Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Lägg en femhundring med numret till Taxi Upphärad skrivet på den på köksbordet, sen smyger du ut till garaget, kickar igång hojen och drar till Tierp.

Fördelen med en fästmö i 38:e veckan är att hon inte hinner springa ikapp dig trots att du kör en gammal slö sidventilare.:tummenupp

:hörru Slöööö!!!! :finger

Motorolja och gassvets ger fin yta, men linolja är nog snäppet bättre.

Ska se nu vad jobbet har att erbjuda i linoljsväg. annars blir det nog den medhavda motoroljan.
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ska se nu vad jobbet har att erbjuda i linoljsväg. annars blir det nog den medhavda motoroljan.

Hojta till annars om du hellre vill ha linolja. Går nog fint att byta till sig mot en glass hos min polare :)
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Bland den fränaste hojen som finns i mina ögon.. har också funderat på att skaffa mig en "krigare" !

Mvh
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu fick jag stekt på megafonerna med kallpressad linolja o svets.
Det blev fläckvis kanonbra dvs nära perfekt. Det blev levande o ball. skulle man velat haft 100% enhetligt så är det bara att dra på sprayfärg.
Jag kunde inte motstå att dra en sväng. Inne i byn blev jag stoppad av bilmeken som ville guida mig till den lokale Bikern/hotroddern som han pratat om 100ggr, så vi åkte dit.
Det blev 3timmars snack o däckspark på A-fordar, panheads, sunnen maskiner, sportstrar, sid 8:eek:ttor o sursidan herself. Kul med en lokal nörd på ungefär samma nivå. Fast med aningens fler sidventilsmotorer!

En intressant grej är att det inte går att växla ned under färd hur som helst som det gör på nipponesiska gulstålet.
Måste testa att hålla ned och snabbt släppa gasen så kanske den glider i lätt. -Eller inte

Höfläkts konverterat snorbusan änn eller? :7peta

Btw Jag har FAKTISKT sydöstra upphärads klart vassaste sursida:mattias

Hojta till annars om du hellre vill ha linolja. Går nog fint att byta till sig mot en glass hos min polare :)

Det åna sig:tummenupp

Bland den fränaste hojen som finns i mina ögon.. har också funderat på att skaffa mig en "krigare" !

Mvh

Mena du min eller sidor i allmänhet:va
Men klart att du ska ut o kriga lite:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Du har väl tänkt ta den till Backamo va:Bugar
Om jag får ledigt från bygge å bäbis osv så vill jag höra sången ur detta topptrimmade urjärn:tummenupp
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Nu fick jag stekt på megafonerna med kallpressad linolja o svets.
Det blev fläckvis kanonbra dvs nära perfekt. Det blev levande o ball. skulle man velat haft 100% enhetligt så är det bara att dra på sprayfärg.
Jag kunde inte motstå att dra en sväng. Inne i byn blev jag stoppad av bilmeken som ville guida mig till den lokale Bikern/hotroddern som han pratat om 100ggr, så vi åkte dit.
Det blev 3timmars snack o däckspark på A-fordar, panheads, sunnen maskiner, sportstrar, sid 8:eek:ttor o sursidan herself. Kul med en lokal nörd på ungefär samma nivå. Fast med aningens fler sidventilsmotorer!

En intressant grej är att det inte går att växla ned under färd hur som helst som det gör på nipponesiska gulstålet.
Måste testa att hålla ned och snabbt släppa gasen så kanske den glider i lätt. -Eller inte


Höfläkts konverterat snorbusan änn eller? :7peta

Btw Jag har FAKTISKT sydöstra upphärads klart vassaste sursida:mattias



Det åna sig:tummenupp



Mena du min eller sidor i allmänhet:va
Men klart att du ska ut o kriga lite:tummenupp

Sidor i allmänhet, men du har byggt i helt rätt still så din får en guldstjärna :yoparty
japp det blir nog en krigare sen vart efter..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Höfläkts konverterat snorbusan änn eller? :7peta

Hmm, jag håller faktiskt på fundera på att bygga en turbo från scratch. Handveva ut kompressorhjul och göra en axialturbin med impulsladdning från motorn, borde kunna bli ett intressant projekt.

Byggs inte på busan däremot, kan vara bra att ha en brukshoj kvar...:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hmm, jag håller faktiskt på fundera på att bygga en turbo från scratch. Handveva ut kompressorhjul och göra en axialturbin med impulsladdning från motorn, borde kunna bli ett intressant projekt.

Byggs inte på busan däremot, kan vara bra att ha en brukshoj kvar...:)

Nackdelen med att handveva ut kompressorhjulet,(förutom att det är jäkligt svårt) är väl att det är nästa omöjligt att få till 3D vridning på kompressorbladen som det är på tex turbokompressorhjul med hög effektivitet.
Men skiter man i att vrida hjulen och vevar ut hjulen själv kan man göra dem hur stora som helst. vilket gör dem enklare att bearbeta.

Har funderat på att göra ett eget turboaggregat en gång, men då med hjälp av 5-axlig fräsmaskin med datorassistans. De flesta tillverkare av dylika maskiner bruka stoltsera med kompressorhjul i kataloger o mässmontrar. Tyvärr ar jag inte fått spaka nån sån maskin på nåt ställe jag jobbat på.

Du har väl tänkt ta den till Backamo va:Bugar
Om jag får ledigt från bygge å bäbis osv så vill jag höra sången ur detta topptrimmade urjärn:tummenupp

Klart jag ska!
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag var jag i garaget o demostrerade "monstret" för svärfarn. Efter sedvanligt brummade så stängde jag av.

-Det läcker där mellan toppen o cylindern.
:brinnerup
Helt riktigt, i min iver att köra o annat pyssel, har jag glömt att efterdra toppen, detta slarv har gjort att det börjat läcka.
När jag drog topparna så kändes momentnyckeln bra upp till 40nm nivån men när jag drog till 60nm så känndes 3 bult svampiga.
En av dem sitter där det idag läckte.

Så idag beställde jag ett 7/16 - 16 helicoil repair kit lite packningar o nya bult.
Tyvärr så brukar jänkarna ha 2-4 o i värsta fall 6veckor på sig att snyta fram sina grejer, men det beror till största delen på våran svenska tullbyråkrati:huvet

Ja, ja, Nu ska det iaf bli riktigt.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Idag var jag i garaget o demostrerade "monstret" för svärfarn. Efter sedvanligt brummade så stängde jag av.

-Det läcker där mellan toppen o cylindern.
:brinnerup
Helt riktigt, i min iver att köra o annat pyssel, har jag glömt att efterdra toppen, detta slarv har gjort att det börjat läcka.
När jag drog topparna så kändes momentnyckeln bra upp till 40nm nivån men när jag drog till 60nm så känndes 3 bult svampiga.
En av dem sitter där det idag läckte.

Så idag beställde jag ett 7/16 - 16 helicoil repair kit lite packningar o nya bult.
Tyvärr så brukar jänkarna ha 2-4 o i värsta fall 6veckor på sig att snyta fram sina grejer, men det beror till största delen på våran svenska tullbyråkrati:huvet

Ja, ja, Nu ska det iaf bli riktigt.

Surt !
finns inte detta att frambringa inom tullens gränser ??

typ, bikeline eller liknande ?, någon annan jänke-affär, Hansen racing ??


Keep it up !
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vilket elände för att plocka ihop en Briggs&Stratton-kopia...:glömdet

Avundsjukans gröna färg smetas ut över dina bokstäver.:D
Erkänn att du börjat få dragningar till antikjunket du med.

Surt !
finns inte detta att frambringa inom tullens gränser ??

typ, bikeline eller liknande ?, någon annan jänke-affär, Hansen racing ??


Keep it up !

7/16-16 är en specialgänga som inte nån annan mej veterligen använder än harley under 30-40talet. Ska man dessutom helicoil på det så blir det bökigt.
Bikeline har nästan inget till sidorna, bara en massa taiwanesiskt crome till nyare harleys. Inte min kopp te
hursom nu är det beställt iaf.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Avundsjukans gröna färg smetas ut över dina bokstäver.:D
Erkänn att du börjat få dragningar till antikjunket du med.

Det får jag väl erkänna ändå, rätt fränt med gamla prylar. Jag har ju faktiskt en gammal Crescentmoppe som ska skrämmas liv i när tid finnes.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vågar man fråga hur mycket bygget som sådant kostat så långt, monetärt såväl som tidsmässigt (om man räknar bort kostnader som införskaffande av svarv med tillhörande kärnreaktor alltså)?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Javisst, fråga du.

Den kostade mig 27.000 i oktober i inköp sen har den kostat mig exakt lika mycke som jag kunnat avvara varje månad sen dess o lite till, fram till april ut.

Vad det blev i pengar har jag inte räknat på. men en heldel. Minst lika mycke som en 22årig kille i stockholms innerstad ger i månaden i helförsäkring för en -10:ans r1:a.
ok, säg 2månader då:D

Men så funkar det för alla som går helt upp i sitt byggande.

Edit: tids åtgång var det ju osså.

Hmmm. Ett par timmar per kväll i snitt. nu nedskuret till ett par timmar på fredagar och ev. regnkvällar övrig tid
 
Last edited:

TheoneandUno

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Dalsjöfors
Hoj
2007 Triumph Thruxton, 47 Harley knucklehead, 42 WLC 750
Bertil på Nostalgia MC i Götet har det mesta till gamla HD. Typ topplocksbult med specialgänga.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hardcore m.a.o. Jag bugar mig för er tappra dårar som både orkar och kan.

Ok.. Är det hardcore:va
Tack iaf!

Bertil på Nostalgia MC i Götet har det mesta till gamla HD. Typ topplocksbult med specialgänga.

Jajemen. beställde 2st bult i vintras inga problem. Men jag antog att han inte hade 7/16-16 helicoiltapp med insatser på hyllan. Men det hade varit smart att fråga först.

Kul kille för övrigt. Frågade om han hade ribbad trajastänka att sälja.
-Javisst, men de är svindyra.
-Det är bättre du hör med ram o mek de tillverkar ribbade stänkor.
-Ok, sa jag.
Vilket affärsinne!:D

Jobbarkompisen Frågade om han hade ett Jim's växellådsdrev till hans registershovel chopper (jag kom inte ihåg modellen på lådan)
-Nej, svarade bertil.
Snopet fick jobbarkompisen åka hem till vänersborg, bara för att få reda på omväg att bertil hade drevet av tre olika märken, fast inte just Jim's:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top