Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nya bronsbussningar har monterats i hela motorn.
Eftersom förre ägaren jobbar där jag jobbar har givetvis bussningarna tillverkats "in house".
Dessa har förmodligen svarvats respektive jiggborrats till
extrem passform av personer med extrem spetskompetens inom just sitt område. Materialvalet var det nog inget fel på men... motorkunnandet och insikten om rätt lagerspels betydelse för helheten lämnar nog hel del att önska......

Axiallagerbrickan ser ut att vara planslipad in house fast av blött ohärdat material, jag gissar att dessa borde vara härdade. Jag tillverkar nya idag 0.08" tjocka, för att mäta ut rätt spel sen beställer jag med rätt mått när kolvar beställs.


I manualen är det bilder på hur man riktar sina vevstakar!!
fullt monterad bottendel med stakar o kolvar utstickandes står en karljävel med ett stort brytjärn instoppad i kolvbulten o knäcker lite på känn sådär:eek:

Det där med utbudet på trim till hd o chevvy 350 gjorde mig grön av avund när man filade i bladen. Till blade finns 3kolvarsatser, 2trimkammar, 1 set knivstakar samt manuellkamkedjesträckare att köpa, that's it!:huvet

Imorse fick jag för mig att egna cylindrar och OHV hemitoppar med öppna ventilarrangemang vore ballt.
Det skulle dessutom flytta begränsningen för borret med flera centimeter, kompet kunde ökas med ca 4:1 etc He he....
Hoppas man lyckas slå det ur hågen för det vore ju kul att åka nånting innan pensioneringen 0m 30år:huvet

Hehe! Toppventiler låter skoj. Jag har för mig att det gick att köpa såna toppar också, undras om inte Edelbrock tog fram sådana till HD, inte säker dock. :va Vet dock att Edelbrock tog fram toppventilstoppar till Fords sidventils-V8.

Ja det här med borr och slag är just en sån sak som är skönt med HD-motorer. Man har en sån frihetsgrad att ändra. Så är det ju inte på en japsradfyra, längde på veven begränsar borret, som redan ligger på gränsen, osv.

Blir det för trång för kolvkjolarna i nederkant för det borr man vill ha så höjer man bara däckshöjden och använder längre stakar och stötstänger. Finns tex gatsportstermotorer byggda på ca 3 liter. Inga begränsningar. Man använder bara S&S-block med utflyttat kamaxelhus. Mitt S&S-block är ett sådant, kamaxelhuset är utflyttat ½" för att få plats med 4"-borret. Men man kan speca S&S sportsterblock med ännu mer utflyttat och ännu högre däckshöjd än vad jag har.

Men på sidor så är ju som du säger cylindern mer komplex och kanalerna begränsar borret. Vanligt med hotspots i cylindern om det blir för tunt mellan avgaskanal och cylinder, värme från båda håll. Så härav är det ju mest vanligt att hålla sig till strokning av sidor om man ska förstora. Strokning är nog positivt även mtp sidors sämre flöde, en strokad motor pumpar ju bättre. Så då optimerar man mot det låg- och mellanregister där sidan funkar bäst.


Att rikta stakar via kolvbultshålet låter onekligen lite scary om det stämmer. Stackars kolvbultsbussning :gnissla

Den vedertagna proceduren på HD är annars att man använder ett brytverktyg som greppar vevstaken under lilländan. Sånt verktyg brukar man tillverka själv. Sedan kollar man rakheten med ett "alignment tool" (och pappersremsor). Det är bara en extra lång kolvbult. En sån är ju lätt för dig att tillverka. Jag lät en firma svarva en i verktygstål och rundslipas. Annars finns det att köpa.

Skulle din däckshöjd vara för låg i förh till lilländan vid BDC så är det ju bara att använda passbitar för att komma upp.
Riktingsproceduren beskrivs (med bla bilder på brytverktyget) på sista sidan i denna instruktion för S&S stakar.
http://www.sscycle.com/uploads/instructions/51-1025.pdf

Här är tips på en firma som inte bara renoverar sidventilskammar utan de kan även customslipa vilken profil du vill och montera på dina drev med valfria lobe centers. Alla möjligheter! :D

http://www.leinewebercams.com/catalog.html
 
Last edited:

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Bygg en sk.magnum då. (Lillsida med 900cc järnsportster cyllar och toppar) Ska vara hyfsat enkelt om man har lite resurser.Gammalt femtiotalstrimtricks . Matte Hedenstrand i Strängnäs gjorde det med 1000cc cyllar också men då var det tajt på gränsen...Tror han fick svetsa om blocket då.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bygg en sk.magnum då. (Lillsida med 900cc järnsportster cyllar och toppar) Ska vara hyfsat enkelt om man har lite resurser.Gammalt femtiotalstrimtricks . Matte Hedenstrand i Strängnäs gjorde det med 1000cc cyllar också men då var det tajt på gränsen...Tror han fick svetsa om blocket då.

Såå var det ja! Jag mindes bara att jag läst om toppventilskonverterade lillsidor men kunde inte komma ihåg receptet.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bygg en sk.magnum då. (Lillsida med 900cc järnsportster cyllar och toppar) Ska vara hyfsat enkelt om man har lite resurser.Gammalt femtiotalstrimtricks . Matte Hedenstrand i Strängnäs gjorde det med 1000cc cyllar också men då var det tajt på gränsen...Tror han fick svetsa om blocket då.

Det låter som en enklare väg att gå.
Bäst är nog om jag låter den vara kvar som sida.
Från o med i vår så ska hammarn svingas i några år framåt så då blir det inte mycke tid eller stålar över till några hojar:(

Tyvärr är det nog fullt tillräckligt att plocka ihop den som den är i höst/vinter.:gnissla
Sida är ju trots allt jävligt ballt även om det är opotent:yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om det var en toppventilad raket du var ute efter så valde du fel utgångsmaterial.
Lätt och clean med originaldelarna återställningsbara är rätt väg.
Men stroka skall du göra.
Och gärna lite andra tidstypiska trimtrick.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om det var en toppventilad raket du var ute efter så valde du fel utgångsmaterial.
Lätt och clean med originaldelarna återställningsbara är rätt väg.
Men stroka skall du göra.
Och gärna lite andra tidstypiska trimtrick.

Jag håller med dig till fullo!
Lätt o bli lite carried away, när man just blivit botad (host host) från turbotrimmandet.
Sen vill man ju gärna vara den där klurgubben som byggde sina egna OHV toppar med öppna arrangemang och imponerar på 3invigda.

En del drömmer om en lättskött frisyr och ett nytt helsystem till Gixxern, andra om att fräsa toppar i Alumec and glory.:Bugar

Detta kommer ej att ske, så det är endast av akademisk betydelse..

Sidventil is the shit:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur skulle det sitta med en tvåliters parallell-twin tvångsmatad med E100 medelst skruvkompressor?:kär
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du vet säkert redan om det, men här kan du hitta nya delar till sidan

http://www.customnet.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=startsida

Tack för tipset, den kände jag inte till! (heller)
Harleyvärlden är helt ny för mig.
Schyssta sidadelar drunknar oftast i fläskcromechopper utbudet, så hjälp med tips uppskattas.

Saker jag letar efter just nu 18" tums 40håls fälgbanor, invändiga gas o tändningshandtag samt en snygg sadel. Små prylar som saknas är oändligt. Känns det som.
Det är en tunglåda på väg från amerikat från http://www.45restorationstore.com Funkar det bra o kvalite'n känns bra blir det nog fete beställning till:banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack för tipset, den kände jag inte till! (heller)
Harleyvärlden är helt ny för mig.
Schyssta sidadelar drunknar oftast i fläskcromechopper utbudet, så hjälp med tips uppskattas.

Saker jag letar efter just nu 18" tums 40håls fälgbanor, invändiga gas o tändningshandtag samt en snygg sadel. Små prylar som saknas är oändligt. Känns det som.
Det är en tunglåda på väg från amerikat från http://www.45restorationstore.com Funkar det bra o kvalite'n känns bra blir det nog fete beställning till:banana

Jag menade allvar med länken till Henriksson.
Bland annat kan jag rekomendera de elektroniska laddreläna.
Finns till både sex och tolv volt.
Fälgar och ekrar är det Sigge Ehrling som är kunnigast och bäst.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad tror du om att bygga ihop hojen lite kvickt och ställa upp på Speed Weekend i Funäsdalen till våren?:brynad

Det vore ju hur ballt som helst och du får lätt dela depå med oss.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag menade allvar med länken till Henriksson.
Bland annat kan jag rekomendera de elektroniska laddreläna.
Finns till både sex och tolv volt.
Fälgar och ekrar är det Sigge Ehrling som är kunnigast och bäst.

Jag förstod det. Men jag hittade inget som jag ville ha just nu. Även om en botten länksgaffel är tekniskt överlägsen så tycker inte jag att den är lika estetiskt tilltalande som en springer eller den vackraste av konstruktioner, -webgaffeln.

Vad tror du om att bygga ihop hojen lite kvickt och ställa upp på Speed Weekend i Funäsdalen till våren?:brynad

Det vore ju hur ballt som helst och du får lätt dela depå med oss.

Nja det är lite fel forum för oss. En "loud flame throwing pipe and total lack of measurable speed and hygiene weekend är nog mer anpassat för oss. annars ligger det bra till i tidsplanen för
projektet. Den som lever får se.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nja det är lite fel forum för oss. En "loud flame throwing pipe and total lack of measurable speed and hygiene weekend är nog mer anpassat för oss. annars ligger det bra till i tidsplanen för
projektet. Den som lever får se.

Tänk på saken, jag tror du har lite fel angående att vi inte har nåt att hämta där. Det är ju trots allt så att ingen minns en vinnare.:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för tipset, den kände jag inte till! (heller)
Harleyvärlden är helt ny för mig.
Schyssta sidadelar drunknar oftast i fläskcromechopper utbudet, så hjälp med tips uppskattas.

Saker jag letar efter just nu 18" tums 40håls fälgbanor, invändiga gas o tändningshandtag samt en snygg sadel. Små prylar som saknas är oändligt. Känns det som.
Det är en tunglåda på väg från amerikat från http://www.45restorationstore.com Funkar det bra o kvalite'n känns bra blir det nog fete beställning till:banana


Jag har numret till Sigge om du har hjulfunderingar. Han har gjort alla mina hjul sedan -95. Kollar klangen i mina ekrar varje gång jag tvättar och polerar hojen och har aldrig märkt en släckt eker.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag har numret till Sigge om du har hjulfunderingar. Han har gjort alla mina hjul sedan -95. Kollar klangen i mina ekrar varje gång jag tvättar och polerar hojen och har aldrig märkt en släckt eker.

Men va f-n! Editerade du bort nitroknucklehead gammlot samt den text jag skulle citera.

Jag lägger in det igen. Han är fan min idol:yoparty

[YOUTUBE-ID]zrvVl899Zyk[/YOUTUBE-ID]

Tyvärr kan jag bara beklaga att kvalite'n på rekordeliga kvinns sjönk dramatiskt från 30-talet till det tidiga 80-talet:huvet
När den dagen kommer, kommer lillgrabben 55år få sköta insugsnitrokannan. Lindsey'n har nog fullt upp med att koka kaffe o värma helfabrikats bullar........

45restoration som jag beställde grejer ifrån har min orderstatus som "unpaid" & "unshipped".
När det gått en vecka så mejlade jag o frågade om nåt gått fel och om jag kunde hjälpa till.
Då svarade de surt att beställningen gått iväg dagen efter beställningen lades. :va Excuviiiissssse meee

Johansson pöjken hade tips på nån gammel stöt i bålsta som satt på ett berg av gamla sidadelar, får se vad det ger.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jajag vart rädd att jag i vanlig ordning släpade in för mycket OT.

Ja vilket skönt gammalt par de verkar vara. Klart bästa partytricket jag sett: starta upp en kultig 70-tals nitrohoj inomhus :D

Aj då, det lät inte som ngn trevlig attityd. Men men, så länge de dunkar iväg rätt grejor rätt fort så kan man ju stå ut med surkukar.
Lite snack och mycket verkstad är bättre än tvärtom sas.

Hoppas Bålsta-tipset bär frukt!
Möjligt att det också kan hittas sidventilskontakter i den här forumdelen på Harleyportalen.
http://www.theland.se/webbplatshant...Title=Pan+Head,+Knuckle+Head+och+Sidventilare



Men va f-n! Editerade du bort nitroknucklehead gammlot samt den text jag skulle citera.

Jag lägger in det igen. Han är fan min idol:yoparty

[YOUTUBE-ID]zrvVl899Zyk[/YOUTUBE-ID]

Tyvärr kan jag bara beklaga att kvalite'n på rekordeliga kvinns sjönk dramatiskt från 30-talet till det tidiga 80-talet:huvet
När den dagen kommer, kommer lillgrabben 55år få sköta insugsnitrokannan. Lindsey'n har nog fullt upp med att koka kaffe o värma helfabrikats bullar........

45restoration som jag beställde grejer ifrån har min orderstatus som "unpaid" & "unshipped".
När det gått en vecka så mejlade jag o frågade om nåt gått fel och om jag kunde hjälpa till.
Då svarade de surt att beställningen gått iväg dagen efter beställningen lades. :va Excuviiiissssse meee

Johansson pöjken hade tips på nån gammel stöt i bålsta som satt på ett berg av gamla sidadelar, får se vad det ger.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Jag håller med dig till fullo!
Lätt o bli lite carried away, när man just blivit botad (host host) från turbotrimmandet.
Sen vill man ju gärna vara den där klurgubben som byggde sina egna OHV toppar med öppna arrangemang och imponerar på 3invigda.

En del drömmer om en lättskött frisyr och ett nytt helsystem till Gixxern, andra om att fräsa toppar i Alumec and glory.

Lite såhär då menar du, med fjäder från en gaständare?
 

Bifogat

  • IMG_0440.jpg
    IMG_0440.jpg
    233.7 KB · Visningar: 364

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Lite såhär då menar du, med fjäder från en gaständare?

Precis. kanske inte med just den valvefloatvänliga fjäderlösningen.
vanlig hederlig ventiluppstötare duger. Fast det får bli den dagen upphärads snackmekaniska blir upphärads verkstadsmekaniska. så det går att göra det mesta "inhouse" och alumecet o impaxet blir avdragsgillt.

Dvs en annan dag i ett annat projekt.

Btw hörde att du åter trampar på moder svea.

Var o hur har du roat dig? Har Svullna fårmagar med flöjter uppkörda i spenarna stått på aktivitets agendan?
Eller har du trampat sursaft & cyklat runt i grodätarnas land iklädd basker o tvärrandig tröja med en baguett i ändlykten.
För vem vill åka bil i ett land med ett folk som bygger bilar med trebultade fälgar, enekrade rattar som dessutom lägger sig på bottenplattan så fort man vänder ryggen till.

Skrik -blitzkrieg!!, och de lägger sig på rygg o blottar halsen.
I handsfacket ligger en vitflagga i fall man vill kapitulera. Och höjs bensinpriset ställer sig biljäveln självmant på tvären över motorvägen tills priset sjunker igen.

Puhh.. nu känns det bättre.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top