Smörja bromsok GSX-R !

Nysrogh

GSX-R
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Jörlanda
Hoj
-96 Suzuki gsxr-750
Tjenare!

Mitt ena bromsok har börjat bråka. Det ligger på lite så skivan blir ganska varm. Om jag ska göra rent kolvarna, är det bara att pressa ut dom helt, göra rent och sen sätta tillbaka? Eller är det ett helvete att få tillbaka dom? Hojen är en GSX-R 750 96:a med 6 kolvsok!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det brukar inte vara nödvändigt att ta ur kolvarna helt. Om du matar ut dem motsvarande slitna belägg och går på med en tandborste och ser till att alla beläggningar på kolvarna försvinner så kan det ordna sig. Jag brukar använda WD40 och borste för att få skiten att släppa och blåser sedan bort smörjan med Bräkleen eller bromsrengörning.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Det kan som sagt räcka med det Sydney beskrev, men vill man vara helt säker på att oken ska funka perfekt så är lösningen att dela oken, ta ur kolvarna, göra rent både kolvar och i spåren för dammtätningar och packboxar, byta alla packningar(finns färdiga renoveringssatser) och därefter smörja in kolvar med bromscylinderfett. Montera ihop och du har ok som funkar som nytt. :tummenupp
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Finns någon gammal tråd som säger att du inte skall använda WD 40 eller liknande pga att packningarna kan förstöras/svälla. T-röd rekommenderades. Dvs om du bara ska rengöra och inte ta isär...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Om det sitter bromsslangar med gummikärna är det värt att kolla dom oxå, släpp på luftningen och se om det står tryck i oket.
 

Mars

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Ödåkra
Hoj
Speed Triple 1050, RD350
Jag fick problem efter byte av belägg med att det troligtvis låg an så att en skiva slog sig. Hur som helst så kunde man se att dammtätningen liksom ville följa med ut på vissa kolvar när jag motionerade dem.

Jag beställde renoveringssats och gjorde rent med ett moddat tandborstskaft i spåren för tätningarna. I vissa av spåren för dammtätningar fanns det mycket skit (och innanför), nu känns det gott att veta att det är gjort.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag fick problem efter byte av belägg med att det troligtvis låg an så att en skiva slog sig. Hur som helst så kunde man se att dammtätningen liksom ville följa med ut på vissa kolvar när jag motionerade dem.

Jag beställde renoveringssats och gjorde rent med ett moddat tandborstskaft i spåren för tätningarna. I vissa av spåren för dammtätningar fanns det mycket skit (och innanför), nu känns det gott att veta att det är gjort.

Precis, en av dammtätningens uppgift är ju att "dra" tillbaka bromskolven. Kommer det för mycket damm mm i dess spår så låser den kolven istället.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns någon gammal tråd som säger att du inte skall använda WD 40 eller liknande pga att packningarna kan förstöras/svälla. T-röd rekommenderades. Dvs om du bara ska rengöra och inte ta isär...

Korrekt....

Det är mycket möjligt att WD40 i praktiken fungerar men alla fabrikanter specar rengöring med alkohol och smörja med silikonfett.

Biltema 361826 Bromscylinderfett kostar 19kr och T-röd har du troligtvis hemma.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Korrekt....

Det är mycket möjligt att WD40 i praktiken fungerar men alla fabrikanter specar rengöring med alkohol och smörja med silikonfett.

Biltema 361826 Bromscylinderfett kostar 19kr och T-röd har du troligtvis hemma.

Var nog tom du som var med och skrev om det va?
Brukar ju fråga dig ibland när det gäller special saker :tummenupp
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Korrekt....

Det är mycket möjligt att WD40 i praktiken fungerar men alla fabrikanter specar rengöring med alkohol och smörja med silikonfett.

Biltema 361826 Bromscylinderfett kostar 19kr och T-röd har du troligtvis hemma.

Ja det vet väl alla att gummi INTE skall smörjas med petroliumbaserade smörjmedel:rolleyes:

man tror inte att alkohol går hem i dom ställena, mest för invertes bruk.:tummenupp
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Trådväckning! Införskaffade nyligen ett par Tocico radial-ok (gsxr 1000 05-08, Hayabusa 08-12)

Har gjort rent dem lite ytligt med tandborste och förbjuden vätska som ovanstående skrev.
Blev rena och fina men tycker att vissa av kolvarna på det ena oket går trögare än andra, dock går
alla att trycka in med fingrarna samt trycka ut med tryckluft.

Ska man nöja sig där, eller kan man ta isär dem och kolla utan att behöva köpa ny tätnings-sats??
Eller blir dem otäta om man återanvänder block-tätningarna?, tänkte om man fettar in dem i så fall, OM de inte ser för ihoptryckta ut...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Smörja bromskolvarna med Biltemas bromscylinderfett, kanske ?
Så kanske de rör sig lättare ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Smörja bromskolvarna med Biltemas bromscylinderfett, kanske ?
Så kanske de rör sig lättare ?
Svarade du på mitt inlägg el trådstartarens? Jag har en liten tub av det där silikonbaserade för bromsokstätningar som jag ej använt.

Har som sagt lite skum känsla i vissa av kolvarna. Tyckte att ovanstående förbjudna vätska borde ha lösgjort alla lika.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Korrekt....

Det är mycket möjligt att WD40 i praktiken fungerar men alla fabrikanter specar rengöring med alkohol och smörja med silikonfett.

Biltema 361826 Bromscylinderfett kostar 19kr och T-röd har du troligtvis hemma.

Biltemas för 19:-...Kan ju aldrig funka. Måste kosta minst 199:- för att det ska va bra. :tungan:tungan:tungan
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Trådväckning! Införskaffade nyligen ett par Tocico radial-ok (gsxr 1000 05-08, Hayabusa 08-12)

Har gjort rent dem lite ytligt med tandborste och förbjuden vätska som ovanstående skrev.
Blev rena och fina men tycker att vissa av kolvarna på det ena oket går trögare än andra, dock går
alla att trycka in med fingrarna samt trycka ut med tryckluft.

Ska man nöja sig där, eller kan man ta isär dem och kolla utan att behöva köpa ny tätnings-sats??
Eller blir dem otäta om man återanvänder block-tätningarna?, tänkte om man fettar in dem i så fall, OM de inte ser för ihoptryckta ut...

Jag hade ju passat på att ta isär för rengöring när oken ändå är lösa och tomma på bromsvätska. Vad kostar nya tätningar?
Det kan mycket väl funka med gamla tätningar men är det värt risken att få riva allt igen?
 

moddlaren

Guest
Gummitätningarna i bromsok är OFTAST INTE OLJEBESTÄNDIGT.. Bromsvätska är alkohol baserad därför är det rödsprit som skall användas vid rengöring.

Brakleen förstör gummi och Ex Wd 40 får gummi att svälla så korvarna går ännu tyngre efter några dagar.. Ingen bra problemlösning..
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är mycket möjligt att WD40 i praktiken fungerar men alla fabrikanter specar rengöring med alkohol och smörja med silikonfett.
Biltema 361826 Bromscylinderfett kostar 19kr och T-röd har du troligtvis hemma.
WD40 är ju mineraloljebaserat och sånt gillar ju inte packningarna, oftast ( viss reservation där.)
En inte helt ogrundad gissning (egna erf..) är att WD40 "löser" problemet. Tillfälligt, men sen..:gnissla
Har nödrepat fastnade kolvar på bil inför bes med rostlösande. tillfälligt..
Har gjort i ordning ett antal bromsok i vinter, 6 st och demontering av lösa delar tvättning nya packningar byte dåliga kolvar och Biltemas silikonfett på kolvarna vid montering gör underverk.
Kanske det är overkill, men det blir bättre.
Nästa vecka ska det fixas ett par ok till på min GL500. Och nya slangar..
Alltid kul att kunna bromsa..:tummenupp

(OT när jag hämtade GL500 -82 höll det på att smälla i första korsningen, nästan tji broms fram och därtill nybesiktigad???
Nåja, man vänjer sig..:D)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Svarade du på mitt inlägg el trådstartarens? Jag har en liten tub av det där silikonbaserade för bromsokstätningar som jag ej använt.

Har som sagt lite skum känsla i vissa av kolvarna. Tyckte att ovanstående förbjudna vätska borde ha lösgjort alla lika.
Oket är tillverkat i aluminium och kolvarna i stål. Tillsätt lite vatten i bromsvätskan och på sikt finns det potential att det går tungt även med rengjorda kolvar.

Plocka isär och se till att det finns förutsättningar att det skall glida lätt. Packningar till Suzuki finns billigt på eBay.co.UK
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Oket är tillverkat i aluminium och kolvarna i stål. Tillsätt lite vatten i bromsvätskan och på sikt finns det potential att det går tungt även med rengjorda kolvar.

Plocka isär och se till att det finns förutsättningar att det skall glida lätt. Packningar till Suzuki finns billigt på eBay.co.UK

Rev isär oket igår, där fanns en hel del små små gruskorn. Gick fint som f-n att tvätta med t-röd och tandborste och blåsa rent med tryckluft.

Tänkte att tätningarna svällt men det verkade inte så. Och det där silikonbaserade fettet från Biltema gjorde faktiskt underverk som det skrevs här, :tummenupp :Bugar provade lite.

Oken är från Hayabusa -11 och det är nog originalbeläggen som satt i: (står Tokico på dem å)
Ser helt oskruvade ut också.
Det var därför jag frågade gällande tätningarna, tycker de är dyra för vad man får och borde ju normalt inte behöva bytas på så relativt "nya" ok, men det beror väl på.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top