Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka. - Sidan 55
123 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 55 av 64 FörstaFörsta ... 53049505152535455565758596061 ... SistaSista
Resultat 1 621 till 1 650 av 1900
    Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Vill du ha riktig 30-tals/Aero-look, så kan ett alternativ vara att trådlinda slangarna isf slangklämmor.
    Det var vanligt på den tiden. Detta ligger ju förvisso ngt över den diameter där man normalt najade.
    På Isottorna sitter det på större muffar dåtida slangklämmor av samma typ som den här moderna.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	CRTB30.jpg
Visningar:	205
Storlek:	23,8 KB
Id:	381617

Fast i kolstål med kadmiumytbehandling och med kullrig spårskalle förstås. Men det är ju lätt att välja en modern med klämma i kolstål med passlig galvanisering och byta ut insexskruven till gammal maskinskruv.

På bilden nedan syns en av T46 W18 Isotta Fraschini (i princip en mariniserad 57-liters bombplansmotor), ngt till höger om bilden centrum ser du en slangmuff som är lindad med mässingstråd, i ovankant på avgasmanifoldern från mittre cylinderbanken. Bakom denna, snett upp till höger syns sedan den andra typen av slangklämma för större diametrar, som tätar byxröret som förbinder avgasrören från mittre och en av sidobankarna.

Detta är alltså exempel 30/40-talsdesign på slangklämmefronten.
    Hoppas du får lite uppslag.
    Ja, en sån industriklämma kan ju funka. Som du sa byta ut skruven mot kullrig spårskalle och ev parkerisera en blästrad icke rostfriklämma.
    På små slangar till tex olje matning o retur har jag najat med tvinnad koppartråd.
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Jag funderar på att lägga ner planerna på att bli klar i år med hojen.
    Iom att jag ska bli 2 barnsfar i sommar kommer det bli ännu tuffare att få loss tid till att skruva o åka.

Så istället för att stressa ihop en hoj med kompromisser utan finish så tycker jag detta bygget är värt att gå all out på. Göra den precis så som den ser ut i mina drömmar.

Det innebär bla annat framhjul ev annan gaffel, annat styre o annan tank.
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

Storfräsare _Johansson_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Hoj
    Gammal stelbent britt och en gasturbindriven landspeedhoj
    Helt rätt, stress och jäkt har knäckt mången byggherre. Bygg i en lagom takt och bara när du känner för det så blir det roligast.
    Världen är full av sådant som alla som inte är åldringsforskare aldrig har tänkt på.

Mobacken Racing

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Garage
    Visa garage
    Aha, men vad heter det på hojspråk det som i bilvärlden kallas för "pallbocksracers"

www.pallbock.nu
    Mitt gamla E30lik på bild nr3
    //steffe
    -------------------------------------
    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Elffors Visa inlägg
    Ja, en sån industriklämma kan ju funka. Som du sa byta ut skruven mot kullrig spårskalle och ev parkerisera en blästrad icke rostfriklämma.
    På små slangar till tex olje matning o retur har jag najat med tvinnad koppartråd.
    Klokt att sträcka ut tidsramen, det är samma här, pga förseningarna har jag släppt att få ihop hojen till sommaren.
    Ang industriklammorna: vill du ha riktig 30-talslook, så borra igenom punktsvetsarna och nita ändbeslagen vid bandet istället, såsom man kan se att det är gjort på Isotta-klämman. På den sistnämda har som synes även ändbeslaget en mer sinnlig pilform, får att fördela ut krafterna i bandet bättre och inte skapa den brottanvisning som det blir vid en rak kant. Blir dessutom mycket snyggare än en rak kant tycker jag.
    Brun utan sol, tändkulesot

122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Ta den tid du behöver =)

Vi njuter av att bara få titta på bilder och läsa

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    [QUOTE=Elffors;5765733]Jag funderar på att lägga ner planerna på att bli klar i år med hojen.
    Iom att jag ska bli 2 barnsfar i sommar kommer det bli ännu tuffare att få loss tid till att skruva o åka.
    /QUOTE]

Du åxå? Vi kanske syns på näl

För min egen del så får detta bygge hålla på länge , gillar att följa dina bravader.

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Garage
    Visa garage
    Det är aldrig för sent att ge upp i tid!

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Det är aldrig för sent att ge upp i tid!
    Åhhh då har du allt massuppfittat det.
    Byggtakten slås det inte av på, Det läggs bara på fler byggmoment samt att kvalitets ribban höjs ett snäpp till.
    Varför nöja sig med en pryl eller svets som inte känns bra när ingen tidspress finnes?

[QUOTE=3 cl;5765990]
    Jag funderar på att lägga ner planerna på att bli klar i år med hojen.
    /QUOTE]

Du åxå? Vi kanske syns på näl

För min egen del så får detta bygge hålla på länge , gillar att följa dina bravader.
    Jasså du med? Väl skjutet när är det beräknat?

Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Helgen efter Swedenrock Så det blir väl Blekinge tur å retur för trajjan i år . Men man kan ju hoppas att man kan få gjort lite på garaget istället, så en annan åxå kan få tummen ur å lägga upp en byggtråd

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Jag håller på o gnetar med sprängblecksprojektet. Det blir lite av, en av prickarna över i:et

Iaf, så poängterade jobbet's old schooltaliban mycke riktigt att det borde skruvas ihop med unc/unf skruv.

Eftersom folk med koll kan med lätthet se skillnad på metrisk märkt typ 8.8, och tum märkt med 3 streck.
    Eftersom det var ritat med m4 skruv i å tanke så blir närmast passande tum storlek 8-32 vilken inte finns i sverige i 6-kantsutförande (så vitt jag vet)ja,ja....

Citat Ursprungligen postat av 3 cl Visa inlägg
    Helgen efter Swedenrock Så det blir väl Blekinge tur å retur för trajjan i år . Men man kan ju hoppas att man kan få gjort lite på garaget istället, så en annan åxå kan få tummen ur å lägga upp en byggtråd
    Då hoppas jag vi missar varann för vi ska inte till näl förrens mitten juli.
    Fler byggtrådar är ju alltid kul, men när ska få tid till att bygga
    Senast redigerat av Elffors den 2013-03-27 klockan 21:27.

What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Jag håller på o gnetar med sprängblecksprojektet. Det blir lite av, en av prickarna över i:et

Iaf, så poängterade jobbet's old schooltaliban mycke riktigt att det borde skruvas ihop med unc/unf skruv.

Eftersom folk med koll kan med lätthet se skillnad på metrisk märkt typ 8.8, och tum märkt med 3 streck.
    Eftersom det var ritat med m4 skruv i å tanke så blir närmast passande tum storlek 8-32 vilken inte finns i sverige i 6-kantsutförande (så vitt jag vet)ja,ja....

Då hoppas jag vi missar varann för vi ska inte till näl förrens mitten juli.
    Fler byggtrådar är ju alltid kul, men när ska få tid till att bygga
    8-32?
    Menar du 8/32, även kallad kvartstum?

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    8-32?
    Menar du 8/32, även kallad kvartstum?

Hmm kvartstum bör väl ändå skrivas 1/4" dvs 6,35mm
    8/32 = 6,35 wtf, blev lika som 1/4, märks att det var länge sen man räknade med bråk
    4mm bör motsvaras av nåt liknande 1/6" - 1/7" men så enkelt är ju inte dumsystemet upplagt tyvärr
    Senast redigerat av steffe den 2013-03-27 klockan 22:03.
    //steffe
    -------------------------------------
    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Nej. tumsystemets gängor följer bara bråksystemet ner till 1/4" tum sen fortsätter det som nummer gängor. nr12 - nr10(i princip identisk med m5) och sen nr8-där unc har 32gängor/tum aka 8-32. Logiskt va??!

122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Wow jag är lost på så många nivåer

Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Hoj
    monark
    Nej. tumsystemets gängor följer bara bråksystemet ner till 1/4" tum sen fortsätter det som nummer gängor. nr12 - nr10(i princip identisk med m5) och sen nr8-där unc har 32gängor/tum aka 8-32. Logiskt va??!
    Varför sexkant och inte spårskruv?
    Funderar du på meningen med livet?

Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Skäggot Visa inlägg
    Varför sexkant och inte spårskruv?
    För att jag tänkte naja skruvförbandet aerostyle. De sprängbleck jag sett på tex promodbilar har jag för mig är najade på detta sätt.
    Och ja, jag vet att det skall utföras på ett visst vis. Svärfar fixar det. (40år i flygmotorunderhållsbranschen)

new ride pws avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    1.3 0.75 0.45
    Garage
    Visa garage
    En tur till biltema rekommenderas varmt, varför i helvete då undrar säkert många och hostar morronkaffet över halva frukostbordet... Ja, inte är det för att fynda bromsbelägg med tveksamt ursprung utan för att köpa en haynesbok. Ny hostning över samma frukostbord, nä jag vet, mr älgfärs behöver knappast nån haynesbok tänker ni, men om han inte har den redan så passar den fint nu, boken om supermarine spritfire. Fullknökad med fina bilder på allehanda tekniklösningar som får det att spritta till hos alla anhängare av vintage hi perf... :dräggla
    GIMME SUNSHINE, BLUE SKIES AND GREEN
    GIMME UNLEADED GASOLINE
    GIMME FRIENDS WHO NEVER DECIEVE
    JUST GIVE IT TO ME

Same Shit Diffrent Day SSDDs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
    Garage
    Visa garage
    För att jag tänkte naja skruvförbandet aerostyle. De sprängbleck jag sett på tex promodbilar har jag för mig är najade på detta sätt.
    Och ja, jag vet att det skall utföras på ett visst vis. Svärfar fixar det. (40år i flygmotorunderhållsbranschen)
    Spräng bläck är bra, när man vill släppa trycket så man inte får upp tryck nog att SPRÄNGA sönder grejorna (nitro )
    Men det räcker inte på en Gatmoppe , Du riskerar backfire när blandningen blir lean tex vid ett häftigt gaspåslag ,,,, då kan du "skjuta upp" ventilerna så de "träffar på" "Hr Kolv" i olämpligt läge

Rekomenderar ett fjäderbelastat ,Oringat cylindriskt lock , med en fjäderbelastad skruv i mitten, med minst lika stor area passage som förgasar diametern... = X cm2 ,fjädertryck = 1,4 x ladttryck x X cm2 ,så du inte laddar "ut " bensingas" men oxå klarar en "Backfire"
    För tro mig , Du kommer och få dem
    Man bör hushålla med sitt förakt, med tanke på det stora antalet behövande!

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av SSDD Visa inlägg
    Spräng bläck är bra, när man vill släppa trycket så man inte får upp tryck nog att SPRÄNGA sönder grejorna (nitro )
    Men det räcker inte på en Gatmoppe , Du riskerar backfire när blandningen blir lean tex vid ett häftigt gaspåslag ,,,, då kan du "skjuta upp" ventilerna så de "träffar på" "Hr Kolv" i olämpligt läge

Rekomenderar ett fjäderbelastat ,Oringat cylindriskt lock , med en fjäderbelastad skruv i mitten, med minst lika stor area passage som förgasar diametern... = X cm2 ,fjädertryck = 1,4 x ladttryck x X cm2 ,så du inte laddar "ut " bensingas" men oxå klarar en "Backfire"
    För tro mig , Du kommer och få dem
    Helt Fel och helt rätt. Grattis!
    Kolv träffar aldrig herr ventil, sidventil, central del i tråden......
    Och En pop off ventil är inplanerad sedan länge, men jag gör bara en sak i taget, och nu gör jag sprängbleck.

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av pw Visa inlägg
    En tur till biltema rekommenderas varmt, varför i helvete då undrar säkert många och hostar morronkaffet över halva frukostbordet... Ja, inte är det för att fynda bromsbelägg med tveksamt ursprung utan för att köpa en haynesbok. Ny hostning över samma frukostbord, nä jag vet, mr älgfärs behöver knappast nån haynesbok tänker ni, men om han inte har den redan så passar den fint nu, boken om supermarine spritfire. Fullknökad med fina bilder på allehanda tekniklösningar som får det att spritta till hos alla anhängare av vintage hi perf... :dräggla
    Bra tips där! ska kikas på

Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    Om du får en rejäl kolvsplittring så borde väl någon smula kunna krocka lite med en ventil Mr Murph i kvadrat.
    Jo jag ska hinna bygga på garaget.........får ju massa hjälp med att sprida omkring saker som pappsen lägger ifrån sig

Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av SSDD Visa inlägg
    Spräng bläck är bra,......
    Hur menar du ? -Jag gissar att det blir djävligt kladdigt om man gör det
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    DEn insnöade nördmonologen om bultskallars utseende blev plötsligt akademisk iom att jag tröttnade o gängade m4, och eftersom jag helt saknar akademiska poänger så släpper jag det där.
    efter lite runtjagande bland stängda butiker hittade jag till slut en med m4 skallar helt utan märkning

Så 3 tidiga mornar samt 2 försenade hämtningar på dagis mynnade ut i dettaKlicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0954.jpg
Visningar:	233
Storlek:	249,6 KB
Id:	381919
    Den blev inte klockren, lite för plottrig. funderar på att göra en med större o glesare mellan skruven.
    Vedhuggar säsong, motorsågsservice......

Nåt sånt här blir det med tryckrör o bleckKlicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0956.jpg
Visningar:	216
Storlek:	238,2 KB
Id:	381920
    Och så här med böj. Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0957.jpg
Visningar:	175
Storlek:	236,9 KB
Id:	381921
    Kunde inte hålla lös böj,bleck, tryckrör samt systemkamera. På böjens ytterradie tänkte jag sätta ovan nämnda pop off ventil.

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Någon som vill bidraga till detta märkliga bygge?
    Tjööp byggherrens turbosmälla!!!

http://www.blocket.se/alvsborg/Cbr_9....htm?ca=16&w=1

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Nu har jag lyckats rota fram skruvarna till sprängblecket. Ett pars kvällars djuplodande på nätet resulterade i skruven: Ms20073-03-03 militärstandard eller AN73-H-03 som vanligt flygfolk brukar säga

Vilken jäkla röra. Beställde ett gäng efter militärstandarden så får jag se vad som trillar ner i lådan. En skruv, anthrax eller en handgranat, den som överlever får se......

Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Hoj
    monark
    Någon som vill bidraga till detta märkliga bygge?
    Tjööp byggherrens turbosmälla!!!

http://www.blocket.se/alvsborg/Cbr_9....htm?ca=16&w=1
    Jag är för gammal, men varför renoverar man en ny motor?
    Funderar du på meningen med livet?

Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Den var sär skriftsskadad

Reg.datum
    Aug 2008
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Sen jag beslutade mig för att sluta uppdatera med halvfärdiga delar har det typ inte blivit några uppdateringar

Eftersom jag har ett behov av att skriva av mig all möjlig skit under förevändningen att det är en byggtråd o inte en blogg, så får jag börja med halvfärdiga prytlar igen.

Satan vad mycke kåserier, svammel o rena elakheter man kokar ihop till o från jobbet under en vecka. Både guldkorn o ren dynga. Just nu minns jag bara lösryckt svammel så jag knäppte lite kort garaget istället.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0955.jpg
Visningar:	198
Storlek:	237,7 KB
Id:	382854Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0956.jpg
Visningar:	213
Storlek:	233,8 KB
Id:	382855Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0957.jpg
Visningar:	242
Storlek:	254,8 KB
Id:	382856

Först ut är "outlet'en"(vet inte vad man ska kalla den) Möe, möe svets på den som fläckvis är riktigt bra. Det blir plottrigt med så mycke strängar åt alla håll så förmodligen ska jag nog slät slipa många svetsar och sen sandblästra för ett mer gjutet intryck.

Bild 2 är på hur mycke som syns när den är monterad, det vill säga nästan ingenting.
    samt klarning mot kompressorkedjan.
    Det finns en axel på lagom avstånd under kompressorkedjans slaksida. Ska fnula lite men det får nog bli en kedjesträckare där iaf. Vill inte att kedjan fladdrar allt för mycke och sågar sönder insugsröret

Bild 3 är för att få ett helhetsintryck när allt är ihop monterat. Det blev inte som jag tänkte mig det. Kan inte sätta fingret på vad det är men tids nog kommer jag på det.

*Nästa delprojekt är y insuget. Måste veta var det hamnar så jag kan anpassa sista rörböjen in mot det innan jag kan svetsa fast den. Tänkte ha stora flänsar och skruva ihop de delarna. Det blir nog försänkt spårskruv eller om jag beställer skruv med hålborrade skallar för najning. får se.

Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Hoj
    ninja-95
    Går de inte få röret att se mer formgjutet ut vid kedjan,om de behövs lite rörelse i rört kan de kanske funka med rör i rör med o-ring,istället för klämmorna,,på sprängbläcket kanske de räcker me 3 bult på kortsidan o 4 på långsidan inkl dom i hörnena.

Sidan 55 av 64 FörstaFörsta ... 53049505152535455565758596061 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Yamaha MT09 av Lankfisher46

2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

Bloggar
Ute i god tid... av Toyman

Lyckades ej, fegade ur! av Toyman

Ett varv i Göteborg.... av Toyman