XR 1200-tråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul med fler som handlar Sportster/XR1200
Finns två medlemmar till här med XR1200 som skrivit till mig.
Ena heter Sturgis och den andre har jag glömt bort nicket på :gnissla
Ball hoj helt klart. Om du inte sett klippet så googla på "XR1200 back flip" på YT så hittar du ett hårresande hopp med 245-kiloshojen :)
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
...japp, kollat "alla" klipp..:tummenupp
jo, denna hoj ÄR verkligen en hoj...vilken maskin...
Tror att min dröm e uppfylld nu....båge och en HD...inte fel.
Vi får ta en träff senare då...kul ju...alla vi få
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Trevligt med en märkestråd där man kan dela erfarenheter om denna udda fågel.

Gillar väldigt mycket på XRen men för att den skall vara riktigt kul för mina syften så krävs det en del pill och trix med fjädring och liknande.
Fredrik
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Trevligt med en märkestråd där man kan dela erfarenheter om denna udda fågel.

Gillar väldigt mycket på XRen men för att den skall vara riktigt kul för mina syften så krävs det en del pill och trix med fjädring och liknande.
Fredrik

Heeelt rätt! Det är ju det som är grejen med HD :D
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
..köp en!....ja tycker den bara e såå ,mäktig, det bästa är Karaktären på den...sen finns det småpussel som glappande reflex under regplåten m.m.....ler...=HD...
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Killarna på Twinmotorcycles i holland är välkända Buelltrimmare och har sedan HD lade ned Buell siktat in sig på XR1200. De har gått igenom många eftermarknadspipor och bänkat dessa med egen mappning och tagit fram ett eget kit för luft, ECM och helsystem. Orginal hade deras XR(om jag kommer ihåg rätt) 75hk på bakhjulet och efter deras bästa mapp och pipor fick de närmare 95hk på slangen.....Vance&Hines var inte det bästa alternativet, Remus var sämre än orginal :va Pipercrossfilter var sämre än orginal....

Mycket läsvärt på deras bloggliknande artikelsida: http://www.twinmotorcycles.nl/
De har även en bra webbshop med allt man kan önska sig till XR:en.....min önskelista slutade på 35000kr.....
Fredrik
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
..härligt, ska in o kolla sidan.
kan tänka mig att godiset hamnade på 35popper... :)
...men jag e grymt nöjd som den är, men visst man kan väl alltid få bättre..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev ingen provkörning idag men ska ringa han som har hand om HD-sidan i butiken imorn hade jag tänkt. Kan bli svårt med en provtur dock då dom bara hade nya hojar i butiken. Inga demo-ex. :(
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Killarna på Twinmotorcycles i holland ...... Orginal hade deras XR(om jag kommer ihåg rätt) 75hk på bakhjulet och efter deras bästa mapp och pipor fick de närmare 95hk på slangen..
Fredrik

Kom ihåg fel

Orginal 82hk
Trim 97hk

Orginal 100Nm mellan 3400 och 4000 varv
Trim nästan 110Nm mellan 3000 och 6000 varv

Vridmomentkurvan är imponerande flack efter deras tuning. Den största skillnaden är inte i siffrorna även om de är imponerande utan i hur deras mappning verkar leverera kraften jämfört med orginal som har ett väldigt smalt varvtalsområde med max vrid.

http://www.twinmotorcycles.nl/artikelen.asp?aid=75

F
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Jag håller med klart coola..... men jag har inte sett prestandasiffror på dem. Twin Motorcycles fick inte berätta vad de fick ut när de mappade dem i deras bänk.

Har du sett något youtubeklipp där man hör hur de låter?
EDIT: [YOUTUBE-ID]2CLOpjpC6VE[/YOUTUBE-ID]

Fredrik
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har bara hittat det där klippet, och bänkningar ger ju inte direkt något superljud men visst låter den maffigt.

Ska ta och ringa HD-handlaren i Luleå nu igen för att höra om en provtur. Hoppas det går att lösa på nåt sätt, annars får jag väl åka till Umeå.

Uppdatering: Ingen möjlighet till provkörning i Luleå. Blir att åka till Umeå på Lördag om vädret blir som utlovat. :)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sådär ja. Hemkommen i ett stycke och provtur avklarad.

Efter en lång och kall resa med en jäkla massa regn kom jag till slut fram till Norrlands MC i Umeå. Enda trösten i regnet var att B-Kingen är som en dröm att köra. Riktigt trevlig maskin.

Nåja. Gick in i butiken och sa att jag hade ringt häromdagen och ville provköra XR1200:an som fanns på demo. "Inga problem!" tyckte han som var där och rullade ut hojen. Under tiden han gjorde detta värmde jag händerna och mig själv med en kopp blaskigt kaffe.

Han var först osäker om det var någon ström i hojen men det visade sig rätt snabbt att det fanns. Med buller och brak startade den. Vance & Hines Widow avgassystemet som satt på (utan insatser) pratade lite väl mycket för min smak, och då gillar jag ändå vrålande twinnar och radfyror. Däremot tycktes handlaren gilla ljudet. Stod och varvade motorn länge och väl.

DSCN1713.jpg


Märkte rätt snabbt när han gjorde det att avgassystemet förmodligen bara var påskruvat utan någon som helst åtgärd i insprutningen. Gick oerhört ruffigt och ojämnt (mer än en HD gör normalt) och small kraftigt på avslag. Nåja, allt kan ju inte vara perfekt. :rolleyes:

DSCN1714.jpg


Ser ut som en fullstoppad falukorv på grund av att jag hade dubbla lager av allt: undertröjor, tjocktröjor, jackor + ett ryggskydd.

Satte mig i sadeln och försökte vänja mig vid tanken att ha blinkers knappar på både höger och vänster styrhalva. På högersidan blev det kraftig intressekonflikt för mig då handen vill dra på lite när man flyttar tummen för att blinka.

Ut på vägen bar det av och väl uppe i fart så hittade jag inget att tycka illa om. Den gick stadig och fint, brummade härligt, bra bromsar, underbar motorkaraktär med riktigt bottenvrid. Kul med en lite varvvillig motor också, men buskaraktären kanske var nog så stor för att den ska vara praktisk eller bekväm på gata. Fast det är klart, en provtur på 5-10 minuter ger nog inte en så bra bild, speciellt inte när det nyss slutat regna och var blött överallt. Det enda jag egentligen störde mig på var fotpinnarnas placering / vinkel, speciellt på växelföraren.

Kommer definitivt att ha den i åtanke som ett framtida hojköp, men jag är rädd för att B-Kingen lämnade ett djupare avtryck hos mig än XR:en. :)
 
Last edited:

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
...den har ju karaktär och det är nog bara en vane sak, tycker själv att den går "tyst" under 4-5000 varv, men sen kommer ljudet vid gaspådrag...Ingen aning om prisbild och så på kingen, men den är ju grym den med...jag har min drömhoj iaf...ler:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tyckte den här levde om lika mycket vid 2000 varv som vid 7000. :näsblod

Onekligen så hade den karaktär. Den påminde faktiskt lite om min ombyggda gamla GSX. Lite halvruffig att köra och kräver förmodligen lite tillvänjning. Tydligen ska handlaren enligt farsan ha sagt att den var mappad och allt sånt men jag kan inte annat än säga bullshit åt det.

Nåja. Hittar jag mig ett vettigt jobb så går jag nog på banken och lånar pengar för att bygga om en XR1200 med lite ordentliga grejjer. :)
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Kul att du fick till en provkörning

Jag blev av med min Superduke -07 till något klåfingrigt patrask utanför jobbet mitt på dan i somras. Jörgen visade en länk till race serien och jag var såld direkt. Jag bara älskar sleeper stuket, ni vet den där gamla Ascona B som kör åttor runt de moderna BMW 320 eller VW bubblan med porschemotor osv.... Tanken att en HD kan svänga och gå på bana lockade mig otroligt mycket.

Första intrycket var sådär, körde en luft och buller kittad 09:a och visst motorkaraktären påminde om min SD men med mindre av allt. Chassiet var dock helt under all kritik - att få till en chassie som under tuff kurvtagning är för löst och ormar sig och vid vanlig körning försöka kasta dig ur sadeln pga stötighet är ett ingenjörsmässigt konststycke... :(

Tillräckligt med drag finns det för mitt behov....SD drog galet bra från 60 till 200kmH medan HD:n är betydligt långsammare på alla växlar och varvtal....men efter 170-190 blir det bara farligt, speciellt med mitt omdöme.

Dämpning och bromsar MÅSTE göras bättre för att passa in körstil - full gas, full broms och så mkt nedlägg som möjligt däremellan. Däcken, speciellt fram där original fortfarande sitter, måste bytas - snorhalt är förnamnet.

Det går fortfarande att svänga och undvika att vara långsammast på en gocartbana (Tuvängen utanför Södertälje) men med mappning, avgas, bromsar, stötdämpare och bättre framdäck så kanske vårens körningar på Gelleråsen kan bli lika kul som med SD:n

Bilder från Tuvängen: http://picasaweb.google.se/fredrik.olen/HDXR1200#
Fredrik
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top