Köpa delar från Japan?

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hej.
Jag gör mitt bästa för ett framtida deltagande i programmet skuldfällan på Tv3 och undrar därför bara om det är någon som handlat mc-delar från Japan ?

Det finns ett stort utbud av fräna "vill ha prylar" där, men hur är det med risken för kulturkrockar, lé language-barriär, frakt osv...???

Finns det någon med erfarenhet av handel därifrån som kan berätta ? Bra eller anus ?

Tacksam för svar.

/tom peng pung
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
du får betala tull & moms på allt därifrån, frakten är ganska dyr men snabb, japanerna pratar extremt sällan något annat än japanska så det är det språket du får beställa på...

det var väl i stort sett allt, pålitliga, bra priser och grym kvalitet har dom så bara att shoppa på.:tummenupp
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
du får betala tull & moms på allt därifrån, frakten är ganska dyr men snabb, japanerna pratar extremt sällan något annat än japanska så det är det språket du får beställa på...

det var väl i stort sett allt, pålitliga, bra priser och grym kvalitet har dom så bara att shoppa på.:tummenupp

Det gäller delar till en skitig italienare och jag har mejlat en firma (på engelska) men får inget svar.
Prisnivån på delarna var hög och prylarna var riktigt porriga :tuttar , om man gillar frästa aluminiumdetaljer vill säga.
Hur som helst, tack för svaret !

Peter /med ett glödande betalkort.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Köpa via handlare på e-bay funkar ju. Finns ju många japanska/kinesiska handlare där. Tull är det ingen "garanti" att man åker på. Min erfarenhet är jag åkt på det ca 50/60% av gångerna jag köpt dyrt skrot utanför EU som vanlig konsument.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Om du inte kan skriva/läsa japanska går det annars alltid att använda sig av en "shoppingförmedlare" eller vad dom nu kallar sig för. Eller google translate? Vad är det för firma annars?, jag kanske känner någon som bor i närheten :p
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Det gäller delar till en skitig italienare och jag har mejlat en firma (på engelska) men får inget svar.
Prisnivån på delarna var hög och prylarna var riktigt porriga :tuttar , om man gillar frästa aluminiumdetaljer vill säga.
Hur som helst, tack för svaret !

Peter /med ett glödande betalkort.

när jag var hos Ducati i shibuya senast hade dom ett egentillverkat 1098 helsystem i titan hängandes i taket till deras butik, prislappen låg på lite mer än hela hojen men man blev ju rätt sugen om man säger så :näsblod glad att jag inte kör ducati, då hade den butiken ruinerat mig, riktigt coolt att komma in i en MC butik helt översållad av eftermarknads-trim bitar asså :yoparty
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tull är det ingen "garanti" att man åker på. Min erfarenhet är jag åkt på det ca 50/60% av gångerna jag köpt dyrt skrot utanför EU som vanlig konsument.

Värt att nämna är att tull/momsen beräknas på värdet på varan, så det brukar sällan vara någon jätteutgift (om du inte köper något svindyrt).. behöver inte bli en dålig affär även om man åker på tullavgifter.

Vill minnas att jag åkte på någon hundralapp i tull/moms på varor med ett värde på ca 4k från hong kong..
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Japsarna har väl vänstertrafik? Köper man delar därifrån så måste man alltså backa med hojen därefter annars sitter man på fel sida av den.

M.a.o. köp inte strålkastare o felvända styren därifrån i.a.f...
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Värt att nämna är att tull/momsen beräknas på värdet på varan, så det brukar sällan vara någon jätteutgift (om du inte köper något svindyrt).. så det brukar sällan vara en dålig affär även om man åker på tullavgifter.

Vill minnas att jag åkte på någon hundralapp i tull/moms på varor med ett värde på ca 4k från hong kong..

du betalar tull o moms på varans värde + fraktkostnaden.

tullen är ca 3.5% och momsen är ca 25% så kan du räkna själv vad du får betala.

brukar vara värt att be dom skriva ner värdet på varan just för transporten så man slipper momsa så mycket, kruxet är att tullen är ganska vana vid detta så dom plockar ut en del paket dom är misstänksamma mot och kräver in dokumentation på dom.. kommer tex 2 magnesiumfälgar med ett värde på 100:- så åker du nog dit :rolleyes:
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Värt att nämna är att tull/momsen beräknas på värdet på varan, så det brukar sällan vara någon jätteutgift (om du inte köper något svindyrt).. behöver inte bli en dålig affär även om man åker på tullavgifter.

Vill minnas att jag åkte på någon hundralapp i tull/moms på varor med ett värde på ca 4k från hong kong..

App app, tulla gör du för varans deklarerade värde PLUS fraktavgiften. Det tråkiga blir juh om ett helsystem i titan försvinner påväg till sverige och man har deklarerat att det är värt 100kr... Blir inte mycket ersättning då :tungan
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
En rättelse.
Fick svar och detta på utmärkt engelska dessutom.:tummenupp

Nej, jag känner ingen i Japan men här kommer en länk till firman varjefall.

http://japan.webike.net/

-Sven666.

Det gäller en fotpinnsats eller en komplett brygga till en Ducce. Förutom "vill ha begäret" så lämnar prislappen på prylarna en stickande smärta i plånbokstrakten också.

/P
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
En rättelse.
Fick svar och detta på utmärkt engelska dessutom.:tummenupp

Nej, jag känner ingen i Japan men här kommer en länk till firman varjefall.

http://japan.webike.net/

-Sven666.

Det gäller en fotpinnsats eller en komplett brygga till en Ducce. Förutom "vill ha begäret" så lämnar prislappen på prylarna en stickande smärta i plånbokstrakten också.

/P

Bara jag som tyckte de var betydligt mkt dyrare än sverige?
Vindruta/vindavvisare 16000yen eller 1300sek..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En beställning via Web!ke behöver du väl bara betala med PayPal / ditt kreditkort? Lägg bara sakerna i kundvagnen och klicka köp.

Funderar själv på lite grejjer, avgassystem bland annat, men det kostar ju en förmögenhet. Ca 16 000kr utan frakt och tull/moms. Även sugen på lite snygga trattar till förgasarna. :D

Bara jag som tyckte de var betydligt mkt dyrare än sverige?
Vindruta/vindavvisare 16000yen eller 1300sek..

Ja, japanerna är svindyra på delar. Däremot har dom saker som inte finns någon annan stans. Mycket exotiska aluminium- och titandetaljer.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
En rättelse.
Fick svar och detta på utmärkt engelska dessutom.:tummenupp

Nej, jag känner ingen i Japan men här kommer en länk till firman varjefall.

http://japan.webike.net/

-Sven666.

Det gäller en fotpinnsats eller en komplett brygga till en Ducce. Förutom "vill ha begäret" så lämnar prislappen på prylarna en stickande smärta i plånbokstrakten också.

/P

Du kan ju inte kränga på japs grejer på din italienare :smasha
 

Sandros

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT 07
Bump:hej
Tänkte beställa hjälm från den japanska sidan japan.webike.net
När jag proceedar o checkar ut så står det att jag endast behöver betala shipping, ser inget om moms?
är det sant, slipper jag betala moms?
Är sidan trovärdig?
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Tull och moms betalar du i samband med att du löser ut paketet här i Sverige.
Det har ju inget med Japan att göra, är ju en svensk skatt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Momslotteriet och ev. tullavgift debiteras när du hämtar ut hjälmen i Sverige, 25% moms gäller på den summan som är angiven i "customer declaration" där priset förhoppningsvis står. Står inget pris innebär det merarbete för tullen vilket ev. resulterar i högre tullavgift men mer eller mindre garanterat längre hanteringstid = varan fastnar hos tullen.

Var ett tag sedan jag beställde något utanför EU men har för mig att tullen säger att priset Ska stå i SEK, jag är dock ganska säker på att det råkat stått i USD för mig några ggr men utan problem. Är inte heller helt ovanligt att man själv ber säljaren skriva in en summa i customer declaration för att vara säker på att det blir korrekt... Likväl som man ber dem att inte skicka några kvitton (som du ändå får på mejlen etc.) med i försändelsen p.g.a. safe transport/transport safety.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top