Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
-Det där ger partners, som roddern på jobbet brukar säga.
Då gäller det oftast insug med fyrdubbla stroembergare på sidåttor med arduntoppar, mccullough kompressorer o liknande.
Kompressormatade sidor är klassiskt material som ger rikligt med partners. Tyvärr Så utgörs dessa ofrivilliga partners'ena oftast av medelålders motornördiga män, ibland yngre diton av wannabe karaktär o i bästa fall av pojkbands medlemmar som står o svankar.

Men oboy vad partners jag lär få när denna hojen blir klar.:yoparty


Tyvärr har Hondjur ala carte har mig veterligen aldrig imponerats av mekaniska stordåd o classiska rodding prylar. :(
Först när man omsätter flera miljoner och får en egen tv-serie kan det bli aktuellt att kleta ner speedshoppen med snigelspår.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Först när man omsätter flera miljoner och får en egen tv-serie kan det bli aktuellt att kleta ner speedshoppen med snigelspår.

Hadde vart bästa såpan.... Överlägset :banana
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag lyckats koordinatsätta min heroglyfer och posta fram program. Den klurigaste var flänsen ut ur kompressorn. Inte en rät vinkel nån stans och helt udda mått på alla bulthål innan för de fyra bulthålen satt hålet där luften ska pumpas ut också med helt udda mått iförhållande till bultcirkeln, för övrigt en vanlig fyrkantigt hål på 111 x74 med radie 20 i hörnen. alla sakerna är ut postade i nc kod redo att matas in i maskinen. Men det var ju ingen kul uppdatering ju...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet inte om jag postat den här förut i din tråd. Men i vicke fall som helst är det seriöst skit. Motorbyggaren verkar ha räknat in bakhjulsvikten när denne beräknat maxlättning av vevskivorna, låter sådär skönt toklättad och förblannad, 02.50 och 06:02

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=vYYQUz3bjiI
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det där är riktigt balla grejer Jörgen. Hela plankbane grejen är otroligt ball, fast den blev "inne" för några år sedan. Jag funderar på att ha ett plankbane styre på mopeden till nästa sommar, iaf ett inspirerat där av .

Uppdateringsmässigt så har nye förgasarn dykt upp och det har provfräst's lite bitar som visade sig vara skrot.
Så idag skulle jag köra en i lönndom men den blev skrot med. (om man bara tog det lite lugnt när man kör privata bitar så skulle det gå betydligt fortare):gnissla
Så jag bad om lov att köra en ny och det fick jag. ( Det finns jävligt lite o göra här innan semestern.)

Så nu har jag en adapterplatta att skruva på insugssidan på kompressorn. :brynad
5-6 fräsbitar kvar så är den delen av projektet klart.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
[Uppdateringsmässigt så har nye förgasarn dykt upp och det har provfräst's lite bitar som visade sig vara skrot.
Så idag skulle jag köra en i lönndom men den blev skrot med. (om man bara tog det lite lugnt när man kör privata bitar så skulle det gå betydligt fortare):gnissla


Huvva känner igen detta. Blev allt en del hemma "vargar" när bara skulle fixa medans maskinen gick.:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
[Uppdateringsmässigt så har nye förgasarn dykt upp och det har provfräst's lite bitar som visade sig vara skrot.
Så idag skulle jag köra en i lönndom men den blev skrot med. (om man bara tog det lite lugnt när man kör privata bitar så skulle det gå betydligt fortare):gnissla


Huvva känner igen detta. Blev allt en del hemma "vargar" när bara skulle fixa medans maskinen gick.:hihi

Jaha, lustigt att man aldrig lär sig.
Med jobbets bitar tänker man efter före o tar allt i tur o ordning. Därmed blir det sällan fel.

Men egna bitar ska klämmas igenom på en kvart från ax till limpa under lunchen o liknande. Idioti.

Hursom adaptern passade iaf.
Får försöka klämma igenom en adapter till imorgon. Basen måste ha en bit o träna på. Jag ska ju vara föräldra ledig resten av året från o med måndag och ingen annan kan maskinen:D

När kameran kommer hem från falsterbo horseshow kan jag knäppa lite kort på adapter o knasare.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Åfy bubblan, pappaledig året ut! Skruva så fort jäntan sover och anlägga en sönderstressad min när fjällan kommer hem så hon unnar dig lite garagetid alltså?:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Åfy bubblan, pappaledig året ut! Skruva så fort jäntan sover och anlägga en sönderstressad min när fjällan kommer hem så hon unnar dig lite garagetid alltså?:tummenupp

Jag slits mellan tron att det kommer bli katastrof och att det kommer vara riktigt najs.

Basen ville också leka i maskinen idag. Nu kör vi kortade window brackets till A-ford..
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Du må ha en av de bättre cheferna. Har iof en bra me men är ju inte i tillverknings branchen längre....
Jag avslutar strax min sok föräldraledighet, det blev väl ömsom vin ömsom något annat:) Bara du inte tänker dig att få uträttat något så går det nog finfint:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du må ha en av de bättre cheferna. Har iof en bra me men är ju inte i tillverknings branchen längre....
Jag avslutar strax min sok föräldraledighet, det blev väl ömsom vin ömsom något annat:) Bara du inte tänker dig att få uträttat något så går det nog finfint:hihi

Jo, det är en bra chef.
Om lillan behåller traditionen att sova 3timmar mitt på dan även i höst, så borde far få nån eller ett par timmar kvalitetstid i garaget. Men det är inget jag tar för givet.

Det skulle isåfall vara några tusen procent mer tid än jag lyckas få loss nu!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
I veckan blir det finfrämmat från Mäskkokarnas o skattesmitarnas högborg, -norrland.
Det ska bli _JETskoj_!:banana

Klart det ska åkas lite knarr dagen till ära.
Tyvärr så ingår det bara det mest omaka tänkbara hojarna i mitt garage.
Sidfläsket o turbosmällan!
När den ena når sin maxfart har den andra inte nått tillräcklig fart för att avlasta förarens armar till en skön körställning. Dvs den går bara från sidfläskets maxfart till ludicrous speed.

hursom så måste ju smällan igång och idag upptäckte jag att det inte gick...

För Mr Hirohito utrustar ju inte sina alijumjum hojar med varken magnettändning eller kick. Utan förlitar sig på opålitliga grejer som batterier o liknande som tydligen kräver underhållsladdning o skit.
Jag är väldigt oimponerad. :gnissla
På måndag får man ta sig en tur till la stada o inhandla en sån där opålitlig modernitet:dummer
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hm ja hadde min på underhållsladdning..c-tech you know. Men eftersom jag snodde hansken till bygggströmmen så..............................:3freak
Jaja batteriet klara ju sig iallafall:rolleyes:
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hm ja hadde min på underhållsladdning..c-tech you know. Men eftersom jag snodde hansken till bygggströmmen så..............................:3freak
Jaja batteriet klara ju sig iallafall:rolleyes:

3-fas till laddarn? -Manligt!

Vad blev det för gasare?

Det blev en weber idf 40 gasare. Det börjar bli hög tid att knäppa lite kort så jag ska försöka ladda upp några imorrn så får ni se gasarn och den tänkta placeringen.

Turbosmällan hoppade igång idag iaf.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Undrar va som diskuterades gasturbin/sidventil/stressfäkt Vad kan komma ur detta tilsammans med div malt?
Å nä ingen 3fas laddare men boa har handske in, annars vart det nog snabbladdning:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Gårdagens tur började så där..
Johansson kunde omöjligen komma iväg med turbosmällan.
Efter lite tinkering visades det att det var en kontakt till stödet som inte var ihoptryckt och vi kom iväg.
Efter några kilometer började sidfläsket gå som en påse nötter. Misstänkt likt soppatorsk men denna gången hade jag över 3/4dels tank så det kunde inte vara.
Väl hemma rengjordes förgasaren och Större huvudmunstycke nr 330 samt annan trottel med större cut away på baksidan sattres i. Det var saker som jag resonerade mig fram till skulle behövas förra sommarn men som aldrig blev av att jag satte i.
Nu gick den nära på klockrent.!!
Den bluddriga fläcken i mellan registret vid jämngas var borta samt att den drog bättre på topp. Nu har jag gått från #270 i huvudmunstycke till #330! och den går fortfarande bara bättre o bättre. Men det är bara att fortsätta o slänga i större o större tills motorn inte längre svarar positivt på ökning.


TYvärr så börjar jag misstänka att ett strok på 4"5/8 är i häftigaste laget.
Ibland får jag för mig att staken trycker kolven i nästa 90graders vinkel mot cylinderloppet uppåt vid BDC.
Lite då o då vid större trottelöppningar gör motorn ett plötsligt tvekande och man får släppa o ge på igen för den ska svara. Orsaken till det kan ju vara allt ifrån överslag i dödarn på magneten till att den går för snålt på topp. Nu har det börjat bli oljegeggigt i bakre cylinderns megafon.

Allt som allt verkar
det vettigt att riva motorn innan kompressormatningen börjar. Sen var det ju det här med pop up kolvar Cause there hasn't been an performance effort in sidevalve technology since 1948 with out it!!!

Undrar va som diskuterades gasturbin/sidventil/stressfäkt Vad kan komma ur detta tilsammans med div malt?
Å nä ingen 3fas laddare men boa har handske in, annars vart det nog snabbladdning:D

Åhh du skulle bara veta:rofl
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top