Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
3" pole? Är det karlar som skall dansa eller har du missat o läsa standarden?

ja en vanlig standard stolpe but... "-Now upgraded to stripper quality!!"


Det sket sig med stereon. Den funkar bara med fjärren, och fjärren var död pga batterisyreoxidering av hela kretskortet.

Hoppas det funkar med nån billig multifjärr.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ja en vanlig standard stolpe but... "-Now upgraded to stripper quality!!"


Det sket sig med stereon. Den funkar bara med fjärren, och fjärren var död pga batterisyreoxidering av hela kretskortet.

Hoppas det funkar med nån billig multifjärr.

Öppna höljet, doppa den i kokande vatten en halvminut, torka i ugnen, spruta på 2-26.
Sedan funkar den antagligen.
Om du kostar på dig ett nytt batteri.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Annars kan jag tipsa om kinastärkaren Muse M50, jag har en kopplad till mina Monitor Audio RX8 och den pumpar på riktigt fint med tanke på storlek och pris.

http://www.ebay.co.uk/itm/MUSE-M50-..._HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item3372019bd7

Jag har annars ett par entaktskopplade 60W klass-A monoblock som drar en halv kilowatt bara dom är igång så jag köpte den här på vinst och förlust bara för att slippa elräkningen, vid slölyssning hör jag ingen större skillnad och då är monoblocken kopior på ett par som kostar 50.000:- i handeln.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om man skall tvångsmata en motor så är det en bra ide att veta hur mycket luft den orkar svälja för egen maskin. om man tvångsmatar med kompressor så är det även bra att veta hur mycket maskinen varvar.

Det gör man enklast genom att mäta effekten i bänk och sen räkna baklänges hur mycket luft som krävs vid given effekt vid givet lambdA värde.
Eller så gör man som i teoriböckerna och använder sig av långa ekvationer innehållandes många x-faktorer som man själv får uppskatta, vilket gör att man kan komma fram till lite vad som helst.

Nu lutar det åt att jag får bänka den helgen runt den 20:eek:nde; vilket skall bli jäkligt kul. Säger man här i trakterna att man trimmat en 750sida, så skrattar de bara rakt ut och drar sedan storyn om killen som trimmade efter ALLA konstens regler och fick ut 14hk på hjulet.
Jag hoppas på 40hk.

Men framtills dess finns det ju tid att slå ihjäl.
Så jag tänkte gå ner nu och kapa ner gaffeln den är ju 6"tum förlängd vilket ger ett koolt utseende från sidan och ett konstigt utseende rakt framifrån. I min hjärna kommer den se brutalare ut med kort gaffel så det är väl bara o kapa o se.
Jag beställde ju ett hjul från en polare för ett halvår sedan, nu verkar det som blev fnurr på tråden så nu har jag gjort omtag så får jag se om det dyker upp nåt däck denna gång.


Öppna höljet, doppa den i kokande vatten en halvminut, torka i ugnen, spruta på 2-26.
Sedan funkar den antagligen.
Om du kostar på dig ett nytt batteri.

Nja. Den är så svårt oxiderad att "benet" mellan batteri+ och kretskort är borta. Men jag har lyckas ställa förstärkaren på halvvolym. Lagom till småmekk. Höja volymen lätt, sänka -nästan omöjligt. Så om man drar dit ett par fyllbultar så kan man nog skicka stärkarn på tippen:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Gött i va tebax i sitt rätta element!
Med black o deckern i högsta hugg151.jpg

Den lite labbande med höjden på hojen så kan man ju lugnt konstatera att jag kommer se jävligt fånig ut på hojen. En sida i orginalhöjd är riktigt liten!

Tyvärr så var det dubbla rör i springern som var pluggsvetsade och slätslipade men varför ska nånting gå helt problemfritt?
För jag behöver nämligen ha ur innerrören och sätta dit nya längre som förstärkning så inte gaffeln viker sig, vid en hård inbro..... Host, host -Om en pinne skulle fastna i hjulet!



161.jpg159.jpg
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så där då var gamla innerhylsorna borta. Bara att tillverka nya o svetsa ihop gaffeln igen.

Se om jag kan smita ner till jobbet i nästa vecka och snygg svetsa lite. Allt jag har hemma är en stor fläsk miggspruta , gassvets och en rejäl pinnsmältare. Detta kräver nog tig, precis Som allt annat som ska vara snyggt.

Det är nog bara att inse att en schysst ac/dc tigg är huvudprio när hobbykontot repat sig efter höstens härjningar. Fick en kniv i ryggen av lönekontoret på en sisådär 16.389kr som lök på laxen. :(

Ja,ja kapa o svetsa är ju billigt iaf!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
15 små kullagerkulor skulle ut på promenad.
Gaffeln plockades bort, så var det bara 12 kullagerkulor kvar.......................
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
15 små kullagerkulor skulle ut på promenad.
Gaffeln plockades bort, så var det bara 12 kullagerkulor kvar.......................

Har du också sådär lagom mysstökigt i din verkstad att du ger upp letandet samma ögonblick som du tappar något på golvet? :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jaha, mysstökigt är nog rätta ordet. Jag har inte mätt men jag antar att kulorna är så där härligt ometriska som alla andra prylar på moppen så en enkel tur till momentum (industrigrossist) inte skulle lösa problemet.
Det är nog bara att lägga sig raklång i skiten o kräla runt runt i ett par timmar. eller beställa från holland vilket tar nån vecka.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Mät och ring så ska jag kolla på monteringen imorgon, har massa udda kulor i ett gammalt sortimentskåp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det lär väl finnas, och nu blir jag väl bränd levande på bål, konverteringssatser till rullager för styrhuvudet?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mät och ring så ska jag kolla på monteringen imorgon, har massa udda kulor i ett gammalt sortimentskåp

Hej där farbror!
Hittat några nya muskler i kroppen efter helgens mekaniserade gyttjebrottning?

I'll be darned, men efter uppmätning visade sig kulorna vara av det högst metriska måttet 7,99mm!
Nån tidigare ägare måste stött på problemet och konverterat till darwinism, ateism och metrisk mätsystem.
I'll be darned..
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Hej gubben, då löste sej kulproblemet?
Blev inte få mycket slitande i helgen, blött som fan och total avsaknad av fäste gjorde att det inte gick så fort.
Sittandes på bakskärmen, full makaron på 5-6an och 30km/h brukar väl inte framkalla direkt mycket svett.

Dock var hojen ganska törstig, 10km på framhjulet resulterade i att nästan 5 liter saknades i tanken.
Mvh Ulf
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Näe, men problemets storlek gick från stort till litet.
Lite fipplande med miniräknarn säger att det skulle kunna vara 5/16" tum (7.937mm) Men det är tillräckligt nära 8mm för att ett par 8mm kulor skulle kunna funka.
Omöjligt att avgöra med okalibrerade mätverktyg om det är slitna 8mm kulor eller fräscha 7.937mm kulor.

Men råkar du sitta på ett par kulor, och har plats för en kopp kaffe så kom över!
Nej inte ett par håriga 8mm'ers valnötter....... suck.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så där ja! Orkade inte vänta på att fixa påp jobbet så jag fick starta miggsprutan istället. 15bollar är åter 15. Det gällde bara att kolla i och under domkraften så dök de sista upp

efter.jpgFöre bild Cool men lite mash up av stilar chopper/bobber/dirttrack
DSC02488.jpg Efter 5" tum kortare borta är chopperstuket iaf
DSC02489.jpgCoolaste vyn, jag diggar den skarpt, tyvärr gör inte den döda sjukhusbelysningen hojen rättvisa men men.

Nu är det bara att dränera motorn och pytsa i lite olja i cylindrarna och varmköra.
Flottörnålen i fuggen fick för sig att börja läcka, så när jag kom ner i garaget droppade det från insuget på bakre cylindern och det var en stooor soppa pöl på golvet.
Behöver jag tillägga att det luktade mumma?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gillar originallängd på gaffeln bättre! :tummenupp
Vart snyggare och mer kompakt tycker jag.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Helt rätt stuk nu, nu kan jag kasta kulorna jag hämtade idag då?

Ajfan, Men jag vill gärna ha några extra kulor, fast nu är det inte akut längre.
Konstruktionen med lösa kulor är som gjord för framtida problem.


Kul att ni gillade stuket, fastän bilden var suddig och skillnaden inte var så stor. Jag trodde det skulle bli ännu lägre faktiskt.

Men det kanske var som när jag kapade bytte till sänkta fjädrar på en ford sierra, det tog 8 timmar.
När jag sänkte ner bilen var den lika hög iaf!
För bannad så pumpa jag upp den o kapade 2varv på plats.
Nu blev det hel rätt!!
...........tills jag släppte handbromsen och rullade fram ett par meter, då ramlade biljäveln ner på genomslagsgummina:crash

Nästa dag bytte jag fjädrar och det tog 8timmar till....:huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top