Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tackar tackar!!
Industrigrossisten upptäckte att kortavgiften för min betalning var högre än kostnaden för spårsäkringarna. Så jag fick dem:tummenupp

Sitter o väntar på lager o drevb till kompressorn. Under tiden har jag ritat upp lite balla kamprofiler till surisen i mastercam. Än så länge har jag ritat upp Khk insugare med 274 i duration och 0.378"tum i lyft
Orginal är det 240 dur o 0.318" i lyft
Nu sitter det i 278 i dur och 0.318" i lyft Också refererade till som The pussycams på flatheadpowerforat.
Well, i don't mind a little.....:tuttar
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nån kunnig här?
Jag har filat vidare på det här med kamnockar.
Först ritade jag dem med raka flanker och lite större radie vid max lyft.
Men nu har jag ändrat till radie 55mm på flankerna och lite mindre radier vid max lyftet. det borde ge mer lyft vid halvöppen ventil och längre tid med nästan max lyft.
Får även för mig att radie på flanken är något snällare mot ventillyftarn men är lite osäker där.
Win win?
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Elfors. Prata med killarna på http://savarturbo.se/
Där finns det mycket erfarenhet. Så det vore konstigt om ingen kunde ge dig ett bra svar där även om det varesig är överladdat eller på 4 hjul
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nån kunnig här?
Jag har filat vidare på det här med kamnockar.
Först ritade jag dem med raka flanker och lite större radie vid max lyft.
Men nu har jag ändrat till radie 55mm på flankerna och lite mindre radier vid max lyftet. det borde ge mer lyft vid halvöppen ventil och längre tid med nästan max lyft.
Får även för mig att radie på flanken är något snällare mot ventillyftarn men är lite osäker där.
Win win?

Håll ner accelerationen vid vändningarna genom någorlunda mjuka radier.
Minskar slitaget mer än man tror.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nån kunnig här?
Jag har filat vidare på det här med kamnockar.
Först ritade jag dem med raka flanker och lite större radie vid max lyft.
Men nu har jag ändrat till radie 55mm på flankerna och lite mindre radier vid max lyftet. det borde ge mer lyft vid halvöppen ventil och längre tid med nästan max lyft.
Får även för mig att radie på flanken är något snällare mot ventillyftarn men är lite osäker där.
Win win?

Du ska titta på lyftkurvans profil. Och sedan accelerationen på den.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Elfors. Prata med killarna på http://savarturbo.se/
Där finns det mycket erfarenhet. Så det vore konstigt om ingen kunde ge dig ett bra svar där även om det varesig är överladdat eller på 4 hjul

Jo iofs. Men det finns mycke kunskap här med och här är jag en känd profil så jag får svar av kunniga som kanske inte svarat en okänd profil. Tyvärr hänger väl inte de kunnigaste här i denna tråden hela tiden
:gnissla
Håll ner accelerationen vid vändningarna genom någorlunda mjuka radier.
Minskar slitaget mer än man tror.
Jo, det är nog bra för hållbarheten.



Du ska titta på lyftkurvans profil. Och sedan accelerationen på den.

???jag ritar inte kammarna i något motorkonstruktionsprogram utan i vanlig CAD.
Så det där säger mig inte mycket..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så nu har vintern åter visat sin fula nuna igen.
Varje år samma sak.
När den vita skiten trillar ner tittar gamla rostiga rallyambitioner fram och med dem viljan att vinna unga möers hjärtan och stora karlars respekt.
Dumt mycke dumt.
Trots att dessa fenomen klingat av betydligt med åren fick jag ändå ingivelsen att göra en högfarts180graders piruett framför polarns hus när han hängde julljus pynt på sin skorsten.

Scen: Smal grusväg
Estradör: Sursdiesel berlingon
Elefantego: Undertecknad

Uppskattad ingångshastighet 70knyck -Verklig 40.
Knyck på ratten, full krycka!!
..O typ inget hände, mes ställ och toklåst vänsterbakhjul.
Det tog en timme att ta sig där ifrån med skåpet fullastat med skam.
Ett klassikt trick för att lossa låsta bromstrummor är at knacka på fälgen. Tyvärr är kamraten lite begränsad när det gäller känsla med släggan så nu ligger bromsen lite på och fälgen är krokig:3freak

I'm too old for this shit!

Behövs inget avancerat program, man kan med ganska enkel mattematik rita fram lyftkurva från kamprofilen eller baklänges från lyftprofil till kamprofil.

Pratar du om vipparms utväxlingens påverkan på ventillyftet?
Min ventil ligger direkt emot kamnocken så då är lyft o kamprofilen samma sak.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så nu har vintern åter visat sin fula nuna igen.
Varje år samma sak.
När den vita skiten trillar ner tittar gamla rostiga rallyambitioner fram och med dem viljan att vinna unga möers hjärtan och stora karlars respekt.
Dumt mycke dumt.
Trots att dessa fenomen klingat av betydligt med åren fick jag ändå ingivelsen att göra en högfarts180graders piruett framför polarns hus när han hängde julljus pynt på sin skorsten.

Scen: Smal grusväg
Estradör: Sursdiesel berlingon
Elefantego: Undertecknad

Uppskattad ingångshastighet 70knyck -Verklig 40.
Knyck på ratten, full krycka!!
..O typ inget hände, mes ställ och toklåst vänsterbakhjul.
Det tog en timme att ta sig där ifrån med skåpet fullastat med skam.
Ett klassikt trick för att lossa låsta bromstrummor är at knacka på fälgen. Tyvärr är kamraten lite begränsad när det gäller känsla med släggan så nu ligger bromsen lite på och fälgen är krokig:3freak

I'm too old for this shit!

:D

Polaren ringde mig igår klockan 00.00 ca. Då han han åkt i diket med sin uråldriga gamla tvåförti på väg hem från jobbet. På årets första snödag...
- Ok, hur hände detta egentligen? Frågar jag.
"Nämen du vet, låg i fyran och bara trampade till lite och plötsligt gjorde bilen en 180-gradare bara sådär..."
- Aha... På en rak jävla vägjävel utan minsta tillstymmelse till kurva?
"Javafan, man får väl improvisera?" :D

Hade god lust att lämna honom där i diket, men det hade ju inte varit snällt... Drog upp honom, hygglig som jag är. Idag ringer han igen: "Ska vi ut och sladda?:brynad "

Fastnar han idag igen får han fan gå hem...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:D

Polaren ringde mig igår klockan 00.00 ca. Då han han åkt i diket med sin uråldriga gamla tvåförti på väg hem från jobbet. På årets första snödag...
- Ok, hur hände detta egentligen? Frågar jag.
"Nämen du vet, låg i fyran och bara trampade till lite och plötsligt gjorde bilen en 180-gradare bara sådär..."
- Aha... På en rak jävla vägjävel utan minsta tillstymmelse till kurva?
"Javafan, man får väl improvisera?" :D

Hade god lust att lämna honom där i diket, men det hade ju inte varit snällt... Drog upp honom, hygglig som jag är. Idag ringer han igen: "Ska vi ut och sladda?:brynad "

Fastnar han idag igen får han fan gå hem...

 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Så nu har vintern åter visat sin fula nuna igen.
Varje år samma sak.
När den vita skiten trillar ner tittar gamla rostiga rallyambitioner fram och med dem viljan att vinna unga möers hjärtan och stora karlars respekt.
Dumt mycke dumt.
Trots att dessa fenomen klingat av betydligt med åren fick jag ändå ingivelsen att göra en högfarts180graders piruett framför polarns hus när han hängde julljus pynt på sin skorsten.

Scen: Smal grusväg
Estradör: Sursdiesel berlingon
Elefantego: Undertecknad

Uppskattad ingångshastighet 70knyck -Verklig 40.
Knyck på ratten, full krycka!!
..O typ inget hände, mes ställ och toklåst vänsterbakhjul.
Det tog en timme att ta sig där ifrån med skåpet fullastat med skam.
Ett klassikt trick för att lossa låsta bromstrummor är at knacka på fälgen. Tyvärr är kamraten lite begränsad när det gäller känsla med släggan så nu ligger bromsen lite på och fälgen är krokig:3freak

I'm too old for this shit!



Pratar du om vipparms utväxlingens påverkan på ventillyftet?
Min ventil ligger direkt emot kamnocken så då är lyft o kamprofilen samma sak.

Du är iallafall inte någon jävulsk epa förare som leker rallyförare i bostads områden :mad: Jag hatar vintern :(
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pratar du om vipparms utväxlingens påverkan på ventillyftet?
Min ventil ligger direkt emot kamnocken så då är lyft o kamprofilen samma sak.

Tänkte inte på de... Men ja då blir det ju lite enklare kalkyl. Dock kvarstår det att du måste titta på accelerationen.

Du har några randvilkor som måste uppfyllas, och några av dessa kan ju varieras. Tex ventilfjädrar kan säkert bytas ut.
Vilken acceleration tål ventilskaft mm innan belastningen blir för hög?
Du önskar ett visst lyft, och under en given periodtid som ska klaras med viss marginal även vid maxvarv på motorn.

Det blir lite fysikberäkningar men hittar du rätt ingenjörsstudent så kanske han bara tycker det är en rolig intressant uppgift att räkna på. Det är ju i princip bara gymnasiematematik men men...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tänkte inte på de... Men ja då blir det ju lite enklare kalkyl. Dock kvarstår det att du måste titta på accelerationen.

Du har några randvilkor som måste uppfyllas, och några av dessa kan ju varieras. Tex ventilfjädrar kan säkert bytas ut.
Vilken acceleration tål ventilskaft mm innan belastningen blir för hög?
Du önskar ett visst lyft, och under en given periodtid som ska klaras med viss marginal även vid maxvarv på motorn.

Det blir lite fysikberäkningar men hittar du rätt ingenjörsstudent så kanske han bara tycker det är en rolig intressant uppgift att räkna på. Det är ju i princip bara gymnasiematematik men men...

Jo, iofs så är jag ju bara en enkel do'er men total noll koll har jag inte. Ventilfjädrar etc är väl ändå elementärt?
Kamprofilerna är inte uppdiktade i fantasin heller utan tagna från faktiska data som användes under 50-60-talen under dirtrack eran. Senare använda av flatheadtrimmare än idag.

Jag har också läst gymnasiematte så det räcker för att räkna på vad ventilens aktuella hastighet är vid en viss punkt på kamprofilen men vad ska jag med de datana till? Vad är bra värden o vad är dåliga?

Menigslöst att trassla in sig matematiken när jag vet att det är en snällprofil som funkar. Än att sitta på en massa data som inte säger mig nånting.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad för Gymnasiematte gick ni egentligen?

Alltid lika kul att läsa din tråd Elffors.
Du skulle kunna skriva en bok med sättet du skriver på =)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Läste matte c på komvux för att stötta linda när hon läste upp sin matte. Det räcker för att göra en graf för vad ventilens hastighet är på ett givet gradtal på kamprofilen.
Men det är ju rätt länge sedan nu.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Läste matte c på komvux för att stötta linda när hon läste upp sin matte. Det räcker för att göra en graf för vad ventilens hastighet är på ett givet gradtal på kamprofilen.
Men det är ju rätt länge sedan nu.

Vad hyggligt av dig :yoparty:kär

Då förstår jag.
Jag lyckades inte klara av Matte B på komvux :dummer
Som tur är så är jag en "ofantligt" duktig Googlare så de mesta löser sig iaf :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...men vad ska jag med de datana till? Vad är bra värden o vad är dåliga?

Du vill lyfta ventilen så snabbt som möjligt och det begränsas av materialets hållfasthet. Krafterna ges av accelerationen. Sen ska ju ventilens hastighet hinna bromsas av fjädern också.

Dåligt är om accelerationen blir så hög att någontin brister. Bra är så nära som möjligt strax under den accelerationen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur mycket lyft vill du ha? Det finns ju en del heta sportsterkammar. Som du självklart redan vet behöver du ju mycket lyft, eftersom vipparmsutväxling (vanligtvis 1:625på HD) går bort om man använder dem i din sida. Om man vill ha mycket lyft utan så mycket duration så skulle ju tex nitrosportsterkammar som tex red Shift 723 skulle kunna funka? Isf skulle du ju få tex .445" i lyft med Red Shift 723, eftersom den lyfter .723" med 1.625 vipparmsutväxling. Kanhända är det dock för mycket duration för en 900-kubikare, jag vet inte heller hur mycket kam sidorna tål vs toppventilarna, om det är några generella skillnader.

Eftersom du har stora hjul på dina lyftare så är det '86-90-sportsterkammar som jag tror passar bäst. Åas är dessa kammar offsetslipade, eftersom 86-90-kamhusen har offset-lyftare. Vet inte hur det är på 750-sidan?
Man skulle då rundslipa dina stommar, sedan pressa på, tima och svetsa dit Red Shift-loberna.
Just Red Shift, Woods samt Leineweber kör med "lösa" lober som sedan pressas på och svetsas.

'91-03-sportsterkammar har de små lyftarrullarna så den profilen blir galen på lyftare med stora rullen, '91-03 har dock inte offset-lyftare. Min S&S-motor har även den 86'-90-design på kamhuset, den designen nämligen starkast vid aggressiva kammar.

Annars kanske några riktigt hi-lift/nitrokammar för järnsporster alt XR1000 skulle kunna funka? Ty de har stora rullen, men mig veterligen ingen offset.

Här är tex Red Shifts kammar för '86-90-sportster.
http://www.zippersperformance.com/a...gines/red-shift-86-90-4-speed-ev-xl-cams.html

Men men, allt det här kanske du redan kollat? Jag minns att vi pratade om det fö ngt år sedan. Jag antar en hel del gångbara kamtricks redan finns beskrivna i HD-sidventilscommunityt.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur mycket lyft vill du ha? Det finns ju en del heta sportsterkammar. Som du självklart redan vet behöver du ju mycket lyft, eftersom vipparmsutväxling (vanligtvis 1:625på HD) går bort om man använder dem i din sida. Om man vill ha mycket lyft utan så mycket duration så skulle ju tex nitrosportsterkammar som tex red Shift 723 skulle kunna funka? Isf skulle du ju få tex .445" i lyft med Red Shift 723, eftersom den lyfter .723" med 1.625 vipparmsutväxling. Kanhända är det dock för mycket duration för en 900-kubikare, jag vet inte heller hur mycket kam sidorna tål vs toppventilarna, om det är några generella skillnader.

Eftersom du har stora hjul på dina lyftare så är det '86-90-sportsterkammar som jag tror passar bäst. Åas är dessa kammar offsetslipade, eftersom 86-90-kamhusen har offset-lyftare. Vet inte hur det är på 750-sidan?
Man skulle då rundslipa dina stommar, sedan pressa på, tima och svetsa dit Red Shift-loberna.
Just Red Shift, Woods samt Leineweber kör med "lösa" lober som sedan pressas på och svetsas.

'91-03-sportsterkammar har de små lyftarrullarna så den profilen blir galen på lyftare med stora rullen, '91-03 har dock inte offset-lyftare. Min S&S-motor har även den 86'-90-design på kamhuset, den designen nämligen starkast vid aggressiva kammar.

Annars kanske några riktigt hi-lift/nitrokammar för järnsporster alt XR1000 skulle kunna funka? Ty de har stora rullen, men mig veterligen ingen offset.

Här är tex Red Shifts kammar för '86-90-sportster.
http://www.zippersperformance.com/a...gines/red-shift-86-90-4-speed-ev-xl-cams.html

Men men, allt det här kanske du redan kollat? Jag minns att vi pratade om det fö ngt år sedan. Jag antar en hel del gångbara kamtricks redan finns beskrivna i HD-sidventilscommunityt.

Just lyft är ju tveeggat i sidventilare. iom att flödet över ventilen hindras av högt lyft samt att man får köra med lägre kompression för att ha klarning mellan topp o ventil.

Kamtricksen är väl att köpa lösa lober från Enfieldracing eller leinweber med gamla racing profiler.
Är man hardcore kör man med tiltade ventiler in mot cylinderloppet i Kr eller Wr cylindrar och model k toppar med popup kolvar.

Men det jag ska göra nu är att tillverka egna lösa lober eftersom kamdata ligger uppe på nätet till ett otal gamla racingprofiler och jag har allt övrigt för tillverka dem.

Sidans camgears har lös axel i pressad som man pressar ur, kapar av gamla loben, pressa tillbaks axeln och svetsar dit den lösa loben. Ta da!
Det står vid vilka vevgrader de ska öppna o stänga så det vet jag med. Jag valde Khk profilen det är den sista produktionssidan innan sportstern och klart mildast av de profiler som ligger uppe på nätet med 278 i dur och 0.378 i lyft.
Men jag ska ju köra kompressor med så då är det dumt att välja en herrejösses kam.
Skulle allt go haywire så har jag ju alltid mina supersnälla Wldr kammar att åka på.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top