Aprilia Tuono V4

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Marginellt håller jag inte med om.

Svensksåld 2011 aprc 7800kr hel helår svedea märkesförs.
Gråsåld 2014 aprc abs 13700 hel helår svedea icke märkesförs.
~100% dyrare är inte marginellt ;)



Båda priserna är från detta år och med mig som ägare. 36år sthlm. Ingen utlåning/parkeras i garage/alltid full utrustning.

Nyfiken på hur Pålle kunde få så bra pris :)

+ 40 år. Bor i en liten by 2 mil utanför Gbg.
Inlåst på natten. Smc medlem.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det är väl bara "varningslampan" som går att ändra? Själva varvtalsstoppet är fast har jag för mig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Övervarvningskyddet är givetvis fast och går inte ändra med annat än att göra en specialmapp som tillåter högre varv ungefär som de gör på racehojar.

Har inte stenkoll, men jag tror det sitter vid 12300. Har testat några gånger men är sällan i läge att stirra på varvtalet då... :rolleyes:
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Övervarvningskyddet är givetvis fast och går inte ändra med annat än att göra en specialmapp som tillåter högre varv ungefär som de gör på racehojar.

Har inte stenkoll, men jag tror det sitter vid 12300. Har testat några gånger men är sällan i läge att stirra på varvtalet då... :rolleyes:

Japp, det stämmer. Runt 12 300 (+-100) rpm slår övervarvningsskyddet till. Max effekt nås runt 11,5' rpm och vrid runt 9,5' rpm (+- några hundra varv).
 
Last edited:

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Ringde och prata med svedea. Dem vill ha 18200+ hel/helår utan märkesförsäkring. Med märkesförsäkring skulle premien hamna på drygt 13800 hel/helår. Hade jag haft körkortet i 5 år så skulle den hamnat på 6500 hel/helår.
Nu har bara haft i 2 år och är 28 år vilket deras datorer verkligen inte verka gilla. Han sa även att deras "billiga" premier kommer efter man fyllt 30.

Tröttsamt att i många fall försäkringsbolag "väljer" motorcykel åt en. 13800 är inte så blodigt, men då ska den tecknas via auktoriserad butik. Skulle jag välja att köpa en privat, skulle är billigaste premien via folksam, 15500 hel/helår, icke avställningsbar. (lika mycket som min s1000rr) :död
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Såg precis att Johans MC i Gbg har fått in en Tuono igen. Svart -12 112.000:- om jag minns rätt.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Ringde och prata med svedea. Dem vill ha 18200+ hel/helår utan märkesförsäkring. Med märkesförsäkring skulle premien hamna på drygt 13800 hel/helår. Hade jag haft körkortet i 5 år så skulle den hamnat på 6500 hel/helår.
Nu har bara haft i 2 år och är 28 år vilket deras datorer verkligen inte verka gilla. Han sa även att deras "billiga" premier kommer efter man fyllt 30.

Tröttsamt att i många fall försäkringsbolag "väljer" motorcykel åt en. 13800 är inte så blodigt, men då ska den tecknas via auktoriserad butik. Skulle jag välja att köpa en privat, skulle är billigaste premien via folksam, 15500 hel/helår, icke avställningsbar. (lika mycket som min s1000rr) :död

Låter som en billig bimmer.
Visste inte att antal år man haft kortet inverkade så mycket. Jag tog min lapp hösten 2011, så det är nog därför jag tyckte min lät hög mot er andra.
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
För att sammanfatta:

Märkesförsäkringen kan du bara skaffa genom en aprilia återförsäljare. Den är marginellt billigare, då man ändå får helt ok priser om man tecknar försäkringen själv genom svedea. Är man över 30 bör man hamna på 4500-7500. "Gråimport" eller "svensksåld" spelar ingen roll.

Nja, 15700-17000 för mig som är 30+ och bor i Sthlm inkl SMC-rabatt.
Med märkesförsäkring verkar det bli ca. 8600, dvs nästan halva priset om prisexemplet i svedeas pdf stämmer.

Jag undrar vilka faktorer det är som ger de stora prisskillnaderna.:va
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu jeflar blev jag snabb igen! Varvtiden på Sviestad sjönk nog med 3-4 sekunder minst... :tungan
uploadfromtaptalk1398793746745.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top