Fysisk träning

Vassingen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
varberg
Hoj
09. Yamaha r6
Någon som vet om det finns något specifikt träningsprogram för roadracingförare. Känns som om jag står o trampar och behöver vara i god trim till nästa års debut. Ser tacksamt fram emot era svar.

Timpa..a man with a mission!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Skaffa en cross/enduro...och haka på närmaste klubbs innefys nu över vinterhalvåret. De flesta klubbar med seriös satsning på sina hemmaförare brukar ha rätt bra fysträning med inriktning på styrka och uthållighet.

Och blanda med egen löpträning på det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Va de inte träningstips i senaste Highsider? :va

Annars är det väl uthållighet och kondis som gäller. Jag kör gym för överkroppen 2 dagar i veckan, inriktat på uthållighet, cyklar ToR jobbet och tränar cykel några dagar i veckan också.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Styrketräning är nog det sista du ska göra. Om det inte är med din kropp. Inte äns crossåkarna i usa tränar styrka jo en, Mike LaRocco men han är en medelmåtta. De bästa där kör roddmaskin eller cyklar eller springer.

Här har du mina tips.
Åka hoj är nog bäst (Cross och enduro)
Roddmaskin
Springa
Cykla
Pilates (mycket mage rygg)
Yooga
Olika koordinationspass

Ingen kör fortare för att de har stora biceps ;)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Crosstrainer

Det mest allsidiga och variationsmöjliga sättet att träna, dessutom väldigt skonsamt mot leder. Har en crosstrainer framför tv'n och det är enkelt att träna 3-5ggr i veckan under tiden man ser på nått bra på tv'n. Inte lätt att skylla på varken vädret eller avståndet till "gymmet". Mestadels kör jag kondition men också lite styrka, fast framförallt så är det ett sätt att hålla vikten i schack......:tummenupp

/J
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
En motionsform som inte lämnar någon kroppsdel oberörd är ländskidåkning men med tanke på att du bor i varberg så är nog bästa alternativet inlines/rullskidor! Gör du detta har du hela paketet förutom kanske underarmsträning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Styrketräning är nog det sista du ska göra. Om det inte är med din kropp. Inte äns crossåkarna i usa tränar styrka jo en, Mike LaRocco men han är en medelmåtta. De bästa där kör roddmaskin eller cyklar eller springer.

Här har du mina tips.
Åka hoj är nog bäst (Cross och enduro)
Roddmaskin
Springa
Cykla
Pilates (mycket mage rygg)
Yooga
Olika koordinationspass

Ingen kör fortare för att de har stora biceps ;)
Jag gymmar ju inte för att bli stor, jag ser ungefär likadan ut nu som för ett år sen, helt annan konsistens bara :) Däremot känner jag att jag orkar mycket mer, både med allt runt omkring och att köra. Sen är jag lite cynisk också, muskler skyddar bättre än fläsk vid vurpor, nog så viktigt. Jag kommer aldrig stå på pallen, jag har varken talang eller ambition nog att hamna där, men vurpar gör alla, och då har jag gärna lite muskler som kan ta upp smällarna, och mer muskler tål ju mer förtvining under ev konvalecens dessutom :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En motionsform som inte lämnar någon kroppsdel oberörd är ländskidåkning men med tanke på att du bor i varberg så är nog bästa alternativet inlines/rullskidor! Gör du detta har du hela paketet förutom kanske underarmsträning.

Jag kör en del skidor och rullskidor sedan något år tillbaka, och håller med om att det känns som en mer eller mindre komplett träningsform. På en lite kuperad runda känns det som de flesta muskler får en rejäl omgång, och dessutom är det roligare konditionsträning än löpning.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Styrketräning är nog det sista du ska göra. Om det inte är med din kropp. Inte äns crossåkarna i usa tränar styrka jo en, Mike LaRocco men han är en medelmåtta. De bästa där kör roddmaskin eller cyklar eller springer.

Här har du mina tips.
Åka hoj är nog bäst (Cross och enduro)
Roddmaskin
Springa
Cykla
Pilates (mycket mage rygg)
Yooga
Olika koordinationspass

Ingen kör fortare för att de har stora biceps ;)

För att behålla min tuffa manliga image skulle jag nog dra en nedre gräns ungefär här.


Här har du mina tips.
Åka hoj är nog bäst (Cross och enduro)
Roddmaskin
Springa
Cykla
--------------------------------------
Pilates (mycket mage rygg)
Yooga
Olika koordinationspass
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Från en HRC racingmanual gällande allt för deras cyklar i GP där bl.a träning också tas upp lite kort.

hrc82.jpg
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Längdskidåkning och simning är två superbt bra träningsmetoder, annars som flera ovanstående säger är cross/enduro ultimat. För de som inte har råd att skaffa en extra hoj och inte har tillgång till snö eller simhall så löpning i kombination med styrketräning med kroppsvikten som motstånd blir aldrig fel. Själv tävlar jag inte men kan klassas som träningsnarkoman och är gärna på gymmet, ute och springer, åker längdskidor då det finns snö, cyklar etc. Styrketräna på gym är klart mycket bättre än att inte göra någonting alls, lagom mycket muskler får man aldrig för mycket av. En kombination av många olika träningsformer ger oftast den mest mångsidiga styrkan/uthålligheten/kordinationen/etc.
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Kampsport/mma... :tummenupp

allsidighet, kondis, styrka, balans, bålstyrka och stryktålighet + att man får kramas med andra män :krama
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det ser inte ut som någon har nämnt mountainbike-cykling än, så då gör jag det. Förutom att man har nytta av all två-hjulingsvana man redan har så är det bra träning och sjukt rolig sådan med en schysst cykel. :tummenupp
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Det ser inte ut som någon har nämnt mountainbike-cykling än, så då gör jag det. Förutom att man har nytta av all två-hjulingsvana man redan har så är det bra träning och sjukt rolig sådan med en schysst cykel. :tummenupp

Dessutom hittar man allt man är van vid där. Sociala umgänget, kolfiberprylar osv osv...

Skillnaden är att allting bara kostar en bråkdel (i början), man kan ta en öl efteråt och man slipper betala försäkring.

/Fredde
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dessutom hittar man allt man är van vid där. Sociala umgänget, kolfiberprylar osv osv...

Skillnaden är att allting bara kostar en bråkdel (i början), man kan ta en öl efteråt och man slipper betala försäkring.

/Fredde
Bråkdel å bråkdel, en XC-cykel kan lätt kosta runt 20kkr, + trampor, skor mm, för en DH-cykel kan du lätt lägga på 10-20 papp till :näsblod

Jag gick å förälskade mig lite i en Basso, iofs racer, men den kostar 60 kkr exkl trampor :gnissla
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Häng med brewdarna till stallet och rid en häst 2-3 timmar/vecka, kommer göra ont som /&%&/%%&! första veckorna men det är riktigt bra träning av balans, stabilitet, ben, bål, rygg, kondition....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top