475 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 23456789 SistaSista
Resultat 211 till 240 av 267
    There's a new kid in town Maverick_ou812s avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Med Tingeling, Sara och Casper in da bakery.
    Hoj
    2010 Honda CBR1000RR C-ABS, 110 cc Fiddy
    Citat Ursprungligen postat av Nr:18 Visa inlägg
    Nej, den har inte ändrats, men den kommer troligen att ändras i vinter. Ny nivå blir troligen 106-108 om jag kommer ihåg rätt. Mer info kommer under vintern i frågan.
    Ser att Fiver anger < 60 dBA ljudemission som bullerkrav. Är det så ni mäter eller är det 95 dBA vid bankanten som gäller?

Fiver Trackdays

Tidpunkt: 2011-10-07 09:00-18:00
    Plats: Hela banan
    Kategori: MC
    Grupp: Ljudemission < 60 dbA

http://www.anderstorpraceway.com/cus...0&activity=278
    *Rutinerad felkörare - Ordf. MCK Vilse*
    Köra hoj på bana - Det roligaste man kan göra med kläderna på!
    Sydskanes Emse #10021 - Ansvarig för Depåchef- och bullergrupp

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Jag får inte publicera den eftersom de först ska försvara den för sin professor. När det är gjort kan jag lägga upp den. Undersökningen gjordes på uppdrag av SBF och Svemo, Ragnar Segring var en av de som hjälpte till att ordna lämpliga tillfällen för mätning.
    Maverick_ou812: Du vet vilka killar jag talar om, de var med på ljuddagen i våras på knudan.
    Absolut, jag hoppas att det går att göra en uppföljning med samma killar även nästa år. Vet inte om Ragnar fortsätter som bullerexpert inom SVEMO 2012 men det kanske du vet?
    Hoppas också att du kommer med din erfarenhet och kunskap och efter att ha läst vad *BigRed* skriver så hoppas jag även att han med team (DART?) skulle vilja ställa upp. Hör av er, datum är redan spikat!

Ju mer erfarenhet och kunskap vi samlar ihop desto bättre resultat kommer vi att kunna få fram. Detta gynnar alla, racerpiloter, bandagsarrangörer och banägare. Vi måste sluta pissa revir och gemensamt komma vidare med den här frågan.
    Jag har jäkligt svårt att se att kraven på oss kommer att minska i framtiden så det är lika bra att rusta nu. De arrangörer som blundar för detta kommer att stå där med skägget i brevlådan "when the shit hits the fan".

Ju fortare du kör desto mjukare går det. Masens avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Hoj
    Honda CBR 1000 RR -08
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    [QUOTE=Maverick_ou812;5402177]Absolut, jag hoppas att det går att göra en uppföljning med samma killar även nästa år. Vet inte om Ragnar fortsätter som bullerexpert inom SVEMO 2012 men det kanske du vet?
    Hoppas också att du kommer med din erfarenhet och kunskap och efter att ha läst vad *BigRed* skriver så hoppas jag även att han med team (DART?) skulle vilja ställa upp. Hör av er, datum är redan spikat!

Ju mer erfarenhet och kunskap vi samlar ihop desto bättre resultat kommer vi att kunna få fram. Detta gynnar alla, racerpiloter, bandagsarrangörer och banägare. Vi måste sluta pissa revir och gemensamt komma vidare med den här frågan.
    Jag har jäkligt svårt att se att kraven på oss kommer att minska i framtiden så det är lika bra att rusta nu. De arrangörer som blundar för detta kommer att stå där med skägget i brevlådan "when the shit hits the fan".[/QUOTE
    Jag är gärna med jag också!

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Masen Visa inlägg
    Jag är gärna med jag också!
    Eftersom du ställde upp för oss i år när det var tunt med anmälningar så är det en självklarhet!

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av *BigRed* Visa inlägg
    Det här med ljud inom RR är jävligt komplext, speciellt när man har en trimningsgrad på nästan F1-nivå samtidigt som man inte får bullra mer än en sur Svenssonbil på full mutter längs en motorväg, helt jävla omöjlig ekvation mao.
    Jo, jag är medveten om att det är skitsvårt att dämpa ljudet på motorcyklar, mitt svar redogjorde bara för förhållandet på folkracebilar som någon ifrågasatte.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Snabbare än Don Queer Nr:18s avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda Fiverblade 2010
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Maverick_ou812 Visa inlägg
    Ser att Fiver anger < 60 dBA ljudemission som bullerkrav. Är det så ni mäter eller är det 95 dBA vid bankanten som gäller?

Fiver Trackdays

Tidpunkt: 2011-10-07 09:00-18:00
    Plats: Hela banan
    Kategori: MC
    Grupp: Ljudemission < 60 dbA

http://www.anderstorpraceway.com/cus...0&activity=278
    Det är ljudnivå hos närmaste granne det handlar om i den kalendern. 60 hos grannen är 95 förbifart.

Absolut, jag hoppas att det går att göra en uppföljning med samma killar även nästa år. Vet inte om Ragnar fortsätter som bullerexpert inom SVEMO 2012 men det kanske du vet?

Jag har jäkligt svårt att se att kraven på oss kommer att minska i framtiden så det är lika bra att rusta nu. De arrangörer som blundar för detta kommer att stå där med skägget i brevlådan "when the shit hits the fan".
    Stämmer det bara med kalendern kommer vi självklart.
    Senast redigerat av Nr:18 den 2011-11-19 klockan 14:39. Anledning: Dubbelt inlägg
    Banåkningssugen? Kolla in www.fiver.se

Classic Rockin' Christmas Rules!! *BigRed*s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Hoj
    Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
    Min affärsplan var för 1år sedan att tillverka dessa herrejösses-ljuddämpare åt er RR-förare, så att ni inte behövde lyfta ett finger, detta projekt lagts på is delvis pga. att ljudkraven inte blev så stränga som först befarats. Kostnad för dessa kit ca8000-10000SEK/hoj. Det är ju inte som med t.ex. radical-bilarna, att man testar fram en o samma ljuddämparsystem för en enhetsklass direkt. RR är ju så jäkla splittrat med olika klasser/motortyper/slagvolymer/antal cylindrar/varvtal/krav på lättvikts titan/kolfiber/keram-lösningar/olika storlek på mc-chassien o kåpor = hög värmeutveckling o akut platsbrist/det totala antalet innestängd volym på ljuddämparna med alla olika mynnings riktningar, som SVEMO dessutom kräver att de måste enligt deras reglemente vara som på original motorcykel i profil o till antalet bibehållas, DET blir ett jäkla projekt att hålla ihop alla bitar (när det samtidigt ska ge full effekt/högre effekt än original, inga motorskador får förekomma, tystare gång än originalsystemet, sen blir den stora utmaningen att dämpa ut det extrema insugningsljudet som blir vid vridmoment max tom. varvstoppet på fullgas på en tävlingsmotor) nästintill omöjligt o en duktigt stor investering med nya verktyg för en så pass liten marknad/få antal aktiva utövare som kan betala för sig vad det egenligen kostar. Bara i Swe o Belgien som man ställer högre ljudkrav än i övriga världen. I Swe får andra motorsportdiscipliner (bilar) bullra mer samma tävlingshelg, på samma bana, samma väderförhållanden utan några större problem, lite märkligt.

ALMI, uppfinnarföreningen, utvecklingsföretaget, motorsportföretaget samt även ett ljuddämparföretag för mc utomlands med eget ljudlabb/simuleringsutrustning varit inblandat, offrat tid o pengar i detta "hemliga" patent-projekt.

Till sist: har inte tid att vara med på eran körning i Skåne, vi i DART är i Spanien hela våren. Blir det nån mer seriös testning så måste vi köpa in o kit'a upp en BMW S1000RR 2012:a. Helst skulle vi behöva direktsupport av BMW Motorrad Utvecklingscentrum i München, men vi har inte ens fått några svar av chefen för BMW Norden, ang. hjälp med några kontakter där nere. Kommer framöver testa i högre hastigheter under kontrollerade former (provförfarande som lätt går att återupprepa exakt, gång på gång, om det nu ska ge något). Jag pratar förbipasseringsprov på ett helt tyst nedlagt flygfält.

Klipp nedan: för att belysa problematiken med det högre insugningsljudet vs. det lägre avgasljudet på en ultramodern men helt otrimmad landsvägshoj, som uppfyller o är homologiserad/godkänd för precis alla marknader i resten av världen. Duger den här ljudnivån åt SVEMO 2012, är väl den stora frågan...

Senast redigerat av *BigRed* den 2011-11-20 klockan 03:12.

Reg.datum
    Nov 2010
    Hoj
    Bra att man får reda på detta först nu (se nedan). Ser att jag började mitt projekt 9 månader innan SVEMO ens skrev något om det på sin hemsida.

"De arrangörer som blundar för detta..." Hmm, hela ansvaret för att ta fram hållbara lösningar på hårdvaran o klara de ständigt hårdare ljudemissionskraven som ställs här i Swe, ligger ju som det är idag på den enkilde tävlingsutövaren. Om du låter för mkt får du inte köra, punkt.

SVEMO och SBF samarbetar med gemensam ljudgrupp

SVEMO (Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet) och SBF (Svenska Bilsportförbundet) fortsätter att stärka samarbetet kring viktiga gemensamma frågor. En ny gemensam ljudgrupp, som ska se över ljudnivåerna från våra tränings- och tävlingsfordon, har bildats.

Ljudgruppens inledande arbete handlar om att ta fram fakta och lyssna av för att ta fram de redskap och beslutsunderlag som behövs för att ställa krav och sätta framtida mål. Förbunden arbetar för att sänka ljudutsläppen från tränings- och tävlingsfordon för att säkerställa att de lever upp till myndigheternas krav idag och i framtiden.

- Vi vill gärna ha tips och råd, och tänker kalla in experter och sakkunniga. Motorsporten som helhet behöver sänka ljudet för att klara miljökraven. Alla discipliner i båda förbunden omfattas idag av samma föreskrifter från Naturvårdsverket, säger Mikael Norén, miljösamordnare SVEMO.

Ljudgruppen ska därför titta på allt från mätmetoder, utrustning, utbildning, dokumentation etcetera i samband med tävlings- och träningsrelaterad verksamhet. Just nu pågår ett projekt där förbunden med hjälp av sakkunniga testar sambandet mellan förbifartsmätning och källmätning för att hitta mätmetoder och ljudnivåer som fungerar rättssäkert för förare, myndigheter och andra berörda.

Ljudgruppen består av: Mikael Norén, miljösamordnare SVEMO, Tony Jacobsson, Karlskoga, Elisabeth Eriksson, SBF förbundsstyrelse, Crister Nystrand, SBF kansli, Ola Blomqvist, SBF kansli, Åke Ljung, SBF Miljökommitté, Ragnar Segring, Motorbanorna. 2011-04-18 13:22

http://www.svemo.se/Forbundsinformat...nsamljudgrupp/
    Senast redigerat av *BigRed* den 2011-11-20 klockan 04:47.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda Fiverblade 2010
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Bra att man får reda på detta först nu (se nedan). Ser att jag började mitt projekt 9 månader innan SVEMO ens skrev något om det på sin hemsida.

"De arrangörer som blundar för detta..." Hmm, hela ansvaret för att ta fram hållbara lösningar på hårdvaran o klara de ständigt hårdare ljudemissionskraven som ställs här i Swe, ligger ju som det är idag på den enkilde tävlingsutövaren. Om du låter för mkt får du inte köra, punkt.

SVEMO och SBF samarbetar med gemensam ljudgrupp

SVEMO (Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet) och SBF (Svenska Bilsportförbundet) fortsätter att stärka samarbetet kring viktiga gemensamma frågor. En ny gemensam ljudgrupp, som ska se över ljudnivåerna från våra tränings- och tävlingsfordon, har bildats.

Ljudgruppens inledande arbete handlar om att ta fram fakta och lyssna av för att ta fram de redskap och beslutsunderlag som behövs för att ställa krav och sätta framtida mål. Förbunden arbetar för att sänka ljudutsläppen från tränings- och tävlingsfordon för att säkerställa att de lever upp till myndigheternas krav idag och i framtiden.

- Vi vill gärna ha tips och råd, och tänker kalla in experter och sakkunniga. Motorsporten som helhet behöver sänka ljudet för att klara miljökraven. Alla discipliner i båda förbunden omfattas idag av samma föreskrifter från Naturvårdsverket, säger Mikael Norén, miljösamordnare SVEMO.

Ljudgruppen ska därför titta på allt från mätmetoder, utrustning, utbildning, dokumentation etcetera i samband med tävlings- och träningsrelaterad verksamhet. Just nu pågår ett projekt där förbunden med hjälp av sakkunniga testar sambandet mellan förbifartsmätning och källmätning för att hitta mätmetoder och ljudnivåer som fungerar rättssäkert för förare, myndigheter och andra berörda.

Ljudgruppen består av: Mikael Norén, miljösamordnare SVEMO, Tony Jacobsson, Karlskoga, Elisabeth Eriksson, SBF förbundsstyrelse, Crister Nystrand, SBF kansli, Ola Blomqvist, SBF kansli, Åke Ljung, SBF Miljökommitté, Ragnar Segring, Motorbanorna. 2011-04-18 13:22

http://www.svemo.se/Forbundsinformat...nsamljudgrupp/
    Ljudgruppen bildades för ett år sedan om jag kommer ihåg rätt.
    Bara för att det inte står något på hemsidan betyder det inte att inget händer på ljudfronten.
    Ansvaret för hårdvaran ligger självklart på utövaren. Arrangörer kan väl ändå inte montera på ljuddämpare på nån annans hoj? Däremot måste arrangörerna ha en bra mätmodell, och ett regelverk som är tillämpbart.

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Massor av relevant text.

Till sist: har inte tid att vara med på eran körning i Skåne, vi i DART är i Spanien hela våren. Blir det nån mer seriös testning så måste vi köpa in o kit'a upp en BMW S1000RR 2012:a. Helst skulle vi behöva direktsupport av BMW Motorrad Utvecklingscentrum i München, men vi har inte ens fått några svar av chefen för BMW Norden, ang. hjälp med några kontakter där nere. Kommer framöver testa i högre hastigheter under kontrollerade former (provförfarande som lätt går att återupprepa exakt, gång på gång, om det nu ska ge något). Jag pratar förbipasseringsprov på ett helt tyst nedlagt flygfält.
    Jag förstår. Synd för jag tror inte det kommer att ges så många andra tillfällen att testa så nära det som du anger som "under kontrollerade former (provförfarande som lätt går att återupprepa exakt, gång på gång, om det nu ska ge något)."
    Vi bestämmer själv vad som händer på banan och när det händer. Helt tyst omgivning är inte möjlig och jag tror inte den är nödvändig heller då detta ju ändå inte kommer att gälla i verkligheten. Vi har ju NFS krav på total ljudemmission att rätta oss efter. Bakgrundsljudet (som dessutom går att dokumentera) i de flesta fall ligger tillräckligt konstant under en testsession för att man skall kunna se skillnaderna mellan de olika proven.

P.S. Vi har också identifierat insugsljudet som en "bov" i dramat och flera av våra deltagare har isolerat intaget och försökt dirigera flödet på olika sätt. Transmissionsljud från t.ex en öppen kopplingskorg på Ducati 1098 har också visat sig påverka. D.S.
    Senast redigerat av Maverick_ou812 den 2011-11-20 klockan 08:48.

LitenFarbror nu lite kaxigare LillaFarbrorns avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Hoj
    Busa 03 I många delar!

Red face ljud

Hej

Motorsportens vara eller icke vara ska inte lösas av oss privatpersoner, vi kan alla läsa om utredningar som pågått 10-15 år och ibland mer.
    Politikerna har som uppgift att tillvarata invånarnas intressen, fågelskådning, knyppling fotboll motorsport eller hockey..

Hur många långdragna miljökonsekvens analyser har ni läst om ang olika arenor i våra städer, kommuner, ang trafik, slagsmål, freon, energiåtgång, återvinning, uppvärmning, elitism, eller annat som stoppat andra idrotter i samma omfattning som motorsporten.

Min poäng är att sluta genast med era kontakter med tjänstemän inom kommun och länstyrelse och hänvisa till era politiker, dessa är de som ni/vi ska snacka med om vårt samhälles intressen, inte en tjänsteman som läser innantill utan att ha något politiskt ansvar.

Så vad jag igentligen vill säga är att du Fiver, Big Red och andra som bara försöker uppfylla omöjliga mål, ni har fel.................. sen vill jag gärna hänga med till Spanien i vår så vi kan kan prata vidare.

Mvh från en liten Farbror

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda Fiverblade 2010
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av EnBusig Visa inlägg
    Hej

Motorsportens vara eller icke vara ska inte lösas av oss privatpersoner, vi kan alla läsa om utredningar som pågått 10-15 år och ibland mer.
    Politikerna har som uppgift att tillvarata invånarnas intressen, fågelskådning, knyppling fotboll motorsport eller hockey..

Hur många långdragna miljökonsekvens analyser har ni läst om ang olika arenor i våra städer, kommuner, ang trafik, slagsmål, freon, energiåtgång, återvinning, uppvärmning, elitism, eller annat som stoppat andra idrotter i samma omfattning som motorsporten.

Min poäng är att sluta genast med era kontakter med tjänstemän inom kommun och länstyrelse och hänvisa till era politiker, dessa är de som ni/vi ska snacka med om vårt samhälles intressen, inte en tjänsteman som läser innantill utan att ha något politiskt ansvar.

Så vad jag igentligen vill säga är att du Fiver, Big Red och andra som bara försöker uppfylla omöjliga mål, ni har fel.................. sen vill jag gärna hänga med till Spanien i vår så vi kan kan prata vidare.

Mvh från en liten Farbror
    Jag räknas knappast som privatperson i denna fråga. Jag har jobbat med MKB, bullerutredning, ansökan om verksamhetstillstånd för Anderstorp Raceway sedan 2008, och är tvungen att ha kontakter med tjänstemännen, det ingår i jobbet.
    Politiken har väldigt lite inflytande i såna här ärenden. Handläggande tjänstemän går efter de regelverk som Naturvårdsverket tagit fram.

Reg.datum
    Apr 2011
    Hoj
    Busa 03 I många delar!

Smile Kämpa rätt

Jag räknas knappast som privatperson i denna fråga. Jag har jobbat med MKB, bullerutredning, ansökan om verksamhetstillstånd för Anderstorp Raceway sedan 2008, och är tvungen att ha kontakter med tjänstemännen, det ingår i jobbet.
    Politiken har väldigt lite inflytande i såna här ärenden. Handläggande tjänstemän går efter de regelverk som Naturvårdsverket tagit fram.
    Hej

Det är just det som är poängen, så som ni jobbar gör de flesta i Sverige med några få undantag.
    Ursäkta mitt påhopp i förra inlägget, det var mest för att visa mig lite kaxig med glimten i ögat men med allvar i botten.

Politiken ger riktlinjer till naturvårdsverk och övriga tjänstemen i vårt samhälle när det fungerar som bäst för vår del, och då kan motorsport få finnas där man egentligen knappt kan drömma om det.
    Jag tänker på Barkabybanan på Järva fältet, där bestämde politikerna. Denna plats är helt fantastisk, 5-600m från höghusen ligger crossbanan, synliga för varann.

Jag har andra exempel på där föreningar bara lyssnat till tjänstemäns regler och glömt bort att man måste hävda sin rätt i samhället.

Man behöver inte vara obstinat eller något annat utan bara konstatera att jag har rätt att finnas till och att få utöva mina intressen som jag delar med tillräckligt många för att politikerna ska ha skyldighet att tillgodose dina och mina behov, enkelt och sunt.

En tjänsteman har sällan sådana krav på sig utan de ska se till att sköta sitt jobb genom att förklara regelverket, om man ska göra avsteg från dessa måste det till politik.

Så min enkla poäng är att lyssna på tjänstemännen, slåss inte med dem, sen vänder man sig till politiken och påverkar där, vi motorsportare är väääldigt många.......

Mvh LillaFarbrorn

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda Fiverblade 2010
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Hej

Det är just det som är poängen, så som ni jobbar gör de flesta i Sverige med några få undantag.
    Ursäkta mitt påhopp i förra inlägget, det var mest för att visa mig lite kaxig med glimten i ögat men med allvar i botten.

Politiken ger riktlinjer till naturvårdsverk och övriga tjänstemen i vårt samhälle när det fungerar som bäst för vår del, och då kan motorsport få finnas där man egentligen knappt kan drömma om det.
    Jag tänker på Barkabybanan på Järva fältet, där bestämde politikerna. Denna plats är helt fantastisk, 5-600m från höghusen ligger crossbanan, synliga för varann.

Jag har andra exempel på där föreningar bara lyssnat till tjänstemäns regler och glömt bort att man måste hävda sin rätt i samhället.

Man behöver inte vara obstinat eller något annat utan bara konstatera att jag har rätt att finnas till och att få utöva mina intressen som jag delar med tillräckligt många för att politikerna ska ha skyldighet att tillgodose dina och mina behov, enkelt och sunt.

En tjänsteman har sällan sådana krav på sig utan de ska se till att sköta sitt jobb genom att förklara regelverket, om man ska göra avsteg från dessa måste det till politik.

Så min enkla poäng är att lyssna på tjänstemännen, slåss inte med dem, sen vänder man sig till politiken och påverkar där, vi motorsportare är väääldigt många.......

Mvh LillaFarbrorn
    Gör en googling på Anderstorp motorbana så ska du se att vi jobbar med denna frågan på bred front. Vi har i dagsläget fullt stöd av de lokala politikerna, som nu håller på med en utökad detaljplan, som i förlängningen ger kommunen möjlighet att lösa in grannfastigheterna för att på så sätt stärka skyddet för vår anläggning.
    Kul att ni lyckats så bra i Barkaby, men det är inte riktigt samma sak att få ett bra tillstånd för en fullstor racinganläggning som det är för en enkel crossbana.

Politiskt är det total enighet i Gislaved FÖR motorbanan. Det enda parti som reserverat sig är helt naturligt, MP. Det är inte förenligt med deras partiprofil att stödja motorsport.

Reg.datum
    Apr 2011
    Hoj
    Busa 03 I många delar!

Smile Nöjd

Gör en googling på Anderstorp motorbana så ska du se att vi jobbar med denna frågan på bred front. Vi har i dagsläget fullt stöd av de lokala politikerna, som nu håller på med en utökad detaljplan, som i förlängningen ger kommunen möjlighet att lösa in grannfastigheterna för att på så sätt stärka skyddet för vår anläggning.
    Kul att ni lyckats så bra i Barkaby, men det är inte riktigt samma sak att få ett bra tillstånd för en fullstor racinganläggning som det är för en enkel crossbana.

Politiskt är det total enighet i Gislaved FÖR motorbanan. Det enda parti som reserverat sig är helt naturligt, MP. Det är inte förenligt med deras partiprofil att stödja motorsport.
    Det var riktigt glädjande att höra grattis, mitt inlägg var inte specifikt tänkt till er utan att jag har sett långbänkar i många fritidsrelaterade sammanhang som kan drivas helt annorlunda om man slutar slåss mot myndigheter.
    Bra jobbat , menar du att ni är helnöjda så är det ju kanon, jag var på F1 hos er på 70 talet ser du att det kommer att hända igen?

Mvh LillaFarbrorn

Reg.datum
    Nov 2010
    Hoj
    Händer det absolut noll o ingenting på Europafronten ang. skärpta ljudkrav inom mc-motorsport?
    Ljudmätning nedan hos ljuddämparleverantören [22 Nov. 2011] asfaltsunderlag + reflekterande husväggar i närheten/mc uppställd på stödet/kåporna bortplockade/50% av maxvarvtalet på jämngas/inte 2 meter bakom + 1.35m över marken räknat från bakhjulsaxeln...känns uppstyrt o verklighetsförankrat!

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Vad blev resultatet och varför tycker du det där känns mer verklighetsförankrat än 2m max?

Det känns som om det där är det gamla mätsättet med 11 m/s i kolvhastighet, 0,5m bakom i 45 graders vinkel. Mätkillen sitter på knä.
    När jag mätt ljud så har R6:orna passerat mig med bra mycket högre varvtal än det där...
    Jag tror inte 2m max är ett dumt sätt att mäta, det som saknas "en masse" är dokumenterade värden som visar vilken ljudnivå som motsvarar vad ute på banan.

Guidelines for Road Racing International Meetings 2009

2.14 SOUND CONTROL
    Noise limits in force (with the exception of Supersport 600, Superstock 600 &
    1000 motorcycles, for Drag Racing Competition and Pro Stock machines and for
    motorcycles in World Records)

Noise will be controlled to: Max. 105 dB/A measured at a mean piston speed of
    11 m/sec. The fixed RPM specified in Art. 2.12.6 may be used.

2.14.1 With the microphone placed at 50 cm from the exhaust pipe at an
    angle of 45° measured from the centre-line of the exhaust end and
    at the height of the exhaust pipe, but at least 20 cm above the
    ground. If this is not possible, the measurement can be taken at 45°
    upwards.

2.14.2 During a noise test, machines not equipped with a gear box neutral
    must be placed on a stand.

2.14.3 The silencers will be marked when they are checked and it is not
    allowed to change them after the verification, except for any spare
    silencer which has also been checked and marked.

2.14.4 The rider shall keep his engine running out of gear and shall
    increase the engine speed until it reaches the specified Revolutions
    Per Minute (RPM). Measurements must be taken when the
    specified RPM is reached.

2.14.5 The RPM depends upon the mean piston speed corresponding to
    the stroke of the engine.

2.7 SUPERSTOCK 600 - 1000 TECHNICAL SPECIFICATIONS

2.8.6.21 Exhaust System
    Maximum noise limit is 105 dB/A, measured at a mean piston speed of 11 m/sec
    for 4-stroke engines.
    The correct stroke must be marked on a clearly visible position of the crankcase.

Reg.datum
    Apr 2011
    Hoj
    Busa 03 I många delar!

Cool Sound of Silence

Vad blev resultatet och varför tycker du det där känns mer verklighetsförankrat än 2m max?

Det känns som om det där är det gamla mätsättet med 11 m/s i kolvhastighet, 0,5m bakom i 45 graders vinkel. Mätkillen sitter på knä.
    När jag mätt ljud så har R6:orna passerat mig med bra mycket högre varvtal än det där...
    Jag tror inte 2m max är ett dumt sätt att mäta, det som saknas "en masse" är dokumenterade värden som visar vilken ljudnivå som motsvarar vad ute på banan.

Guidelines for Road Racing International Meetings 2009

2.14 SOUND CONTROL
    Noise limits in force (with the exception of Supersport 600, Superstock 600 &
    1000 motorcycles, for Drag Racing Competition and Pro Stock machines and for
    motorcycles in World Records)

Noise will be controlled to: Max. 105 dB/A measured at a mean piston speed of
    11 m/sec. The fixed RPM specified in Art. 2.12.6 may be used.

2.14.1 With the microphone placed at 50 cm from the exhaust pipe at an
    angle of 45° measured from the centre-line of the exhaust end and
    at the height of the exhaust pipe, but at least 20 cm above the
    ground. If this is not possible, the measurement can be taken at 45°
    upwards.

2.14.2 During a noise test, machines not equipped with a gear box neutral
    must be placed on a stand.

2.14.3 The silencers will be marked when they are checked and it is not
    allowed to change them after the verification, except for any spare
    silencer which has also been checked and marked.

2.14.4 The rider shall keep his engine running out of gear and shall
    increase the engine speed until it reaches the specified Revolutions
    Per Minute (RPM). Measurements must be taken when the
    specified RPM is reached.

2.14.5 The RPM depends upon the mean piston speed corresponding to
    the stroke of the engine.

2.7 SUPERSTOCK 600 - 1000 TECHNICAL SPECIFICATIONS

2.8.6.21 Exhaust System
    Maximum noise limit is 105 dB/A, measured at a mean piston speed of 11 m/sec
    for 4-stroke engines.
    The correct stroke must be marked on a clearly visible position of the crankcase.
    Njae

Jag läser en god portion av ironi i BigReds avslut, självkart blir mätningen helt värdelös med väggar så nära mm.
    Som vanligt är det vi Svenskar som är snabba på att uppfylla krav och regler, inte sällan går det för fort och blir fel på olika sätt.
    Ljud är extra besvärligt att repetera rättvist, jag jobbade på ett labb för många år sedan, där byggde vi med 1,2m långa skum gummi kilar mot väggar golv och tak som först var klädda perforerad aluplåt med dämpmassa och isolering bakom, golvet bestod av ett nät för att kunna befinna sig ovanför skumkilarna. När vi mätte utomhus använde vi oss av de största fält vi kunde hitta gärna på en höjd men många gånger fick vi kassera mätningarna pga. bakgrundsljud från vinden.
    Allt detta för att det skulle vara lönt att jämföra med andra labb i världen och för att kunna homologisera och klara uppsatta krav utan att behöva bli ifrågasatta av någon myndighet i något land, och vi talar om motorljud.

Så vad göra? tja för att uppnå någon sorts likvärdighet måste det nog till ett gäng ljuddämpande väggar(på hjul) typ kontorslandskap fast större, strategiskt uppställda och kanske lite andra uppfinningar, men det tycker jag våra universitet (i samarbete med universitet i resten av Eu) ska jobba fram tillsammans med någon driftig företagare (läs BigRed) som i sin tur samarbetar med fordonsindustrin.
    Detta är helt tveklöst Eu bidrags grundande på flera sätt (jag kan förmedla spindoctor som kan detta), det blir mycket pengar, Svensk RR visar vägen, kunskapsnivån kommer att höjas och motorsport kommer än en gång att varit produkt-utvecklare åt samhället.

Detta ämne ligger klart över Svemos kompetens, därmed intet förringande av de personer som tidigare sysslat med detta utan bara ett konstaterande av att det är svårt och man måste samarbeta parallellt med andra länder, inte minst för att få en rättvis utgångspunkt.

Mem men va vet ja som bara är en LitenFarbror som fick en flashback på hundra år mitt i demensen.

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Njae

Jag läser en god portion av ironi i BigReds avslut, självkart blir mätningen helt värdelös med väggar så nära mm.
    Fan, den ironin missade jag, men nu när du säger det så är det kanske så.
    @ *BigRed*, använd rätt smielys FFS!

Egentligen är all ljudmätning på stillastående oblelastade fordon värdelös eftersom lagkravet som skall uppfyllas gäller hos närmsta granne enl. NFS.

Reg.datum
    Apr 2011
    Hoj
    Busa 03 I många delar!

Lightbulb Fel

Fan, den ironin missade jag, men nu när du säger det så är det kanske så.
    @ *BigRed*, använd rätt smielys FFS!

Egentligen är all ljudmätning på stillastående oblelastade fordon värdelös eftersom lagkravet som skall uppfyllas gäller hos närmsta granne enl. NFS.
    Men du, nu blev jag vernös, tänk om jag har fel! (jag har haft det en gång förut)
    han kanske menade det som du tänkte ?

LillaFarbrorn

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj

Nytt hopp för Anderstorp?

Vi håller tummarna för att politiker och näringsliv får positiv besked:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=4847463

Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    XJR1300R GSX1230R Z1000Mk.II RC8R
    Garage
    Visa garage
    Hur har man tänkt när det inte får köras på banan i Juli månad? Det är som att dra in alla alkoholtillstånd på uteserveringar under Juli månad för att försöka stävja ökad alkoholkonsumtion under sommarhalvåret. Helt knäppt.

Reg.datum
    Apr 2011
    Hoj
    Busa 03 I många delar!
    Nu blir jag orolig, en utredning som denna vet ingen hur det går, att sitta still och vänta på beslut kan vara oerhör ödesdigert.

Jag menar att vi i detta läge ska samla krafter och kloka argument om vårt berättigande och lobba hårt under utredningstiden media kommer att vilja följa detta, hela motorSverige kan ge draghjälp.

Ska vi hjälpas åt?
    Undrar en LitenFarbror

GodHjul alla

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Någon som vet bakgrunden till att SVEMO valt 2m max även för RR när FIM fortfarande mäter enligt "gamla" sättet?

Klipp från ROAD RACING FIM SUPERBIKE & SUPERSPORT WORLD CHAMPIONSHIPS AND FIM SUPERSTOCK CUP REGULATIONS - 2012 1st edition / 1ère édition

2.11 SOUND LEVEL CONTROL
    Sound limits in force:
    The maximum sound level 107 dB/A, measured at a mean piston speed of 11 m/sec. The fixed RPM specified in Art. 2.11.6 shall be used.

2.11.1 With the microphone placed at 50 cm from the exhaust pipe at an angle of 45° measured from the centre-line of the exhaust end and at the height of the exhaust pipe, but at least 20 cm above the ground. If this is not possible, the measurement can be taken at 45° upwards.

2.11.2 During a sound test, motorcycles not equipped with a gear-box neutral must be placed on a stand.

2.11.3 The silencers will be marked when they are checked and it is not allowed to change them after the verification, except for any spare silencer which has also been checked and marked.

2.11.4 The driver shall keep his engine running out of gear and shall increase the engine speed until it reaches the specified Revolutions Per Minute (RPM). Measurements must be taken when the specified RPM is reached.

2.11.5 The RPM depends upon the mean piston speed corresponding to the stroke of the engine.

Reg.datum
    Nov 2010
    Hoj
    Mer testning på g! I år samarbete med Aprilia Racing by DART + SPG. Med PSBK RSV4'an siktar vi på 90 dB (A): Fly-by, WOT i slutet på längsta raka, mätpunkt 5 meter från bankanten, 2 meter upp i "fri" luft.
    Senast redigerat av *BigRed* den 2012-03-31 klockan 10:29.

Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    Mer testning på g! I år samarbete med Aprilia Racing by DART + SPG. Med PSBK RSV4'an siktar vi på 90 dB (A): Fly-by, WOT i slutet på längsta raka, mätpunkt 5 meter från bankanten, 2 meter upp i "fri" luft.
    Lyckas ni med det så är det bara till att lyfta på hatten. Skall bli intressant att följa.

27. 2012-04-01, 08:16
    Anledning
    dubbelt

Reg.datum
    Nov 2010
    Hoj
    Mätresultat: Aprilia RSV4 Factory APRC Pro Superbike #2 "2012 Spec."
    Singeldämpare, Akrapovic Titan Hexagon, L=350mm, nypackad, Innerrör diam.65mm, körd utan dB-killer

Mätning av ARC's besiktningpersonal med deras utrustning (på gräsmatta efter avslutat race/kval):
    105dB utan avgassmällar 14250RPM
    106dB med avgassmällar 14500RPM
    Ljudkrav: 108dB

Fly-by uppmätt av ARC's stationära utrustning:
    Varvstopp 2:an 14500RPM (kraftiga avgassmällar även vid quickshift/växling) 96-97dB
    Ljudkrav: 95dB
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0220.jpg
Visningar:	63
Storlek:	215,1 KB
Id:	360550Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0045.jpg
Visningar:	65
Storlek:	225,6 KB
Id:	360551Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0037.jpg
Visningar:	64
Storlek:	225,1 KB
Id:	360552Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0044.jpg
Visningar:	63
Storlek:	216,4 KB
Id:	360553

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Garage
    Visa garage
    Lite ot, men även musikvärlden börjar bli drabbad
    http://www.dn.se/kultur-noje/fredrik...elgransen-sank
    //steffe
    -------------------------------------
    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Hur klarade sig KTM:en på Anderstorp i helgen?

Det intressanta är ju att Superbike lät som små elhojar jämförelse med 125/moto3 och även andra radfyraklasser. Lite töntigt.

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    JA
    Citat Ursprungligen postat av Swedie Visa inlägg
    Hur klarade sig KTM:en på Anderstorp i helgen?

Det intressanta är ju att Superbike lät som små elhojar jämförelse med 125/moto3 och även andra radfyraklasser. Lite töntigt.
    App app app....

Tysta hojar är tufft vet du väl. Ungefär som att Mona tycker det är häftigt att betala skatt....
    Fått hjälp av mig? Donera en slant till SOS Barnbyar.

Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 23456789 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Hur många däck gör du av med per säsong? (gatåkare)
Inget
1
2
3 eller fler

[ Visa resultat ]
Garaget
2013 Yamaha XJ6N av PrivatePartsGBG

2004 Suzuki sv1000 av little_fraz

2003 ktm 520 EXC av little_fraz

Bloggar
Ingen blårök... av Toyman

Blårök! av Toyman