Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Håller med där , Snabba leveranser och BILIGT

framförallt lite större radier

Folk är för det mesta rädda att bygga med stora radier men oftast blir det mycket snyggare:yoparty

Haveri på datorn som lök på laxen när jag ligger hemma och är sjuk, det enda nöjet som finns gick nästan om intet. Nytt grafikkort och nätdel så är man med i matchen igen:huvet

Det där har jag funderat över, jag tänkte köra orginalkåpat så långt det går, så det kanske blir lite fråga om plats.

Kan tänka det blir lite industrirördragning över det hela om man kör genomgående korta radier.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nya Friska tag

Efter en helg på jobbet var det dags att ta upp produktionen igen. Stekte fast trattarna i plenumväggen, gick över förväntan, trodde det skulle dra sig mera efter vad Andersson sa, men den tilltagna godstjockleken (5mm) kanske gjorde sitt till.

När plenumet skulle passas in i ramen var det minst sagt tight...han byggherren hade inte riktigt tänkt till och tänkte köra utan siliconslangar, för det var helt omöjligt att få dit några....:huvet

Vad göra?? Jo, passa in främre väggen med trattarna i plenumet istället för att det låg utanpå. 5mm intjänat! Nu borde det gå. Vad som ställer till det lite nu är att det kanske är lite trångt i plenumet för ev. rör för luft in.

Ja, apropå trångt och klantiga byggherrar så hade ju Suzukifabriken bestämt sig för att det ska sitta en startmotor precis där luft in ska vara...Den ingenjörsmissen är nog för stor för att rätta till:rolleyes: jag får nog hyvla av plenumet 15-20 mm i botten:gnissla:huvet:) Fortsättning följer...

Efter plenumäventyren bestämde jag att nu fick det bli ett jobb som man inte behöver tänka en massa för att lyckas med, polering av grenrörsdelar. Upp med polertrissan i pelarborren och nöta på lite, hur svårt kan det va?

Det är fascinerande vad långt 33.7 rörkrökar flyger när det hugger i nån kant :aktafingrarna
 

Bifogat

  • DSC00945.jpg
    DSC00945.jpg
    144.6 KB · Visningar: 249
  • DSC00948.jpg
    DSC00948.jpg
    171.1 KB · Visningar: 256
  • DSC00949.jpg
    DSC00949.jpg
    184.2 KB · Visningar: 255
  • DSC00957.jpg
    DSC00957.jpg
    137.6 KB · Visningar: 244
  • DSC00962.jpg
    DSC00962.jpg
    171 KB · Visningar: 267
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Dagens verksamhet

Idag blev det en tripp till det lokala performancepart-varuhuset, biltema. Ett st TD04HL16t köptes, tjejen i kassan fattade inte alls det roliga i att sätta den på en motorcykel:va

Förutom att den är billig ser den ju ut som stryk, massa skit som sticker ut överallt från kompressorhuset. När jag sen skulle passa in den så tyckte jag att det tog i överallt...bara att ta ett djupt andetag och skrida till verket. Några timmar senare med roterande fil och svets ser den betydligt slankare ut:tummenupp Slutfinishen sparar jag ett tag till, tanken finns att polera kompressorn.

Tog även de första stapplande grenrörsstegen...:yoparty

Just ja, det första som hände i garaget idag var att mittstaget framför motorn rök.

Över och ut.
 

Bifogat

  • DSC00981.jpg
    DSC00981.jpg
    219.9 KB · Visningar: 268
  • DSC00975.jpg
    DSC00975.jpg
    196.5 KB · Visningar: 233
  • DSC00979.jpg
    DSC00979.jpg
    182.3 KB · Visningar: 261
  • DSC00978.jpg
    DSC00978.jpg
    161.9 KB · Visningar: 216
  • DSC00977.jpg
    DSC00977.jpg
    171.8 KB · Visningar: 285
  • DSC00973.jpg
    DSC00973.jpg
    203.9 KB · Visningar: 287
  • DSC00968.jpg
    DSC00968.jpg
    157.2 KB · Visningar: 281
  • DSC00971.jpg
    DSC00971.jpg
    188.9 KB · Visningar: 239

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag blev det en tripp till det lokala performancepart-varuhuset, biltema. Ett st TD04HL16t köptes, tjejen i kassan fattade inte alls det roliga i att sätta den på en motorcykel:va

Förutom att den är billig ser den ju ut som stryk, massa skit som sticker ut överallt från kompressorhuset. När jag sen skulle passa in den så tyckte jag att det tog i överallt...bara att ta ett djupt andetag och skrida till verket. Några timmar senare med roterande fil och svets ser den betydligt slankare ut:tummenupp Slutfinishen sparar jag ett tag till, tanken finns att polera kompressorn.

Tog även de första stapplande grenrörsstegen...:yoparty

Just ja, det första som hände i garaget idag var att mittstaget framför motorn rök.

Över och ut.
Tjusigt! blev bättre än min upppsnyggning av 16t huset.
Vet inte om man brukar det, men jag svarvade ner kanten i kompressorutloppet med en stor 15grader fas. (funkar nog med roterande fil med. )
Känns som att man får onödigt stor turbulens där annars.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fint som fan

titta va fint det blir

min biltema turbo fungerade riktigt bra tycker jag,
körde ändå 1500 mil men det blir ju ingen sån där belastning på den när den sitter på en mc.

jag har ju gjort 2 såna grenrör så kolla på dom och gör inte så heheh:tummenupp

ha det
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tjusigt! blev bättre än min upppsnyggning av 16t huset.
Vet inte om man brukar det, men jag svarvade ner kanten i kompressorutloppet med en stor 15grader fas. (funkar nog med roterande fil med. )
Känns som att man får onödigt stor turbulens där annars.

Nuu fattar jag int riktigt? du måste mena inloppet? Det är den enda kanten jag kan se skulle orsaka turbulens. Iofs har jag glasögon och ser bevisligen dåligt:) Utloppet lämnade jag till senare, kanske blir det en anderssonböj, beror lite på hur det passar med IC:n

EDIT: Snokade i 2steg fram och 1 steg tillbaka och ser att det var ju precis så du gjorde, snyggade till utloppet. Hur fan fick du upp den i svarven??:va

titta va fint det blir

min biltema turbo fungerade riktigt bra tycker jag,
körde ändå 1500 mil men det blir ju ingen sån där belastning på den när den sitter på en mc.

jag har ju gjort 2 såna grenrör så kolla på dom och gör inte så heheh:tummenupp

ha det

Jag tänkte dra enklaste vägen från yttre cylindrarna och fimpa bort/modifiera kylarfästet. Tänkte flytta in kylet iallafall, bra med grejer som är ur vägen redan från början.

Har satt flänsplattan i hojens centrumlinje så delningen turbo/grenrör hamnar i delningsplanet för cylinder och block. Några synpunkter? Såvitt jag kan se är inget i vägen/tar i eller ska gå åt skogen:va

Låg en postavi i lådan idag, det är nog rör från han med benet:tummenupp

Riktigt kul det här byggandet, känns ungefär som man träffat en het men lite svårfångad tjej och bara väntar på om det ska bli nåt åka av:tummenupp:rodnar
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Nuu fattar jag int riktigt? du måste mena inloppet? Det är den enda kanten jag kan se skulle orsaka turbulens. Iofs har jag glasögon och ser bevisligen dåligt:) Utloppet lämnade jag till senare, kanske blir det en anderssonböj, beror lite på hur det passar med IC:n

EDIT: Snokade i 2steg fram och 1 steg tillbaka och ser att det var ju precis så du gjorde, snyggade till utloppet. Hur fan fick du upp den i svarven??:va



Jag tänkte dra enklaste vägen från yttre cylindrarna och fimpa bort/modifiera kylarfästet. Tänkte flytta in kylet iallafall, bra med grejer som är ur vägen redan från början.

Har satt flänsplattan i hojens centrumlinje så delningen turbo/grenrör hamnar i delningsplanet för cylinder och block. Några synpunkter? Såvitt jag kan se är inget i vägen/tar i eller ska gå åt skogen:va

Låg en postavi i lådan idag, det är nog rör från han med benet:tummenupp

Riktigt kul det här byggandet, känns ungefär som man träffat en het men lite svårfångad tjej och bara väntar på om det ska bli nåt åka av:tummenupp:rodnar

hehe svårfångad tjej men när det väl funkar är det real löööööööööve
jag monterade fästplattan i den ramdelen på vänstersidan alltså mellanstaget och sen bygge jag därifrån,rätt eller fel det kan man nog bara känna själv.
på en sån ram som du har kapade jag bort oljekylsfästena för att få det lite smuttare runt ramrören:D
annars tycker jag att det ser ut som du vet vad du gör:krama
peterpain
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nuu fattar jag int riktigt? du måste mena inloppet? Det är den enda kanten jag kan se skulle orsaka turbulens. Iofs har jag glasögon och ser bevisligen dåligt:) Utloppet lämnade jag till senare, kanske blir det en anderssonböj, beror lite på hur det passar med IC:n

EDIT: Snokade i 2steg fram och 1 steg tillbaka och ser att det var ju precis så du gjorde, snyggade till utloppet. Hur fan fick du upp den i svarven??:va

Det beror lite på vad man har efter huset. jag körde med siliconböj då blir kanten ca 5mm stor, med en svetsad rörböj bara nägra mm.
Sånna små saker tycker jag är viktigt även om det sammantaget bara ger 20-30 hk vid bromsning.

bulta huset i en vinkelhylla som du sätter i en fyrbackschuck, that's how you do it!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Gå framåt, sen bakåt...

annars tycker jag att det ser ut som du vet vad du gör:krama
peterpain

Tack för det, fast det känns inte alltid så:) det växer fram eftersom, innan grejen ligger färdig på bänken har man ju konstruerat och byggt den tusen ggr i huvet och gjort rätt inte ens hälften av gångerna, ibland blir det runda arkivet:gnissla Tack som fan igen för rören!!!:krama

Det beror lite på vad man har efter huset. jag körde med siliconböj då blir kanten ca 5mm stor, med en svetsad rörböj bara nägra mm.
Sånna små saker tycker jag är viktigt även om det sammantaget bara ger 20-30 hk vid bromsning.
Tänkte inte så långt ens en gång, men du har ju helt rätt. Jag har ju haft ett rör påsvetsat där i mitt huvud hela tiden... Dom hästarna vill man ju gärna ha på bakbananen, istället för att dom ska rusa runt inne i maskin utförandes diverse blindjobb:död

Igår växlade jag över till det inte riktigt lika användarvänliga materialet rostfritt. Växlande resultat, men sammantaget 1 steg fram och två tillbax. Under dagen idag har jag bestämt mig för att slipa upp större delen av inpassningsjobbet jag gjorde igår:glömdet Vinkeln in i kollektorn från cylinder 2&3 blir alldeles för tvär har jag bestämt. Flödet kommer krocka med flänsplattan och kollektorns mitt blir svår att få till på något snyggt sätt. Jag byter ut 90-krökarna mot kortare, kanske 45 eller 60 så borde det bli bättre

En jigg hittade jag i garaget, skönt ibland att man spar på gammalt skit. En skjuten topp och en extra cylinderrad.

Det skiljer så lite mellan att göra ett grenrör som man är nöjd med och ett som ser lite halvdant ut. Alla duktiga här gör ju att en viss prestationsångest gör sig påmind:)
 

Bifogat

  • DSC00985.jpg
    DSC00985.jpg
    156.5 KB · Visningar: 212
  • DSC00986.jpg
    DSC00986.jpg
    168.3 KB · Visningar: 219
  • DSC00984.jpg
    DSC00984.jpg
    164.8 KB · Visningar: 210
  • DSC00987.jpg
    DSC00987.jpg
    152 KB · Visningar: 216

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för det, fast det känns inte alltid så:) det växer fram eftersom, innan grejen ligger färdig på bänken har man ju konstruerat och byggt den tusen ggr i huvet och gjort rätt inte ens hälften av gångerna, ibland blir det runda arkivet:gnissla Tack som fan igen för rören!!!:krama


Tänkte inte så långt ens en gång, men du har ju helt rätt. Jag har ju haft ett rör påsvetsat där i mitt huvud hela tiden... Dom hästarna vill man ju gärna ha på bakbananen, istället för att dom ska rusa runt inne i maskin utförandes diverse blindjobb:död

Igår växlade jag över till det inte riktigt lika användarvänliga materialet rostfritt. Växlande resultat, men sammantaget 1 steg fram och två tillbax. Under dagen idag har jag bestämt mig för att slipa upp större delen av inpassningsjobbet jag gjorde igår:glömdet Vinkeln in i kollektorn från cylinder 2&3 blir alldeles för tvär har jag bestämt. Flödet kommer krocka med flänsplattan och kollektorns mitt blir svår att få till på något snyggt sätt. Jag byter ut 90-krökarna mot kortare, kanske 45 eller 60 så borde det bli bättre

En jigg hittade jag i garaget, skönt ibland att man spar på gammalt skit. En skjuten topp och en extra cylinderrad.

Det skiljer så lite mellan att göra ett grenrör som man är nöjd med och ett som ser lite halvdant ut. Alla duktiga här gör ju att en viss prestationsångest gör sig påmind:)

Själv tycker jag att du hittills i denna tråd visat prov på hög byggkvalité! Och fort går det också! :tummenupp Grenröret ser ju klart lovande ut! Även om jag förstår att det svåra vad gäller utseende är det sistnämda momentet, att helsvetsa alla svåråtkomliga sömmar nere vid turboflänsen. :näsblod
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Göra om och göra rätt

Själv tycker jag att du hittills i denna tråd visat prov på hög byggkvalité! Och fort går det också! :tummenupp Grenröret ser ju klart lovande ut!

Tack! Jag är precis som alla andra människor som mår bra av uppmuntran och en dunk i ryggen:tummenupp

Kvällen har ägnats åt att rätta till det jag gjorde igår, eller egentligen slipa isär nästan allt och tänka till:va och sen göra allt igen fast bättre.

60gradersböjar visade sig vara melodin för cylinder 2&3, samt kortade anslutningsrör mot toppen. Frihandskapa 90böjar ner till 60 tillhör inte det lättaste man kan göra med en gnistyxa men det gick över förväntan. När man kommit så långt att det är dags att kapa ihop ändarna mot flänsen känns det lite nervöst...Visst kunde jag dragit isär rören en aning, men det känns onödigt eftersom turbons inlopp är ganska litet direkt efter flänsen.

Började även måtta in ettans rör innan det var dags att kyla verkygen och åka hem. Lägg märke till bilden med skrotkapningarna, ni anar inte hur mycket tankemöda och måttande det ligger bakom, ändå blev det inte rätt:huvet

Av en meter rör återstår ca 2dm...
 

Bifogat

  • DSC00988.jpg
    DSC00988.jpg
    190.9 KB · Visningar: 175
  • DSC00989.jpg
    DSC00989.jpg
    160.8 KB · Visningar: 191
  • DSC00990.jpg
    DSC00990.jpg
    176.7 KB · Visningar: 194
  • DSC00994.jpg
    DSC00994.jpg
    202.2 KB · Visningar: 254
  • DSC00993.jpg
    DSC00993.jpg
    190.6 KB · Visningar: 224

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Dunk, dunk, dunk!:tummenupp
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Dunkar också, ser alldeles finfint ut! :tummenupp

Grenrör är betydligt svårare att få ihop när man väl står där framför åbäket och ska vet ungefär i huvudet hur man vill att det ska se ut, men sen ska man göra verklighet av det också.. :näsblod
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Idag blev det en tripp till det lokala performancepart-varuhuset, biltema. Ett st TD04HL16t köptes, tjejen i kassan fattade inte alls det roliga i att sätta den på en motorcykel:va

Förutom att den är billig ser den ju ut som stryk, massa skit som sticker ut överallt från kompressorhuset. Över och ut.

Snyggt bygge vill bara tala om att jag köpte ett sånt där från Biltema men det tröck in olja i kompressordelen från första start, lät o rök som en tändkule motor, köpte sedan ett beg mitsu från en Volvo funkade kanon. Men hoppas ditt fungerar (billigt är inte alltid bra).
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Dunk, dunk, dunk!:tummenupp

Dunkar också, ser alldeles finfint ut! :tummenupp

Grenrör är betydligt svårare att få ihop när man väl står där framför åbäket och ska vet ungefär i huvudet hur man vill att det ska se ut, men sen ska man göra verklighet av det också.. :näsblod

Tack ska ni ha! Jonathan, läste sävartråden om turbobilen, fortsätt gneta på, ett jävligt hårt bygge!:tummenupp

En dunk från mej me. Det börjar rycka i ombyggnadsvenen på mej när jag ser ett proffs som dej:tummenupp

Tack! Något proffs är jag inte, självlärd hobbymänniska. Genom envishet och nyfikenhet kommer man en bra bit på vägen. Det är mycket som har hamnat i runda arkivet under åren...:tummenupp

Snyggt bygge vill bara tala om att jag köpte ett sånt där från Biltema men det tröck in olja i kompressordelen från första start, lät o rök som en tändkule motor, köpte sedan ett beg mitsu från en Volvo funkade kanon. Men hoppas ditt fungerar (billigt är inte alltid bra).

Tack! Det är jag beredd på, men jag tröttnade ur på alla blocket-fjunisar som skulle ha vad jag tyckte fantasisummor för aggregat i okänt skick. Tiden när det gick att köpa nya aggregat som "ramlat av" linan hos volvo är förbi, verkar det som. Nu har jag väl skitit mig själv i handen vad gäller garantier, eftersom jag våldfört mig på kompressorn:gnissla Den som lever får .se:)

Nu ligger produktionen nere nån dag, har lite annat att stå i. Bland annat en whiskyprovning och middag efter det:dricka:fyllisar

Håller dock på och funderar över nästa steg. Klart är att det blir svarta sillisar, blåa är lite uttjatat tycker jag, gillar den lite diskreta framtoningen. Tänkte köra stålomspunnet för oljeförsörjningen till turbon. Har sett att det finns svarta AN-kopplingar, har lite svårt att bestämma mig om det blir svart eller traditionellt smultron o blåbär.

Frågelådan:
Hur gavlar man ett IC-cellpaket på bästa sätt? Snedklyva ett rör på längden, eller ska jag ta fram plåt och blårörsbocken?

Hur går man in i tråget? AN-svetsmutter på bra ställe eller banjo via oljepluggen? Vi får se hur det blir med returpump....:va

Trevlig helg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du fortfarande letar alurör med små mått, så tänkte jag bara tipsa om att ifall det gäller riktigt små mått så kan en modellbyggesaffär (sån som har grejer till modellflygplansbyggen och sådär) vara ett bra ställe att hitta det på. De brukar ha i lite olika dimensioner, kanske kunde funka bra som pitotrör.

Imponerande arbetstakt hittills, och tjusigt blir det!:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tänk på att det är en jäääla skillnad på att ha en 2mm restriktor före turbon och att ha en 2mm ID matarslang.:mattias

Jajamensan så är det. En kort sträcka (typ bricka) ger inget tryckfall alls jämfört med ett rör en slang med längd.

Det beror på att en kort strypning är densitär och en lång är viskös.(oftast, det bror på vad Reynolds tal är)
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Måste bara berömma till bygget, ser bra ut, dessutom skriver du så jävla kul.
Höll på att garva mig harmynt när du skrev om att polera rörböjjarna i pelarborren.
Har man någongång provat, vet man. Är det Herr Andersson å Pain som driver alla i pleringsträsket. Sedan var det snyggt som du gjort med plenumet att böjja gavlarna lite som på ramaen ungefär, nice. Detta var en kul trås skall följas, lyckatill.

Mvh Sjödin
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top