Hoj Köp

Piggis

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
2009, Hyosung GT650R
Tja...
Jag har stora funderingar på att köpa ny hoj eftersom där inte e så mycket klös i min nuvarande... :huvet
Någon som har bra tips och råd? :såjaponken
Är dock sugen på Ducati. :D
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Va trevligt! :) Alltid kul o byta! Har bara en sak att säga. PROVA dig fram! :tummenupp Smaken är som bakn ju! hehe :D

Köp en 1000cc så slipper du tröttna och byta igen! De går att hantera dem hur bra som helst även för de som inte är så vana.
 

Piggis

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
2009, Hyosung GT650R
oki, får väl åka runt lite nu på mina lediga dagar och testa lite innan de e FÖR kallt att köra :p så man vet vad man ska köpa i vinter :D
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Hur mycket pengar vill du lägga?
Sporthoj du vill ha?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
finns hur många som helst att välja på. sålänge du väljer en som du tycker är perfekt så kan du skita i vad andra tycker är bättre! :)

ducati är ju en fuktig dröm för väldigt många och det är enligt min smak fantastiskt snygga hojar överlag. tyvärr så är dom ju dyrare än andra hojar. priserna på reservdelar är ju löjligt höga i många fall + att många delar kan du få vänta i säkert ett år på innan du får hem dom. italienarna är ju överlag lite dyrare att äga än en japanare, men en drömhoj är ju alltid en drömhoj :)

personligen så hade jag nog inte känt mig hemma på en 1000cc hoj. jag gillar känslan av att kunna gasa fullt, att öppna spjällen på max. visst, det kan man ju göra på en 1000cc också, men det går ju generellt sett så brutalt mycket fortare upp i hastighet när man gör det än på en 600/750. 750cc passar min smak väldigt bra. du kan glida i dom lite lägre registren i stadskörning utan några större bekymmer samtidigt som den ger den där lilla extra kicken vid 10.000 rpm. och den drar mjukt och fint över registret, för man har ju det där lilla extra vridet i botten som saknas på en varvvillig 750.

men som sagt, det är ju min smak. en kompis till mig provkörde -08 fireblade och R1 ifrån samma år (han är yamaha-nörd) och han sa att det var sjuka maskiner. han gillade dom väldigt mycket, men han kände sig mer bekväm på sin R6 -08. han gillade det där högvarviga registret.

men det bästa du kan göra är ju att prova dig fram. prova gärna hojar som du inte direkt är jätte-intresserad av också. ju mer uppfattning du har av olika hojar desto lättare är det att välja något som du tycker är rätt :)

MVH Phille
 

J.O.B

alltid på rullning
Gick med
13 Jun 2009
Ort
"SS"
Hoj
R1 -07
Sätt dig ner och fundera på lite frågor som, när trivs jag med hojåkandet som mest, är det när jag blåvarvar på flygrakan, eller blåvarvar på kurvslingan. Eller framför cafét med en glass i handen.
Eller när man surfar fram på mellanregistret på de härliga kurviga slingrande småvägarna. Vissa tycker även det är viktigt att huden reser sig när man torrgasar.
Det finns en hoj för varje bak och stil, förutom mig som är gjord för en "Honda monkey".

Eller gör som Jon: Köp världens bästa hoj, med världens sämsta ljud.
Det är kul me mc fram tills man ska köpa eller byta, "vad ska man ha". Man kan börja knarka för mindre.
Lycka till!.
 
Last edited:

Piggis

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
2009, Hyosung GT650R
Zm: japp. jag e ute efter en sport hoj. vet inte riktigt hur mycket jag hade tänkt lägga men tror inte att jag vill komma över 80 tusen.

Jag trodde inte att ducatin var så dyr som du får det att låta Phille.
Men de verkar som om jag har hela nästa sommar på mej att vara ute och testa en jävla massa nya hojar för att hitta den rätta för min bak och stil.
Vill nog inte göra som Jon J.O.B :p
Vill ju gärna ha de där sköna sport ljudet när man kör och inte de dova ljudet jag har nu :p
När de gäller vad jag gillar för körning så tycker ja de e gött att kunna gasa på när rakan kommer men samtidigt gillar jag att bara ligga och och lära mej ta kurverna så bra som möjligt.
Tack för alla era svar... Har mycket att fundera på inför nästa sommar som tyvärr ligger alldeles för långt fram i tiden.:huvet
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Jag hade valt en 1000. Har provat 600 och det var inget att hurra för jämfört med en 1000. Tyckte den var riktigt slö faktiskt.
Nu provade jag inte den på kurviga vägar så kan inte säga något om hur en 600 beter sig generellt på sådana vägar.
Sen hade jag provat dom olika hojar du är intresserad av för att kolla sittställning b la.
Annars är det inte så stor skillnad på dom nyare japsarna angående hk/vikt.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
tycker ja de e gött att kunna gasa på när rakan kommer

Hahaha Tänkte på Vallonen när jag läste detta! :D Låt mig citera han: "det är rakt fram det gäller!!" :hojraket

gillar jag att bara ligga och och lära mej ta kurverna

Japp samma här! Alla älskar att ligga! :tuttar Gäller bara ha en tjej som passar in på din beskrivning vad det gäller kurvor! :tungan :D :tuttar

Sorry, kunde inte låta bli! :rolleyes:
 
Last edited:

Piggis

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
2009, Hyosung GT650R
Hahaha Tänkte på Vallonen när jag läste detta! :D Låt mig citera han: "det är rakt fram det gäller!!" :hojraket



Japp samma här! Alla älskar att ligga! :tuttar Gäller bara ha en tjej som passar in på din beskrivning vad det gäller kurvor! :tungan :D :tuttar

Sorry, kunde inte låta bli! :rolleyes:

Hahaahahahahaha Jävla svin :finger
Ja så kan man ju oxå tolka det hela på om man inte läser hela texten :huvet
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Piggis:
hur det står till med ducatis andra modeller vad dom nu kallas (touring, motard, allround..?) så har jag ingen aning.
jag har en bekant som har ägt i princip bara ducati-hojar (sporthojar) genom alla åren han kört hoj och han älskar dom över allt annat. han hade en 748 eller nåt sånt (jag är dålig på modellbeteckningar och det dåliga minnet gör inte saken enklare) och den körde han både på vanlig väg och på bana med. han gillade den fruktansvärt mycket, men han sålde den eftersom han tröttnade på att vänta på delar till den. han gick och köpte sig en bil istället i väntan på att den rätta ducatin av lite nyare modell dök upp för honom. han och jag stod och snackade många timmar om ducati, deras modeller, japanska hojar och allt annat och han sa att han gillade känslan i ducatis sporthojar och han hade inte hittat någon annan hoj som han gillade. jag såg hur abstinensen påverkade honom och det kalla klimatet gjorde ju inte saken bättre.
jag förlorade mitt jobb och därav hade jag inte vägarna förbi hans arbete längre, så våra pratstunder försvann. jag klev in en dag på vårkanten och han såg väldigt glad ut. jag frågade naturligtvis vafan han var så jäkla glad för, för jag antog att han inte köpt sig en ducati eftersom den dyra audin han köpte fortfarande stod utanför. då sa han att han gått och köpt sig en KTM supermotard (typ 660/690 nånting). jag blev jäkligt förvånad och började genast ifrågasätta honom och hans val. han sa att det var den roligaste maskinen han kört som fortfarande är billig i princip allt. han var fortfarande sugen på en ducati, men väntade fortfarande på att den rätta skulle dyka upp. han sa att det var jäkligt skönt att ha en hoj som man kunde leka av sig på, men ifall det skulle hända nånting så skulle det inte kosta multum.

vad jag vill få fram av denna historien är att även om man är en envis jäkel som har svårt att byta märke och/eller modell/klass så kan man ju göra ett försök. att testa sig fram är det bästa helt enkelt. :)

ducati är väl inte det bästa märket om man är snål helt enkelt. fast samtidigt så är ju sporthojar överlag inte speciellt billiga :p

som "J.O.B" skrev, sätt dig ner och ta en funderare på vad du vill ha hojen till. långt ifrån alla som ens utnyttjar den fulla effekten i en 1000, eller en 600 för den delen. dom där idioterna som kör fram och tillbaka på järnvägsgatan minst 10 gånger om dagen hade ju helt klart klarat sig på någon 125'a kan jag tycka. kräver inte så värst mycket effekt att gasa upp i 70 för att sedan panikbromsa när nån bilist korsar 2 filer ;)

MVH Phille
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Sätt dig ner och fundera på lite frågor som, när trivs jag med hojåkandet som mest, är det när jag blåvarvar på flygrakan, eller blåvarvar på kurvslingan. Eller framför cafét med en glass i handen.
Eller när man surfar fram på mellanregistret på de härliga kurviga slingrande småvägarna. Vissa tycker även det är viktigt att huden reser sig när man torrgasar.
Det finns en hoj för varje bak och stil, förutom mig som är gjord för en "Honda monkey".

Eller gör som Jon: Köp världens bästa hoj, med världens sämsta ljud.
Det är kul me mc fram tills man ska köpa eller byta, "vad ska man ha". Man kan börja knarka för mindre.
Lycka till!.[/QU Hahahahah!!!!! Men man får inga brudar på att svänga snabbast!:yoparty
 

Piggis

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
2009, Hyosung GT650R
verkar som om man ska tänka på en del innan man bestämmer sej.. en sak som jag tittar på en vad försäkringen kostar... men alla riktiga sporthojar kostar väl mycket.
Men får nog ta tag i detta i början på våren. känns lite kallt nu att vara ute och provköra en massa... e ju frost när man går upp på morronen
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Så ser jag det också. Tar det till våren när man kan provköra.
:tummenupp
 

J.O.B

alltid på rullning
Gick med
13 Jun 2009
Ort
"SS"
Hoj
R1 -07
"vad ska man ha". Man kan börja knarka för mindre.
Lycka till!.[/QU Hahahahah!!!!! Men man får inga brudar på att svänga snabbast!:yoparty

:mad: Spelar ingen roll, om man kan svänga eller ej, verkar som damerna nöjer sig med "andra damer". TRÅKIGT NOG :mad:

Nä, ska man locka damer med mc då är nog Ducce det bästa sättet. Och en röd sådan. sen om där sitter megafoner eller ej det bryr sig inte damerna högaktningsfullt i.
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
:mad:

Nä, ska man locka damer med mc då är nog Ducce det bästa sättet. Och en röd sådan. sen om där sitter megafoner eller ej det bryr sig damerna högaktningsfullt i.

Jag tror de bryr sig mer om man kan köra bakhjul eller ej. De flesta ställer ju just den frågan! :gnissla eller om man har någon krigs skada (läs vart i backen med hojen och därmed fått ärr på kroppen)! Haha

Hur som helst så utifrån detta ligger J.O.B mycket bra till!! Haha :tungan :D Tror inte han behöver en Ducce! :rolleyes:
 

Piggis

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
2009, Hyosung GT650R
Tack wilcan. men jag tycker att de börjar bli lite för kallt att köra i dagens väder. få ta och klura ut det när det blir bättre väder till våren :D
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top