Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Häftiga! Men jag tror den jag kollade på blir bra. Den första sidan ja hittade den på ville ha 1450kr + frakt men hittade den på bikersneed för 1000kr+frakt så beställde en nu.

Den är lite smartare än bara växelindiktator också :)

Beräknar varvtal och hastighet för att visa vald växel. Snabb, uppdaterar på ca 0,4s. Självinlärande och enkel montering. Passar i princip alla fordon med eller utan elektronisk hastighetsmätare.
Litet format, 30x20x13mm.

Innehåller även programmerbar shift-light och hastighetsvarning.

 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Häftiga! Men jag tror den jag kollade på blir bra. Den första sidan ja hittade den på ville ha 1450kr + frakt men hittade den på bikersneed för 1000kr+frakt så beställde en nu.

Den är lite smartare än bara växelindiktator också :)

Beräknar varvtal och hastighet för att visa vald växel. Snabb, uppdaterar på ca 0,4s. Självinlärande och enkel montering. Passar i princip alla fordon med eller utan elektronisk hastighetsmätare.
Litet format, 30x20x13mm.

Innehåller även programmerbar shift-light och hastighetsvarning.

Den jag har kopplar man direkt in på växellägesgivaren, iaf på suzuki så håller original ecu reda på vilken växel jag har. Men det kanske inte är så på yamahan?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Den jag har kopplar man direkt in på växellägesgivaren, iaf på suzuki så håller original ecu reda på vilken växel jag har. Men det kanske inte är så på yamahan?

Tror inte att yamahan har någon växellägesgivare mer än om neutral är i eller inte.

GI Pro DS-serie <-- Denna lär du ha
För motorcyklar utrustade med diagnoskontakt.

GI Pro X-type <-- Denna har jag beställt
Universal inkl kabelkit som även passar bla Yamaha och Honda mfl. samt även universal för modeller utan elektronisk hastighetsmätare.
Beräknar varvtal och hastighet för att visa vald växel.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sådär, nu har jag hållit mig borta ifrån Turbohojen tillräckligt länge för att vilja skruva med den igen. Nu ska ramen av och blästras/svetsas / pulverlackeras. Har haft kontakt med Yamaha om min ram som spruckit men jag saknade serviceboken och en (lös) plastbricka där mitt ramnummer står annars hade jag fått en ny ram. Detta för att dom är medvetna om dålig svetsmetod på Fazern av denna årgång.

Tog på mig finskjortan och tog en tur idag på motorcykeln min morfar köpte 1951 och hade hela sitt arbetsliv för att ta sig till jobbet på :) Tycker det är häftigt att allt håller ihop.
IMAG1444.jpg


Såhär ligger ja till med nedplockningen (alltså inte börjat riktigt) men mitt mål nu är att ha tagit ur motorn innan söndag. Har skaffat en motorlyft också för att kunna ha något att hänga saker i.
IMAG1453.jpg


Fått hem lite delar, jävlar så liten indiktatorn var. Så har jag fått hem en orginal gasrulle för att bli av med bling bling handtagen. Får ju dock vänta till nästa år för att prova grejerna. :(
IMAG1454.jpg


En av punkterna ja funderat lite på om man skulle göra något åt är främre motorfästet. När man kompsänkt så har man ju flyttat upp toppen ca 2mm. Alltså är ju det hålet uppborrat lite. Egentligen skulle man ju kunna bränna in någon halvmåneliknande bit för att få ordentligt stöd av det fästet igen??
IMAG1439.jpg
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Välkommen tillbaks:tummenupp
Har du mycket bilder på ditt plenum?
Ska ju göre ett som passar på min nya motor och tänkte höra om du har några ideer om vad som skulle vara bäst, har ju lite mer plats än dig, men vem vet om motorn åker i en hoj någon gång :)
Är du nöjd med allt så här långt, förutom ramen då förstås.....
Grymt inponerad vad bra allt blev:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Om det går att ta upp hålet lite till så kan du sätta i en exenter som på enkelsvingarna.
 

Bifogat

  • exenter.jpg
    exenter.jpg
    81.3 KB · Visningar: 102
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Välkommen tillbaks:tummenupp
Har du mycket bilder på ditt plenum?
Ska ju göre ett som passar på min nya motor och tänkte höra om du har några ideer om vad som skulle vara bäst, har ju lite mer plats än dig, men vem vet om motorn åker i en hoj någon gång :)
Är du nöjd med allt så här långt, förutom ramen då förstås.....
Grymt inponerad vad bra allt blev:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Finns några bilder på plenumet på denna sida:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234309&page=2

En detalj som nog är lätt att missa och kanske bra att ha är väll dom där spårena som är i botten av plenumet mot insuget. Har för mig dom kanalerna reglerades av tempen på vattnet.

Men kan ju ta fler bilder nu när de ligger på hyllan igen om det behövs.

Jo då jag är nöjd med det lilla jag fick prova den. Men visst är det lite finputsning och till-snyggning som ska ske i vinter :)


Om det går att ta upp hålet lite till så kan du sätta i en exenter som på enkelsvingarna.

Så får det nog bli:tummenupp

---------------------------------------------------------------

Början av dagen
IMAG1470.jpg


Lägg märke till min fina sätt att hålla ramen upp :) Har ordnat i helgen så ja ska montera en krok i taket nu istället.
IMAG1472_stitch.jpg


IMAG1481_stitch.jpg


Nu är hon lös
IMAG1491.jpg


Nu återstår det hur man ska göra. Borra upp hålet lite och sätta i en exenter kan ja ju göra sen efter svetsning och lackering. Men alla hål i ramen som måste väll täckas? Ska jag bara blästra området kring sprickan eller bör jag blästra hela ramen för att få färgen jämnt? Är verkligen blästring bra, en polerad ram borde ju vara bäst då den innehåller minst sprick initieringar?
En väldigt känslig del på hojen den där ramen så är lite skakis på detta med svetsningen. Gäller ju att det blir riktigt riktigt bra.

Skulle ju vilja förstärka ramen i denna punkt som denna gång var svag, men då kanske den blir för stark där så att det spricker på ett annat ställe nästa gång:confused:
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag har jag försökt hitta företag som kan hjälpa mig med ramen.

1. Blästring
2. Svetsning
3. Pulverlackering

Blästringen var ja och frågade på men då föreslog dom blästring med stålkulor. Det var något som jag senare blev avrådd ifrån. Tydligen ska man blästra aluminium med aluminium selikat eller glas om det ska gå bra att svetsa senare.

Lackeraren tog fram exakt samma kulör och grovhet i lacken som det var orginal (ca 800kr) skulle det kosta att lacka hela ramen.

Så var jag till ME Racing som ligger nästgårds men han vågade inte ge sig på att försöka då han inte hade gjort det tidigare. Så det blir nog en tur mot till stockholm för att få den svetsad ordentligt.

Nu är det å täcka alla ytor jag inte vill ha blästrade/lackerade på nytt
IMAG1499.jpg


Sprickan ja bråkar med
IMAG1500.jpg


Om det vore aluminium 7020 så hittade jag lite intressant information:
Aluminium Alloy 7020 is a heat treatable alloy that age hardens naturally and therefore will recover properties in a heat affected zone after welding. Alloy 7020 is used in armoured vehicles, military bridges, motor cycle and bicycle frames.
http://www.aircraftmaterialsuk.com/data/aluminium/7020.html
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
usch det där såg ju ingen skön ut. frågan är ju om det håller om man bara svetsa denna på nytt? kanske nån förstärkning på nått sätt?
 

sellingj

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
kojan
Hoj
husqvarna sm450RR
ang svetsningen kan ja tipsa om en kille i rättvik som har jobbat åt me men öppna eget med burbyggen osv, riktigt duktigt på att svinga tigen.
ring och hör med honom vet ja.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
usch det där såg ju ingen skön ut. frågan är ju om det håller om man bara svetsa denna på nytt? kanske nån förstärkning på nått sätt?
Den där svetsen ska vara MAG svetsad och inte supersnygg. Nu kommer den bli TIG svetsad istället och jag ska vara noggran med förarbetet. Eftersom den är som störst på undersidan blev det ju av att sätta ned framhjulet vilket ja gjorde lite okontrollerat på första rundan med 0,8bar. Då får jag en dragspänning i underkant av ramen som är lite ofördelaktig för förbandet. Ska den förstärkas så ska ja läggs längsgående plattor på undersidan av ramen. Men då med risken att den blir för styv och spricker någon annan stans(kanske) .


Yamaha har bytt svetsmetod och dessa ramar har fått nytt artikelnummer. Finns ett gäng exempel i staterna där hojen stått i garaget och ramen spruckit.

ang svetsningen kan ja tipsa om en kille i rättvik som har jobbat åt me men öppna eget med burbyggen osv, riktigt duktigt på att svinga tigen.
ring och hör med honom vet ja.

Jag tackar för tipset, skadar väll inte att höra sig omkring lite här i trakterna. Men har egentligen bestämt mig för att åka till TurboAndersson som gjort det förut med gott resultat.
Fan va de suger att skriva på telefonen:mad:
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Om du blästrar så tänk på att det måste vara rent i blästern inte nån jeppe som just kört sv sina oljiga volvofälgar för då slår du in oljan i ramen & då blir det bubbligt å jävligt vid svetsning. Slipa bara av det som ska svetsat ifall du inte vet att det är en ren bläster vi hade endel problem med sånt på förra jobbet ( fast med lim & lödning).
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om du blästrar så tänk på att det måste vara rent i blästern inte nån jeppe som just kört sv sina oljiga volvofälgar för då slår du in oljan i ramen & då blir det bubbligt å jävligt vid svetsning. Slipa bara av det som ska svetsat ifall du inte vet att det är en ren bläster vi hade endel problem med sånt på förra jobbet ( fast med lim & lödning).

:tummenupp

Har åkt runt lite och bla varit i kontakt med Sörängets blästerservice men dom hade bara Olivinsand om inte stålkulorna dög och visste inte heller någon i Borlänge/Falun som höll på med glas/alu blästring. Men skulle Olivinsand fungera tro?
Innehåller lite allt möjligt se nedan:
Kemisk Analys (riktvärden)
MgO 47 - 50%
SiO2(bunden) 40 - 42%
FeO+Fe2O3 7 - 8%
Al2O3 0,4 - 0,5%
CaO 0,2%
Glödningsförlust 0,5 - 1,2%
Spårämnen
Ni < 0,5%
Cr < 0,2%
Ca 0,1%
Na 0,1%
Mn 0,05%


http://www.industrisand.se/file/Produktblad/Produktblad Olivin.pdf

Antagligen så duger den väll inte då den innehåller järn. Någon som känner till en blästringsfirma här i trakten eller i Karlstad? Har sökt på eniro och så men hittar inte riktigt någon.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kan du inte bara åka till biltema å köpa en säck aluminiumsilikat där och ta med dig till blästraren

Annars får du väl komma hit tidigt en fredag och stå å nöta i min blästerbox

Trångt som tusan och tar tid men det går
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kan du inte bara åka till biltema å köpa en säck aluminiumsilikat där och ta med dig till blästraren

Annars får du väl komma hit tidigt en fredag och stå å nöta i min blästerbox

Trångt som tusan och tar tid men det går

Det skulle jag ju iförsig kunna höra med dom om det är okey:tummenupp

jo kan ju tänka mig att den där färgen sitter kanske ordentligt. Men tack för inbjudan.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
1. 45kg aluminiumselikat inhandlat, får se vad dom säger på blästerfirman i morgon.
2. IC:n är paketerad och ska skickas till MCX så dom får kapa bort gavlarna och pressa till IC:n på mitten för att göra mer plats för framhjulet och sen svetsa tillbaka gavlarna.
Såhär:
attachment.php


3. Ska be MCX testa min laddventil/beställa ny då ja inte fått den att fungera (antagligen pga mina egna experiment)
Om man har ett relä. Kan man ha 12volt på 85 och 86 och 5volt på 30 och 87? Jag tycker man borde det eftersom dom ju inte direkt kommer i kontakt, men ja vet inte??
42-134_m.jpg

4. Avgasröret ska lämnas in på lite svetsning så jag kan fortsätta polera en skarv :näsblod Någon gång ska ja också skaffa en TIG
5. Turbon är isärplockad för att skickas till Andersson på moddning så jag blir av med dumplocket m.m.

Ramens övre motorfästen har nu borrats upp och excenter per sida är pågång.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
3. Ska be MCX testa min laddventil/beställa ny då ja inte fått den att fungera (antagligen pga mina egna experiment)
Om man har ett relä. Kan man ha 12volt på 85 och 86 och 5volt på 30 och 87? Jag tycker man borde det eftersom dom ju inte direkt kommer i kontakt, men ja vet inte??
42-134_m.jpg
Wohoo, äntligen en fråga som jag kan vara behjälplig med och svaret är JA, det går utmärkt! Det enda dem har med varandra att göra är ju att 12V elektrifierar en spole som drar en plåtbit som i sin tur sluter en kontakt.

Edit: Ehum. Det beror ju förstås på reläets utformning. Spänningsmät över kontakten så du ser att den är potentialfri innan du ansluter din 5V-krets.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top