Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Just lyft är ju tveeggat i sidventilare. iom att flödet över ventilen hindras av högt lyft samt att man får köra med lägre kompression för att ha klarning mellan topp o ventil.

Kamtricksen är väl att köpa lösa lober från Enfieldracing eller leinweber med gamla racing profiler.
Är man hardcore kör man med tiltade ventiler in mot cylinderloppet i Kr eller Wr cylindrar och model k toppar med popup kolvar.

Men det jag ska göra nu är att tillverka egna lösa lober eftersom kamdata ligger uppe på nätet till ett otal gamla racingprofiler och jag har allt övrigt för tillverka dem.

Sidans camgears har lös axel i pressad som man pressar ur, kapar av gamla loben, pressa tillbaks axeln och svetsar dit den lösa loben. Ta da!
Det står vid vilka vevgrader de ska öppna o stänga så det vet jag med. Jag valde Khk profilen det är den sista produktionssidan innan sportstern och klart mildast av de profiler som ligger uppe på nätet med 278 i dur och 0.378 i lyft.
Men jag ska ju köra kompressor med så då är det dumt att välja en herrejösses kam.
Skulle allt go haywire så har jag ju alltid mina supersnälla Wldr kammar att åka på.

Hänger resten av motorn med eller får du ett effektband över maxvarv?
Jag är lite smygis på raceprofil på en gatkam.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Just lyft är ju tveeggat i sidventilare. iom att flödet över ventilen hindras av högt lyft samt att man får köra med lägre kompression för att ha klarning mellan topp o ventil.

Kamtricksen är väl att köpa lösa lober från Enfieldracing eller leinweber med gamla racing profiler.
Är man hardcore kör man med tiltade ventiler in mot cylinderloppet i Kr eller Wr cylindrar och model k toppar med popup kolvar.

Men det jag ska göra nu är att tillverka egna lösa lober eftersom kamdata ligger uppe på nätet till ett otal gamla racingprofiler och jag har allt övrigt för tillverka dem.

Sidans camgears har lös axel i pressad som man pressar ur, kapar av gamla loben, pressa tillbaks axeln och svetsar dit den lösa loben. Ta da!
Det står vid vilka vevgrader de ska öppna o stänga så det vet jag med. Jag valde Khk profilen det är den sista produktionssidan innan sportstern och klart mildast av de profiler som ligger uppe på nätet med 278 i dur och 0.378 i lyft.
Men jag ska ju köra kompressor med så då är det dumt att välja en herrejösses kam.
Skulle allt go haywire så har jag ju alltid mina supersnälla Wldr kammar att åka på.

Aha. Det låter ju framkomligt!

Det är en rejäl bit kunskap och matte mellan vanliga kamdata, alltså typ lyft, LS, LC, duration, öppnings- och stängningstider osv, till själva lobform. Så om det bara är kamdata enligt standard, då skulle iaf jag ta hjälp av kamdesigner för att få det rätt. Ta bara kontaktpunkten för rullkammar som exempel. Masströghet i ventilmekanismen, fjäderbegränsningar osv. Att få till en, med rimliga fjädertryck, följbar profil innebär ju att man i varje punkt måste ha koll på både accelerationen och tredjederivatan, och koppla denna till hela fjäder/mass-ekvationen.

Gymnasiematte läste jag ngnstans längre upp i tråden, men valde att inte kommentera det då.

Sida som beskriver lite om kamaxeldesign
http://www.tildentechnologies.com/Cams/CamDesign.html
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hänger resten av motorn med eller får du ett effektband över maxvarv?
Jag är lite smygis på raceprofil på en gatkam.
Det tror jag inte.
Ser man på bänkpappren så slutar motorn flöda nästan helt vid 3000varv.
Motorn borde kunna varva till 6000varv innan man närmar sig den heliga kolvhastigheten 25m/sekund.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aha. Det låter ju framkomligt!

Det är en rejäl bit kunskap och matte mellan vanliga kamdata, alltså typ lyft, LS, LC, duration, öppnings- och stängningstider osv, till själva lobform. Så om det bara är kamdata enligt standard, då skulle iaf jag ta hjälp av kamdesigner för att få det rätt. Ta bara kontaktpunkten för rullkammar som exempel. Masströghet i ventilmekanismen, fjäderbegränsningar osv. Att få till en, med rimliga fjädertryck, följbar profil innebär ju att man i varje punkt måste ha koll på både accelerationen och tredjederivatan, och koppla denna till hela fjäder/mass-ekvationen.

Gymnasiematte läste jag ngnstans längre upp i tråden, men valde att inte kommentera det då.

Sida som beskriver lite om kamaxeldesign
http://www.tildentechnologies.com/Cams/CamDesign.html

Är inte det där gymnasiematte? :) Kanske inte... Fast jag tror ändå inte man behöver mer än gymnasiematte för att skapa en lyftkurva även om någon föredrar att använda transformer.

Finns det några belägg för att tredjederivatan har betydelse? Jag har svårt att koppla den till någonting? Och aldrig annars i fysiken har jag sett den användas?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Aha. Det låter ju framkomligt!

Det är en rejäl bit kunskap och matte mellan vanliga kamdata, alltså typ lyft, LS, LC, duration, öppnings- och stängningstider osv, till själva lobform. Så om det bara är kamdata enligt standard, då skulle iaf jag ta hjälp av kamdesigner för att få det rätt. Ta bara kontaktpunkten för rullkammar som exempel. Masströghet i ventilmekanismen, fjäderbegränsningar osv. Att få till en, med rimliga fjädertryck, följbar profil innebär ju att man i varje punkt måste ha koll på både accelerationen och tredjederivatan, och koppla denna till hela fjäder/mass-ekvationen.

Gymnasiematte läste jag ngnstans längre upp i tråden, men valde att inte kommentera det då.

Sida som beskriver lite om kamaxeldesign
http://www.tildentechnologies.com/Cams/CamDesign.html

Nja. Jag hade nog inte tänkt att ta det till DEN nivån.
Jag nöjer mig med att rita in kontaktpunkten för rullen på lyftarn når rätt lyft vi rätt gradtal. Sen tjööper jag fjädrar som bevisligen klarat tuffare kamprofiler en den i fråga. Så är jag nöjd med det med.
Att sen masströgheten i ventilmekanismen gör att dessa teoretiska värden inte stämmer vid maxvarv, tredjederivatan(?) mm. Kan jag leva med...

Dessa parametrar betvivlar jag ikke att stora seriösa tillverkare av hi performance kammar beaktar. Men jag tycker att vi släpper det där.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Såå nu över till något roligare.
Det trillade äntligen in lite prylar så jag kan tillverka primäraxeln (Eller vad man nu ska kalla den) i kompressorn & motordrevet.
Vilket bestämmer kompressorns placering, som bestämmer var pedalarrangemang mm hamnar.
Typ inte mycket har klunnat göras förrens nu!
DSC_0956.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja. Jag hade nog inte tänkt att ta det till DEN nivån.
Jag nöjer mig med att rita in kontaktpunkten för rullen på lyftarn når rätt lyft vi rätt gradtal. Sen tjööper jag fjädrar som bevisligen klarat tuffare kamprofiler en den i fråga. Så är jag nöjd med det med.
Att sen masströgheten i ventilmekanismen gör att dessa teoretiska värden inte stämmer vid maxvarv, tredjederivatan(?) mm. Kan jag leva med...

Dessa parametrar betvivlar jag ikke att stora seriösa tillverkare av hi performance kammar beaktar. Men jag tycker att vi släpper det där.

Det är nog lika bra i detta fallet.
Tredjederivatan av lyftkurvan är intressant just som den parameter som bestämmer hur pass följbar kammen är. Om andraderivatan är accelerationen så är tredjederivatan "snärten" kan man säga.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Okej där ser man.
Jag har sett kamprofiler som ser ut som en "fyrkantig kloss" till raceversioner av model k. De måste generera både snärt och ryckig acceleration/declaration:hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det var en annan sak jag tänkte föreslå, att det nog här är extra eftersträvansvärt att just passera chockpunkten två gånger, dels är det ju möjligt pga låg massa i ventilmekanismen och lågt varvtal. Dels sannolikt nödvändigt eftersom ventilerna sannolikt chokar så tidigt av den orsak du nämde ovan.


Okej där ser man.
Jag har sett kamprofiler som ser ut som en "fyrkantig kloss" till raceversioner av model k. De måste generera både snärt och ryckig acceleration/declaration:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Check this out!!:3freak

cycle-world_1965_jerry-branch_04.jpg
#Kolla in bilden högst upp till vänster
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Var nere o måtta upp en axel lite snabbt.
Smaken av vacuumförpackad getpung är ständigt närvarande när man är pappaledig. Bla är ett sådant tillfälle är när man vill ha ett bra svarvämne i schysst vertygsstål. Getpung!

Tur man har kvällsskiftande vänner i branschen. Så ett ämne SS2541 är på väg i en matdosa, Till undertecknad.
Ja ja, i januari är det slut med titt-ut lekar, legoläggande o lipiga syltmonster.
Vem vet man kanske till o med får bajsa utan behöva ha nån i knät samtidigt.?
Det lär bli mindre blogg o mer verkstad iaf:tummenupp



View attachment 374041
Också en snygg cam (från en knöl)

He he, med lite vipparmsgeometri på det så:3freak:hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Du vet hur man pratar om vassa kammar va? Mycket lyft och duration, dvs ventilen öppnar mycket och håller sig öppen längre = mer soppa in och mer effekt (teoretiskt). Att man pratar om vassa kammar är dock lite av en paradox eftersom ju "vassare" en kam är, desto trubbigare är den. I normala fall är kammar mer äggformade, men de där är fan så trubbiga att de nästan är fyrkantiga (vilket är en jävligt vass och brutal kamkonfiguration, väldigt långt ifrån vad som är normalt). Tänk dig hur den där jobbar på ventilens vipparm när den roterar, den kommer lyfta jävligt fort och plötsligt (enorm ventilacceleration), lyfta mycket och vara öppen jävligt länge. Eller det kanske var ett retoriskt "eeh, va?:va " ??:va :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du vet hur man pratar om vassa kammar va? Mycket lyft och duration, dvs ventilen öppnar mycket och håller sig öppen längre = mer soppa in och mer effekt (teoretiskt). Att man pratar om vassa kammar är dock lite av en paradox eftersom ju "vassare" en kam är, desto trubbigare är den. I normala fall är kammar mer äggformade, men de där är fan så trubbiga att de nästan är fyrkantiga (vilket är en jävligt vass och brutal kamkonfiguration, väldigt långt ifrån vad som är normalt). Tänk dig hur den där jobbar på ventilens vipparm när den roterar, den kommer lyfta jävligt fort och plötsligt (enorm ventilacceleration), lyfta mycket och vara öppen jävligt länge. Eller det kanske var ett retoriskt "eeh, va?:va " ??:va :)

Nåt sånt ja. Skulle inte vilja klubba till mina plutti fnutt ventiler i hondan med sådana klubbor:hihi

I harrrleyn har jag samma ventiler som i top fuel dragster!!

.................Fast med Betydligt mindre kantarell diameter....
Men skaft o längd var samma.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nåt sånt ja. Skulle inte vilja klubbatill mina plutti fnutt ventiler i honda med sådana klubbor:hihi

Nej, tar väl inte mer än ett varv med de där klossarna förrän du har skickat dina ventiler genom blockets botten...:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag har det varvats ryssjärn. På lunchen svarvades en axel till kompressorn till
. Nöjd med dagens dont la jag ner arbetet.
Garagets kvällsskift började med att lunchsvarvandets axel uppdagades vara skrot. Tappen för duplexdrevet var 1mm för liten:rodnar

Don't get mad, get even!:fyllisar

En ny axel har yxats fram.

DSC_0960.jpgDSC_0961.jpgDSC_0962.jpg

Nu ska drevet svarvas så att det går över gavelnosen samt lättas så mycket som möjligt. Sen har jag inte klurat ut hur drevet ska fästas på axeln. Det ser ut att bli en kombination av lettring på axeln, bussningsloctite samt skruvförband i änden som klämmer drevet mot bakomvarande diameter. Hängde nån med?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top