Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Mjoo! Ante det!
Har inte hunnit mäta min idag :gnissla

Men jag har en bekännelse!
I min enfald (och opåläst!) så hade jag för mej att WLC var Civilmodellen!!! :gråta
WLA är ju solklar!

Tar mej i kragen och rullar fram min imorron för foto!

Det var en nybyggd WLC med sportstermotor i senaste MC-nytt, om det kan vara intressant läsning.
 

TheoneandUno

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Dalsjöfors
Hoj
2007 Triumph Thruxton, 47 Harley knucklehead, 42 WLC 750
WLA versus WLC

Jag har med intresse följt den här tråden eftersom jag själv har en WLC-42. Har just börjat skruva i motorn på den eftersom den låtit så rasslig så jag inte har vågat köra den på ett par år. (Har annat att åka med).
WLC betyder Canadatillverkad och WLA följdriktigt Amerikadito. Skillnaden är gafflarna. WLC har gaffel och frambroms från bigtwinnen och mycket riktigt rockers på utsidan. WLA har en klenare länkar, kortare fjädrar och mindre diameter på bromsen. Vad detta innebär förstår man om man har bromsat en bigtwin.:eek
Det går däremot inte att ta en gaffel från WLC och montera på en bigtwin utan vidare eftersom styrstolpen (som går genom styrhuvudet) är klenare, 7/8" mot 1"
Allt detta kan man läsa om i MCM nr.5 1986.
Hoppas få läsa mer om den pågående motortrimningen, det kan mana till efterföljd.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Jag har med intresse följt den här tråden eftersom jag själv har en WLC-42. Har just börjat skruva i motorn på den eftersom den låtit så rasslig så jag inte har vågat köra den på ett par år. (Har annat att åka med).
WLC betyder Canadatillverkad och WLA följdriktigt Amerikadito. Skillnaden är gafflarna. WLC har gaffel och frambroms från bigtwinnen och mycket riktigt rockers på utsidan. WLA har en klenare länkar, kortare fjädrar och mindre diameter på bromsen. Vad detta innebär förstår man om man har bromsat en bigtwin.:eek
Det går däremot inte att ta en gaffel från WLC och montera på en bigtwin utan vidare eftersom styrstolpen (som går genom styrhuvudet) är klenare, 7/8" mot 1"
Allt detta kan man läsa om i MCM nr.5 1986.
Hoppas få läsa mer om den pågående motortrimningen, det kan mana till efterföljd.

Sedär!

De SKA rassla :krama
och fuska inte med annat än rak50 mineralolja :)
(tänkte att min ska få rak70 nästa år i 70årspresent!) :tungan

Återkommer om gaffellängd och rockers...
 

TheoneandUno

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Dalsjöfors
Hoj
2007 Triumph Thruxton, 47 Harley knucklehead, 42 WLC 750
Inte mer och mer ändå.
70 olja? Då får du nog käka många hamburgare mm. om du skall kunna trycka ner kicken!
Jag tänkte montera skidor och dubbdäck för att använda den som vinterhoj.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag blev det lite blästring av rostiga topplocksbult och svarvning av insugsnipplar.
Nipplarna var 30mm och skulle enligt min trimbibel max kunna tas upp till 32,5mm. -Dom skojade inte!
Diametern på den del som sticker in i cylindern var 35mm minus ett radiellt gängdjup på 0.5mm blev godstjockleken 0.75mm!:gnissla
DSC02171.jpg


Jag har med intresse följt den här tråden eftersom jag själv har en WLC-42. Har just börjat skruva i motorn på den eftersom den låtit så rasslig så jag inte har vågat köra den på ett par år. (Har annat att åka med).
WLC betyder Canadatillverkad och WLA följdriktigt Amerikadito. Skillnaden är gafflarna. WLC har gaffel och frambroms från bigtwinnen och mycket riktigt rockers på utsidan. WLA har en klenare länkar, kortare fjädrar och mindre diameter på bromsen. Vad detta innebär förstår man om man har bromsat en bigtwin.:eek
Det går däremot inte att ta en gaffel från WLC och montera på en bigtwin utan vidare eftersom styrstolpen (som går genom styrhuvudet) är klenare, 7/8" mot 1"
Allt detta kan man läsa om i MCM nr.5 1986.
Hoppas få läsa mer om den pågående motortrimningen, det kan mana till efterföljd.

Välkommen in i tråden! Ur i princip vacuum har jag lyckats röka ut ett handfull sursideägare:D
A:et i WLA betyder Army, har jag hört. Annars stämmer skillnaderna du beskriver bra med det jag hört. Wlc har dessutom breda 16" fälgar mot smala 18" som på wla etc

Sedär!

De SKA rassla :krama
och fuska inte med annat än rak50 mineralolja :)
(tänkte att min ska få rak70 nästa år i 70årspresent!) :tungan

Återkommer om gaffellängd och rockers...

Kan någon förklara för mig varför en motor SKA köras på rak mineral?

Om inga logiska argument finnes häller jag i 15-50w sae helsyntet pga att jag vill ha bra smörjning både när motorn är kall som varm.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Min WLC har iaf. 18" fälgar, och dom ser väldigt original ut.

Du har nog rätt. Märkligt vad mycket missinformation det figurerar där ute.:va
hittade denna sidan, den verkar väldigt seriös!


http://www.theliberator.be/liberator6.htm

Pratade med peterp idag, det kanske blir polack lackat iaf. Han lovade att leverera.
Jag kan inte svänga förbi den chefiga hufvudstadens puckigaste lackerare på minst 3veckor iaf.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Du har nog rätt. Märkligt vad mycket missinformation det figurerar där ute.:va
hittade denna sidan, den verkar väldigt seriös!


http://www.theliberator.be/liberator6.htm

Pratade med peterp idag, det kanske blir polack lackat iaf. Han lovade att leverera.
Jag kan inte svänga förbi den chefiga hufvudstadens puckigaste lackerare på minst 3veckor iaf.

Bra att det löser sig !:tummenupp
Ja va fan tre veckor funkar ju inte.
I landets södra regioner är våren här om två och då ska traktorn ut och plöja !:D
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Bra att det löser sig !:tummenupp
Ja va fan tre veckor funkar ju inte.
I landets södra regioner är våren här om två och då ska traktorn ut och plöja !:D

Bor ju ett par mil söder om sidspisen. Å här börjar nog våren komma:D Ser ju topparna på gräset nu:tungan
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Idag blev det lite blästring av rostiga topplocksbult och svarvning av insugsnipplar.
Nipplarna var 30mm och skulle enligt min trimbibel max kunna tas upp till 32,5mm. -Dom skojade inte!
Diametern på den del som sticker in i cylindern var 35mm minus ett radiellt gängdjup på 0.5mm blev godstjockleken 0.75mm!:gnissla
View attachment 327780

Välkommen in i tråden! Ur i princip vacuum har jag lyckats röka ut ett handfull sursideägare:D
A:et i WLA betyder Army, har jag hört. Annars stämmer skillnaderna du beskriver bra med det jag hört. Wlc har dessutom breda 16" fälgar mot smala 18" som på wla etc



Kan någon förklara för mig varför en motor SKA köras på rak mineral?

Om inga logiska argument finnes häller jag i 15-50w sae helsyntet pga att jag vill ha bra smörjning både när motorn är kall som varm.

Rak50'n kommer att stanna kvar i systemet längre, multiviscositetsoljor är tunnare även fast de är "50'märkta" i varmt tillstånd!! :confused:
(Motsvarar ungefär rak40 varm.)

Vilken olja var toleranser och flöden i nål och rullagren gjorda för 1942?
(Det som fanns!!! dock ej multivisco helsyntet!) :rolleyes:



Men du kan ju testa,, ryker och drar nog bara lite extra!! :tungan
(+ förmodligen lite extra skrammel också, särskilt kall!)

Fram till 1999 så rekommenderas mineralolja i motorerna!
Till V-Rod och TC-motorerna som är helt nykonstruerade rekommenderas dock helsyntet!
 

Bifogat

  • 42WLCDataPlate.JPG
    42WLCDataPlate.JPG
    39 KB · Visningar: 125
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan någon förklara för mig varför en motor SKA köras på rak mineral?

Om inga logiska argument finnes häller jag i 15-50w sae helsyntet pga att jag vill ha bra smörjning både när motorn är kall som varm.

Den stora fördelen med rak olja i äldre motorer, med sina kork- och papperpackningar, filtringstätningar osv, är att med rak olja så läcker de bara när de går och oljan är het. Med 15W-50 kan de läcka hela tiden.

Sen är det också så att äldre motorer bränner en del olja, de är konstruerade så helt enkelt, för att gjutjärnkolvringar tex behöver lite olja om de ska hålla i översta spåret. När multigradeoljorna kom så var det mineraloljor med stort additivpaket, mestadels innehållandes viskositesindexförbättrare (VI-improver). VI-improver består av polymerer, dvs mikroskopiska plastkulor. Eftersom ask- och kokstalet är proportionellt mot additivpaketet så gjorde detta att multigrademineraloljor med stort viskositetsindex koksade igen ringspår och ventilsäten mycket mer i äldre konstruktioner, jämfört med rak mineralolja med obefintligt additivpaket. Raka mineralojor används därför även till tändkulor, eftersom dessa är förlustsmorda och bränner oljan.

Så ska man köra multigrade i äldre konstruktioner så är det bättre med helsyntet. Men då ska man ju veta om de gamla packningsmaterialen tål helsynteteten. Helsyntet har dock högre flam- och kokpunkt. Så en tändkula som har torra avgaser med mineralolja, kan börja producera små oljedroppar med helsyntet, eftersom den tål högre temp.
 
Last edited:

TheoneandUno

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Dalsjöfors
Hoj
2007 Triumph Thruxton, 47 Harley knucklehead, 42 WLC 750
Hastighet

Försök med att sätta däck på fälgarna så kanske du vågar köra fortare!
Själv hade jag inga problem med att marcha 100-110 km/tim. Det gällde ju att hänga med dom andra. Jag körde en hel del långkörning med den under dom 10 år jag använde den, och den gick alltid som en klocka. Den började som sagt bli lite ryckig och rasslig senare. Därav anledningen till att jag plockar ner den nu.
Det var aldrig någon raket men gick väldigt snällt och det finns ett lågvarvsvrid som är helt underbart. Samtidigt är den varvvillig! Det gick att varva hur långt som helst på växlarna. Dvs. dom två första.
Vad gäller olja så har jag alltid kört med rak 50 olja på mina gamla Harleys.
Det har ju hitills rört sig om sommarkörning.
Skruvade av topparna i går kväll. Inga synliga tecken på slitage!
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Japp, rockers på insidan!
38cm från bakre skärmfästet till centrum på axeln i belastat läge!

Så om din sjunker lite när den är färdig så blir det ca6" förlängd!

Det ÄR små cyklar, axelavstånd på 148cm och sitthöjd på 65cm :)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ha ha, Det finns inget som livar upp en tråd på SH som att påstå nåt om olja:D

Anledningen till att man körde med det förr var nog inte därför att mineralen var bättre än synteten utan för att mineral var allt man hade.

Men det var informativt jörgen om för o nackdelar. Om jag tycker multigraden läcker förmycket o sabbar mina packningar så blir det rak mineral. Det följde med en packningssats när jag köpte hojen och den verkar inte vara NOS utan härröra från typ 80-talet.

För övrigt har jag svårt att tro att multigraden är blaskigare än den raka oljan i drifttemperatur. sae 50 betyder ju viskositet 50 vid viss temperatur säg 100grader oavsett om det är mineral eller syntet.

Starta en kall motor med rak 50 olja skulle ju kännas som om man penslat inkromet i motorn med packningsklister innan vevade igång skiten. Min magkänsla alltså...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ha ha, Det finns inget som livar upp en tråd på SH som att påstå nåt om olja:D

Anledningen till att man körde med det förr var nog inte därför att mineralen var bättre än synteten utan för att mineral var allt man hade.

Men det var informativt jörgen om för o nackdelar. Om jag tycker multigraden läcker förmycket o sabbar mina packningar så blir det rak mineral. Det följde med en packningssats när jag köpte hojen och den verkar inte vara NOS utan härröra från typ 80-talet.

För övrigt har jag svårt att tro att multigraden är blaskigare än den raka oljan i drifttemperatur. sae 50 betyder ju viskositet 50 vid viss temperatur säg 100grader oavsett om det är mineral eller syntet.

Starta en kall motor med rak 50 olja skulle ju kännas som om man penslat inkromet i motorn med packningsklister innan vevade igång skiten. Min magkänsla alltså...

Ja singelgrade-50 är ingen bra olja när det är kallt ute. Även moderna HD ska ha 15W40 när det är under 5-10C, inte 20W-50. HD rekommenderade säkert en 20 eller 30W olja till sidorna vid köldgrader. Men det går ju att läsa i HD-s gamla bulletiner.

Myten om att multigrade är blaskigare än motsvarande singelgrade kommer från de mineralmultigradeoljor som har merparten av sitt viskositetsindex mha additivpaket. En sådan 15W-40 går alltså mot 15 när VI-improvern konsumerats. En bra helsyntet behöver inte VI-improver och är därför temperaturstabilare. Det är ju intressant i sammanhanget, eftersom HD-sidventilarna går rätt varmt.

Jag är ofta inblandad i smörjoljerelaterade utredningar och ärenden i jobbet, men då större växlar, dieselmotorer och GT. Finns mycket tveksamheter och missuppfattningar ang oljor kan jag säga.
Det är relativt sällan som haverirorsaken beror på oljemärket. Det viktiga är att oljan är ren, har erforderlig klassning och rätt viskositet.

Tycker jag
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top