Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Var, jag kom hem ikväll. Har varit på bilsemester till söderns trakter serru.:)

Tackar för ett som vanligt mycket trevligt besök Jon!:Bugar

Vad synd att jag inte såg det innan. Hade varit kul att komma och säga hej=).

I övrigt så levererar tråden ryck i smilbanden som vanligt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gårdagens tur började så där..
Johansson kunde omöjligen komma iväg med turbosmällan.
Efter lite tinkering visades det att det var en kontakt till stödet som inte var ihoptryckt och vi kom iväg.
Efter några kilometer började sidfläsket gå som en påse nötter. Misstänkt likt soppatorsk men denna gången hade jag över 3/4dels tank så det kunde inte vara.
Väl hemma rengjordes förgasaren och Större huvudmunstycke nr 330 samt annan trottel med större cut away på baksidan sattres i. Det var saker som jag resonerade mig fram till skulle behövas förra sommarn men som aldrig blev av att jag satte i.
Nu gick den nära på klockrent.!!
Den bluddriga fläcken i mellan registret vid jämngas var borta samt att den drog bättre på topp. Nu har jag gått från #270 i huvudmunstycke till #330! och den går fortfarande bara bättre o bättre. Men det är bara att fortsätta o slänga i större o större tills motorn inte längre svarar positivt på ökning.


TYvärr så börjar jag misstänka att ett strok på 4"5/8 är i häftigaste laget.
Ibland får jag för mig att staken trycker kolven i nästa 90graders vinkel mot cylinderloppet uppåt vid BDC.
Lite då o då vid större trottelöppningar gör motorn ett plötsligt tvekande och man får släppa o ge på igen för den ska svara. Orsaken till det kan ju vara allt ifrån överslag i dödarn på magneten till att den går för snålt på topp. Nu har det börjat bli oljegeggigt i bakre cylinderns megafon.

Allt som allt verkar
det vettigt att riva motorn innan kompressormatningen börjar. Sen var det ju det här med pop up kolvar Cause there hasn't been an performance effort in sidevalve technology since 1948 with out it!!!



Åhh du skulle bara veta:rofl

Långa stakar och mycket sås mår hon bra av.
Jag befarar att kompressor ovanpå storkubikare kommer att ta knäcken på transmissionen och ramen.
Prova gärna, men jag tror att du redan dubblat effekten mot original.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Långa stakar och mycket sås mår hon bra av.
Jag befarar att kompressor ovanpå storkubikare kommer att ta knäcken på transmissionen och ramen.
Prova gärna, men jag tror att du redan dubblat effekten mot original.


Transmissoinen är ju en känd svag punkt på dessa maskiner, så det hade jag redan räknat med att det skulle kunna jäklas. Men ramen?

Kompressorbygget är ju ren korvmojsracing. Ja kanske begränsar laddtrycket till nåt halvkilo och håller den ihop då så kanske man ska sluta utmana ödet:hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Transmissoinen är ju en känd svag punkt på dessa maskiner, så det hade jag redan räknat med att det skulle kunna jäklas. Men ramen?

Kompressorbygget är ju ren korvmojsracing. Ja kanske begränsar laddtrycket till nåt halvkilo och håller den ihop då så kanske man ska sluta utmana ödet:hihi

Ingen koll på den specefika ramen, men det är inte ovanligt att till synes stadiga ramar blir krokiga eller spricker när man ökar effekten ordentligt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ingen koll på den specefika ramen, men det är inte ovanligt att till synes stadiga ramar blir krokiga eller spricker när man ökar effekten ordentligt.

Ok, men HD hängde ju sina big twins knuckle o panhead i snarlika ramar back in the day. Dessutom är ju effekten ökad från inget till något. Jag är inte så orolig.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nån som, har lust o komma över o sparka däck?
Tänkte åka bort till backamo old style weekend på fredag. Om ni ser en liten tokstrokad megafonstrutsida med en förvuxen skäggtomte på så är det jag. :hihi
Välmött!
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Typiskt att det ska krocka med invigningen av kompisens nya altan.
Jaja, jag fick ju se den varvas förra året iaf :banana
 

Theuno

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2011
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Triumph Thruxton 2007 Harley knucklehead 1947 Harley 750 1942
Typiskt! I år hoppar jag det evenemanget och åker till Motorns dag i Målilla i stället. Men nästa år kanske man får se den med kompressor och allt!:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Typiskt att det ska krocka med invigningen av kompisens nya altan.
Jaja, jag fick ju se den varvas förra året iaf :banana

Detär inte så illa det. Du tillhör en ganska exklusiv skara då.

Typiskt! I år hoppar jag det evenemanget och åker till Motorns dag i Målilla i stället. Men nästa år kanske man får se den med kompressor och allt!:)

Ja, det är iaf tanken att hela evenemanget ska klassas om till nudistcamp eftersom den då kommer vara så ball att folk kommer tappa byxorna.
Det är iaf en målsättning!
Vad gör man inte för att få se lite hud...
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Om jag hinner så må jag nog dyka upp. Ska visa upp lilljäntan för en bror. Ä väl dags efter 15 mån ca.
Är ju lite besvärligt då han envisas med at bo kvar på fädernes ön. Jobbigt med färja.
Tog en sväng förbi dina trakter härom dan, trodde bestämt att nån där kör Triumph åxå.
Massa oljespill på vägen, har lite dålig erfarenhet av fästet på sånt så blev ju nästan till att byta kallis. Vart ju inte som man trodde dock, var nog nått annat.

Kanske får se den live idag då, ska ju bli väder åxå........................................
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja, vädret känns ju rätt skakigt. I värsta fall får jag åka bjuck 56:a. dit.

Måste passa på att hylla Svensson livs i alvhem också. Var där o köpte olja härom dan. De har alla tänkbara sortersoljor på lösvikt. Tror levrantören är okq8. köpte 10l rak 50 olja mineral för 481 spänn! 48:10l På bike i trollhättan sålde de Harley davidsson sae 50 för 180 spänn litern, skillnad.

Däremot var det stor komik att fråga bike om Ngk A7 tändstift:hihi
-vad har du för registreringsnummer då?
Fug xxx
-Öhhhh.... Den finns inte med i våran dator...

go figure..
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Um priser på oljor är ju fantastiska . Som tur är så finns det ju andra vägar..........:rolleyes:
Ushligt att man inte får tiden att räcka till. Framförallt när det tar 5 min te Klackamo:gråta
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag tog jag tillfället iakt o toppade upp gjutjärnsspisen med soppa o bly.
Mr flu hävdar dock att hojen skulle gå bäst på Råolja o fiskrens, men jag är skeptisk..

Sen sattes ett nytt rekord!!tjihoooo

Vaddå vaddå??, -Snabbast tid ever till stan?, flest tappade delar på 20min?, Massivast vibrationsrelaterade organsvikt Och överleva?, Löjligast framfärd av stor karl på liten hoj?

-Nej, flest hästar i sken av ett fordon på en o samma dag!
Det är märkligt nog är det avslagssnarket som de tycker är läskigast.

Tyvärr har inget väsentligt hänt med projektet för jag har byggt in vattenburen värme i garaget, iom att frun inte tyckte det var högprio så har jag bekostat större delen av det själv, det innebar att 95% av hobbykontot har gått till vvs.

Så kompressor bygget blir nog inte klart i vinter för då hade jag behövt de stålarna, till bla en ac/dc tig för nu är det mest alusvetsning kvar.

Sjukt varmt är det iaf i garaget nu med en tokvarm oisolerad 3kubikstank i ena hörnet!
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Välkommen in i varmgarage-klubben!:rock

Du får väl ta sidan in till Trollhättan nån lördag kväll och parkera utanför närmaste sjömansbar, ta 500 spänn för en prostatamassage a´la megafonus i rektus och kompressorbygget är finansierat på nolltid!:D
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Idag tog jag tillfället iakt o toppade upp gjutjärnsspisen med soppa o bly.
Mr flu hävdar dock att hojen skulle gå bäst på Råolja o fiskrens, men jag är skeptisk..

Sen sattes ett nytt rekord!!tjihoooo

Vaddå vaddå??, -Snabbast tid ever till stan?, flest tappade delar på 20min?, Massivast vibrationsrelaterade organsvikt Och överleva?, Löjligast framfärd av stor karl på liten hoj?

-Nej, flest hästar i sken av ett fordon på en o samma dag!
Det är märkligt nog är det avslagssnarket som de tycker är läskigast.

Tyvärr har inget väsentligt hänt med projektet för jag har byggt in vattenburen värme i garaget, iom att frun inte tyckte det var högprio så har jag bekostat större delen av det själv, det innebar att 95% av hobbykontot har gått till vvs.

Så kompressor bygget blir nog inte klart i vinter för då hade jag behövt de stålarna, till bla en ac/dc tig för nu är det mest alusvetsning kvar.

Sjukt varmt är det iaf i garaget nu med en tokvarm oisolerad 3kubikstank i ena hörnet!

Jag är alltså inte ensam om att försöka handla Tig.

Planen var att göra det nu när jag fått in lite stålar på en bilaffär.
Men då vi precis flyttat så blev det som sist gång jag flyttade.
Arbetsbrist. :huvet

Ni söker inte personal :)


Tråkigt att det antagligen inte bli kompressorbygge i år :gråta
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tråkigt att det antagligen inte bli kompressorbygge i år :gråta

NJaaaaaaa.....
Har börjat med välbehövligt tokröjande i garaget som bekkat ihop efter ett par års husbyggande. (mycke byggskit som letar sig in "tillfälligt")
Sen tänkte jag höja "Mancave standarden" med rejäl stereo, (för mycket sladdar för frun så den åkte ut ur huset)
Så nu börjar man sugna till lite på bygget igen.

Ska bara kapa sönder övervåningen på kåken och bygga ett barnrum åt lillan, sen jävlar:hihi


Nån som har ett flipperspel, 3"tums mässingsstång och en ölkyl?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
NJaaaaaaa.....
Har börjat med välbehövligt tokröjande i garaget som bekkat ihop efter ett par års husbyggande. (mycke byggskit som letar sig in "tillfälligt")
Sen tänkte jag höja "Mancave standarden" med rejäl stereo, (för mycket sladdar för frun så den åkte ut ur huset)
Så nu börjar man sugna till lite på bygget igen.

Ska bara kapa sönder övervåningen på kåken och bygga ett barnrum åt lillan, sen jävlar:hihi


Nån som har ett flipperspel, 3"tums mässingsstång och en ölkyl?


:yoparty

Ölkyl har väl Biltema :D
Flipperspel är väl lite svårare.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
3" pole? Är det karlar som skall dansa eller har du missat o läsa standarden?
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top