Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Hemma igen som sagt, har varit i piprensarnas Mecca.
Lite konstigt att man inte kan lämna dej utan tillsyn för att slita ihop till brödfödan utan att du byter hojprojekt:va
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Här har det inte hänt mycke sista tiden för jag har väntat på delar och bestämt mig för att avsluta mitt förra projekt med fungerande hoj.

Hursom, idag hämtades det ut ett paket från us and a innehållandes ramlager, bult, shims, kolvar o lite små plock.

Dagen ägnades åt ramlager. De var tyvärr för tighta. Veven snurrar lätt med det ska finnas ett "Just noticeable shake in bearing" Och ett "flywheel endplay" på ca 0.35mm men veven är stum axiellt och radiellt:gnissla
Det blir till att gå loss på motorn imorrn på jobbet med sunnenmaskinen, svarven och en bunt mätverktyg. Nya öd kolvarna verkar vara tighta också. de går i med ett lätt tryck med pekfingret, tillskillnad mot de gamla som iofs såg rätt nya ut, förutom att de låg 0.2mm under mått och hade varmnypit:brinnerup
Den tidigare ägaren är alltid motorrenoverarens värsta fiende!!
 

Bifogat

  • DSC02006.jpg
    DSC02006.jpg
    241.1 KB · Visningar: 412
  • DSC02007.jpg
    DSC02007.jpg
    231.4 KB · Visningar: 332
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var mycket hård dag idag på jobbet *host host*.
Jag o chefen honade ramlagerlägen på förmiddagen och på eftermiddagen honade jag cylindrar. *pust*

Kvällen har ägnats åt "flywheel truing".
Helt meningslöst, eftersom vevstaken ska styras i storänden med ett maxspel på nån tiondels mm och jag upptäckte att jag har ca 2.5mm spel.
Undra vad som har hänt:va
Förmodligen den mystiske förre, klåpägaren som glömt några shims..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var mycket hård dag idag på jobbet *host host*.
Jag o chefen honade ramlagerlägen på förmiddagen och på eftermiddagen honade jag cylindrar. *pust*

Kvällen har ägnats åt "flywheel truing".
Helt meningslöst, eftersom vevstaken ska styras i storänden med ett maxspel på nån tiondels mm och jag upptäckte att jag har ca 2.5mm spel.
Undra vad som har hänt:va
Förmodligen den mystiske förre, klåpägaren som glömt några shims..

Ja ska det inte sitta "thrust washers"/shims där enligt boken?
Eller är inte vevskivorna uppdrivna tillräckligt hårt på vevtappen? Isf kan det ju förklara varför det var nermalda shims mellan vevskiva/ramlager som du berättade om?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja ska det inte sitta "thrust washers"/shims där enligt boken?
Eller är inte vevskivorna uppdrivna tillräckligt hårt på vevtappen? Isf kan det ju förklara varför det var nermalda shims mellan vevskiva/ramlager som du berättade om?

Joo, det ska det, och det gör det.
Frågan är ju bara hur breda de skall vara från början. Nu vet jag bara att 0,005" öd shims finns.

Vevaxelaxialspelet med nya orginal axialshims och nya ramlagerbanor är ca 1mm mot specade 0.3-0.35mm, Så vevpartiet är nog "ihop draget" ordentligt på crank pin tappen, satt hårt gjorde iaf muttern.

Men jag vet inte riktigt vad "rod race set" är för något men det ser ut 3 shims på sprängskissen, som jag inte kan se att det finns på mitt vevparti. Det är nog bara till o riva isär för att få reda på det..:gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Joo, det ska det, och det gör det.
Frågan är ju bara hur breda de skall vara från början. Nu vet jag bara att 0,005" öd shims finns.

Vevaxelaxialspelet med nya orginal axialshims och nya ramlagerbanor är ca 1mm mot specade 0.3-0.35mm, Så vevpartiet är nog "ihop draget" ordentligt på crank pin tappen, satt hårt gjorde iaf muttern.

Men jag vet inte riktigt vad "rod race set" är för något men det ser ut 3 shims på sprängskissen, som jag inte kan se att det finns på mitt vevparti. Det är nog bara till o riva isär för att få reda på det..:gnissla

Vet inte hur det är på de gamla sidorna, men den vanliga konstruktionen på harleys ända fram till idag är ipressade ytterlagerbanor i storändorna, sedan ett treradigt rullager. Dvs i den av stakarna som har gaffeln sitter det två lagerbanor (races). Dvs man låter inte stakens gods utgöra ytterbana som på snikhojar. Samma i lilländan, utbytbar bussning

3208.jpg


Här är en bild på en renoveringsats för stakarna i vanlig HD-bigtwin.
http://www.sscycle.com/product/cart.php?m=product_detail&p=20376 Bilden är lite konstig, men det är alltså två smalare lagerbanor (av samma storlek) till gaffelstaken och en bred bana till den andra staken. Sedan förstås bronsbussningar till lilländorna. Du har nog samma påkostade konstruktion på din motor. Du kan renovera stakarna igen.... om 50 år :D

Notera att renoveringssatsen passar motorer från -41 till -99. Här snackar vi kontinuitet :D


Hittade en film med en 750-sida som verkligen fångat det där skönt slöa sida-soundet. Så vackert ljud när den på lågt varv försvinner bort på grusvägen. Äkta förkrigsljud :Bugar

[YOUTUBE-ID]v05pBQs2q9k[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Roligt project... :)
Jobbar du på Volvo Flygmotor med tanke på resurserna i verkstan...... ;)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Livsnjutare i lagom tempo!

Hittade en film med en 750-sida som verkligen fångat det där skönt slöa sida-soundet. Så vackert ljud när den på lågt varv försvinner bort på grusvägen. Äkta förkrigsljud :Bugar

[YOUTUBE-ID]v05pBQs2q9k[/YOUTUBE-ID][/QUOTE]

Va underbart det lät och kändes:tummenupp, en sådan hoj skulle alla vi sporthojsdårar ha, för att komma tillbaka till tiden då kroppen hade en möjlighet att hinna med i livets tempo. Tack för länken till gammelhojen och naturen! Toyman
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vet inte hur det är på de gamla sidorna, men den vanliga konstruktionen på harleys ända fram till idag är ipressade ytterlagerbanor i storändorna, sedan ett treradigt rullager. Dvs i den av stakarna som har gaffeln sitter det två lagerbanor (races). Dvs man låter inte stakens gods utgöra ytterbana som på snikhojar. Samma i lilländan, utbytbar bussning

3208.jpg


Här är en bild på en renoveringsats för stakarna i vanlig HD-bigtwin.
http://www.sscycle.com/product/cart.php?m=product_detail&p=20376 Bilden är lite konstig, men det är alltså två smalare lagerbanor (av samma storlek) till gaffelstaken och en bred bana till den andra staken. Sedan förstås bronsbussningar till lilländorna. Du har nog samma påkostade konstruktion på din motor. Du kan renovera stakarna igen.... om 50 år :D

Notera att renoveringssatsen passar motorer från -41 till -99. Här snackar vi kontinuitet :D


Hittade en film med en 750-sida som verkligen fångat det där skönt slöa sida-soundet. Så vackert ljud när den på lågt varv försvinner bort på grusvägen. Äkta förkrigsljud :Bugar

[YOUTUBE-ID]v05pBQs2q9k[/YOUTUBE-ID]

jaha, då har man lärt sig nåt nytt.

sidapluttret gör mig lite kallsvettig. Hoppas inte chauffören kokte tortellini* utan bara såsade:gnissla


fotnot: höll full makaron.

Man blir ju lite sugen på en sådan motor...kanske man kan lära sig något :D

jag lär mig nya grejer varje dag iaf med detta projektet:tummenupp

Roligt project... :)
Jobbar du på Volvo Flygmotor med tanke på resurserna i verkstan...... ;)

nope, jag är den siste kvarvarande på Högmans.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jaha, då har man lärt sig nåt nytt.

sidapluttret gör mig lite kallsvettig. Hoppas inte chauffören kokte tortellini* utan bara såsade:gnissla


fotnot: höll full makaron.

jag lär mig nya grejer varje dag iaf med detta projektet:tummenupp

Ja det är engines built to last :D

Nä det var nog inte tutti det där. Mer en skön lågvarvspassage uppför en backe. Vid full effekt varvar väl en 750-sida iaf över 4000.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Va underbart det lät och kändes:tummenupp, en sådan hoj skulle alla vi sporthojsdårar ha, för att komma tillbaka till tiden då kroppen hade en möjlighet att hinna med i livets tempo. Tack för länken till gammelhojen och naturen! Toyman

Ja visst gör det! Har själv blivit lite sugen på en gammal krigarsida efter att ha läst denna tråd. Hade själv en BSA WM20. Arméhoj från -43 när jag var i 20-årsåldern. 500cc enstånka sidventilare. Bara 12 hk, men sega. Evighetsmaskin :D

Skulle aldrig sålt.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
-Du läsarn?
Vad tror du om att svarva ett par shims av tex JM5 till att ta upp axialspelet till vevstakarna.?
Under förutsättning att inga uppenbara fel uppenbaras vid närmare inspektion.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Måste säga att jag blir imponerad över den kunskap och frenesi som finns!
En annan "slår sig för bröstet" när man lyckats byta glödlampa på bilen... :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Måste säga att jag blir imponerad över den kunskap och frenesi som finns!
En annan "slår sig för bröstet" när man lyckats byta glödlampa på bilen... :)

Jo, men är det inte nästan hopplöst. så är det ju ingen utmaning.
Med detta krav så kvalar denna hoj inte riktigt in:D

Kika in i gasturbinhoj=JETEskoj tråden, Där snackar vi lite utmaning:yoparty
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
OT men jag gillar tråden men frågan är om jag inte gillar taggar/sökorden lika mycket... sidfläsk, gubbsjuka är något jag googlar på mindre ofta, varför vet jag inte
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
jaha, då har man lärt sig nåt nytt.

sidapluttret gör mig lite kallsvettig. Hoppas inte chauffören kokte tortellini* utan bara såsade:gnissla


fotnot: höll full makaron.



jag lär mig nya grejer varje dag iaf med detta projektet:tummenupp



nope, jag är den siste kvarvarande på Högmans.

Då känner du endel folk från mitt fd liv som verktygsmakare... :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
-Du läsarn?
Vad tror du om att svarva ett par shims av tex JM5 till att ta upp axialspelet till vevstakarna.?
Under förutsättning att inga uppenbara fel uppenbaras vid närmare inspektion.

Jag är ju bara en av många läsare. Med tanke på hur krävande jobb det är att sätta upp mäta in och rikta en HD-vev....
Se sid 220 och framåt (säkert ännu bättre beskrivning i din bok)
http://books.google.se/books?id=Q-x...&resnum=1&ved=0CBUQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false
...så skulle då inte jag frångå design och materialval på original eller beprövade eftermarknads shims/"thrust washers".

Att få demontera hela motorn och hela veven igen pga av att man tex hemtillverkat en för spröd eller en för mjuk "thrust washer" är ju inge kul.
Jag vet inte ens vad originalshimsen är tillverkade av. Men om jag promp ville tillverka egna skulle jag efterlikna design och materialval på originalshims, om det nu inte finns uppenbara förbättringar att göra.

Jag har aldrig pressat isär satt ihop en HD-vev. Har lämnat bort sånt.
Men du har ju åas större maskin- och mätverktygspark och handlag med dessa än jag. Samt att din sidspis kanske inte ska varva så mycket. Men som du ser i boken så är det mycket att hålla i huvudet, inte som en pressad tvåtaktsvev till en cross. HD-veven måste ofta ihop och isär flera ggr innan alla mått är rätt. Så det känns som att man vill vara säker på de delar som blir fångar mellan vevskivorna när man äntligen är klar. Att sätta upp och rikta en HD-vev är rätt kvalificerat som du ser i boken. Vilket jag tror att föregående ägare till din hoj inte riktigt greppat.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Då känner du endel folk från mitt fd liv som verktygsmakare... :)

Vad roligt! Får man fråga vad ditt riktiga namn är?

Jag är ju bara en av många läsare. Med tanke på hur krävande jobb det är att sätta upp mäta in och rikta en HD-vev....
Se sid 220 och framåt (säkert ännu bättre beskrivning i din bok)
http://books.google.se/books?id=Q-x...&resnum=1&ved=0CBUQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false
...så skulle då inte jag frångå design och materialval på original eller beprövade eftermarknads shims/"thrust washers".

Att få demontera hela motorn och hela veven igen pga av att man tex hemtillverkat en för spröd eller en för mjuk "thrust washer" är ju inge kul.
Jag vet inte ens vad originalshimsen är tillverkade av. Men om jag promp ville tillverka egna skulle jag efterlikna design och materialval på originalshims, om det nu inte finns uppenbara förbättringar att göra.

Jag har aldrig pressat isär satt ihop en HD-vev. Har lämnat bort sånt.
Men du har ju åas större maskin- och mätverktygspark och handlag med dessa än jag. Samt att din sidspis kanske inte ska varva så mycket. Men som du ser i boken så är det mycket att hålla i huvudet, inte som en pressad tvåtaktsvev till en cross. Veven måste ofta ihop och isär flera ggr innan alla mått är rätt. Så det känns som att man vill vara säker på de delar som blir fångar mellan vevskivorna när man äntligen är klar. Att sätta upp och rikta en HD-vev är rätt kvalificerat som du ser i boken. Vilket jag tror att föregående ägare till din hoj inte riktigt greppat.

Inte vara lessen nu.

Du har alldeles rätt, Det var bara ett utslag av otålighet som fick mig att tänka tanken.

Min manual var inte lika utförlig i kapitlet vevrenovering, tack för länken!
Helrenovera veven blir nog dyrt, när jag försökte rikta veven så var det stört omöjligt att få bra mätvärden när veven satt mellan dubbar.
Båda tapparna hade stukade dubbhål efter hammar slag, den ena verkade krokig och den andre blåanlöpt.
Jag nöjde mig när jag hade samma kast på båda lagerbanorna vid samma högsta punkt på varvet.
Där till ska läggas det mystiska axialspelet samt kostnaden för en ny staklagersats och rod race sats när man ändå är där o river.

Den rätta vägen att gå är nog en ny vev. och då blir ju ditt strokervevtips klart aktuellare igen.
Finns mycke o fundera på, lite att spendera........

Stroker är ju hög "dra i hängslefaktor", hmmmmm.....
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stroka.
Ingen tvekan.
Stroka.
En original lillsida är ofattbart trött.
Redan som nya strokades de.
Samma karraktär.
Mera umpfh.
Stroka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top