banor lite oftare.

Vad kan då ni som förare göra?
1. Använd bästa möjliga ljuddämpare, dvs en ljuddämpare som verkligen dämpar ljudet och inte en som förstärker det.
2. Montera denna dämparen innan ni fått svartflagg på ett kval.
3. Låt bli att köpa det där dyra helsystemet, för att därefter tjafsa med besiktningsfolket över att dom inte vill godkänna er på efterkontrollen efter racet.

Den senaste tiden har det varit en massa diskussioner om hur man ska mäta, vilka nivåer som gäller, vem som bestämmer dessa nivåer, etc. Dessa trådar har ganska ofta blivit ganska tråkiga, med en massa gissningar och spekulationer. Frågor som ställs i denna tråden ska jag försöka svara på i så stor utsträckning jag hinner och har kunskap om frågan. Ljudfrågor i övriga trådar kommer jag inte att bry mej om längre. Om jag har skrivit några faktafel i texten ovan får ni gärna rätta mej.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag putsade upp din text lite med rubriker och paragrafer så det är enklare att läsa stycken ur texten.

Keep it clean! Fight

:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Riktigt bra Stefan! :Bugar

Då ställer jag om min fråga här då. Dom ljudmätningar som görs idag, både på banorna och dom ute hos grannarna, spelas själva ljudet in där, eller är det bara volymen som registreras?

Klagar grannarna på att det låter, eller att det låter för mycket?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Riktigt bra Stefan! :Bugar

Då ställer jag om min fråga här då. Dom ljudmätningar som görs idag, både på banorna och dom ute hos grannarna, spelas själva ljudet in där, eller är det bara volymen som registreras?

Klagar grannarna på att det låter, eller att det låter för mycket?

Hos oss i Anderstorp spelas ljudet in för att kunna analysera vad som låter.

Grannen klagar på att det låter för högt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kanonbra Stefan :tummenupp

Jättebra att förbunden bildar arbetsgrupper och bearbetar politikerna, det är enligt mig helt rätt väg att gå. Annars är risken att de sänker ljudnivåerna tills ingen kan köra längre.

Ni som bor i kommunerna där banorna finns kan ju dra ert strå till stacken genom att fråga politikerna vad de tycker osv. Ju fler politiker som blir medvetna om att det finns boende som gillar banorna ju bättre.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Se där ja Nr:18, bra och saklig info!! :tummenupp

Dum fråga kanske, hur vore det med en web-kamera med ljudupptagning uppsatt vid dB mätaren (hos närmsta grannen) så man kan spåra peakvärdena till att det var just en störande motorsportaktivitet på banan som gav maxvärdet, och inte grannes moped, gräsklippare, traktor, traktens lågsniffande sportflygsentusiaster...osv. du fattar vad jag menar: Medvetet eller omedvetet SABOTAGE!!
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En allmänt riktad fråga, hur många har varit i närmsta by när det har varit race/träning på banan och hört hur det verkligen låter? Tänker jag efter så är det nog bara inne i Anderstorp jag har varit, och visst hörs banan, visst kan jag förstå att det är trist att sitta och lyssna på det där ylandet dagarna i ända.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Bra och saklig information Stefan! :tummenupp

Då har jag följande frågor:

1. kommer alla banor att mäta ljud på samma sätt?
2. hur kommer den stillastående mätningen att gå till?

Har flera följdfrågor men vi börjar med dessa två.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bra och saklig information Stefan! :tummenupp

Då har jag följande frågor:

1. kommer alla banor att mäta ljud på samma sätt?
2. hur kommer den stillastående mätningen att gå till?

Har flera följdfrågor men vi börjar med dessa två.

1. Ja
2. Vet ej, eftersom man tydligen sade en sak på mötet i Karlskoga och en annan på arrangörsmötet helgen innan. Återkommer så snart jag vet.
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Hej Stefan. Klart intressant tråd.

Jag är som bekant engagerad i Åland Ring, när vi lät göra ljudsimuleringar (data) så var det stor skillnad mellan ljudvallar och vid frånvaron av dessa. Vissa av banorna ovan, tex Karlskoga, har inte satsat på bullervallar Jmf med de enorma slänterna runt Sviestad.

Nu berättade i.o.f Mike Luff att den "nya" depåbyggnaden dämpat ljudet något mot närmaste granne, som jag antar är "bonden" bortom åkern? Längs motorvägarna kan man ofta se "bullerplank" mot hus och områden. Kort och gott, vad är er erfarenhet av vallar och bullerplank?

I övrigt håller jag med - på med originalljudämpare, det fungerar och man kan koncentrera sig på körningen!

Mvh AM
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hej Stefan. Klart intressant tråd.

Jag är som bekant engagerad i Åland Ring, när vi lät göra ljudsimuleringar (data) så var det stor skillnad mellan ljudvallar och vid frånvaron av dessa. Vissa av banorna ovan, tex Karlskoga, har inte satsat på bullervallar Jmf med de enorma slänterna runt Sviestad.

Nu berättade i.o.f Mike Luff att den "nya" depåbyggnaden dämpat ljudet något mot närmaste granne, som jag antar är "bonden" bortom åkern? Längs motorvägarna kan man ofta se "bullerplank" mot hus och områden. Kort och gott, vad är er erfarenhet av vallar och bullerplank?

I övrigt håller jag med - på med originalljudämpare, det fungerar och man kan koncentrera sig på körningen!

Mvh AM
Bullervallar har bra effekt på avstånd mellan 50-150 meter. På längre avstånd blåser ljudet över och ger endast mindre verkan. På den grannen som klagar skulle en bullervall som är 8 meter hög endast göra 1 dbA.
 

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Hej Stefan. Klart intressant tråd.


I övrigt håller jag med - på med originalljudämpare, det fungerar och man kan koncentrera sig på körningen!

Mvh AM

Tyvärr fungerar inte alltid original. Min egen R1'a -08 i originalskick bullrar 99 dB om jag får till en bra utgång på rakan på Knutstorp, en Aprilia RSV4 Factory i original bullrar 102 dB under samma förhållanden.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En fråga om den hatade fly-by mätningen.
När jag läste senast så skulle mätningen ske 10m från bankant och då få uppgå till max 95 dB(A). I ett inlägg gällande Sviestad så nämndes att den nya fasta utrustningen kalibrerats att mäta i idealspår. Vad gäller? Är det samma sak på alla banor?
Om jag förstått det rätt har alla banor exakt samma utrustning monterat och inmätt av samma företag, rätt eller fel?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tyvärr fungerar inte alltid original. Min egen R1'a -08 i originalskick bullrar 99 dB om jag får till en bra utgång på rakan på Knutstorp, en Aprilia RSV4 Factory i original bullrar 102 dB under samma förhållanden.

Är din R1 i originalskick borde det inte vara nåt problem. Jag har själv kört R1 de senaste 3 säsongerna, med olika ljuddämpare, och vi har inte haft problem vid något tillfälle.

En fråga om den hatade fly-by mätningen.
När jag läste senast så skulle mätningen ske 10m från bankant och då få uppgå till max 95 dB(A). I ett inlägg gällande Sviestad så nämndes att den nya fasta utrustningen kalibrerats att mäta i idealspår. Vad gäller? Är det samma sak på alla banor?
Om jag förstått det rätt har alla banor exakt samma utrustning monterat och inmätt av samma företag, rätt eller fel?

Förbifartsmätningen ska ske 10 meter från idealspår. Bankantsvarianten var det första försöket vi hade, innan det var riktigt utprovat.

Ja, alla banor använder Norsonic NOR 140 fast monterad mätare, utom Falkenberg som har sin mätare på stativ som ställs fram vid behov.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bullervallar har bra effekt på avstånd mellan 50-150 meter. På längre avstånd blåser ljudet över och ger endast mindre verkan. På den grannen som klagar skulle en bullervall som är 8 meter hög endast göra 1 dbA.
Det där upplevde jag tydligt för några år sen när jag jobbade på Hästival i Gävle (ridsportsevenemang, hoppning, riddarspel mm). 100m bort från banan, mellan rader av höga lador hördes inte speakerrösten överhuvudtaget, men hemma, 1,5km bort, hördes den perfekt! Ljud är besynnerliga saker! :gnissla
 

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Är din R1 i originalskick borde det inte vara nåt problem. Jag har själv kört R1 de senaste 3 säsongerna, med olika ljuddämpare, och vi har inte haft problem vid något tillfälle.
QUOTE]

Borde inte, men är. Många av den gångna säsongens bandagar på Knutstorp med SSEMSE har jag varit den förhatliga mannen med bullermätaren och svartflaggan. Om vi hade tillämpat 95 dB-regeln strikt hade många nya standardhojar fått åka hem. SSEMSE har loggat buller på Knutstorp i flera år och om vi jämför loggfiler så är det ett faktum att vi bullrar mer nu än vi gjorde för några år sedan. Eftersom banan och dess omgivningar inte förändrats så får vi nog konstatera att dagens hojar bullrar mer, även i originalskick. Att du klarat dig hittills kan också bero på att bullergränserna vid tävling hittills har tillämpats generösare än vid bandagar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Eftersom banan och dess omgivningar inte förändrats så får vi nog konstatera att dagens hojar bullrar mer, även i originalskick.
Rätt mig om jag har fel men är det inte så att många nya hojar har spjäll i avgassystemen som gör att hojen låter mindre vid de varvtal som besiktningen mäter vid typgodkännande och att dessa spjäll "öppnar fullt" när man kommer upp i varv?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top