Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Efter jag gjort distansen var det dax att kasta sig över plenumtillverkningen. Hur fan ska ett sånt se ut på bästa sätt då tänkte jag och kopierade orginalformen rakt av. Jag utelämnade dock delen som går in ovanför svingaxeln, den platsen kan man ju ha till annat kanske.
 

Bifogat

  • DSC00925.jpg
    DSC00925.jpg
    178.2 KB · Visningar: 265
  • DSC00926.jpg
    DSC00926.jpg
    176 KB · Visningar: 253

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Efter jag gjort distansen var det dax att kasta sig över plenumtillverkningen. Hur fan ska ett sånt se ut på bästa sätt då tänkte jag och kopierade orginalformen rakt av. Jag utelämnade dock delen som går in ovanför svingaxeln, den platsen kan man ju ha till annat kanske.

imponerande att du lyckats bocka plenum med tigsvets och armbågsfett :tummenupp
kul att se ett nytt bygge. lycka till
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Efter jag gjort distansen var det dax att kasta sig över plenumtillverkningen. Hur fan ska ett sånt se ut på bästa sätt då tänkte jag och kopierade orginalformen rakt av. Jag utelämnade dock delen som går in ovanför svingaxeln, den platsen kan man ju ha till annat kanske.

heej

jag har ju gjort ett par såna där plenum nu,det som iriterar mest är om man gör det för tajt mot ramen för det är ett elände att trixa in slangbitarna mellan plenum o förgasare och sen så ska ju man ha dit slangklämmorna oxå.

kör på nu så ska du se att allt går fin fint och har du ingen tigersåg så köp en fort som fan
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
imponerande att du lyckats bocka plenum med tigsvets och armbågsfett :tummenupp
kul att se ett nytt bygge. lycka till

Jag tog fram ett ess ur rockärmen, blårörsbocken:va bockar radier med millimeterprecision:rolleyes:

Tjusigt!

Är det en 1990 du bygger på?

Jajjamänn, orginalmotorn har dock exploderat mer eller mindre, så en nyare motor sitter i, men utan schimstoppen. Det var därför den var i delar när jag köpte den. Jag har letat lite efter en elvahundra, men har inte hittat nån där skick och pris verkar stämma överens. Det kanske får bli något för nästa vinter om jag lyckas ro detta iland.:tummenupp

heej

jag har ju gjort ett par såna där plenum nu,det som iriterar mest är om man gör det för tajt mot ramen för det är ett elände att trixa in slangbitarna mellan plenum o förgasare och sen så ska ju man ha dit slangklämmorna oxå.

kör på nu så ska du se att allt går fin fint och har du ingen tigersåg så köp en fort som fan

Ehrm, jag kommer till det....:gnissla

Än så länge har jag klarat mig med tigersåg extralight, sticksåg:) javisst, bågfilen har gått varm nägra gånger också...
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sticksågen fortsatte gå varm så det blev finfina gavlar på plenumet.

Efter det tänkte jag att radietrattar måste jag ju bara ha! Kollade snabbt av vad det skulle kosta att köpa. 1000:- + för fyra stycken kändes lite sådär eftersom jag är lite snål:huvet

Efter en stunds funderande insåg jag att det borde gå utmärkt att göra dom av vad som fanns i skrotlådan:yoparty Det enda aluröret jag hade passade perrfekt i diameter mot förgasarna!!! Lite rundstav fanns det också.
Let the konsthantverk (bonnmeck:rolleyes:)begin!
 

Bifogat

  • DSC00940.jpg
    DSC00940.jpg
    149.6 KB · Visningar: 300
  • DSC00935.jpg
    DSC00935.jpg
    187.7 KB · Visningar: 331
  • DSC00937.jpg
    DSC00937.jpg
    175.4 KB · Visningar: 395

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sticksågen fortsatte gå varm så det blev finfina gavlar på plenumet.

Efter det tänkte jag att radietrattar måste jag ju bara ha! Kollade snabbt av vad det skulle kosta att köpa. 1000:- + för fyra stycken kändes lite sådär eftersom jag är lite snål:huvet

Efter en stunds funderande insåg jag att det borde gå utmärkt att göra dom av vad som fanns i skrotlådan:yoparty Det enda aluröret jag hade passade perrfekt i diameter mot förgasarna!!! Lite rundstav fanns det också.
Let the konsthantverk (bonnmeck:rolleyes:)begin!

De trattarna gillade jag som f-n!:tummenupp
Lite armbågsfett på det för flödets skull så är det klockrent.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
De trattarna gillade jag som f-n!:tummenupp
Lite armbågsfett på det för flödets skull så är det klockrent.

smart:tummenupp tar gärna patent på dedäringa trattarn
ser bra ut,lägg gärna till mer material i gavlarna så att du kan skruva fast stagen till toppen sedan för det måste man ju ha
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
smart:tummenupp tar gärna patent på dedäringa trattarn
ser bra ut,lägg gärna till mer material i gavlarna så att du kan skruva fast stagen till toppen sedan för det måste man ju ha

Det är bara att sno ideérna om dom verkar bra!:tummenupp

Klart jag ska ha stag, men plenumet är fortfarande under utveckling.
Tänkte jag skulle ha en 90gradersböj underifrån för luften in, mellan förgasarparen, men jag vet inte riktigt om det är en bra idé. Fick jag som jag vill, skulle tryckröret gå ovan motorn, ungefär där friskluftsröret till luftburken går. Då blir ingången i plenumet trasslig att få till på något bra vis utan att kapa i både tank och ram, plus att det blr svårmonterat å det grövsta. Den idén kanske åker i soptunnan:)

Trattar efter lite handpåläggning kommer det iallafall:tummenupp

De trattarna gillade jag som f-n!:tummenupp
Lite armbågsfett på det för flödets skull så är det klockrent.

Kul! Det är skönt när man kommer på något och så blir det bra som bonus
 

Bifogat

  • DSC00939.jpg
    DSC00939.jpg
    167.2 KB · Visningar: 325
  • DSC00936.jpg
    DSC00936.jpg
    211.9 KB · Visningar: 318
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
plenum

fan vilken fart du har fått då:tummenupp
jag gjorde en liten låda där luften gick i plenumet där satte jag en tratt oxå till inloppet,

provade först ett annat sätt men luften tog vägen mot 3 o 4 ans cylindrar så den gick konstigt o fick magert med bränsle.orkar du så leta upp plenumen jag byggde i min gamla tråd.

skoj som fan eller hur och du vänta bara tills du kör första gången o får den där riktiga AHA upplevelsen
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tänk på att cc måtten har en jäkla tendens att krympa då man svetsar långsvetsarna till plenumet

Även då man svetsar trattarna så drar det sig rejält

Mitt tips är att göra en stål jigg somm håller imot Exempelvis ett grovt vinkeljärn med påsvetsade masivklumpar eller grova rörstumpar
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tack för både bilder och ledtrådar (Pain, det var tur det var redan på sidan 16:)) nu har jag fått lite ideer på hur luft in ska vara:tummenupp...Mmm kanske skulle haft en tigersåg ändå:va

Var hittar man alurör i små dimensioner? Verkar inte växa på trän direkt. (bara istappar som växer nu:näsblod)Tänkte på pitotrör.

Lägger in en rysare så länge, tejpchucken. En nödvändighet för att man ska kunna smärgla fram det optimala flödet i sina trattar:crash:fyllisar
 

Bifogat

  • DSC00943.jpg
    DSC00943.jpg
    122.9 KB · Visningar: 263

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Tack för både bilder och ledtrådar (Pain, det var tur det var redan på sidan 16:)) nu har jag fått lite ideer på hur luft in ska vara:tummenupp...Mmm kanske skulle haft en tigersåg ändå:va

Var hittar man alurör i små dimensioner? Verkar inte växa på trän direkt. (bara istappar som växer nu:näsblod)Tänkte på pitotrör.

Lägger in en rysare så länge, tejpchucken. En nödvändighet för att man ska kunna smärgla fram det optimala flödet i sina trattar:crash:fyllisar

jag kan skicka ett 10 mm rör till farbror som är en halvmeter långt.sen svarvarade jag olika munstycken som jag tillslut limmade fast,det tar lite tid att prova ut så att det inte märks någon övergång mellan och ladd.men men det blir senare problem

:tummenupp för detta jobbet och det var kul att läsa om cylinderfotspackningen jag menar att det inte bara är i mitt garage det går fel hehe
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Rörande

jag kan skicka ett 10 mm rör till farbror som är en halvmeter långt.sen svarvarade jag olika munstycken som jag tillslut limmade fast,det tar lite tid att prova ut så att det inte märks någon övergång mellan och ladd.men men det blir senare problem

:tummenupp för detta jobbet och det var kul att läsa om cylinderfotspackningen jag menar att det inte bara är i mitt garage det går fel hehe

Tackar ödmjukast för det erbjudandet!!!:tummenupp Pm med adress kommer.

Nu har jag drabbats av förkylningen från helvetet eller influensa:ätapiller från samma ställe så både jag och produktionen ligger ner(e) Det är inte kul att vara kille och bli sjuk...:kryckor:nurse Fast man får lite tid att fundera ut turrbomysterier:D

Nä, mycket har hamnat i skrotlådan när man inte tänkt till ordentligt....Men som sagt, glädjen när det blir bra uppväger dom dåliga försöken.

Jag ska köpa rör o böjar till tryckrör snart och har funderat lite över diameter på dessa? 50mm måste väl räcka? Ju mindre man har desto lättare blir det ju att bygga, men vad brukar man ha?
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Tackar ödmjukast för det erbjudandet!!!:tummenupp Pm med adress kommer.

Nu har jag drabbats av förkylningen från helvetet eller influensa:ätapiller från samma ställe så både jag och produktionen ligger ner(e) Det är inte kul att vara kille och bli sjuk...:kryckor:nurse Fast man får lite tid att fundera ut turrbomysterier:D

Nä, mycket har hamnat i skrotlådan när man inte tänkt till ordentligt....Men som sagt, glädjen när det blir bra uppväger dom dåliga försöken.

Jag ska köpa rör o böjar till tryckrör snart och har funderat lite över diameter på dessa? 50mm måste väl räcka? Ju mindre man har desto lättare blir det ju att bygga, men vad brukar man ha?

hej
ja mkt har man ju slängt utan att någon har fått veta det hehe
jag byggde mina rör i 50 mm med 3 mm tjocklek det blir så fint när man polerar det efter svetsning o lite material att slipa på oxå.

jag köpte mina böjjar hos h2m snabba levetranser därifrån tycker jag

krya på dig så kommer ett litet rör strax på posten
mvh pain in the a....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top