Aprilia Tuono V4

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Hmm kom på en sak.
Undrar om jag klarar 95 db med mitt system. Med pluggen i så klart!
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Hmm kom på en sak.
Undrar om jag klarar 95 db med mitt system. Med pluggen i så klart!

Åskan har nog svårt även med orginalpipa om du håller full rulle förbi :) Men orginal kan dom ju se lite mellan fingrarna med. Har du katalysator i din pipa så kanske den hjälper lite åxå.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Åskan har nog svårt även med orginalpipa om du håller full rulle förbi :) Men orginal kan dom ju se lite mellan fingrarna med. Har du katalysator i din pipa så kanske den hjälper lite åxå.

Nejdå, det är vanligen inget problem. Kanske, kanske på Kullen där det mäts lite märkligt direkt vid bankanten ofta men jag har inte haft några bekymmer hittills med att hålla fullt om jag inte kommer i en bullrig grupp. Därför jag har kvar original pipan, den låter inte alls så mycket på gas...
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Nejdå, det är vanligen inget problem. Kanske, kanske på Kullen där det mäts lite märkligt direkt vid bankanten ofta men jag har inte haft några bekymmer hittills med att hålla fullt om jag inte kommer i en bullrig grupp. Därför jag har kvar original pipan, den låter inte alls så mycket på gas...
Jag tycker det känns så krångligt att byta till originalet bara.
Vet inte men det verkar som man måste skruva av tanken för att komma åt att skruva.
Är det så ni som har provat?
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Nejdå, det är vanligen inget problem. Kanske, kanske på Kullen där det mäts lite märkligt direkt vid bankanten ofta men jag har inte haft några bekymmer hittills med att hålla fullt om jag inte kommer i en bullrig grupp. Därför jag har kvar original pipan, den låter inte alls så mycket på gas...

Var en tuono inne på rosenhill igår o tankade. Std pipa o spjäll inkopplat.. Var många nackar som vreds när spjället öppnade upp i riktning mot Tumba :)

Jag har nog för övrigt klantat mig med mina vajrar, då jag kör utan db killer sen bänkningen så ville jag få lite mer möjlighet att smyga. Så jag kopplade in spjället men hade glömt vilken av vajrarna jag släppte justeringen på, så jag började mickla... Ska testa mot helgen.

Trodde att spjället öppnade lite när man ruppade på gasen på friläge, men ikke! Var tvungen att lägga i en växel för att få lite action. Så ska ni ragga på tjejer vid korvkiosken så är tipset från coachen att inte göra det på neutral. Låter ju sjukt slapp i gasresponsen..
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
En fråga.
Jag har som ni märkt, lite dåligt erfarenhet av att meka med hoj.
Så om jag skall byta avgassystem inför bandagen så behöver jag lite pepp och stöttning.:)
Skall jag ställa frågan i en annan tråd hä på sporthj typ i mek forumet?
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Det är ju typ 2minuters jobb :) 6mm insex, 13mm nyckel och sen en 10mm hylsa till klämman. Enda du bör vara försiktig med är ju packningen (hylsa) i pipan, och att inte repa svingen.

Nu vet jag inte hur acrapipan är infäst iofs men min AR använder inte nedre infästningen vid länkaget till stötdämparen.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Är i valet och kvalet inför kinnekulle.
Eftersom jag har svedea så får jag bara köra i de två lugnaste klasserna, är det värt det då? För man ens köra om?

Jag var på kinnekulle tidigare i år. Det var det roligaste jag har gjort. Ja du får köra om så klart. Alla kör i egen tempo. Jag körde i långsam klass del 1 och det var en hel del omkörningar om vi säger så. :)

Jag ska köra medel nästa gång. Har dock fortfarande inte bestämt mig om jag ska köra på kinnekulle eller ta rudskogen i Norge denna gången. kinnekulle var ju väldigt "liten" och mysig, problemet är bara att jag inte orkar vänta så länge. Man kanske ska åka båda. ;-)
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag var på kinnekulle tidigare i år. Det var det roligaste jag har gjort. Ja du får köra om så klart. Alla kör i egen tempo. Jag körde i långsam klass del 1 och det var en hel del omkörningar om vi säger så. :)

Jag ska köra medel nästa gång. Har dock fortfarande inte bestämt mig om jag ska köra på kinnekulle eller ta rudskogen i Norge denna gången. kinnekulle var ju väldigt "liten" och mysig, problemet är bara att jag inte orkar vänta så länge. Man kanske ska åka båda. ;-)


Ok cool.
Nu dök ju även Falkenbergs banåka upp, samma datum som Kinnekulle :(

Nån som kört Falkenberg här?
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Fick precis försäkringsförnyelse från svedea. Då man har blivit mer bansugen sen förra året funderar jag om man ska hoppa över till bilsport&mc då de tydligen täcker vanliga bandagar så länge det inte handlar om träning eller riktig racing. Jag har läst genom hela villkors pappret och tolkar det så.
Jag pratade med en försäljare på JohansMC som tyckte att Bilsport&mc allmänt är ganska jobbiga vid försäkringsärende med extremt jobbiga rutiner som kan dra ut på tiden. Jag vet att vi har diskuterat detta tidigare i tråden men är det någon som har erfarenhet från Bilsport&mc vid crash på bandagar eller gata?
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Har nyttjat Billsport MC 3 ggr på gata. Alltid fungerar mkt bra, fått oskäligt bra bet för utrustning varje ggn. Dock var de för dyra på Aprilian, därav svedea.
 
Last edited:

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Nej det är inte riktigt värt 2400 per år extra för att möjligtvis täcka 2-3 bandagar per år. Nja det får bli Svedea ett år till. Jag får hålla mig till SMC kurser. :)
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Det är ju typ 2minuters jobb :) 6mm insex, 13mm nyckel och sen en 10mm hylsa till klämman. Enda du bör vara försiktig med är ju packningen (hylsa) i pipan, och att inte repa svingen.

Nu vet jag inte hur acrapipan är infäst iofs men min AR använder inte nedre infästningen vid länkaget till stötdämparen.

Vänta lite nu:) så här osäker är jag.
Pratar du om att byta hela systemet från cylindrar? För jag kommer inte åt dessa utan att ta bort tanken.
Eller pratar du om att byta ljuddämpare " enbart"?
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Jag var på kinnekulle tidigare i år. Det var det roligaste jag har gjort. Ja du får köra om så klart. Alla kör i egen tempo. Jag körde i långsam klass del 1 och det var en hel del omkörningar om vi säger så. :)

Jag ska köra medel nästa gång. Har dock fortfarande inte bestämt mig om jag ska köra på kinnekulle eller ta rudskogen i Norge denna gången. kinnekulle var ju väldigt "liten" och mysig, problemet är bara att jag inte orkar vänta så länge. Man kanske ska åka båda. ;-)

Åk båda :).
Jag skulle vilja åka båda. Men vi är bortresta rudskogen helgen. Tyvärr.
Jag vill också "enbart" åka smc. Pga försäkringsbiten. Skillnaden för mig mellan bil sport och svedea var inte så farlig dock. Nån 1000 lapp/år.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top