"Fuck you" ficklampor

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Min Maglite 3D känns helt plötsligt väldigt klen :näsblod

Men å andra sidan har den överlevt drygt 20 års misshandel så kvaliteten kan man inte klaga på :tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har idag en mag 4D. Vill ha starkare ljusbild. Den kommer mest ligga bilen och användas till lite allt möjligt. Kanske gå ut med hunden eller mekljus till enduron under vintern. Men ska alltså kunna ha den fasttejpad på hojen eller i ryggsäck. Uppladdningsbar fast i så fall snabbladdning på 12v.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har idag en mag 4D. Vill ha starkare ljusbild. Den kommer mest ligga bilen och användas till lite allt möjligt. Kanske gå ut med hunden eller mekljus till enduron under vintern. Men ska alltså kunna ha den fasttejpad på hojen eller i ryggsäck. Uppladdningsbar fast i så fall snabbladdning på 12v.

Här tror jag man kan hitta något..
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Beror på vad du ska använda den till.

Många av dessa är onödigt stora. Jag kikar lite efter en mindre lampa med strobe-funtion som tål stötar och kan vapenmonteras. Några tips i den klasses?


Vapenmonteringen är jag inte säker på att den klarar, men de andra kraven lever den upp till galant.

http://www.brightguy.com/products/Fenix_PD20_LED_Flashlight.php



Går att söka på vapenmontering;
http://www.brightguy.com/results.php?Search=keyword&Keyword=A
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag kan rekommendera Eftersöks lampa som man kan fästa på pipan på bössor t.ex.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Swedol säljer en diodlampa som heter ledlenser eller nåt. Jag är jävligt impad!
Lyser stört bra och håller för flera års misshandel på en truckverkstad.
Enda lampan som höll tydligen och den var prisvärd tycker jag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När behöver man en västingsuperduperficklampa egentligen?

Jag har sällan behov av att lysa upp en fläck skitmycket 3km bort.
En bra ficklampa för mig är en som lyser upp största möjliga fläck i den direkta närheten litegrann, drar man igång ett sånt där monster för att se vart man har lagt skiftnyckeln så är man ju utan mörkerseende i tre dagar sen.
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Min Maglite 3D känns helt plötsligt väldigt klen :näsblod

Men å andra sidan har den överlevt drygt 20 års misshandel så kvaliteten kan man inte klaga på :tummenupp


Skulle precis fråga om det var "ute" med maglite :) Har också en som har hållt i många år och lyser väldigt bra.

Sen kan man använda den som batong om man vill.... :smasha
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Hade min maglite 3D i somras när vi grillade, tältade och nakenbadade. Hoppade i med ficklampan i vattnet och sa: En sån här är vattentät va? Doppade i lampan under vattnet och konstaterade att den fortfarande lös. Bra bra! Dagen efter var det dock lite vatten innanför linsen..
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
När behöver man en västingsuperduperficklampa egentligen?

Jag har sällan behov av att lysa upp en fläck skitmycket 3km bort.
En bra ficklampa för mig är en som lyser upp största möjliga fläck i den direkta närheten litegrann, drar man igång ett sånt där monster för att se vart man har lagt skiftnyckeln så är man ju utan mörkerseende i tre dagar sen.

Vapenmonterad med strobe-funktion är ganska praktiskt om man hellre skrämmer än skjuter folk...


Näe, jag såg det i "Kick Ass" och fick ett helt naturligt habegär. :D
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det blev en Fenix TK12 R5. Behovet att få med den på hojen vann. 280 lumens borde lysa satan men vi får se när den kommer hem.

700 kr med frakt. Får se vad tullen säger.
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Jag är också nöjd med min maglite. Har använt den som hammare en gång eller två
när inget bättre fanns till hands...

Fast den är förstås inte vidare smidig :näsblod
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu har jag hunnit testa den en natt i skogen. Liten och smidig men flertalet ljusstyrka lägen. Kanske lite krångligt att byta mellan de olika. Med allt från mysigt stödljus när man står still och vilar till ganska bra drag på 280 lumens läget. Jag testade lite att signalera med stroben mot trätopparna för att en kille som kom efter skulle se var vi var. Det funka men jag såg inte själv hur långt det syns. Stroben är kanske aningen snabb och inte slumpvis.

En jävligt bra ficklampa till ändamålet men kanske aningen dyr för det lilla draget. Fast den lyser bra mycket mer än vanligt maglite 3D.

Får se om batterikostnaden drar iväg. Men jag försökte tänka på att hålla mig på 60 lumens och då ska det räcka ett gäng timmar.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nu har jag hunnit testa den en natt i skogen. Liten och smidig men flertalet ljusstyrka lägen. Kanske lite krångligt att byta mellan de olika. Med allt från mysigt stödljus när man står still och vilar till ganska bra drag på 280 lumens läget. Jag testade lite att signalera med stroben mot trätopparna för att en kille som kom efter skulle se var vi var. Det funka men jag såg inte själv hur långt det syns. Stroben är kanske aningen snabb och inte slumpvis.

En jävligt bra ficklampa till ändamålet men kanske aningen dyr för det lilla draget. Fast den lyser bra mycket mer än vanligt maglite 3D.

Får se om batterikostnaden drar iväg. Men jag försökte tänka på att hålla mig på 60 lumens och då ska det räcka ett gäng timmar.

Inga problem, CR123 eller 18650 batterier hittar du på ebay från hongkong för en spottstyvel, likaså laddare till dem för några tior.

Jag kör själv med TK11
Vill du ha spridning på ljuset när du tex ska meka under bilen så funkar den vita "spridningsstaven", eller vad man ska kalla den, riktigt bra.
Likaså funkar de röda filtret fint om du inte vill sabba mörkerseendet för mkt :D

Använder min o slår av o på den några hundra ggr per natt o den håller fint änsålänge, laddar gör jag nångång var tredje månad kanske.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top