Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
http://www.rallydelar.se/Forgasare.htm
Edit Piaff:
Jag ser ju gärna en gammaldags SU i stället.
"Dollar" är mannen man skall konsultera.
http://hem.passagen.se/dollarsullivan/

Det där var ju bra skit. det fick hamna i favoriter listen. tack

Riktigt fräsigt kommer detta bli :Bugar

Vart får du sakerna frästa eller gör du det själv?

Jag har en egen nc- maskin på jobbet:yoparty

När jag blir stor ska jag ha en i garaget...
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kommer det här sluta i "2 steg bakåt och 1 steg fram med gubbsjuka och sidfläsk"? :va
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så nu ska vi se här,
Först har vi resultatet av ett galet geni, en pripps blå, och en tumstock. Det ska bli en utlopps adapter
hoj6.jpg
Sen har vi resultatet av ett galet geni, en pripps blå, och en tumstock + lite skjutmåttande
Det ska bli en ny gavel]hoj5.jpg
Sen är det drivaxeln mellan remskivan o kompressorskovlarna
hoj7.jpg
Och sist kompressor gaveln.
hoj8.jpg


Det blir lite utmaning av det hela iaf, precis så som jag gillar det.
Eftersom kompressorn passar in så jäkla bra under sadeln, så är det ju där den ska vara. Men då sticker remskivan ut alldeles för långt. Om jag flyttar kompressorn så passar den inte bra under sadeln längre och dessutom kommer den vara ivägen när jag ska kicka igång åbäket.

DEt innebär att en kortare drivaxel och en kortare gavel måste tillverkas. Nåt jag har lagt märke till när man ska inkorporera saker som har suttit på bilar är att de sätter ett hål "offset" så att det omöjligen ska kunna gå att felmontera. Men jag får även för mig när saker o ting utan rimlig orsak sitter lite skevt med väldigt udda mått utan anledning att det enbart är för att det ska bl svårare att pirattillverka delarna. :mad

När jag fått klart gaveln finns ju plats brevid axeln att lämna ett budskap till omvärlden.
På ford's SVO cobra pick uper's kompressorgavlar står det föga upphetsande FORD.

Här skulle det kunna stå "Hojtallare straffknullas med grovt salt" Naae, inte så catchy..
Eller varför inte "salt shaker" bra ifall tummen skulle göra ett gigantiskt plopp.

Nu ska grejerna bara leta sig igenom datorn och ut till maskinen med.


Ska vi byta jobb?
Vill stå i maskin och göra saker igen.

Aldrig i livet!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bara för att..

Trådjäveln inte ska dö, så kan jag rapportera om de senaste mikro stegen i rätt riktnng.
När jag tog hojen till jobbet så upptäckte jag att det pissat ordentligt med olja från magnetfästet.

Vilket fick mig att dra mig tillminnes den mjuka svampiga känslan när jag drog åt den inre at de två m5 skruvarna som sitter i UNF Nr10 gängor. (ja, jag är bara lite idiot, M5 och nr 10 är att betrakta som nästan identiska.)

Hursom detta fixades idag med ett par helicoil gängor.

Sen är det mest lite caddande på kompressorprylar när den inneboende facebookmissbrukaren drabbas av skrivkramp. Vi har ju delad vårdnad om laptoppen.

Just nu har jag fastnat lite på övergången från 2D cad till 3Dcad, för det ser ju lite mer organiskt och 1942 ut med radier och gjutsläppningar etc.
Annars blir det "-80-tals Boydkänsla över det hela" som roddern sa på jobbet.
Jag förstår vad han mena och det är ju inget man vill eftersträva.

Det får nog bli hårdbläster på gaveln när den är klar så kanske den ser mer sandgjuten än "CNC-billet Aircraft -t6 alloy jada jada ..."
Jag får väl ta hem kurslitteraturen och plöja lite inne på Kunskapenshögborg, -muggen!
Väl mött.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag skulle bettan bli hel igen. Det som skulle göras var montera tillbaka kamkåpan tajma in magneten och plocka dit avcgasrör oljeslangar etc meen..
Eftersom tiden hela tiden är så knapp så kapade jag tid genom att inte mäta öppningtider på brytarna med gradskiva speciellt i förhållande till insugningsventilen öppning.

Jag bara förutsatte att när alla markeringar på kammarna linear upp samtidigt som sträcket på vevskivan syns i timingplugghålet ska vara där brytarn öppnar på lilla nocken. Feeeeeeeeeeeeeeeeeell!

Eftersom proceduren med att montera kåpan, hänga dit en fjäder. montera en vajer, Få drivningen till ojlepumpen att klicka i.- Konstatera att magneten sitter ett kugg fel. Försiktigt knacka loss kåpan 1cm pilla tillbaks främre avgaskammen som vilja följa med ut, för att sen knacka ut den nästan hela vägen, vrida ett kugg och försiktigt knacka tillbaks. om och om igen 4ggr tar ca 1 timme,
så mottogs det inte med nån glädje när ett litet poff med efterföljande rökpuff kom ut genom gasarn.
Ett rejält kick till besvarades med 2 rökpoffar och en öronringande smäll. :(

Efter middagen rusade jag ner och kunde på 5min konstatera att brytarn öppnar på främre cylindern när insugsventilen är vidöppen.
Det blir inget åkande imorgon när det ska vara fint väder. UTan det blir firande av regnmidsommar i garaget med ett par folköl och en gradskiva:yoparty
 

Theuno

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2011
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Triumph Thruxton 2007 Harley knucklehead 1947 Harley 750 1942
Är det inte bara att lyfta magneten, vrida och sätta ner den i lämpligt läge? Förutsatt,givetvis, att kammarna är rätt inställda. Fö. Glad midsommar!:7peta
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu lever liket igen
. Frustrerande att inte få igång skiten när maskinen är ungefär lika komplex som ett spett.

Jag har ju betydligt högre tankar om själv än så.

Först så satte jag magneten rätt fast på fel varv på svänghjulet.( Det går ju 2varv på en cykel för de som inte snappat det).
Sen kolla jag i manualen där ska orginal brytarns lyftare stå mitt för ett streck jag inte har på magneten, fast det så ut att vara mitt på nock så då satte jag det så.
Då sköt den bak ut jävlar i min låda.
Sen testade ja den rätta inställningen då sköt den i fuggen och ville inte gå.
Sen testade jag ett hack tidigare ungfär samma resultat.
Sen pluggade jag på lite mer och rattade in den räytta inställningen igen ,fast snurrade in mig i tank banor om tändpunkter o öppningstider för insugarn vilket är en förutsättning för baktändning igenom förgasarn.
Och mycke riktigt så mätte jag fram att den tände preciiis när bakre insugarn lyfte. Så då kunde ju inte det, vara rätt. e
Sen Ohm mätte jag över brytarn och upptäckte att den inte bröt kontakten när brytarn öppna och undrade om det var fel på magnetjäveln.

Jag tjurade mig igenom 3låtar på radion o tog en folkis, kollade manualen igen, kollade orginal tändningen och såg att brytarn ska precis öppna närlyftaren står mitt för sträcket, vilket den nu gjorde , satte tillbaka lock, stift, alla kåpskruven och kickade till utav bara fan. Och skiten startade hur snällt som helst!:huvet


Är det inte bara att,lyfta magneten, vrida och sätta ner den i lämpligt läge? Förutsatt,givetvis, att kammarna är rätt inställda. Fö. Glad midsommar!:7peta

nope. omöjligt att nå inre skruven som drar fast den i kamkåpan, det sitter nämligen en magnet ivägen.

Gla midsommar på er alla i efterskott.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kul att det löste sig, det där får väl ändå anses vara gör-i-sömnen nivå med tanke på vad du styrt ihop tidigare men oftast är det väl såna enkla saker som vill jävlas in i det sista...:gnissla

Själv har jag t.ex. i en månads tid oroat mig över en allt mer skramlande motor i busan och igår kväll kom jag fram till att det var en grej som låg emot ena primären på grenröret och förde oväsen. Tur jag hittade det innan jag rev kopplingen i ren desperation.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kul att det löste sig, det där får väl ändå anses vara gör-i-sömnen nivå med tanke på vad du styrt ihop tidigare men oftast är det väl såna enkla saker som vill jävlas in i det sista...:gnissla

Själv har jag t.ex. i en månads tid oroat mig över en allt mer skramlande motor i busan och igår kväll kom jag fram till att det var en grej som låg emot ena primären på grenröret och förde oväsen. Tur jag hittade det innan jag rev kopplingen i ren desperation.:tummenupp

Sånt där är ju s¨jäkla gött!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag blev det visst shopping time.
Efter ha slagit ihjäl en halvtimme på jockeyjournal i en tråd om japanska harley byggen, så blev jag så inspirerad att jag attackerade blocket.
Det blev en weber idf 40 förgasare till bygget.
Senare på eftermiddagen snackade jag med en bekant i racingsvängen, det slutade med att jag shoppade en ny baksula bara så där. Nu vet jag att iaf bakosten pallar 386knutar för det har jag sett live! Så jag kan inte skylla på att den inte är snabb nog:hihi
Så nu är nya stuket på hojen spikat.
Hejdå dirttrack/chopper mishmash -hello vintagedragrace!:yoparty

Det är väl lite så när man bygger hoj, man vet inte riktigt vart vägen leder.
Man har ju oftast en bild av att stigen man befinner sig på leder till slottet med den vackra rapunzel, som du lätt er-rövrar horisontalt o .....
Meen om man börjat på nåt riktikt sunk utan mål eller deg. Så hamnar man oftast hos sjukpensionerade leena i en etta i hägersten.

Nu skulle jag villa ha sjukt långa velocity stacks till knasarn, vilket hade vart plätt lätt om man jobbat kvar i baltazarmaskinen men nu får jag vackert hala fram lädret och välja av vad aftermarketen tillhandahåller som alla andra.
Men 100mm kan jag väl få iaf, snälla fabror aftermarket?
Se om jag kan få loss en dag på semestern o klämma fram lite alupryttlar i cnc matsuursa'n på jobbet who goes by the name Suur-mats.

>Innan det blir kallt i höst så har jag ytterligare ett sidoprojekt med. Vattenburen värme i garaget! En 3m3 acktank med kulvert in till pannrummet plus några element o ev en aerotemper. det är faen mycket billigare att värma garage med ved än Direkt el. Och låg garagetemperatur är ju inte direkt stordådens moder när det gäller hobbyprojekt.
När jag byggde harleyn första gången gick det åt 6-7000kwh att hålla kung bore borta.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Efter att ha tappat inspirationen någonstans i höjd med vitryssland, inte tänt Tigen på flera månader, glömt bort hur det känns att köra kapskivan genom mina lena händer, bränna sig på nysvetsad alu, så öppnar jag forat helt utan illusioner och finner detta, bland myriader av miniblinkers, R-ettor med den värsta oljan, knäpucksfantomer och tangentbordstuffingar...

(Ja, ok, uppstart av turbon och en liten filmning av sagda event blev gjord, men hit men inte längre.)

Älgfärs custom ska alltså bygga sig en kompressorsmälla av den lille sidvinkeln, det här, det här var precis vad undertecknad behöver för att kanske koppla av lite i sommar :Husköp

Ett hårt återfall i en lika tveksam som avsomnad crosskarriär har satt käppar i hjulet för konstruktion och byggavdelningen, vi får se hur det går.

Så länge tänker jag gotta mig i det här:rock
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Efter att ha tappat inspirationen någonstans i höjd med vitryssland, inte tänt Tigen på flera månader, glömt bort hur det känns att köra kapskivan genom mina lena händer, bränna sig på nysvetsad alu, så öppnar jag forat helt utan illusioner och finner detta, bland myriader av miniblinkers, R-ettor med den värsta oljan, knäpucksfantomer och tangentbordstuffingar...

(Ja, ok, uppstart av turbon och en liten filmning av sagda event blev gjord, men hit men inte längre.)

Älgfärs custom ska alltså bygga sig en kompressorsmälla av den lille sidvinkeln, det här, det här var precis vad undertecknad behöver för att kanske koppla av lite i sommar :Husköp

Ett hårt återfall i en lika tveksam som avsomnad crosskarriär har satt käppar i hjulet för konstruktion och byggavdelningen, vi får se hur det går.

Så länge tänker jag gotta mig i det här:rock

Jamen ser man på!?
Den där fula nunan har gjort ett välkommet återfall i tråden. Välkommen in, spammet är fritt.

Nu är det nästan så man saknar den negroida discoankan bushido. Men han har väl låst in sig i skrubben igen.

-???!

-Jo, nya Ellos katalogen kom ju nyss, men han tittar väl ut när ficklampsbatterierna eller hushållspappret tar slut, vilket som nu kommer först.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här har du ett alternativ till kompressorplaceringen:

IMG_1827.jpg
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Här har du ett alternativ till kompressorplaceringen:

IMG_1827.jpg

Vän av ordning undrar stillsamt, varför står han där och svankar? Och varför stirrar mr Leathersupercharger lystet genom sitt mörka visir? Har svanken kanske ryggskott efter ha skruvat fälltanksräser med 394 hemi hela natten? Eller är det ett elakt trick från en konkurrent att förstöra koncentrationen för mr Leathersupercharger i uppliningen? Är det bara tillfälligheter som gör att svanken står just där och svankar? Mr Leathersupercharger tänker kanske, dom är finare i Elloskatalogen än på riktigt, och drar sig till minnes koden till hänglåset på insidan garderobsdörrn. Vrider på huvudet och tittar stolt ner på sitt luftfilterarrangemang. Tänker för sig själv, det här gjorde jag bra, att jag inte kom på det på en gång bara, stapla luftfiltren på varandra, jag måste vara ett geni... Tur att det inte är värst gropigt här på Bonneville, det gör så satans ont i bröstet av filtren. Vilar ögonen en stund på det kombinerade uppsamlingstråget och magnetbrickan mellan förgasare och kompressor, form och funktion i sann förening jajjamänn. Ler nöjt i hjälmen och förnöjs över att hans älskade harley väldigt mycket liknar en hotrod med kompressorn mitt i motorns cylinder-V. Nåja, nästan iallafall, han hade av en kompis blivit avrådd att åka utan övre ramrör, så kompressorn hamnade lite högre än han först tänkt. Det enda som smolkade glädjebägaren var att han förbisett det lilla men inte helt obetydliga faktum att kompressorn stal tankens placering. Eftersom det nu verkade som att blotta ryktet om en hårig kompressorcykel verkade dra åt sig kråmande pojkbandspojkar likt flugor kring sötaste socker tänkte han att det spelade mindre roll att tanken mest liknade något man sett på Brittiska budhojar. Han hade ju fått den tigsvetsad i alminium för han hade hört vilken inverkan snygga tigsvetsar har på motormän. Tur jag inte tog never-stop dunken jag först tänkte, trots att han kostat på en blanksvart garagelack..

Han väcktes ur sina drömmar av starterns bryska stämma och knackning i hjälmen, fann att uppliningskön framför honom var borta och det var 25 meter fram till starten. Vände sitt huvud mot svanken för att nicka adjö, men han var borta likt en hägring i öknen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top