Fiskarheden-villan

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Jag håller på att bygga mig ett Fiskarhedenvillan "Morkullan" just nu.
Köpte bara materialsatsen och bygger själv.

Vilket hus hade du tänkt dig?
Skall du bygga själv, använda deras "åtagande" eller skaffa egna hantverkare?

Jag har inte hört nått direkt negativt om dom från andra.
Några missar i leveransen har det väll blivit men dom har varit bra på att fixa det.

Ritningarna är ingen vidare för sånna som mig som bygger själv, men det drabbar kanske inte dig.

/Dan
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ska du beställa lösvirke och bygga själv eller montering via dem? Om sistnämnda så kan du få höra både det ena och det andra då man kan ha haft otur med byggarna. Oftast brukar de sortera ut sig själva men sen finns det företag som jobbar nästan uteslutande med idioter (Willa nordic är ett bra exempel).
Jag har en kompis som byggde ett sådant och hon och hennes pojkvän lät väldigt nöjda över allt med Fiskarheden och det var flertalet Fiskerhedenvillor i det nybyggda området.

När jag och tjejen kollade efter byggsatser så var vi inne på ett Fiskarhedenhus rätt länge då det visade sig vara mest prisvärt med tanke på vad man fick, inte nåt smäck som Älvsbyhus till exempel. Och att man kunde välja så många olika alternativ gällande montering och tillägg. Givetvis kan man göra detta hos alla men de skyltar inte med det på samma sätt.

Så utan att själv ha byggt ett sådant, vi skippade och köpte ett gammalt ruckel istället, så tror jag att du gör en bra affär.
Och kolla givetvis byggahusforumet, där finns det många med den erfarenhet du söker.

Ritningarna är ingen vidare för sånna som mig som bygger själv, men det drabbar kanske inte dig.

/Dan

Det är de aldrig om du inte har jobbat som snickare med just uppdrag att snickra ihop hus :(
Förenklade konstruktionsritningar skulle säkerligen vara uppskattade men de är ju krångliga av en anledning då det inte bara är att smacka upp 4 väggar. Eller jo, det är det ju iofs men du förstår vad jag menar :gnissla
 
Last edited:

snel_hest

med lem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
näj
Det är huset lärkan jag har tänkt, borde duga som ungkarlslya hehe. Hade tänkt ta deras "åtagande" 1,2. Dvs. Färdig utsida me foder o tegel u name it. Jobbar själv som byggare men är mest ute och jobbar, så ska bli kul att pyssla på själv inne. Sen sparar man massor med tid.

Måst gå in och kika på det där forumet.

Tackar och bockar för svaren

Mvh/tåfe
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Men Paroc? Borde ju finnas ett par kronor att spara över ett lite längre perspektiv med Ekofiber.

Tycker jag.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Men Paroc? Borde ju finnas ett par kronor att spara över ett lite längre perspektiv med Ekofiber.

Tycker jag.

På vinden möjligtvis, där är det väl lättast att spara in pengar beroende på vilken isolering.
Men skulle jag bygga så skulle jag ändå välja Paroc/likvärdigt före Ekofiber. Dels pga pris, sen pga arbetsutförande och sen för att det är miljövänlig :mad:
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
På vinden möjligtvis, där är det väl lättast att spara in pengar beroende på vilken isolering.
Men skulle jag bygga så skulle jag ändå välja Paroc/likvärdigt före Ekofiber. Dels pga pris, sen pga arbetsutförande och sen för att det är miljövänlig :mad:

Priset som lätt betalar sig på 10år, arbetsutförandet som innebär mindre spill, att man slipper städa och kan isolera efter att tak och väggar är nästintill färdigbyggda? Miljövänligheten är väl lite jävligare att komma ifrån dock...
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Priset som lätt betalar sig på 10år, arbetsutförandet som innebär mindre spill, att man slipper städa och kan isolera efter att tak och väggar är nästintill färdigbyggda? Miljövänligheten är väl lite jävligare att komma ifrån dock...

Gör dom vanlig isolering också?

Paroc för mig är de färdiga väggelementen i plåt som man bygger byggander av direkt på stålbalkar som ju är ett grymt koncept.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Priset som lätt betalar sig på 10år, arbetsutförandet som innebär mindre spill, att man slipper städa och kan isolera efter att tak och väggar är nästintill färdigbyggda? Miljövänligheten är väl lite jävligare att komma ifrån dock...

Spill och spill, det brukar inte bli mycket spill tycker jag, men visst förekommer det.
Hur menar du att det betalar sig på 10 år? Just lösull är ju ekonomisk men att påstå att just Ekofiber (tillverkaren antar jag du menar?) är bättre än någon annan är väl inte riktigt korrekt? Eller syftar du på just återvunnet material typ tidningar osv?
Och jag TROR inte att det är så effektivt som att det sparar in pengarna på 10 år kontra vanlig skivisolering, men jag ger mig när jag ser en bra rapport angående detta :)

Jonathan: Ja, de gör även vanlig isolering i form av skivor, rulle, lösull osv.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Det är huset lärkan jag har tänkt, borde duga som ungkarlslya hehe. Hade tänkt ta deras "åtagande" 1,2. Dvs. Färdig utsida me foder o tegel u name it. Jobbar själv som byggare men är mest ute och jobbar, så ska bli kul att pyssla på själv inne. Sen sparar man massor med tid.

Måst gå in och kika på det där forumet.

Tackar och bockar för svaren

Mvh/tåfe

Får man fråga vad det kommer kosta?
 

snel_hest

med lem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
näj
Får man fråga vad det kommer kosta?





Fråga får man alltid ;) själva huset kostar ca 63 000€, 586 000 kr tror ja det var. Sen med att få stomen rest och panelad samt taket på kostar 20 000€ till. Sen med alla tillval, tomt, grävarbete, vvs osv. Så det blir sin lilla summa till slut.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Det är de aldrig om du inte har jobbat som snickare med just uppdrag att snickra ihop hus :(
Förenklade konstruktionsritningar skulle säkerligen vara uppskattade men de är ju krångliga av en anledning då det inte bara är att smacka upp 4 väggar. Eller jo, det är det ju iofs men du förstår vad jag menar :gnissla

Med tanke på att dom faktiskt säljer huset som materialsats och många köpare är som jag, (inga snickare alltså) som vill göra mer eller mindre jobb själva så tycker jag att dom kunde ha lagt ner ett par timmar till på ritningarna.
Åtminstonde se till att dom är felfria, jag har minst en 7-8 direkta fel på mina ritningar.

Nu har jag kommit såpass långt i bygget att jag klarar mig utan ritningar vilket känns jäkligt skönt.
En erfaren snickare kan ju köra på känn mycket tidigare i bygget.
"Det finns flera sätt att göra rätt på" som min säljare säger.

Jag är iallafall riktigt nöjd med huset och Fiskarhedenvillan.
 

snel_hest

med lem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
näj
Med tanke på att dom faktiskt säljer huset som materialsats och många köpare är som jag, (inga snickare alltså) som vill göra mer eller mindre jobb själva så tycker jag att dom kunde ha lagt ner ett par timmar till på ritningarna.
Åtminstonde se till att dom är felfria, jag har minst en 7-8 direkta fel på mina ritningar.

Nu har jag kommit såpass långt i bygget att jag klarar mig utan ritningar vilket känns jäkligt skönt.
En erfaren snickare kan ju köra på känn mycket tidigare i bygget.
"Det finns flera sätt att göra rätt på" som min säljare säger.

Jag är iallafall riktigt nöjd med huset och Fiskarhedenvillan.

Hur länge har du hållit på? När förväntas du vara klart? Hur mycket har budgeten spruckit? :gnissla:D
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Hur länge har du hållit på? När förväntas du vara klart? Hur mycket har budgeten spruckit? :gnissla:D

Om man bortser från rensning på tomten så började jag med grunden i början av Maj 2009, materialet kom i slutet av April.
Jag räknar med minst 1 år till innan vi flyttar in.

Kvällar och helgsjobb så det tar sin tid.

Budgeten har jag inte riktigt koll på just nu men den lär ju spricka.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Spill och spill, det brukar inte bli mycket spill tycker jag, men visst förekommer det.
Hur menar du att det betalar sig på 10 år? Just lösull är ju ekonomisk men att påstå att just Ekofiber (tillverkaren antar jag du menar?) är bättre än någon annan är väl inte riktigt korrekt? Eller syftar du på just återvunnet material typ tidningar osv?
Och jag TROR inte att det är så effektivt som att det sparar in pengarna på 10 år kontra vanlig skivisolering, men jag ger mig när jag ser en bra rapport angående detta :)

Som "gör det självare" blir det marginellt dyrare att använda lösull. Som snickare blir det billigare att använda lösull. Räknar man tidsåtgången det tar att dels transportera, skära till och installera skivor blir det billigare i slutändan att leja en entrepenör som blåser skiten. Som dessutom går att göra när bygget är ganska nära klart, som sagt.
Just ekofiber förespråkar ju att bygga diffusionsöppet vilket jag personligen tycker är överlägset.
Dessutom glömmer ju folk ofta detaljer som konvektion och lufttäthet, en punkt där stenull/mineralull sällan presterar bra.

Läser man dessutom t.ex. http://www.ekofiber.se/Images/user/Fakta om 2000.doc
Visst, det är deras egen sida men rapporten är från energimyndigheten.
Som det framgår så var huset beräknat att dra 7kWh/år. Nu verkar resten av rapporten fallit bort och jag hittar inte originalet hos energimyndigheten. Men om jag inte minns helt tokigt så drog huset som kom tvåa strax över 7kWh/år. Promenadseger mao. Vilket blir en hel del pengar i långa loppet.

Vidare har vi ju brådalsfjället där ekofiber var bättre med god marignal. Där de andra husen dessutom var byggda med låg energiförbrukning som mål, medans brådalsfjället var byggt för att klara minimumkraven i byggföreskrifterna :hihi Tyvärr hittar jag inte den rapporten på internätet. Så jag får återkomma i frågan när jag hittat hela rapporterna.
 

snel_hest

med lem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
näj
nu har ja skrivit köpekontrakt med fiskarheden för att få gamla priset. Är ju inte så sugen på att gjuta sulor, socklar och platta i vinter. Men är väl van, jobbar ute o bygger ändå. Får se tills när man ska göra tillverkningsorden
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att ritningarna är svåra att förstå för en lekman kanske kan bero på att "vi" egentligen inte ska hålla på med sånt här. Visst blir det billigare men blir det lika bra som när man anlitar ett proffs?

Har själv haft planer på att köpa tomt och hus men då blir det nyckelfärdigt som förra gången. Bara att flytta in :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top